Banana Pi BPI-R4 router "byggsats" - Wifi7 och 5G som tillbehör
Var lite osäker på om jag skulle lägga denna under Nätverk eller Enkortsdatorer, men primärt är detta en router
Blev lite sugen när jag skulle kolla upp om det finns några routers som har stöd för öppna firmware/os som exempelvis OpenWRT och dessutom stödjer ny hårdvara som Wifi7.
Det korta svaret är egentligen: nej - OpenWRT stöd kommer oftast en bra bit efter att ny teknik släppts, men det tipsades om ett nytt löst router-moderkort från Banana Pi som heter BPI-R4.
https://wiki.banana-pi.org/Banana_Pi_BPI-R4
Det finns även en låda att köpa
Det annonserades för ca 1 år sedan, kom ut i våras och har en imponerande uppsättning anslutningar.
För just detta kort har jag inte hittat några svenska återförsäljare som har det i lager, men butiken R-pi.se har andra Banana pi produkter i sitt sortiment.
Däremot säljer tillverkaren direkt via 2st aliexpress butiker:
Går även att hitta på amazon via 3:e parts butiker.
Tillverkaren samarbetar med OpenWRT och det är standard operativsystem på routern, men man kan även installera debian eller ubuntu om man vill.
Notera dock att moderkortet säljs utan wifi-modul och 5G-kort, men man kan köpa till dessa och koppla in.
4G och 5G moduler som stöds: Quectel 4G LTE EM05, RM500U-CN, RM500Q-GL and RM520N-GL 5G
I nuläget väntar dock många på att deras egna Wifi7 modul ska släppas - det har utlovats sedan januari men har fortfarande inte dykt upp i butiker.
Det finns även planer på ett kort med ännu fler antennplatser:
Jag la en beställning från Aliexpress på ett paket med moderkort, lådan och EU strömförsörjning - det kostade mig ca 1700:- och vi får se om det blir tullavgifter på det.
Har inga större ambitioner än att experimentera och testa lite - den har ju möjlighet att användas på en mängd olika sätt.
Om/när wifi7 modulen släpps ska jag säkert försöka beställa den med om det inte blir för dyrt.
Är det någon som erfarenheter av något liknande ?