Alla fyndtips från mellandagsrean

Nya detaljer läckta om Ryzen 9900X3D och 9950X3D

Permalänk
Melding Plague

Nya detaljer läckta om Ryzen 9900X3D och 9950X3D

Ny layout innebär möjlighet att köra med högre klockfrekvens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant och spännande

Permalänk
Medlem

Kommer det nya moderkort samtidigt som 9950X3D?
Är det i så fall värt att vänta på dem eller kan jag köpa ett existerande X870E kort om det dyker upp något med rea i mellandagarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Kommer det nya moderkort samtidigt som 9950X3D?
Är det i så fall värt att vänta på dem eller kan jag köpa ett existerande X870E kort om det dyker upp något med rea i mellandagarna?

Nej.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

Hoppas dessa prollar släpps nu under januari så man får tag i en. 9800x3d finns ju inte ens tillgänglig att köpa.

Visa signatur

12600k , MSI RTX 4080 Gaming Trio , 24 DDR4 .

Permalänk
Medlem

Ge mig en 32 kärnig tack. Eller iaf mer än 16 kärnor. Vill ha höga klockfrekvens och inte behöva ha annat moderkort, alltså ej dagens threadripper. Helst x3d.

Så man kan köra Cities Skylines 2 lite bättre

Permalänk

Jag hade hoppats på fler kärnor per CCD för den här generationen. Typ en 12-kärnig 9800X3D.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Ge mig en cpu med 10 cores på en ccd och x3d

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Enligt notebookcheck så kommer fortfarande X3D CCDn ha lägre klockfrekvens än icke X3D CCDn.
Så ena CCDn kommer fortfarande vara långsammare.

https://www.notebookcheck.net/Ryzen-9-9950X3D-performance-lea...

"This time around, however, it appears the Ryzen 9 9950X3D will match the Ryzen 9 9950X in frequency on the non-3D V-Cache CCD, while the CCD with the 3D V-Cache will take some clock speed hit to manage the added heat output."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Jag hade hoppats på fler kärnor per CCD för den här generationen. Typ en 12-kärnig 9800X3D.

Ja i alla fall två kärnor extra för ryzen 3 ryzen 5 och ryzen 7 hade inte varit dumt speciellt om det sker utan eller med en minimal prishöjning. Intel erbjuder ju betydligt bättre multitrådsprestanda i de lägre segmenten tack vare dess E kärnor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Processorer som kommer kosta mer än en hel dator från apple men som de ändå kommer få se sig slagna av i singeltrådprestanda. 😅

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Processorer som kommer kosta mer än en hel dator från apple men som de ändå kommer få se sig slagna av i singeltrådprestanda. 😅

Är inte macbooks i den prisklassen tvär-sega? Enda tillfredsställande användningsområdet är som en skärbräda ungefär 🤔

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av finicalz:

Hoppas dessa prollar släpps nu under januari så man får tag i en. 9800x3d finns ju inte ens tillgänglig att köpa.

Tror nog dessvärre att de kommer att ha liknande situation som 9800X3D...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Är inte macbooks i den prisklassen tvär-sega? Enda tillfredsställande användningsområdet är som en skärbräda ungefär 🤔

Tvärsega? Även billigaste MacBook Air har ju högre IPC än någon processor från Intel eller AMD. Lägg till en fläkt i MacBook Pro och även laster över tid går fint. Sedan så kommer de ju med ganska lite ram och ssd, men det är ju en annan sak.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Tvärsega? Även billigaste MacBook Air har ju högre IPC än någon processor från Intel eller AMD. Lägg till en fläkt i MacBook Pro och även laster över tid går fint. Sedan så kommer de ju med ganska lite ram och ssd, men det är ju en annan sak.

högre ipc i vissa applikationer, dock ej högre ipc i alla applikationer inkluderat spel.

sen att arm cpuer inte ens kan köra alla applikatiner som en gammel x86 cpu kan är oxå en stor nackdel, även när man kör genom rosetta eller vad det nu heter.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Ge mig en 32 kärnig tack. Eller iaf mer än 16 kärnor. Vill ha höga klockfrekvens och inte behöva ha annat moderkort, alltså ej dagens threadripper. Helst x3d.

Ryktet säger att AMD dubblar antal kärnor på zen6 så kanske nästa generation.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

Kanske blir en 9900X3D ändå. Behöver något bra för både spel och produktivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Kanske blir en 9900X3D ändå. Behöver något bra för både spel och produktivitet.

