SweClockers klassiska musmattor återvänder!

AMD Ryzen 7 9800X3D – världens snabbaste spelprocessor

Permalänk
Medlem

Får hoppas att amd fortsätter att leverera nu när intel inte längre är med i matchen. 😇

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Kommer byta ut min 9700K nu emot en sån här, spelar endast i 4K så lär väl inte se någon superhög prestandaökning, men ser ingen anledning att INTE ta denna processor med dessa resultat!

Klippte en precis Får se hur den jobbar med mitt RTX 4090, ska bli spännande o se om det blir någon förbättring i PoE2

Visa signatur
Permalänk

Säkert en bra produkt, men efter att ha haft ett flertal AMD-byggen som kraschat, litar jag inte fullt ut på deras produkter längre.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Medlem

Behövs väl kanske inte sägas men lätt att rekommendera är att ta i, 6500 kr är mycket pengar hur man än ser på saken. För entusiaster, absolut men knappast för breda massan, visst kan man argumentera för att man kan ha den länge osv, men normala konsumenter fungerar inte så. De köper en produkt vid ett tillfälle och ser inte det långsiktiga.

Speciellt eftersom bara 1080p testas, och där vinner den inte ens alla tester mot föregångaren, vilket i ärlighetens namn är anmärkningsvärt. Tillika så att lovorda processorn så bra för spel när inte rimliga upplösningar testas. Den praktiska skillnaden mellan denna och föregåebde generation är troligen ganska liten eller obefintlig i 4k eller ens 1440p för den delen.

Jag förstår ju poängen med att dra ner upplösningen. Men teoretiska fördelar är underställt praktiska sådana om man ska försöka värna konsumenters intresse. Är prispåslaget om 10% högre pris verkligen värt det om man jämför med föregående generation när prestandaskillnaden i realistiska scenarion är kanske ett par %, troligtvis inte.

Sweclockers bör introducera tester i högre upplösningar för att ge presumptiva köpare bättre verktyg än de som presenteras i dessa test när de bedömmer om de ska köpa en ny cpu eller inte, då kan man ha ett prestandaindex som ställs till prestanda per krona för att lyfta fram vilken produkt som faktiskt är det bättre köpet vid tillfället för test.

Det vore ganska snyggt och bättre än som testerna ser ut nu. Dessutom vore det att ta ansvar, varesig redaktionen vill känna av det eller ej som har de en ganska stor påverkan över hur folk planerar och genomför sina köp. De utövar sin makt så att säga, sen kan man ju tycka att det är var persons ansvar. Men den praktiska effekten av artiklar som denna påverkar direkt och indirekt (via rekommendationer från medlemmar) hur köp planeras.

Men det är bra att Amd levererar i linje med förväntan, ingen överraskning direkt. Det är väl mer eller mindre samma produkt som är förfinad från föregående generation.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Det finns lixom bara ett alternativ just nu. Men den är fan "out of stock" överallt.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | LG 1440p @144Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Behövs väl kanske inte sägas men lätt att rekommendera är att ta i, 6500 kr är mycket pengar hur man än ser på saken. För entusiaster, absolut men knappast för breda massan, visst kan man argumentera för att man kan ha den länge osv, men normala konsumenter fungerar inte så. De köper en produkt vid ett tillfälle och ser inte det långsiktiga.

Speciellt eftersom bara 1080p testas, och där vinner den inte ens alla tester mot föregångaren, vilket i ärlighetens namn är anmärkningsvärt. Tillika så att lovorda processorn så bra för spel när inte rimliga upplösningar testas. Den praktiska skillnaden mellan denna och föregåebde generation är troligen ganska liten eller obefintlig i 4k eller ens 1440p för den delen.

Jag förstår ju poängen med att dra ner upplösningen. Men teoretiska fördelar är underställt praktiska sådana om man ska försöka värna konsumenters intresse. Är prispåslaget om 10% högre pris verkligen värt det om man jämför med föregående generation när prestandaskillnaden i realistiska scenarion är kanske ett par %, troligtvis inte.

Sweclockers bör introducera tester i högre upplösningar för att ge presumptiva köpare bättre verktyg än de som presenteras i dessa test när de bedömmer om de ska köpa en ny cpu eller inte, då kan man ha ett prestandaindex som ställs till prestanda per krona för att lyfta fram vilken produkt som faktiskt är det bättre köpet vid tillfället för test.

