Säljer ni era gamla diskar?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Vadå för krav? Är det så att du brukar svara dörren naken och de tycker att du borde ha kläder på dig?

Konstiga krav på specifikationer säkert?

Permalänk
Medlem

Slängde 15st Synology rs3617 och 4017 på jobbet förra året.
Många med ett extra jbod chassi. 10TB diskar och dual 1TB SSD till cache i alla.
Runt 3PB totalt. Ångrar lite att jag inte plockade med dem hem och sålde privat. 🤷‍♂️

Hemma hade jag förövrigt filserver(FreeBSD) länge, men senaste åren har jag allt i molnet. Skönt att slippa bök.

Permalänk
Medlem

Ger bort fungerande SSDs under 1 TB, samt hårddiskar som inte innehåller något jag vill spara. Det finns inget ekonomiskt värde som gör gamla utrangerade lagringsenheter värda att sälja, typ 1 TB HDDs eller 500 GB SSDs. Eventuellt försäljningsvärde vägs upp av besväret med att paketera och skicka.

Beträffande hårddiskar så skriver en långsam formatering i Windows över hela disken med nollor, vilket gör det helt omöjligt att återskapa någon data. Inga magnetiska lagringsmedier skulle ju fungera om inte ettorna och nollorna som var skrivna behölls permanent efter skrivning, så ganska absurt med kunniga (?) användare som lägger tid på alla dessa feel-good-formateringar.

Permalänk
Medlem

Jag brukar rensa dom och gravera in Bitcoin med en märkpenna och lämna dom till återvinningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joke7P:

Mina gamla ligger på hög och sen har jag sönder dem fysiskt innan jag lämnar dem på en återvinningscentral i olika kärl/högar.

Hoppar du på dem?

Skrivet av Sveklockarn:

Ger bort fungerande SSDs under 1 TB, samt hårddiskar som inte innehåller något jag vill spara. Det finns inget ekonomiskt värde som gör gamla utrangerade lagringsenheter värda att sälja, typ 1 TB HDDs eller 500 GB SSDs. Eventuellt försäljningsvärde vägs upp av besväret med att paketera och skicka.

Beträffande hårddiskar så skriver en långsam formatering i Windows över hela disken med nollor, vilket gör det helt omöjligt att återskapa någon data. Inga magnetiska lagringsmedier skulle ju fungera om inte ettorna och nollorna som var skrivna behölls permanent efter skrivning, så ganska absurt med kunniga (?) användare som lägger tid på alla dessa feel-good-formateringar.

Hur använder du Windows långsamma formatering? Har inte tillverkarna egna programvaror som lämpar sig bättre för det? Eller gör de exakt samma sak? Håller med om det första!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hoppar du på dem?

Hur använder du Windows långsamma formatering? Har inte tillverkarna egna programvaror som lämpar sig bättre för det? Eller gör de exakt samma sak? Håller med om det första!

Nu för tiden så är funktionen inbyggd i diskarna direkt så de kan sköta det helt själva till och med men kommandot måste förstås skickas till disken och den kan inte vara "frozen". Man ska ju inte kunna skicka det av misstag liksom. Secure erase för SSD men det kan ha lite olika namn. Det räcker med 1 gång för HDD. SSD brukar ha något snabbt kommando som är tillräckligt (utan att skriva över allt). Men ja, bäst är tillverkarnas egna program. Typ SeaTools för Seagate.

Edit: För att svara på frågan så nej, det gör jag inte. Inte värt det. Samlar på hög i några år innan de borras och lämnas till ÅVC. Innehållet är ju inte hemligt på det sättet men det är ju privat ändå. Kör datan krypterad också om det är möjligt. Typ bitlocker och liknande.

Permalänk
Medlem

De får ligga kvar i gamla datorerna eller stapla på hög i någon låda/garderob. För slö för att koppla in dem för att rensa så man kan slänga dem sedan…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur använder du Windows långsamma formatering? Har inte tillverkarna egna programvaror som lämpar sig bättre för det? Eller gör de exakt samma sak?

Nu var det ett bra tag sedan jag hade några mekaniska diskar, men Windows Diskhantering är väl bland det enklaste som kan hålla på och tugga i bakgrunden under timmarna det tar. Tillverkarnas egna programvaror skriver tyvärr inte över diskarna snabbare, så ser inte riktigt vitsen med att bloata ner datorn med deras programvara för att göra samma sak.

Permalänk
Medlem

Sålde tidigare när stora hårddiskar var mindre än 1 TB. Nu ligger de fyllda med sådan data jag är beredd att förlora. Data på hårddiskar jag är rädd om är inkopplade.

Skrivet av vaegen:

lägger dom i backar med offline backups, dom som pajar helt skruvar man upp och fuckar huvudet och skivorna lite och lägger i en annan back.

