Alla fyndtips från mellandagsrean

TP-Link Deco BE65 eller BE85? (Värdig Mesh-lösning?)

Permalänk

TP-Link Deco BE65 eller BE85? (Värdig Mesh-lösning?)

Hej,

Det är så att vi till nästa sommar kommer flytta till hus. (2 plans + källare)
Kabeldragning kan bli ett problem. Då det är sambons föräldrars hus har vi haft möjligheten att kontrollera detta innan.
Så funderar på en MESH lösning i huset och då titta lite på TP-Link Deco BE65/85.

Vad tror ni om detta?

Ska man välja 3 BE65 (En på vardera plan) eller 2 BE85?

Eller förslag på annan lösning/ anat märke?

Tacksam för all förslag och funderingar.

TP-Link Deco BE65
TP-Link Deco BE85

Permalänk
Medlem

Om du inte har 10 gbit och tänker utnyttja den hastigheten så är BE65 bättre.
Jag kör med 3 stycken be85 varav en är utan kabel och det fungerar bara fint. Det har fungerat över förväntan då inget har strulat och det bara fungerar.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av PierreB:

Om du inte har 10 gbit och tänker utnyttja den hastigheten så är BE65 bättre.
Jag kör med 3 stycken be85 varav en är utan kabel och det fungerar bara fint. Det har fungerat över förväntan då inget har strulat och det bara fungerar.

Ja tanken är ju att en i alla fall ska vara kopplad med kabel och dem andra två (källare och plan 2) ska vara trådlösa.

Permalänk

Är det overkill att sätta en TP-Link Archer BE800 vid ingång/ som huvudrouter. Och kanske sätta andra ”billigare” som Mesh (med easymesh)?
Ja kanske inte bästa förklaringen men tror ni förstår

Permalänk

Du har inte funderat på något annat märke? Personligen hoppas jag att även EU förbjuder TP_link så länge kineserna bara levererar skräp.

USA kan förbjuda routrar från TP-Link.
https://computersweden.se/article/3628538/usa-kan-forbjuda-ro...

New botnet exploits vulnerabilities in NVRs, TP-Link routers.
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/new-botnet-exp...

Visa signatur

Main Computer:
CPU: Intel I9 12900K MB: Asus Prime Z690-P D4 Chassi: Obsidian 750D PSU: Corsair RM850x V2
CPU FAN: Noctua NH-U12A chromax black GPU: Intel ARC B580 RAM: 64GB DDR4 HD1 OS: MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB HD2 VM-Ware: Kingston SSDNow A400 960GB HD3 Lagring: Western Digital Black - 2TB Chassi FAN: Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Ingen kan göra ens en dålig bedömning av vad som är overkill eftersom du inte talat om vad du tänker ha för abonnemang, vilka klienter du har, vilka applikationer du kör, hur detaljerad planlösning och material ser ut osv. Men svaret är troligen att det är gigantisk overkill, eftersom du inte vet och/eller kan kommunicera dina behov.

Hitta de gamla telejacken och dra kabel i flera steg genom dem, så kommer du troligtvis få bäst tekniska förutsättningar, minst risk för strul och mest prisvärd lösning. Jag skulle bli förvånad om det inte fanns telejack och/eller gamla antennkablar på samtliga normala bostadsplan. Om du sedan vill köpa asdyra kinaprylar så har du troligen bättre förutsättningar att nå målprestandan, vad den nu är.

Permalänk
Skrivet av mavicxp21:

Du har inte funderat på något annat märke? Personligen hoppas jag att även EU förbjuder TP_link så länge kineserna bara levererar skräp.

USA kan förbjuda routrar från TP-Link.
https://computersweden.se/article/3628538/usa-kan-forbjuda-ro...

New botnet exploits vulnerabilities in NVRs, TP-Link routers.
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/new-botnet-exp...

Absolut kan jag det.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Ingen kan göra ens en dålig bedömning av vad som är overkill eftersom du inte talat om vad du tänker ha för abonnemang, vilka klienter du har, vilka applikationer du kör, hur detaljerad planlösning och material ser ut osv. Men svaret är troligen att det är gigantisk overkill, eftersom du inte vet och/eller kan kommunicera dina behov.

Hitta de gamla telejacken och dra kabel i flera steg genom dem, så kommer du troligtvis få bäst tekniska förutsättningar, minst risk för strul och mest prisvärd lösning. Jag skulle bli förvånad om det inte fanns telejack och/eller gamla antennkablar på samtliga normala bostadsplan. Om du sedan vill köpa asdyra kinaprylar så har du troligen bättre förutsättningar att nå målprestandan, vad den nu är.

Nu är det ju inte helt sant.
Men ok.

Det finns inga telejack alls. Huset byggdes -49
Allt vad vi har kunnat hitta är/ har varit utanpåliggande. (Och vill ju helst slippa det)
Jag förstår också att kabel är bättre än trådlöst absolut.

Jag vill har ett nötverk hemma. Och om möjligt trådlöst. För att slippa kabeldragningar etc.
Hade det funnit tele/tv hade jag dragit här men detta alternativ finns inte. Då snackar vi kablage i/ vid skorsten.

3 i hushållet. Varav en tonåring som kräver en del bandbredd