Köp 7950x3d istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Ryktet säger att AMD dubblar antal kärnor på zen6 så kanske nästa generation.

Är det så? Senaste jag läste var att de går upp från 8 till 12 kärnor per CCD till Zen 6.

Det vore iaf på tiden att AMD kan erbjuda lite mer kärnor nu när Intel har kört sina E-cores i 4 generationer.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre betala 10000 för en 9950X med dubbel v-cache än 8000 med enkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Enligt notebookcheck så kommer fortfarande X3D CCDn ha lägre klockfrekvens än icke X3D CCDn.
Så ena CCDn kommer fortfarande vara långsammare.

https://www.notebookcheck.net/Ryzen-9-9950X3D-performance-lea...

"This time around, however, it appears the Ryzen 9 9950X3D will match the Ryzen 9 9950X in frequency on the non-3D V-Cache CCD, while the CCD with the 3D V-Cache will take some clock speed hit to manage the added heat output."

Källan till det ryktet är väl till och med samma källa som citeras i denna nyhet.

Det är dock en ganska ointressant jämförelse eftersom den aktuella modellen du tänker på är bestyckad med så lite minne och lagring att den blir ointressant för allt annat än väldigt lätt användning. Det är ett lockpris helt enkelt, där Apple är fullt medvetna om att mer realistiska konfigurationer snabbt blir rejält mycket dyrare eftersom varje uppgraderingssteg kostar $200 + moms. Apples (dessutom undermåliga) lagring kostar bokstavligt talat mer än dess vikt i guld, och de har säkerställt att du inte kan köpa den från andra än dem. Prissättningen på extra RAM är inte mycket bättre.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Det finns ju Threadripper om man vill/behöver mer kärnor.
Eller Intel har ju lite fler kärnor, Core Ultra 9 285K har totalt 24 kärnor. Men det är uppdelat som 8P kärnor + 16E kärnor.

Annars det du frågar efter kommer nog inte komma på DDR5 generationen.

AMD är ett företag som vill tjäna pengar.
För många användare så räcker någonstans 4-16 kärnor.

För de som behöver mer finns Epyc och Threadripper.

Redan när AMD kom med 16 kärniga Ryzen på AM4 så gjorde de att till viss del AM4 konkurrerar mer med Epyc och Threadripper än vad de gjorde innan. Att för många var det en tillräckligt hög nivå att de inte behöver gå upp på Threadripper.

Men för de som ändå behöver mer kärnor så tjänar AMD mer pengar om de köper Threadripper eller Epyc istället.

Men visst, jag tar gärna ett stort fint hus med stort garage i ett bra område och en Ferrari F40 i mint condition för nästan gratis om vi inte behöver vara realistiska.

Men utvecklingen går framåt, så en dator från 2030 kommer med största sannolikhet vara bättre på att köra Cities Skylines 2 än en dator från 2025.
Så har du tålamod så kommer du troligtvis ha en dator som är bättre för Cities Skylines 2 någon gång utan att behöva lägga en mindre förmögenhet på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Själv har jag bara äldre Macs,

Men billigaste nya Macen är Mac Mini och med M4 generationen så ska det vara hyfsat bra prestanda redan i baskonfigurationen.
Att de höjt minimum nivån från 8GB RAM till 16GB RAM gör de också mer användbara för de som inte vill spendera pengar på uppgraderingar (som måste göras vid nyköp).
Däremot 256GB SSD är en snål basnivå och Apple tar bra betalt för varje uppgradering över basnivå.

Det är väl i så fall uppgradering från 1Gbe till 10Gbe var väl någorlunda prisvärd om man redan har 10Gbe nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Själv har jag bara äldre Macs,

Men billigaste nya Macen är Mac Mini och med M4 generationen så ska det vara hyfsat bra prestanda redan i baskonfigurationen.
Att de höjt minimum nivån från 8GB RAM till 16GB RAM gör de också mer användbara för de som inte vill spendera pengar på uppgraderingar (som måste göras vid nyköp).
Däremot 256GB SSD är en snål basnivå och Apple tar bra betalt för varje uppgradering över basnivå.

Det är väl i så fall uppgradering från 1Gbe till 10Gbe var väl någorlunda prisvärd om man redan har 10Gbe nätverk.