Det vore ganska snyggt och bättre än som testerna ser ut nu. Dessutom vore det att ta ansvar, varesig redaktionen vill känna av det eller ej som har de en ganska stor påverkan över hur folk planerar och genomför sina köp. De utövar sin makt så att säga, sen kan man ju tycka att det är var persons ansvar. Men den praktiska effekten av artiklar som denna påverkar direkt och indirekt (via rekommendationer från medlemmar) hur köp planeras.

Men det är bra att Amd levererar i linje med förväntan, ingen överraskning direkt. Det är väl mer eller mindre samma produkt som är förfinad från föregående generation.

Sammyidigt kostar fortfarande 7800X3D 6200kr. Man behöver gå ner till 9600X eller 7600X för att se signifikanta besparingar. För många är det rätt avvägning, men man bör vara medveten om att där har man offrat ganska mycket prestanda om man jämför med 9800X3D.

Bara för att folk har en tendens att tänka kortsiktigt, så betyder det inte att det är rätt sak att göra. En GPU kan ofta användas i många år så länge man är villig att offra grafikinställningar. Samma sak gäller inte CPUn. Om Sweclockers vinklar artikeln så att den (för den oinsatta) är mer representativ för spel om 2 år än just nu, så ser jag inte det som en uppenbart dålig sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walter_iego:

Säkert en bra produkt, men efter att ha haft ett flertal AMD-byggen som kraschat, litar jag inte fullt ut på deras produkter längre.

Säger du en sak får du säga nästa.

Permalänk
Medlem

Fick tag i en 9800x3d i första batchen och den var jättebra men valde ändå att byta ut den till en 9600x som jag fick för ca 2900:-. I 1440p och uppåt märker jag ingen betydande skillnad, är mycket nöjd med mitt val.

Vet att 7600/7600x är mycket mer prisvärt men upplever ett bättre flyt och snabbare uppstarter med 9600x, dessutom kan jag kyla den i princip ljudlöst i full load med en ps evo.

Permalänk
Medlem

Nu är Sweclockers här igen och lyfter upp gamla nyheter med utgånget "bäst före" datum och lägger det på förstasidan utan att märka upp det. Hade det varit i handeln så hade det varit olagligt

...

Tillbaks till ämnet: 9800X3D är en grym processor, men priserna just nu är ju plågsamma
Nästan 6500 är väääldigt mycket pengar för en 8-kärnig CPU...

Och att även 7800X3D har dragits med i prisnivå är ju osmakligt nästan i nivå med Nvidias taktiker!
Kollade lite lägstapriser på prisjakt och när 7800X3D började säljas sommaren 2023 så hade den priser runt ca 5700-5800kr första månaderna, sedan droppade den till ca 5000kr... I somras bottnade priset runt ca 4000kr men nu är den uppe i nästan 6200kr!
Vad är det för galenskaper?

Baserat på 7800X3D historiken, så om man inte verkligen måste ha dator nu skulle jag vänta med inköp.
Två-tre månader till så lär priset gå ner ca en tusenlapp om trycket släpper litegrann.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Varför kommer nyheter från 6 november upp på mitt nyhetsflöde på förstasidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Haha. Jag tänkte detsamma.

Tänkte det kan bero på att plattformen har en funktion som automatiskt återpublicerar slumpvalt? äldre inlägg när det inte har tillkommit nytt innehåll under en viss tid. Troligtvis för att hålla flödet levande, även när personalen stämplat ut för året. Man fick ju igång kommentarsflödet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walter_iego:

Uppenbart ett handhavandefel, hur lyckas du ens krasha ett datorbygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Kan man undra
Gissar det delvis är för att det är en populär nyhet som haft forumsaktivitet in i december, delvis för att det börjar dra ihop sig kring 9900X3D och 9950X3D så de vill lyfta liknande nyheter...

Om du menar varför gamla nyheter ska in alls i nyhetsflödet, så är det ju en fråga i sig...
Borde vara något man kan klara sig utan men Swec envisas!
Men visst, det går att leva med att vissa nyheter ibland återupplivas och läggs in i flödet...
(tex riktigt stora/populära/långlivade nyheter, eller kanske tvärtom nyheter som drunknar i flödet av andra nyheter som förtjänar lite mer kärlek)
Men varför klarar de då åtminstone inte tagga dem med någon banner att de är återvunna??
Funktionaliteten finns och används sporadisk, men verkar missas/ignoreras typ hälften av gångerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Uppenbart ett handhavandefel, hur lyckas du ens krasha ett datorbygge?

