Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Reckie:

Spelar de in alla samtal så att de kan gå tillbaka och höra vad de själva lovade?
Har fått första fakturan nu och priset stämmer inte.

Kolla upp mina tidigare inlägg här.
Som svar på din fråga, ja. De spelar in nya avtal och samtalen när man förlänger avtal.

Får man fråga vad du fick för pris i telefon, vad fakturan landade på och vilket nät du har i fibret?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 

Permalänk
Skrivet av Glis:

Upload latency på 98 och 73 ms är i vart fall jättehögt. Jag får 30-40 ms när jag mätar mot Paris, Warszawa o.s.v., och 60 ms mot Madrid. Måste nog testa mot en annan kontinent för att komma upp 70+ ms.

https://www.speedtest.net/result/17130323816

Kör med WireGuard just nu.

Visa signatur

| AzireVPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

Jag hade visst också råkat ut för felet att mitt inkopplingsdatum hos Telia flyttats fram p.g.a levarans av router såg jag igår.
Ringde in och fick skapat ett ärende, tydligen var något fel i systemet som felaktigt inväntade en retur av router från mig.
Eftersom vi är några som drabbats av liknande så kan det vara bra att logga in i och kolla inkopplingsdatum eftersom säkert fler kan vara drabbade.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 5800x3d, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX4080S, NH-D15 (vet inte varför jag bytte från Nh-u12)

Permalänk
Medlem

Nu skulle mitt bredband från telenor stängas av ( den 17 ) så igår och idag ska telias kopplas in ( den 18 ) ,har fortfarande telenor i skrivande stund . Hur svårt ska det vara ?! ... ger mig fan på att det ska strulas nu så man sitter utan internet över jul.
Har gillat telenor men dom är för övrigt skyldig mig 1300 kr för jag bet. för mkt som kanske inte vissa skulle reagerat på så , dom är fula... Återbetalning sitter dom på vill gärna inte göra det tydligen men börjar bli förbannad nu ... Ursäkta men vill bara få lite gehör <3 god jul på er alla förövrigt!

Permalänk
Medlem

När jag beställde bredband hos Telenor stod det att det skulle ta 10 dagar. Min uppkoppling hos Telia skulle avslutas om 5, så jag tänkte att då får jag i värsta fall vara utan i 5 dagar.

Till min förvåning var uppkopplingen "aktiv" hos Telenor redan samma dag. När Telia kopplade ner mig chattade jag med Telenor och frågade ifall dom kunde koppla in mig direkt. Det hade dom gjort, var svaret.

Några dagar senare ringde jag Telenor. Då visade det sig att dom försökt koppla in mig redan dag 1, men eftersom porten var upptagen gick det inte. Istället för att informera mig eller testa igen, lät dom det vara. Det var bara för att jag ringde som dom fick uppkopplingen att fungera. Två minuter tog det för den kompetenta tjejen i kundservice. Hon bad om ursäkt och sa att det borde gått ut ett sms till mig när porten var upptagen.

Jag beställde via deras hemsida. Hade jag ringt in min beställning hade jag kunnat sätta ett startdatum, antar jag. Idiotiskt!

Permalänk
Medlem

Tack och lov Telias automatiska inkoppling fungerade felfritt! Satt och surfade och helt plötsligt dog internet. Tänkte om det var byte till Telia som skedde då hade 19 Dec som inkopplings datum och efter omstart av routern så var det faktiskt det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Rant incoming....

Varje gång jag har haft att göra med Telia under de senaste 20 åren slutar det alltid med ett ”Aldrig någonsin det här företaget igen” ....

Efter många nöjda år med Bahnhof var jag tyvärr tvungen att byta till Telia förra året under bf23 på grund av ökande priser hos Bahnhof. Så jag tog 2x 250/250 erbjudandet för 299kr/st.

Jag sa upp Telia-abonnemangen i oktober, för att slippa normalpriserna som skulle komma i december, och tittade på de olika alternativen. Men det var väldigt dyrt överallt för mig tyvärr. Så Telia övertalade mig att stanna (samtalet ägde rum fredagen den 29:e) och jag tog 300/300 & 500/500 för 349kr + 449kr= 800kr/månad. Ok'ish även med 200kr extra / månad.

