Får ut väsentligt mer än vad jag betalar för MEN långsam överföring till NAS...?

Permalänk
Medlem

Får ut väsentligt mer än vad jag betalar för MEN långsam överföring till NAS...?

Halloj i julestugan.

Håller det kort och konsict.

Jag betalar för 100/100 via Telia i dagsläget, får ut runt 300/300 enligt bild nedan, gjort flera tester som visar samma sak.

Och då tänker nog de flesta varför man bryr sig, hehe.... jooo när jag ska flytta över saker från min dator till Nasen så håller den jämt och stadigt mellan 12-14MB/s. Vilket hade varit helt i sin ordning om jag de fakto hade haft 100/100...

Någon som har en klok idé på hur detta ev. hör ihop och vad jag i sådant fall missar..?

Danke.

Permalänk
Medlem

Börja med att beskriva hur allt är kopplat.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Hur är saker kopplade?
Står NAS:en hemma hos dig, inkopplad på ditt lokala nätverk, så borde din hastighet mot Internet vara irrelevant.
Är din NAS någon annanstans, och du kopplar upp dig till den via Internet, så är ju hastigheten i andra änden också något som spelar roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Börja med att beskriva hur allt är kopplat.

Fiberuttag --> Tp-link Archer router ---> Switch ---> [Dator] & [NAS] (Vars en separat kabel från switch till respektive)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Hur är saker kopplade?
Står NAS:en hemma hos dig, inkopplad på ditt lokala nätverk, så borde din hastighet mot Internet vara irrelevant.
Är din NAS någon annanstans, och du kopplar upp dig till den via Internet, så är ju hastigheten i andra änden också något som spelar roll.

Det märkliga är att efter uppgradering till windows 11 så har transfer speed från lokal dator till lokal NAS gått från maxhastigheten av HDD:erna i Nasen till maxhastigheten av mitt internet..

Permalänk
Medlem

Haru kört speedtest från NASen?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Skypad 4.0 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Difiv3:

Fiberuttag --> Tp-link Archer router ---> Switch ---> [Dator] & [NAS] (Vars en separat kabel från switch till respektive)

Då kan vi bortse från din router och din Internetuppkoppling. De skall överhuvudtaget inte vara inblandade.

Vad har du för länkhastighet mellan switchen och NASen? (Bör finnas lysdioder på switchen som talar om vilken länkhastighet som används på den porten. Eller så kanske du kan se det på NASen?)

Permalänk
Medlem

Nasen är också lokalt installerad.

Däremot så förstår jag fortfarande inte hur jag kan få ut 3 gånger så snabb download och upload än vad jag betalar för. Samtidigt som min verkliga transfer speed till Nasen blir exakt vad 100/100 skulle utmäta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Difiv3:

Har du gigabit anslutning till din bas? Kör du med samba?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Haru kört speedtest från NASen?

Skrivet av Erik_T:

Då kan vi bortse från din router och din Internetuppkoppling. De skall överhuvudtaget inte vara inblandade.

Vad har du för länkhastighet mellan switchen och NASen? (Bör finnas lysdioder på switchen som talar om vilken länkhastighet som används på den porten. Eller så kanske du kan se det på NASen?)

Bra fråga, ska kika om jag kan kolla det på något sätt.. återkommer

Permalänk
Medlem

Prova med en annan kabel mellan switch och NAS.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Har du två diskar i din NAS? Prova och se vad du för för hastighet om du flyttar en fil mellan diskarna i Nasen. På så vis kan du utesluta diskproblem.

Vad är det för NAS? Har den mer än 100Mbit port?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Har du två diskar i din NAS? Prova och se vad du för för hastighet om du flyttar en fil mellan diskarna i Nasen. På så vis kan du utesluta diskproblem.

Har två 2tb diskar som ligger i Raid 1, det går att föra över saker emellan nästan direkt, så det bör inte vara dem som strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Det är en Asustor 202-TE https://www.inet.se/produkt/4305564/asustor-as-202te

Har en gigabit port så det bör inte vara några problem

Permalänk
Medlem

Du kanske kan byta kabel mellan nas och pc om det inte är för krångligt och sen köra speedtest på datorn igen med NAS kabeln för att se så den ger okej hastighet kanske? Eller bara byta ut NAS kabeln om du har en tredje kabel hemma.

Om det fungerar okej så känns de ju inte som ett hårdvaruproblem utan kanske någon inställning.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Prova med en annan kabel mellan switch och NAS.

Skrivet av krEJZi:

Du kanske kan byta kabel mellan nas och pc om det inte är för krångligt och sen köra speedtest på datorn igen med NAS kabeln för att se så den ger okej hastighet kanske? Eller bara byta ut NAS kabeln om du har en tredje kabel hemma.