Ja, troligen inte gjort allt rätt, har 5 AMD-burkar i drift från Zen 2 till Zen 4. Alla fungerar utmärkt, och med snabba minnen och tighta timings.
Har även Intel, 12900KF och 7700U, fungerar också utmärkt, typ ingen skillnad i det avseendet.

Har även byggt en burk med 9800X3D, dock inte min egen, den fungerar utmärkt och med OC minne.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag och Jonas satt precis och snackade om det. Jag hade samma goa känsla i magen under testandet som jag hade när jag körde RTX 4090 första gången i testbänken. Det är en ynnest när produkter på den här nivån dyker upp och gör vårat jobb väldigt roligt.

Inte lika kul när man måste hosta upp slantarna själv…

Permalänk
Medlem

Velar en del inför uppgradering. Inte ägt en X3D tidigare men känns som ett naturligt val för nästa processor. Samtidigt sitter jag på en 5900X och vill helst inte gå ner i kärnantal, inbillar mig att förlust av 4 fysiska kärnor kommer att kännas i produktivitet.

Men om jag förstått allt rätt stängs ena CCDn av med X3D vid spel så en 9900X3D skulle ha 6 tillgängliga kärnor istället för 8, medan en 9950X3D skulle nå samma spelprestanda som en 9800X3D men betydligt mer i produktivitet. Hur hade ni gjort, från 5900X? Och spekulerar jag rätt i att 9900X3D borde vara ett riktigt dåligt alternativ för spel jämfört 9800X3D?

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Velar en del inför uppgradering. Inte ägt en X3D tidigare men känns som ett naturligt val för nästa processor. Samtidigt sitter jag på en 5900X och vill helst inte gå ner i kärnantal, inbillar mig att förlust av 4 fysiska kärnor kommer att kännas i produktivitet.

Men om jag förstått allt rätt stängs ena CCDn av med X3D vid spel så en 9900X3D skulle ha 6 tillgängliga kärnor istället för 8, medan en 9950X3D skulle nå samma spelprestanda som en 9800X3D men betydligt mer i produktivitet. Hur hade ni gjort, från 5900X? Och spekulerar jag rätt i att 9900X3D borde vara ett riktigt dåligt alternativ för spel jämfört 9800X3D?

Beroende på vad du gör så så är 9800X3D redan snabbare än 5900X även i icke spel.

Fast det är klart att uppgraderar du så vill du få ett ordentligt lyft även i produktion…

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Beroende på vad du gör så så är 9800X3D redan snabbare än 5900X även i icke spel.

Fast det är klart att uppgraderar du så vill du få ett ordentligt lyft även i produktion…

Jo, absolut. Men hade siktet på en 9900X3D och har köpt allt utom CPU och moderkort men börjar fundera på om siktet borde vara på en 9800X3D istället. Tester kommer att ge bättre indikation men rent teoretiskt borde väl core parking innebära att 9900X3D presterar sämre/har färre kärnor aktiva i spel. När 9800X3D är i lager igen så lär vi väl veta pris på 9950X3D men 9800X3D kostar redan en rejäl slant.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

När AMD inte har någon att tävla med

Hade Intel varit bättre så hade vi sett X3D på båda chippen till 9950 X3D. Bara vi konsumenter som förlorar när någon blir för stark. Samma sak när det gäller grafikkort. Nvidia kan sätta höga priser men ändå sälja då det inte finns någon som kan nå samma prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Thor:

Ja man kan ju "uppgradera" till en AMD 5700x3d och lägga mer på grafikkortet. Nyttan i spel för just 9800 3d är inte så stor idag och när man väl behöver den så kan man troligen få tag i en par tusenlappar billigare (om det inte gör en ny version likt 5700x3d).

Skrivet av bagaget:

Är lite den besvikelsen jag känt med både 7000 och 9000, för förstnämnda påstod AMD att det ryckt upp sig ordentligt angående produktions prestanda. 9000 pratade AMD att ytterligare förbättringar gjorts (inte samma ordalag som 7000), men gav väl i snitt runt 10%. Tror 7000 låg runt 15/25% upp från 5000 i snitt, tyvärr når det inte riktigt upp till Intel fortfarande.

