Permalänk
Medlem

För en "vanlig" användare så spelar det väldigt lite roll vilken typ av däck du har på bilen så länge det inte är de billigaste kinadäcken och relativt fräscha. Jag hade gått på de tystare däcken framför snålare däck, då just snålheten ofta är överdriven och man sparar in på något annat när man gör däcket.

Angående bakluckan så är det enklaste att köpa en begagnad lucka med samma färgkod. De är inte dyra på skroten och det är lätt att byta baklucka om man är två.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

För en "vanlig" användare så spelar det väldigt lite roll vilken typ av däck du har på bilen så länge det inte är de billigaste kinadäcken och relativt fräscha. Jag hade gått på de tystare däcken framför snålare däck, då just snålheten ofta är överdriven och man sparar in på något annat när man gör däcket.

Angående bakluckan så är det enklaste att köpa en begagnad lucka med samma färgkod. De är inte dyra på skroten och det är lätt att byta baklucka om man är två.

Då kör jag på de tystare.

Angående bakluckan så tror jag det är bättre att försöka fixa. Det är små punkter där lacken släppt osv så känns inte så kul att byta hela luckan ännu. Sen tror jag inte det är lätt att hitta en på skroten utan dessa rostfläckar tyvärr, typ alla kombibilar man ser i trafik med 5 år+ har ju nästan dålig baklucka. Känns det som i alla fall. Men jag ska nog kika på det till våren.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Idag justerade jag min hastighetsmätare på min Gt.four. Jag har retat mig på att den visar ca 10 kmh för lite hela tiden(jag har en gps som visar rätt) så jag fick lossa den, plocka av glaset och sen lossa nålen och montera om den, köra en bit, lossa montera den lite annorlunda o.s.v Efter tio försök blev det rätt. Nu skiljer det 3 kmh i 100. Helt ok.
Sen plockade jag bort en liten plastventil på min Audi a4 med. Den har spruckit och all kylvätska har pissat ut. Jag har beställt en ny som kommer på måndag.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Bytte transmissionsolja på kinamoppe som ska säljas. De är rätt roliga att sätta verktygen i, lättjobbat!

Permalänk
Medlem

Igår bytte jag hjulspindeln bak på min S6:a. Jag hade råkat dra av en bult och den var rent omöjlig att få ut så lösningen blev att köpa en begagnad hjulspindel och bärarm. Jag fick tag i dem på en skrot till bra pris. Jag flyttade över abs-givaren och sen var det bara att skruva. Jag brukar hyra en lyft på Preem för det och tar med mig en miljon verktyg. Det mesta gick bra, det tog 3,5 timme. Två problem jag stötte på var att gängorna för hjulbultarna inte var helt genomdragna som på mina gamla så mina extra långa hjulbultar ville inte gå igenom. Jag hade inte med mig några gängverktyg så jag fick använda hjulbultar och mutterdragare och det gick bra till slut även om båda mina batterier tog slut :/. Sen var det en bärarmsbult som blev sönderdragen så jag fick köpa en ny och byta den idag.

Nu ska jag bara fixa avgassystemet så jag kan sänka bilen bak och sen göra en hjulinställning. Behöver nya däck med.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Jag roade mig med att göra ett "snabb-jobb" på min *nyförvärda Saab 9-3 -99 nästintill rostfri B)
Som alla "kids" vill jag också ha baslåda i bilen så man kan imponera på alla människor i närheten (ni vet exakt vilken min jag menar)
Har aldrig svurit så mycket med att försöka få igenom en kabel någonstans som genom torpedväggen på Saab skrället. Men nu är det iallafall avklarat.
Var trettiotre gånger lättare att plocka ner 50% av inredningen i min F.D Bmw och montera lågnivå omvandlare osv än att bara föra igenom en kabel. Imorgon blir det ett efterlängtat montage av baslåda
Trevligt mekande allihopa

Permalänk
Medlem

Igår var jag nere och började bygga nytt avgassystem på min S6:a. Nån klyftig person hade knackat i rör på rör på rör i det främre röret och svetsat fast det yttre röret så det blev en massa massa bankande innan jag fick ut den lösa inre delen. Sen fick jag svetsa flexrör på kattarna samt en liten kona i en annan storlek längst fram för att få det att passa. En massa bankande senare så sitter nu den ena på plats. Imorgon - den andra

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Min svåger byggde garage med lift, så nu på semestern servade vi min Audi A3 2.0TDI 2011

Bilen har gått 16k mil.

