Bugg i Windows 11 24H2 installerat från USB

Permalänk
Medlem

Well med tanke på att 24h2 är rent av trasigt så borde MS backa tillbaka skiten tills dom fixat uppdateringen! Eller åtminstone erbjuda en 23h2 ISO!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Japp, har alltid funnits där på alla versioner av Windows 11 och är där i 24H2 också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Skönt att jag precis omformaterade datorn tillbaks till 23H2. Som jag nämnde i den tidigare Windows 11 tråden så har 24H2 bara skapat problem för mig.

Microsoft var väldigt snabba på att plocka bort 23H2 från alla deras portaler.

Tipsar https://uupdump.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

https://images.idgesg.net/images/article/2021/06/windows-11-personalization-taskbar-100894190-orig.jpg
Borde vara samma ställe i 24H2.

Typ det första jag gör i Windows 11. Steg två är att installera Open-Shell (Classic-Start)

Tack, ser ju mycket bättre ut och enklare att komma åt om skärmen skulle låsa sig på något vis.

Jag har en vm med Windows 11 installerat 7 december från en ren arm-iso nedladdad från Microsoft, den har inte fått några nya Defender-definitions-uppdateringar sedan den 16 december, det känns spontant som att jag är drabbad av problemet. Nya definitioner brukar ju komma flera gånger om dagen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Kan man ta reda på om man är påverkad mer än att gissa vilket datum man installerade Windows?

Get-MpComputerStatus | Select-Object AntivirusSignatureLastUpdated, AntivirusSignatureVersion

Jag kan ha missförstått vad Microsoft faktiskt menar, men kör du ovan kommando i Powershell så borde du få ett datum på din senast installerade säkerhetsuppdatering.

Permalänk
Medlem

Intressant. Min jobblaptop jag fick innan sommaren eller nåt ser inte ut att ha fått några uppdateringar, listan över installerade dito är tom sånär som på en driver. Påpekat det för IT-avd, som försökt med några åtgärder som till synes inte har tagit skruv. Tyvärr är det en custom företagsinstallation jag inte får blåsa och ersätta med en ren installation.

Nu är förvisso den installationen mycket äldre än det som anges vara problematiskt här, men symptomet verkar ju vara exakt detsamma. Kanske läge att fortsätta jaga IT-avd.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag har en vm med Windows 11 installerat 7 december från en ren arm-iso nedladdad från Microsoft, den har inte fått några nya Defender-definitions-uppdateringar sedan den 16 december, det känns spontant som att jag är drabbad av problemet. Nya definitioner brukar ju komma flera gånger om dagen...

<Uppladdad bildlänk>

Kollar jag I Windows-Säkerhet så är jag uppdaterad, märkligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Intressant. Min jobblaptop jag fick innan sommaren eller nåt ser inte ut att ha fått några uppdateringar, listan över installerade dito är tom sånär som på en driver. Påpekat det för IT-avd, som försökt med några åtgärder som till synes inte har tagit skruv. Tyvärr är det en custom företagsinstallation jag inte får blåsa och ersätta med en ren installation.

Nu är förvisso den installationen mycket äldre än det som anges vara problematiskt här, men symptomet verkar ju vara exakt detsamma. Kanske läge att fortsätta jaga IT-avd.

Din jobbdator kanske inte har automatiska uppdatering och liknande. På jobbets stationära dator som jag använder lite så är uppdateringar via Windows Update avstängd och det installeras manuellt vad jag förstått det som

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Din jobbdator kanske inte har automatiska uppdatering och liknande. På jobbets stationära dator som jag använder lite så är uppdateringar via Windows Update avstängd och det installeras manuellt vad jag förstått det som

Jodå det har den, har såklart kollat allt såntdär ner på registernivå innan jag började jaga IT-avdelningen. Allt ser normalt ut, och den borde få uppdateringar

Om jag minns det rätt får jag att det inte finns några tillängliga uppdateringar om jag försöker uppdatera manuellt heller.

Skälet till att jag upptäcke det är en driverbugg som gör att skärmens backlighting inte går igång efter att datorn varit i sleep mode, har inte fått fixen för det heller.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jodå det har den, har såklart kollat allt såntdär ner på registernivå innan jag började jaga IT-avdelningen. Allt ser normalt ut, och den borde få uppdateringar

Hmm.. ok, ja då låter det märkligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som en väldigt alvarlig bugg när den inte går att åtgärda utan ominstallation. Och lite moment 22 när Microsoft inte kan skicka ut en uppdatering som löser problemet.