Men just produktionsprestanda är inte lätt få reda på, just för rätt smalt testområde på de flesta seriösa test sidor. Där få tal tests görs och oftast mest syntetiska tester som inte har lika stor verklighetsförankring.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Cpun presterar likadant i 4K som i 720p. Vill du veta när grafikkort blir flaskhals så får du kolla grafikkortsjämförelser och inte cpu-jämförelser. Här ser du bara vilka bildfrekvenser som cpun kan prutta ut.

Men typ det enda som ens är intressant, med tanke på att spelprestanda nämns som plus är väl ändå om det ens är värt att lägga pengar på en sådan processor vid spelande? Där verkar ju svaret vara ett absolut Nej, sålänge du inte sitter på lägre upplösning. Vilket man inte lär göra om man köper en processor för 7000?

Det finns ju trots allt en lägre gräns för hur sopig processor man kan köra innan man märker någon skillnad.
Att rekommendera någon att köpa denna för spelande är ju knas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

FC6 verkar gilla mycket CPU-cache, damn

Ja, verkligen. De har nog en bra dataorientetad arkitektur, dvs att de faktiskt vet vad de gör..

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Men typ det enda som ens är intressant, med tanke på att spelprestanda nämns som plus är väl ändå om det ens är värt att lägga pengar på en sådan processor vid spelande? Där verkar ju svaret vara ett absolut Nej, sålänge du inte sitter på lägre upplösning. Vilket man inte lär göra om man köper en processor för 7000?

Det finns ju trots allt en lägre gräns för hur sopig processor man kan köra innan man märker någon skillnad.
Att rekommendera någon att köpa denna för spelande är ju knas?

Jag förutsätter att folk som är benägna att köpa en processor för 7000 kronor också är kapabla att kunna tolka grafer och förstå varför man utför cpu-tester i lägre upplösning. Om GPUn du tänkt köpa, eller redan sitter på levererar den önskvärda prestandan just du är ute efter är en helt annan frågeställning. Du kanske klarar dig med i7 2600K? Vad vet jag? Det här är ett entusiastforum. Kolla GPU-tester. Sen kan du lätt se i grafen hur pass kraftfull cpu-prestanda du behöver.

Med ditt sätt att tänka kan man fråga sig varför det finns skärmar som levererar mer än 60Hz öht? Jag menar, i Star Wars Outlaws behövs inte mer än 60fps? Varför finns 3D-cache? Det är helt onödigt?! Varför finns det bilar som är kapabla att överskrida de övre hastighetsgränserna? Varför finns det inget krav på hjälm för gångtrafikanter? Fallolyckor kostar sjukvården enorma summor varje år. Etc etc...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att folk som är benägna att köpa en processor för 7000 kronor också är kapabla att kunna tolka grafer och förstå varför man utför cpu-tester i lägre upplösning. Om GPUn du tänkt köpa, eller redan sitter på levererar den önskvärda prestandan just du är ute efter är en helt annan frågeställning. Du kanske klarar dig med i7 2600K? Vad vet jag? Det här är ett entusiastforum. Kolla GPU-tester. Sen kan du lätt se i grafen hur pass kraftfull cpu-prestanda du behöver.

Med ditt sätt att tänka kan man fråga sig varför det finns skärmar som levererar mer än 60Hz öht? Jag menar, i Star Wars Outlaws behövs inte mer än 60fps? Varför finns 3D-cache? Det är helt onödigt?! Varför finns det bilar som är kapabla att överskrida de övre hastighetsgränserna? Varför finns det inget krav på hjälm för gångtrafikanter? Fallolyckor kostar sjukvården enorma summor varje år. Etc etc...

Sista biten känns väl mest som "straw man"-argument?

Alltså, det är väl inte så konstigt:
ja det är logiskt att en recension ska ta reda på den faktiskta potentiella prestandan hos processorn när den inte är begränsad av andra faktorer...
MEN det är också väldigt rimligt att en recension svarar på frågan om det är värt att byta processor IDAG om man spelar i någorlunda normala upplösningar. Man behöver väl inte testa vartenda spel i vartenda upplösningsscenario, men utan att ge någon referens mot det faktiska realistiska nuläget så tycker jag det saknas något i recensionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

MEN det är också väldigt rimligt att en recension svarar på frågan om det är värt att byta processor IDAG

Nä? En recension ska väl recensera produkten. Det är ingen köpguide.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nä? En recension ska väl recensera produkten. Det är ingen köpguide.

Är recensionen i sig komplett om den inte påvisar vad produkten åstadkommer idag under normala förhållanden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Är recensionen i sig komplett om den inte påvisar vad produkten åstadkommer idag under normala förhållanden?

Ja

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

ja det är logiskt att en recension ska ta reda på den faktiskta potentiella prestandan hos processorn när den inte är begränsad av andra faktorer...
MEN det är också väldigt rimligt att en recension svarar på frågan om det är värt att byta processor IDAG om man spelar i någorlunda normala upplösningar. Man behöver väl inte testa vartenda spel i vartenda upplösningsscenario, men utan att ge någon referens mot det faktiska realistiska nuläget så tycker jag det saknas något i recensionen.

Det var mest ett sätt att belysa hur pass absurt resonemang som ligger bakom den här sortens tankegångar i sammanhanget.

Så var ska man dra gränsen då menar du? Ställa in inställningar där det framstår som att i3 12100f presterar identiskt som alla andra processorer kanske? Ta bort 1% lows eftersom det finns folk som ändå inte uppfattar stutters? Kanske ställa in half refresh V-sync i 60Hz eller slå på frame generation?

Du kan ju hur enkelt som helst se när ditt grafikkort blir flaskhals i spel genom att kolla en grafikkortsrecension och utifrån det dra en slutsats om vilken processor som passar dina behov här och nu? Personligen säkerställer jag hellre att jag är grafikkortsbunden än tvärtom. Flaskar grafikkortet kan du alltid tweaka inställningar. Flaskar processorn så är du körd om du inte har tur med att det finns någon inställning som är extra processortung och kan stängas av. Men det är knappast normen mer än crowd density och ray tracing.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Är helt på din sida, som tur är finns det andra recensenter man kan vända sig till och titta på detta.
För min del är det ointressant om man har 1000fps på 1080p, det intressanta är lows och hur det står sig i 4k som är det intressanta. Där betyder varje fps så mycket mer.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ok, du har full rätt till din åsikt

Det var mest ett sätt att belysa hur pass absurt resonemang som ligger bakom den här sortens tankegångar i sammanhanget.

Så var ska man dra gränsen då menar du? Ställa in inställningar där det framstår som att i3 12100f presterar identiskt som alla andra processorer kanske? Ta bort 1% lows eftersom det finns folk som ändå inte uppfattar stutters? Kanske ställa in half refresh V-sync i 60Hz eller slå på frame generation?

Kom igen, nu är det bara massa straw man igen. Har inte sagt nått av det du skriver ovan.

Utöver rena prestandatester som låter CPU:n löpa fritt där man kan se fulla potentialen vad den kan klara av, så vill jag även se vad den faktiskt åstadkommer idag.
Dvs det bör finnas några tester där processorn testas i några spel med ett relevant hyfsat high-end grafikkort med relevanta hyfsat tunga inställningar som ligger närmre vad folk faktiskt använder (typ 4K, high, utan uppskalning/framegenerering) och jämföra med några andra CPU:er för att se en rak tydlig jämförelse när CPU:n faktiskt gör nytta eller om den inte spelar nån roll.
Självklart vill jag ha med 1% lows osv. Hur tolkar du ut att jag inte skulle vilja det?

OM det innebär att i vissa spel så presterar en i3 12100f identiskt med en 9800X3D för att spelet är totalt GPU-begränsat, then so be it Då är det nyttig info att använda för köpbeslut.

Du kan ju hur enkelt som helst se när ditt grafikkort blir flaskhals i spel genom att kolla en grafikkortsrecension och utifrån det dra en slutsats om vilken processor som passar dina behov här och nu?

Grafikkortstestet kan ge en grov slutsats på ungefär när flaskhalsarna slår till i olika spel och vad grafikkortet mäktar med, men bara utifrån den CPU som testas. Du kan ju inte se hur mycket flaskhalsen potentiellt kan flyttas med en annan CPU.
(om jag tänker rätt nu)

Skrivet av Ryzer:

Är helt på din sida, som tur är finns det andra recensenter man kan vända sig till och titta på detta.
För min del är det ointressant om man har 1000fps på 1080p, det intressanta är lows och hur det står sig i 4k som är det intressanta. Där betyder varje fps så mycket mer.

Nå, jag vill se båda perspektiven som jag skrev ovan
Man vill ju även se potentialen i CPU:n, vad den faktiskt kan leverera när grafikkortet inte håller tillbaks den.
Men tycker som sagt alla bra recensioner borde kosta på sig några mer "real-life" test också...

Visa signatur