Några dagar senare ser jag i mitt Telia att uppsägningen av abonnemanget har avbrutits. Bra... men jag ser inget annat, ingen orderbekräftelse... Jag skickade först ett meddelande till dem för att veta vad som hände... och har pratat med dem några gånger nu.
”Vi har inga nya beställningar för dina hus, det är inte loggat i vårt system”
" Ok? ’Men ni avbokade väl mina 2 uppsägning ärende?
” ... Sorry."

I slutändan erbjuder de mig 1200kr/månad , bf priserna är inte längre möjligt. "Du kan bestämma vilket datum du vill avbryta tjänsterna, vi tvingar dig inte att vänta de 30 dagarna".

Aldrig någonsin det här företaget igen.

Permalänk
Medlem

Urkoppling imorgon från Telia, får vi se om det går med automatik eller inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Urkoppling imorgon från Telia, får vi se om det går med automatik eller inte..

Jag har 23e dec. Har julfirandet här hemma och tjejen kommer bli galen om internet är nere. Vet ni om det går att casta genom telefonen utan internet på routern?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag har 23e dec. Har julfirandet här hemma och tjejen kommer bli galen om internet är nere. Vet ni om det går att casta genom telefonen utan internet på routern?

du kan använda din mobil som hotspot..

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Om du ska casta till Chromecast så går det att använda två telefoner. Den ena agerar hospot, och den andra telefonen ansluter sig + Chromecasten till hotspot och så går det att casta.
Hur det fungerar till andra castingenheter vet jag tyvärr inte.

Jag hade förövrigt samma problem som många andra, att Telia skjöt upp mitt inkopplingsdatum. När jag rungde i november så bokade jag inkoppling tll 27:e december, vilket även stod klart och tydligt i min orderbekräftelse.
Jag loggade in på Telias hemsida samma dag, och även där stod det i den aktiva ordern att förväntad leverans för router var 27:e samt förväntad inkoppling 27:e.

Några veckor senare när jag loggade in och kollade så hade jag plötsligt förväntad leverans av router, samt förväntad inkoppling den 3:e januari istället.
Jag kontaktade genast Telia varpå de svarade "Enligt våra uppgifter så har du beställt inkoppling till den tredje januari?" Varpå jag hänvisade till min orderbekräftelse där det fortfarade (Tack och lov) stod den 27:e december. Jag har ju även fått orderbekräftelsen per mail som jag hade kunnat screenshota eller vidarebefordra som bevis.
När de såg att jag uppenbart hade beställt till den 27:e så kunde de ändå korrigera tillbaka datumet till 27:e december och ordna så att en router skulle hinna ut i tid.

Jag funderar på om Telia har dåligt med routrar inne, då de förmodligen fått många beställningar under BW, det var ju tex oerhört långa kötider stundvis enligt den här tråden bland annat. Att Telia helt enkelt försöker fula och skjuter fram datumen och hoppas att folk inte ska märka, eller bara acceptera det hela.
Speciellt tråkigt tyckte jag det var att det kändes som personen jag pratade med försökte få det hela att verka som att jag verkligen hade beställt inkoppling till tredje januari, och att det var mitt eget fel, ända fram till jag påpekade att i orderbekräftelsen står det tydligt 27:e december. Jag kan ju såklart ha misstolkat ordvalet och tonfallet.
De svarade ändå betryggande direkt från början att de kunde hjälpa mig att korrigera mitt datum till 27:e, att det inte var några problem. "Vi kan hjälpa dig att korrigera inkopplingsdatumet till den 27:e om du hellre vill ha det datumet istället?"
Som sagt, det kändes lite som de försökte få det att se ut som att jag beställt fel.

Permalänk
Medlem

Jahopp då har man gått från Telia till ownit och telia kopplade ur sin tjänst igår som tänkt. Ownit verkar inte ha någon automatisk inkoppling eller aktivering av tjänst så nu kommer man stå här utan internet tills 27:e.

När jag gick från Bahnhof till Telia gjordes bytet mitt på natten automatiskt och jag hade knappt en minuts nedtid.

Vilken julklapp från ownit!

God jul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Jahopp då har man gått från Telia till ownit och telia kopplade ur sin tjänst igår som tänkt. Ownit verkar inte ha någon automatisk inkoppling eller aktivering av tjänst så nu kommer man stå här utan internet tills 27:e.