Det stora konstiga utöver det här som jag stött på inom jobbet är antivirusprogram som segar ner öppningen av pdf-filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tack, ser ju mycket bättre ut och enklare att komma åt om skärmen skulle låsa sig på något vis.

<Uppladdad bildlänk>

Det står ju att du installerat "2024-12"-uppdateringen (KB5048667), så det tyder väl på att uppdateringar fungerar? (helt oavsett vad som nu pågår med defender)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

24H2 vilket fiasko

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du vet om att det går att ha startmenyn till vänster i Windows 11 också? Vad är det med fönster hantering som är sämre?

Bara sett den där saken i mitten på varenda bild för Windows 11 och har inte sett enda fördel hittills till att uppdatera (satt ju kvar på Windows 7 långt efter utgångsdatum). Var helt klart värt det, när jag väl gick över till Windows 10 hade de slutat med de stora uppdateringarna och det fungerade helt plötsligt mycket bättre.

Tänker på bland annat detta https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/18ldf3u/why_have_...

Skrivet av Sysop:

Vad tänker du på då specifikt?

<Uppladdad bildlänk>

Saken i mitten man sett i varje bild för Windows 11 (som visa benämnt är en docka tydligen). Jag har inget emot ändringar men macOS är inte första jag tänker på, när man vill ha funktionsdugligt OS.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Bara sett den där saken i mitten på varenda bild för Windows 11 och har inte sett enda fördel hittills till att uppdatera (satt ju kvar på Windows 7 långt efter utgångsdatum). Var helt klart värt det, när jag väl gick över till Windows 10 hade de slutat med de stora uppdateringarna och det fungerade helt plötsligt mycket bättre.

Tänker på bland annat detta https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/18ldf3u/why_have_...

Det där som du länkar till fungerar i 24H2, den har kommit tillbaka, dock inget som jag använt. Som sagt, den inställningen har funnits hela tiden i Windows 11 om man vill ha den i mitten eller till vänster. Standardinställningen är i mitten och det är varför du sett det, men man har alltid kunnat ändra den om man velat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min media var tillverkad okt12 och den har fått uppdateringar trots den var okt patch på stickan

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Jag installerade win 11 den 28 november i år så jag antar att min dator är en av de drabbade. Tycker överlag att win 11 funkar bra. Det enda som irriterar mig och som jag inte hade problem med i win 10 är att ibland när jag t.ex. öppnar Outlook så händer inget. Programmet verkar starta men man får aldrig upp användargränssnittet utan det tycks ligga i bakgrunden. Så har det varit ytterligare någon gång med ett annat program som jag inte minns vilket det var. Hoppas på en lösning på detta också.

Någon som vet hur man uppgraderar på plats? Använder jag den vanliga installationsfilen så verkar det som att appar kommer att försvinna av info på Microsofts hemsida att döma. Alltså även om man väljer "behåll filer och inställningar". Kanske bäst att vänta in fixen som är på gång.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Tip Top:

Min media var tillverkad okt12 och den har fått uppdateringar trots den var okt patch på stickan

https://i.ibb.co/pWM8GZx/Sk-rmbild-2024-12-27-122658.png
https://i.ibb.co/bskNyJs/Sk-rmbild-2024-12-27-122939.png

Verkar vara samma för mig, gjorde en .iso när 9800x3d släpptes och installera om windows11 då

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är det nån som vet om alla dessa 24H2-buggar drabbar LTSC? Jag byggde ny dator här alldeles nyligen, och tog till slut klivet från LTSC 2019 till 2024. Det verkar ju ha varit helt fel version att byta till

Fast absoluta majoriteten av vanliga privatanvändare kör inte LTSC så det är ointressant. LTSC är endast för företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fast absoluta majoriteten av vanliga privatanvändare kör inte LTSC så det är ointressant. LTSC är endast för företag.

För mig är det intressant, varav frågan.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Saken i mitten man sett i varje bild för Windows 11 (som visa benämnt är en docka tydligen). Jag har inget emot ändringar men macOS är inte första jag tänker på, när man vill ha funktionsdugligt OS.