Ja, 5600 kr extra för en 1 TB SSD som inte ens presterar bättre än en vanlig M.2-SSD för under 1000 kr är ju skrattretande dåligt. 11200 kr för 2 TB SSD är ju helt världsfrånvänt. Det blir liksom larvigt när resten av datorn som är betydligt dyrare att tillverka kostar 8500 kr, speciellt med tanke på att Apples SSD:er inte ens innehåller kontrollern. Osmagliga lockpriser och inget annat.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Berätta gärna fler saker som inte tillför någonting.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

AMD 9950X3D
ASUS Crosshair Hero X870E
G.Skill 48GB 8000CL40
Nvidia 5090 Founders

Min plånbok 2025 = :<

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, 5600 kr extra för en 1 TB SSD som inte ens presterar bättre än en vanlig M.2-SSD för under 1000 kr är ju skrattretande dåligt. 11200 kr för 2 TB SSD är ju helt världsfrånvänt. Det blir liksom larvigt när resten av datorn som är betydligt dyrare att tillverka kostar 8500 kr, speciellt med tanke på att Apples SSD:er inte ens innehåller kontrollern. Osmagliga lockpriser och inget annat.

Även mer RAM är dyrt om man vill ha mer än de 16GB som är standard.
Men att de uppgraderade från 8 -> 16GB RAM gör stor skillnad för baskonfigurationen.
Känns som 8GB var en bra mängd runt 2010-2015.
Så är ju bra att Apple insett att 2015 är slut nu.

Ang SSD hastighet,
Jag tror Apple fortfarande kör med PCIe 4.0
Som deras dyra Mac Pro,
Där skryter de med sina Gen 4 slots

Lite som när Sony presenterade PlayStation 5
Då skröt de med att de hade snabbare SSD än vad som fanns på PC.
PS5 använder PCIe 4.0 4X,
Vilket många PC också gör.
Bara det att när Sony presenterade sin PS5 så var det innan PC med PCIe 4.0 hade börjat säljas.
Men när PS5 väl fanns till försäljning så fanns det moderkort och datorer med PCIe 4.0 att köpa.

Har för mig att Apple gjorde något liknande.
Att de skröt om hur amazing snabba deras SSD är, men då jämför med PC med PCIe 3.0
För det finns ju ingen med en PC som har en Ryzen 3600 eller bättre...

Jag såg något om att om du köper 2st baskonfiguration Mac Mini (16GB RAM, 256GB SSD) så kostar det samma som en Mac Mini uppgraderad till 32GB RAM och 512GB SSD.
Frågan om det inte t.o.m. var någon dollar billigare i USD priserna att köpa 2 bas Mac Mini än en uppgraderad.
I svenska priser tror jag fortfarande en uppgraderad Mac Mini var något billigare än 2st bas Mac Mini, men att det var väldigt nära.
Blir larvig prissättning som du säger.
Är ju bara det att om man specifikt vill köra Mac OS så har de ingen konkurrens och kan göra lite som de vill och det verkar ju fungera för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Källan till det ryktet är väl till och med samma källa som citeras i denna nyhet.

Ja jag förstår inte hur de kom fram till den slutsatsen??

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Lite som när Sony presenterade PlayStation 5
Då skröt de med att de hade snabbare SSD än vad som fanns på PC.
PS5 använder PCIe 4.0 4X,
Vilket många PC också gör.
Bara det att när Sony presenterade sin PS5 så var det innan PC med PCIe 4.0 hade börjat säljas.
Men när PS5 väl fanns till försäljning så fanns det moderkort och datorer med PCIe 4.0 att köpa.

Trots det finns det inget spel på PC som laddar så snabbt som PS5 ännu... konstigt. PS5s ssd lösning var och är fortfarande snabbast för spel även fast diverse youtubeprofiler som inte förstog tekniken försökt håna Sony för det uttalandet.

(ledtråd, det handlar inte om PCIe 4.0)

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Trots det finns det inget spel på PC som laddar så snabbt som PS5 ännu... konstigt. PS5s ssd lösning var och är fortfarande snabbast för spel även fast diverse youtubeprofiler som inte förstog tekniken försökt håna Sony för det uttalandet.

(ledtråd, det handlar inte om PCIe 4.0)

Nu är väl laddtid inget problem i någon spel? Eller?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25