När jag gick från Bahnhof till Telia gjordes bytet mitt på natten automatiskt och jag hade knappt en minuts nedtid.

God jul!

Ja de är helt hopplösa…

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

God jul!

Fick skriva till Halebop igår. Tydligen går det inte automatiskt längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

God jul!

Tog 17 dagar för mig att få Telia och trycka på aktiveringsknappen. Hade best inkoppling till 1/12.
När det hade gått två veckor kunde kundtjänst eskalera ärendet och då fick jag vänta ”bara” 3 dagar tills de tog tag i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Tog 17 dagar för mig att få Telia och trycka på aktiveringsknappen. Hade best inkoppling till 1/12.
När det hade gått två veckor kunde kundtjänst eskalera ärendet och då fick jag vänta ”bara” 3 dagar tills de tog tag i det.

Det är ganska konstigt. Jag skrev till Halebop, fick svar direkt: "Hej ser att ditt internet inte hoppat igång, jag fixar det direkt. Tar ungefär 30 minuter för det att hoppa igång och du kanske måste starta om din utrustning".

Telia är en katastrof utan dess like.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av thepoodles:

Usch fyfan va träligt.. Bytte nyss till Telia från Bredband2 och direkt vid midnatt så kopplades det ur BB2 och Telia kom direkt, startade om (väntade 30 sekunder med strömmen av) fiberomvandlaren och routern sen var det igång. Typ 8 -15 mindre ping på Hastighetstester

Permalänk
Medlem

Nån mer som får detta på telenors hemsida?
"Vi är strax redo för dig.
Det är många som vill besöka oss just nu. Vi jobbar på att släppa in dig så fort vi kan.
Prova igen om ett par minuter. Behöver du nå oss ring på 020-222 222"

Permalänk
Skrivet av UrgentAlert:

Nån mer som får detta på telenors hemsida?
"Vi är strax redo för dig.
Det är många som vill besöka oss just nu. Vi jobbar på att släppa in dig så fort vi kan.
Prova igen om ett par minuter. Behöver du nå oss ring på 020-222 222"

DDoS attack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

DDoS attack?

Kanske vem vet det har varit så sen igår kväll.
Låter troligt eller så är det väldigt många som vill kolla Telenors mellandagsrea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Nån aning hur de är pingmässigt etc jämfört med Telia och Telenor?
När man "spelar på internet", som farsan brukade säga, haha.

mvh

Inleed verkar inte ha så mycket egen peering direkt med andra ISP:er och tjänsteleverantörer, om det nu verkligen är AS206170 som bredbandskunderna sitter i. Skulle vara bra om någon kan bekräfta detta?

De når en del andra via IX:en SOLIX i Stockholm, den enda IX där de verkar finnas (ovanligt). Rent generellt verkar deras peering ske i Stockholm oavsett var i landet man bor, vilket givetvis är suboptimalt om inte alla tjänster man kommunicerar med ändå bara peerar där (eller att man själv bor där).

https://bgp.he.net/AS206170

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Snackade med Telia som sade att aktivering skulle vara samma dag som uppsägning. Telenor hävdar att avslutet skall vara dagen före för att inte blockera när Telia försöker koppla in.

Någon som vet hur det faktiskt fungerar?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Snackade med Telia som sade att aktivering skulle vara samma dag som uppsägning. Telenor hävdar att avslutet skall vara dagen före för att inte blockera när Telia försöker koppla in.

Mitt byte från Bahnhof till Telia skedde på samma dag med automatiskt inkoppling och behövde bara starta om routern för få bredband att fungera direkt. Urkoppling/inkoppling skedde runt ca 00:40 för mig.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Den gamla operatören behöver ha kopplat ur.

Här verkar ett problem uppstå i att folk inte tänker på tid.
Man kan ha samma dag så länge tidpunkten är före när den nya kopplar in och inte t ex 23.59.
Jag har t ex bett om uppsägning specifikt 23.59 på söndag så jag kan börja ringa och jaga Telia på måndag morgon om de inte kopplat in.

Kanske är det olika i olika nät dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Fick skriva till Halebop igår. Tydligen går det inte automatiskt längre.