Hur hänger ditt svar ihop med inlägge nedan, fattar nada här?

Skrivet av Broken-arrow:

(gillar inte det mitten centrala macOS inspirerade skräpet).

Permalänk
Medlem

Japp. Jag är drabbat. Jag får bara uppdateringar till windows virusskydd.

Windows vägrar installera denna.
"2024-12 Cumulative Update for Windows 11 Version 24H2 for x64-based Systems (KB5048667)"
Install error - 0x80070302

Om någon av er hittar en fix till detta så hojta till är ni snälla.
Jag har verkligen inte lust att installera om, eller försöka installera över och att det går fel så jag måste installera alla programmen igen. Det har hänt förr.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Jag får fortfarande inte möjligheten att uppdatera till 24H2 via WU. Men det beror väl på att jag har 2 st Ubisoft spel installerade antar jag. Man kan tycka att en sån bugg borde vara enkelt att åtgärda. Men tydligen inte.

Kanske lika bra det, då det verkar dyka upp nya buggar till som tätt. Den här nya buggen är ju inte så kul att råka ut för.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lexus430:

Någon som vet hur man uppgraderar på plats? Använder jag den vanliga installationsfilen så verkar det som att appar kommer att försvinna av info på Microsofts hemsida att döma. Alltså även om man väljer "behåll filer och inställningar". Kanske bäst att vänta in fixen som är på gång.

Du bör kunna dubbelklicka på iso-filen för att montera den och sedan starta installationen därifrån. Så länge du "behåller filer och inställningar" så ska allt finnas kvar.

Jag uppdaterar en gammal laptop utan officiellt stöd på det sättet när nya major-versioner släpps (eftersom dessa inte rullas ut via Windows Update till enheter utan officiellt stöd). Allt har då legat kvar.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du bör kunna dubbelklicka på iso-filen för att montera den och sedan starta installationen därifrån. Så länge du "behåller filer och inställningar" så ska allt finnas kvar.

Jag uppdaterar en gammal laptop utan officiellt stöd på det sättet när nya major-versioner släpps (eftersom dessa inte rullas ut via Windows Update till enheter utan officiellt stöd). Allt har då legat kvar.

Om någon annan gör detta och får det att funka som det ska, berätta det då här tack

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Japp, jag har också gjort så på datorer som inte har officiellt stöd

Skrivet av SCORPIUS:

Om någon annan gör detta och får det att funka som det ska, berätta det då här tack

Det går. Jag har gjort så på en dator, nu var det visserligen med 23H2, men det är samma process med årets stora uppdatering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kanske inte riktigt tillhör rubriken. men något jag fått problem med sen uppdaterade till 24H2 och även vid ominstallation av 24H2 är att fönsterna alltid öppnas i vänstra övre hörnet och Inställningar öppnas alltid i fullskärm.. Någon som vet hur man kan åtgärda detta ?? Fix tipset om att avinstallera eventuella dolda bildskärmar i enhetshanteraren men utan resultat.
Vet ej om denna installation är senaste via Windows Update, men har installerat:
2024-12, kumulativ uppdatering för Windows 11 Version 24H2 för x64-baserade system (KB5048667) - Installationen slutfördes ‎2024-‎12-‎11

Permalänk

Tur man inte har installerat än, väntade bara på någon sådan här nyhet.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrilleX:

kanske inte riktigt tillhör rubriken. men något jag fått problem med sen uppdaterade till 24H2 och även vid ominstallation av 24H2 är att fönsterna alltid öppnas i vänstra övre hörnet och Inställningar öppnas alltid i fullskärm.. Någon som vet hur man kan åtgärda detta ?? Fix tipset om att avinstallera eventuella dolda bildskärmar i enhetshanteraren men utan resultat.
Vet ej om denna installation är senaste via Windows Update, men har installerat:
2024-12, kumulativ uppdatering för Windows 11 Version 24H2 för x64-baserade system (KB5048667) - Installationen slutfördes ‎2024-‎12-‎11

Det var ett märkligt fel. Inget jag fått på min dator. Angående din fråga så är det där den senaste uppdatering släppt för alla.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

24H2 verkar vara årets fiasko

Nån som vet om det räcker med att installera decembers LCU/SSU-uppdateringar + andra eventuellt nödvändiga?