Det blev byte av
Kamrem
Rullar
Spännare
Vattenpump
Kylvätska
Multirem
Multiremspännare
Olja och oljefilter
Bromsvätska, och därmed också vätskan till kopplingscylindern..
Växellådsolja

Kamrem såg helt ok ut men byttes förebyggande
Multirem hade svaga tendenser till att ha torkat
Spännare till multiremmen kändes inte alls frisk när vi tog bort den, mer glapp i fjädern än normalt
Den var även sjukt jobbig att skruva loss..
Bromsvätskan borde jag bytt för länge sen, mörk i behållaren samt en del skumma grejor kom ut, kändes riktigt bra! Har väldigt fräscha belägg så det kändes bra att byta nu när kolvarna är långt inne i oken.
Växellådsoljan har inget intervall enligt bilens serviceplan, men kändes bra att byta ändå.
Det enda jag märkte var att den gamla hade blivit lite mörk, men inga synliga spånor eller emulsion av vatten.

Frugan kommer börja pendla med bilen, ca 45 mil i veckan, så det känns bra o få en full service 😄

Edit:
För att byta kamrem så skruvar man bort plast i hjulhuset, plasten under bilen, expansionskärl till kylvätskan, dieselfiler och matarpump, multirem och multiremmens hjul, motorfästet på den sidan samt lite kåpor.
Ändå var det enklare än att komma åt skruven till multiremspännaren, som är dragen bakifrån mellan generator och AC kompressor. Helt fullständigt galet. Vattenpump är tätad med o-ring, väldigt smidigt mot de bilar jag haft innan där det är packning som klibbar och går sönder och måste skrapas.

För bromsvätskebyte hade min svåger köpt ett väldigt trevligt verktyg. Vi började med att suga ut gamla vätskan ur kärlet och försökte blåsa rent det från sediment, sen fyller man en plastbehållare med bromsvätska och ansluter till bilens behållare med slang och lock, så pumpar man upp tryck i matarbehållaren, då fyller den på bromsvätska automatiskt till rätt nivå och håller det trycksatt. Sen är det bara att öppna vid varje bromsok och låta det flöda tills vätskan ser klar och fin ut. Otroligt smidigt!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Denna gamla tråden måste dras upp så detta gjorde jag igår:

Bytte tändspolar och tändstift på min mosters Volvo XC70 2.5t. Det hela gick lätt och smidigt även om min pannlampa envisades med att stänga av sig hela tiden då batteriet behövde laddas, så detta var lite irriterande. Anleningen till bytet var en felkod på misständning samt tändspole som bilen haft ett bra tag samt orolig gång vid kallstart. När jag startade bilen efter bytet så gick den bara på 4 cylindrar. Jag kollade och konstaterade att cylinder 4 var död. Jag bytte tändspolen till en av de gamla men det gjorde ingen skillnad, jag bytte då tändstiftet till ett av de gamla men det gjorde ingen skillnad. Jag ryckte lite i sladdarna till tändspolen och då gick den igång. Lite kontrollerande av kablaget visade att en lödcrimp hade brustit så jag hämtade prylar för att fixa detta. När jag skalade kabeln fick jag den i näven då den lossnat längre ner. Jag kollade och hittade ytterligare en lödcrimp där kabeln lossnat. Jag fixade dessa, satte dit de nya pryttlarna och bilen gick igång och går nu fint, ingen orolighet vid kallstart. Jag har inte rensat felkoderna ännu men ska göra detta imorgon.
Ang. lödcrimparna så har denna bilen tidigare haft problem med att den inte startade och på verkstan konstaterade man att kablaget till tändspolarna var brustet på flera ställen och behövde bytas. Jag såg nu att de har lödcrimpat in kablaget med såna crimpar som man värmer dit med värmepistol och sen satt eltejp runt. Såg inte så fint ut och definitivt inte värt de 4500:- som min moster fick betala. Detta kommer garanterat att bli ett problem framöver. Jag kan givetvis fixa det genom att byta ut alla crimparna mot klämcrimpar men det är ett jävla jobb då det är typ 20 kablar minst.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.