Konstigt för jag fick inget avbrott när jag hoppade från Telia till Halebop i helgen (21 dec)

Permalänk
Skrivet av PajN:

Konstigt för jag fick inget avbrott när jag hoppade från Telia till Halebop i helgen (21 dec)

Halebop är ju dock ägt och samma nät som Telia så är nog ingen skillnad i sig som gör att det borde bli något avbrott 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Beror på vilket nät man tillhör. Exempelvis Telia Öppen fiber har automatiskt bortkoppling, om leverantören nyttjar funktionen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skäggig legend

Jag har gått från Telia 299:- 250/250 + boxer 199:- tot: 498:- till Tele2 Villafiber "Bredband 600 med Tv Flexibel+" för 448:- efter rabatt.

Min resa började den 20e november och slutade den 20e december.

Telia var egentligen boven i dramat men Tele2 ville alltid lösa problemet även om de inte såg felet. Med siktet inställt till att lösa problemet, att Telia felkopplat sig in på iTux,vilket inte var uppskattat av iTux. (iTux är ägd av Tele2)

När jag tecknade abonnemanget med Tele2 så spelades allt in och jag bad om att få inkopplingsdatumet inspelat - vilket var den 6e december. Allt glatt och perfekt. Problemet var att det inte blev den 6e december utan den 3e januari. Efter ha överklagat detta till försäljningschefen, kontaktade denne mig efter 10 dager och gav mig 4månaders gratis, perfekt, samt att inkopplingen tidigarelades till den 20edecember.

Det slutar inte där. Den 20:e testade jag.Tvn paketet går igång men inte bredbandet... Jag fick ett mail med instruktioner hur min villafiber skulle aktiveras etc, vilket det gjordes. men fick ingen public ip. Jag testade med 4st inkl. min faktiska router men ingenting gav mig access eller public ip.

Bara för kul testade jag deras egna router som jag fick - allt fungerade. Public ip, den specade hastigheten - allt. - aja.. det får duga tills jag ringer och påpekar problemet.

Jag ringer och påpekar detta och alla på Tele2 kundtjänst (fick prata med 4 personer) tycker det är extremt underligt, det är som om mitt villafiber är låst till min routers macadress och att de inte kan se vilka enheter som är inkopplad till min mediaomvandlare. Vi skapar ett nytt ärende där jag kopplar in min infrastruktur (unifi) i lan 1 och en extra router i lan 2 och ger tele2 dessa macadresser för att försöka felsöka. Efter två dagar ringer de upp och berättar att jag inte kan få villafiber utan måste betala mycket mer för att få motsvarande hastighet genom det öppna fibernätet (iTux). Tjänsten kommer nämligen sluta fungera inom några dagar.

Jag blir såklart upprörd och lutar mig tillbaka mot samtalet med försäljningschefen och hävdar att hon bekräftade inkopplingsdatumet, priset och att det skulle bli precis som avtalat.

Dessa tekniker hävdade motsatsen. Efter ett dygn var allt up 'n running.

Det är helt otroligt... jag ville bara ha ettor och nollor flygandes genom luften.

Men men, Nu slipper jag bry mig i 24 månader och med all skit i ryggen kommer jag nog ha lite goodwill för framtida förhandlingar som villafiberkund hos Tele2.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

När jag bytte från Telia till Bredband2 sa supporten på Bredband2 att jag skulle välja inkopplingsdatum dagen efter uppsägningsdatumet. Så Telias lina skulle kopplas bort den 17:e och Bredband2 kopplas in den 18:e. Strax innan tolvslaget till den 18:e kopplades Telia bort och Bredband2 kopplades in precis vid tolvslaget. Märkte bara en kort hicka.

Nu ska jag göra samma sak igen, fast tvärtom, går från Bredband2 till Telia. Har sagt upp Bredband2 den 27:e och Telia kopplas in den 28:e. Hoppas det går lika smärtfritt denna gång.

Jag har avsagt mig skräproutern som alltid skickas med. Kör hellre egen utrustning.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Tänkte förnya bredbandet här hemma och funderar på att ta Telenor.
Undrar dock ifall där egentligen är någon större skillnad på dem olika leverantörerna förutom kundservice ?