Om det fungerar okej så känns de ju inte som ett hårdvaruproblem utan kanske någon inställning.

Har testat annan kabel som jag vet är felfri, samma resultat. Kan det ha något med Raid 1 att göra? Det är enda förändringen som jag gjort med Nasen, all annan förändring är enbart uppgradering till windows 11

Permalänk
Medlem

Svaret har du gett själv via länken till inet.
Läs specikationen, du får max vad NASen klarar av.

Max. Överföringshastighet
99 MB/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drally:

Svaret har du gett själv via länken till inet.
Läs specikationen, du får max vad NASen klarar av.

Max. Överföringshastighet
99 MB/s

Njae inte riktigt, som jag skrev ovan så överför den med max 14MB/s, alltså långt ifrån 99MB/s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Difiv3:

Njae inte riktigt, som jag skrev ovan så överför den med max 14MB/s, alltså långt ifrån 99MB/s

Exakt sån NAS har jag oxå men har inte använt den på flera år (ligger och dammar) men kan inte påminna mig om att jag fått så låg kopieringshastighet av stora filer. Kopierar du tonvis med pyttesmå filer så sjunker hastigheten rejält.

Gällande ditt internets speed, kör du med VPN? Om så är fallet så kan viss komprimering lura speetestsidor.

Prova med openspeedtest.com och se vad du får för speed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Difiv3:

Det som var vilseledande var det du skrev.
Tolkade som du fick 100MB/s

"
uppgradering till windows 11 så har transfer speed från lokal dator till lokal NAS gått från maxhastigheten av HDD:erna i Nasen till maxhastigheten av mitt internet..
"

Vad kör du för protokoll när du för över filerna.
Cifs, samba, ftp..?

Förmodligen är det någon av dina enheter som kör 100Mbit länk så kolla dina enheter.
Framgår inte vad det är för switch.

Är du begränsad till 100MBit länk ger det
100MBit -> 100/8 MB = 12,5MB/s ungefär detta du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalles kaviar:

Exakt sån NAS har jag oxå men har inte använt den på flera år (ligger och dammar) men kan inte påminna mig om att jag fått så låg kopieringshastighet av stora filer. Kopierar du tonvis med pyttesmå filer så sjunker hastigheten rejält.

Gällande ditt internets speed, kör du med VPN? Om så är fallet så kan viss komprimering lura speetestsidor.

Prova med openspeedtest.com och se vad du får för speed.

Hej igen.

Stängde av min VPN, och testade 3 olika testsidor, däribland den du länkade till.

Nu har jag istället fått

Så jag drar nog slutsatsen att Telia helt enkelt missat att sänka min hastighet och slutat fakturera mig, senaste fakturan var för ett halvår sedan. Ibland har man tur?

Men frågan kring NASen kvarstår, kan det ha något att göra med hur jag lagt in nätverksplatsen i explorer? SMB i NASen? eller något annat ni kommer på som kan cappa den på 14MB/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drally:

Det som var vilseledande var det du skrev.
Tolkade som du fick 100MB/s

"
uppgradering till windows 11 så har transfer speed från lokal dator till lokal NAS gått från maxhastigheten av HDD:erna i Nasen till maxhastigheten av mitt internet..
"

Vad kör du för protokoll när du för över filerna.
Cifs, samba, ftp..?

Förstår, hoppas det blev tydligare.

Så här är NASen konfigurerad:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Difiv3:

Hej igen.

Stängde av min VPN, och testade 3 olika testsidor, däribland den du länkade till.

Nu har jag istället fått <Uppladdad bildlänk>

Så jag drar nog slutsatsen att Telia helt enkelt missat att sänka min hastighet och slutat fakturera mig, senaste fakturan var för ett halvår sedan. Ibland har man tur?

Men frågan kring NASen kvarstår, kan det ha något att göra med hur jag lagt in nätverksplatsen i explorer? SMB i NASen? eller något annat ni kommer på som kan cappa den på 14MB/s

Va nu fick du ännu högre speed ju. Jag skickar mitt telenr i pm så får du swisha en slant för denna uppgradering

Kan tyvärr inte hjälpa dig med NAS då min som sagt ligger och samlar damm i nåt skåp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalles kaviar:

Va nu fick du ännu högre speed ju. Jag skickar mitt telenr i pm så får du swisha en slant för denna uppgradering

Kan tyvärr inte hjälpa dig med NAS då min som sagt ligger och samlar damm i nåt skåp.

Haha absolut, kommer ändå köra med VPN though

Permalänk
Medlem

Verkar som att kryptering är påslagen per default i windows11 för smb så kan vara detta som är orasken till slö överföring.

https://learn.microsoft.com/en-us/troubleshoot/windows-server...