Jag gör likadant! Höljet lämnas till metallåtervinning, kretskorten till elskrot och magneterna har jag på kyl/frys. Skivorna samlar jag också på hög ihop med gamla minneskort m.m.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Data på hårddiskar jag är rädd om är inkopplade.

Ju längre drifttid desto större risk för haveri å andra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Sålde tidigare när stora hårddiskar var mindre än 1 TB. Nu ligger de fyllda med sådan data jag är beredd att förlora. Data på hårddiskar jag är rädd om är inkopplade.

Jag gör likadant! Höljet lämnas till metallåtervinning, kretskorten till elskrot och magneterna har jag på kyl/frys. Skivorna samlar jag också på hög ihop med gamla minneskort m.m.

En kompis jag hade, gjorde fina lampor av dom blanka skivorna. : )

Permalänk

Nej. Gamla lagringsenheter hamnar i lådan, där ligger dom ihop med andra gamla reliker från 90-talet.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus ROG Strix Z890-E | Kingston 128GB DDR5 5200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | LG OLED C4 | M.2 NVMe SSD 14TB | Corsair HX1500i | Lian Li Lancool III | Phanteks Glacier One 360D30 | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

allt beror på vad Hard Disk Sentinel säger
är disken felfri så sparas det som backup eller ges bort till vänner.
är disken dålig så sist jag gjorde så blev det ta ut aggression på den och hvetes det är ingen lek min hammare och andra verktyg fick bokstavligen skämmas efter misslyckad försök såbfixk borra ett hål eller 2 genom disken.

nästa gång åker rondellen fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hoppar du på dem?

Haha, kan jag också göra om jag behöver få ut lite frustration. Mest använder jag en hammare och eller en hålslagare för att fysiskt ha sönder PCBn.

Visa signatur

Programmerar och spelar (inte samtidigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

allt beror på vad Hard Disk Sentinel säger
är disken felfri så sparas det som backup eller ges bort till vänner.
är disken dålig så sist jag gjorde så blev det ta ut aggression på den och hvetes det är ingen lek min hammare och andra verktyg fick bokstavligen skämmas efter misslyckad försök såbfixk borra ett hål eller 2 genom disken.

nästa gång åker rondellen fram.

Prova att använda en bultsax.

Permalänk

Mina äldsta diskar sitter i barnens datorer och är på kanske 300 GB, vilket är tillräckligt för några spel vilket är allt de behöver. Annars sitter de större på 2-3 GB kvar i datorn och används tills de går sönder. Blir en disk full får man rensa.
Av mina två hårddiskar använder jag en för långtidslagring och en till nedladdning och lagring av sådant som jag ska använda i närtid. Oersättliga filer ligger som dubbletter på båda diskarna så de inte försvinner om en av dem skulle fallera.
Gamla SSD brukar jag installera någon Linuxdistro på som jag vill prova.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar ge bort dem till behövande, så det ligger väl fyra fem stycken och väntar, dock är några av dem med lite fallerande sektorer, så inget att lita för mycket på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ligger i gamla burkar eller i lådor med antistatpåsar i boden min. Massa gammalt skoj på dom som kan vara kul att återliva i något framtida retro projekt

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Avstängd

Vissa blir gamla för att dom blir fulla, dess arkiveras. Vissa växer man ut ur och dessa läggs i SSD/HDD lådan då dom är bra att ha. Behövde testa en NVR och hade en 80GB SATA HDD liggandes som blev perfekt för testet då den går snabbt att rensa efteråt och samtidigt så slits den inte som en SSD i en NVR så man kan säga att inget slitage sker på HDD:n.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

Nej, jag säljer inga begagnade mekaniska hdd. Men det beror i princip enbart på att troligen vill ingen ha dem. Det är nämligen enbart smådiskar (3,5") mellan 160 GB och 2 TB och det är det väl knappast någon som är intresserad av idag. Har enbart haft dom som lagringsdiskar så de har snurrat väldigt få timmar. Men idag ska ju folk ha 20 TB som jag personligen aldrig befatta mig med.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

Har begränsat antal SATA-platser i burken så när jag behöver större diskar så brukar de gamla bli formaterade och sålda för 100-200kr.

Permalänk
Medlem

När de är såpass gamla att det skulle vara aktuellt att sälja är de för små för att vara relevanta. De skulle även vara så gamla att jag inte med gott samvete skulle kunna lämna över dom för vidare användning.
Dock är mina diskar generellt sett krypterade genom zfs, så behöver inte riktigt oroa mig för att bara hiva dom.

Permalänk
Medlem

Nej, säljer inte diskar. Tas de ur drift så sparar jag dom tyvärr orimligt länge, för att sedan inse att jag aldrig kommer använda dom igen. Jag kommer inte stoppa i en 750GB eller 1TB-disk i någon dator igen.
De slängs, oftast med några borrhål genom dom.
Har inget av värde för någon annan, men tycker
det är lite olustigt att någon annan skulle kolla på ens data, därför destrueras dom.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |