Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Wtf? Så dom ger bort den gratis till dig? Sjukt...

Dom har gjort det tidigare också med motivationen att produkten var brandfarlig (parfym).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Dom har gjort det tidigare också med motivationen att produkten var brandfarlig (parfym).

Vad har du för superkonto? Haha

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker mig märka på senare tid att det allt oftare finns varor som man inte får dagen efter, alltså som utlovad leverans för prime-kund som man är..
Kan nämna att jag oftast köper saker inom samma kategorier ända sen jag tog prime så jag baserar min eventuella inbillning på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker mig märka på senare tid att det allt oftare finns varor som man inte får dagen efter, alltså som utlovad leverans för prime-kund som man är..
Kan nämna att jag oftast köper saker inom samma kategorier ända sen jag tog prime så jag baserar min eventuella inbillning på det.

Det har i samband med BF och nu innan jul varit typ "leverans torsdag via ombud eller hemleverans måndag"
Detta på en måndag-onsdag då jag beställde, men det har inte stämt, hemleverans har iaf skett på torsdag samma som ombud.
Idag 4 paket som kom med hemleverans som "de brukar" med andra ord.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Köpte ett Playstation 5 Pro som jag ville lämna tillbaka. Skulle göra det sista dagen men gick av någon anledning inte att skapa etiketten. Frågade efter hjälp över mail och mitt på natten svarade dom att alla pengar kommer betalas tillbaka men att ingen returetikett kan skapas så jag får behålla den. Årets kundservice?
<Uppladdad bildlänk>

Får se om dom ångrar sig sedan.

Trevligt. Var det amazon Sverige eller annan amazon som skrev svaret ovan?

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Det har i samband med BF och nu innan jul varit typ "leverans torsdag via ombud eller hemleverans måndag"
Detta på en måndag-onsdag då jag beställde, men det har inte stämt, hemleverans har iaf skett på torsdag samma som ombud.
Idag 4 paket som kom med hemleverans som "de brukar" med andra ord.

Ok, jag kanske inbillar mig. Jag arbetar på ett sådant sätt att jag inte kan vara hemma och ta emot närsomhelst och väljer helst att beställa sådant som jag vet kommer hem (prime-kund som jag är, är jag inte intresserad av ombud som ibland inte ens går att välja som) när jag är hemma. Vilket då helst är dagen efter jag beställer. Men som sagt så upplever jag att det allt mer är sällan då det står att det levereras "imorgon" om jag beställer inom x-antal timmar för att istället stå "levereras x-antal dagar senare. Som sagt så har jag under hela min Prime-tid beställt varor ur ett begränsat område (elektronik mest) och därför upplevt skillnaden sen jag började använda Prime. Kan ju i och för sig vara så att jag haft tur i början att de saker jag beställde bara var såna saker som de råkade ha i svenska lager? Men om de flesta andra inte har samma erfarenhet så har jag naturligtvis fel.

Permalänk

Beställde en m2 disk i måndags, de har fortfarande inte skickat iväg den än (idag fredag) fast man är medlem i prime.

Permalänk
Medlem

Amazon brukar vara ursnabba, men från och med Black Friday-veckan har det absolut varit segare. Pakethanteringen peakar ju med Black Friday och julhandeln så antar att det är därför. Det verkar också vara fullt hos transportbolagen då jag vid flera hemleveranser fått att de ska komma en dag för att sedan få meddelande kl 23 på natten att de inte kunnat leverera under dagen pga överbelastning. Amazon kör ju mycket med Airmee så speciellt med dem har det varit så vid flera tillfällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Amazon brukar vara ursnabba, men från och med Black Friday-veckan har det absolut varit segare. Pakethanteringen peakar ju med Black Friday och julhandeln så antar att det är därför. Det verkar också vara fullt hos transportbolagen då jag vid flera hemleveranser fått att de ska komma en dag för att sedan få meddelande kl 23 på natten att de inte kunnat leverera under dagen pga överbelastning. Amazon kör ju mycket med Airmee så speciellt med dem har det varit så vid flera tillfällen.

För mig har den uppskattade leveranstiden helt klart vart längre än innan men jag har fått alla paket jag beställt 1-2 dagar innan utsatt dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Skrivet av muunkie:

För mig har den uppskattade leveranstiden helt klart vart längre än innan men jag har fått alla paket jag beställt 1-2 dagar innan utsatt dag.

Jag upplevde även att paket från inet har varit 1-2 dagar långsammare än vanligt, efter Black Friday. Så det måste vara posten som har fullt upp.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Min upplevelse är tvärtom, beställde i tisdags och produkten hade beräknat leveranstid nästa vecka. Den kom till postombudet redan på onsdagen. Ingen primekund eller expressleverans. Skickades med PostNord.

Lagt till fraktbolag.
Permalänk

Det är Airmee som är kassa förmodligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Skrivet av s3ns3n:

Jag upplevde även att paket från inet har varit 1-2 dagar långsammare än vanligt, efter Black Friday. Så det måste vara posten som har fullt upp.

Så är det varje år och det blir värre ju närmare jul man kommer …

Permalänk
Medlem

Köpte ett lås till motorcykeln för några veckor sedan. Fick för några dagar sedan ett viktigt meddelande från Amazon att dom har sänkt priset på låset nu och därför kommer att betala tillbaka mellanskillnaden. Dom gjorde alltså en automatisk prismatchning åt mig som jag inte ens hade koll på. Det känns ju rätt så sjyst av dom kan jag tycka.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Murgatroyd:

Det står "Thank you for contacting Amazon.se support" precis i början.

Permalänk
Medlem

Var i kontakt med Amazon om de kunde dela upp beställningen till två eftersom en av grejerna var till min systerson som julklapp. Personen jag var i kontakt med skulle kolla lagret om de kunde fixa detta och skulle återkomma.

Några dagar senare så fick jag mail från personen och sa att en av grejerna jag beställde hade lång flera månaders leveranstid och tog då bort den varan från beställningen utan att fråga mig. De kunde fortfarande inte dela upp beställningen. Så jag fick ändå vänta länge innan dom kunde skicka det....

Det är surt att som plockade bort en av varorna, jag såg fram emot att kunna få den. Var i kontakt med dom igen och de sa till mig att jag får beställa den igen. Sa då att den kostar inte längre till det priset som var då. De kunde inte göra nåt, så jag får leva utan den varan...

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Avstängd

Har använt returfunktionen två gånger sedan sista inlägget och det har fungerat bra den ena gången(en Cisco PoE switch som jag använde i några dagar och var missnöjd med att jag inte kollade och beställde den billiga modellen som saknade LAN isolation). Man visade QR-koden hos ombudet och sedan var det fixat. Men det är förvisso en slö process innan man får tillbaks pengarna men det fungerade bra.

Och den andra gången sker imorgon(en liten Shelly H&T gen 1 som jag dumt nog uppgraderade och då drog den 3x mängden ström och Shelly kunde inte ordna ursprungsfirmware, bara en firmware som var 7 dagar yngre än originalet och den drar 2x mängden ström mot originalet).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Prime paketleverans av julklapp. De klistade fraktsedeln på orignalförpackningen som gått sönder och fuktskadats i leveransen. Släpptes utanför dörren helt utan skydd...

Får en ny produkt skickad men kan inte kontakta support då de har haft tekniska problem...

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 2080 Super
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Det var Amazon Sverige. Hoppas bara inte dom ångrar sig och vill ha tillbaka det för en familjemedlem fick ta den och har redan köpt spel till den. Jobbigt att behöva skicka tillbaka den då hehehe

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade Amazon igen angående varan som de plockade bort. De kunde inte lägga tillbaka varan i beställningen, jag skulle göra en ny beställning istället. Detta ville jag inte då varan nu kostar mer och dessutom inte längre tillgänglig
Jag frågade då om när jag får pengar tillbaka, supporten skulle då göra en manuell återbetalning. Det skulle ta några dagar.
Efter några dagar så fick jag pengar tillbaka. Men... Ytterligare några dagar senare så fick jag en ny återbetalning av nån anledning. Det är samma summa som första återbetalningen. Jag antar att det är bara att tacka och ta emot pengar från Amazon 😅

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Beställde en TV som skulle komma efter 2 veckor, blev försenad till en månad. På dagen den skulle levereras så stod det att den skulle komma fram 20:00, vid 21:00 stod det att den inte skickats ännu. Fick en beräknad leveranstid en månad senare. Frågade om någon sorts kompensation - "omöjligt".

Igår skulle den igen komma "innan 20:00". Vid 21:00 stod det åter igen att den inte hade skickats... Kontaktade idag, och fick alternativen att vänta längre eller avbryta köpet - men då Black Friday och största delen av mellandagsrean redan passerat kan jag omöjligt hitta en bättre deal för en TV så blir tvungen att stanna.

Fick dock äntligen kompensation... 100kr. Känns nästan som ett hån om jag får vara helt ärlig. Det här är vad man får för Prime?

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Beställde en TV som skulle komma efter 2 veckor, blev försenad till en månad. På dagen den skulle levereras så stod det att den skulle komma fram 20:00, vid 21:00 stod det att den inte skickats ännu. Fick en beräknad leveranstid en månad senare. Frågade om någon sorts kompensation - "omöjligt".

Igår skulle den igen komma "innan 20:00". Vid 21:00 stod det åter igen att den inte hade skickats... Kontaktade idag, och fick alternativen att vänta längre eller avbryta köpet - men då Black Friday och största delen av mellandagsrean redan passerat kan jag omöjligt hitta en bättre deal för en TV så blir tvungen att stanna.

Fick dock äntligen kompensation... 100kr. Känns nästan som ett hån om jag får vara helt ärlig. Det här är vad man får för Prime?

Fick precis email från dem där de säger att det har blivit ett "Tekniskt Fel" och TVn kan inte skickas - så de ber mig snällt att gå in och själv avbryta ordern. Vad tänker de? De har försenat paketet flera gånger och nu när alla reorna är över så vill de att jag ska avbryta den? Ingen aning vad jag bör göra nu, förutom att INTE avboka och fortsätta klaga till kundtjänst.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Magicanz:

Fick precis email från dem där de säger att det har blivit ett "Tekniskt Fel" och TVn kan inte skickas - så de ber mig snällt att gå in och själv avbryta ordern. Vad tänker de? De har försenat paketet flera gånger och nu när alla reorna är över så vill de att jag ska avbryta den? Ingen aning vad jag bör göra nu, förutom att INTE avboka och fortsätta klaga till kundtjänst.

Är det Amazon som skrivit till dig eller tredje parts säljare?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Är det Amazon som skrivit till dig eller tredje parts säljare?

Amazon själva.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Magicanz:

Amazon själva.

Okej vad märkligt, Amazon har avbrutit beställningar från deras sida för mig tidigare, förstår inte varför du skulle behöva avbryta den själv.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Köpte ett Playstation 5 Pro som jag ville lämna tillbaka. Skulle göra det sista dagen men gick av någon anledning inte att skapa etiketten. Frågade efter hjälp över mail och mitt på natten svarade dom att alla pengar kommer betalas tillbaka men att ingen returetikett kan skapas så jag får behålla den. Årets kundservice?
<Uppladdad bildlänk>

Får se om dom ångrar sig sedan.

Det händer, även om det tillhör ovanligheterna. Varit med om liknande upplevelser, dock inte i den prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Köpte ett lås till motorcykeln för några veckor sedan. Fick för några dagar sedan ett viktigt meddelande från Amazon att dom har sänkt priset på låset nu och därför kommer att betala tillbaka mellanskillnaden. Dom gjorde alltså en automatisk prismatchning åt mig som jag inte ens hade koll på. Det känns ju rätt så sjyst av dom kan jag tycka.

Det hände mig också, blev en glad överraskning:
"2024-12-13 Hej,
vi vill meddela att vi återbetalar dig 29.99 kr för din Amazon.se-beställning xxxxxxxx som innehåller Logitech G502 HERO Trådbunden gamingmus, eftersom vi har sänkt priset ytterligare på artikeln som du köpte under vår Black Friday Week -rea
"
Synd att inte samma sak hände 2023 när jag hade köpt ett par hörlurar som ett tag senare sänktes med typ tre hundra.
Den gången tog jag kontakt med supporten och frågade om prismatching men fick veta att dom inte hade det, då iaf.
Fast det kanske bara gäller black-friday. Jag köpte lurarna i april.

Skrivet av FredrikMH:

<Uppladdad bildlänk>

Prime paketleverans av julklapp. De klistade fraktsedeln på orignalförpackningen som gått sönder och fuktskadats i leveransen. Släpptes utanför dörren helt utan skydd...

Får en ny produkt skickad men kan inte kontakta support då de har haft tekniska problem...

Att dom skickar saker i originalkartong utan extra förpackning står tydligt på vissa varor. Dom försöker väl spara både pengar och miljö med det valet.
Och sen att det fuktskadades och gick sönder i transporten har nog mer att göra med företaget som levererar (postnord, airmee, etc.)

Jag har bara positiva erfarenheter av amazons support. Precis som med vilken support som helst så brukar det gå smidigt så länge man är trevlig själv.

Chattade med dom i dag om en retur (jag hade köpt en vara som inte passade, så den skickade jag tillbaka och beställde en ny i annan storlek)
Dock sköt dom upp återbetalningen tre gånger från att först skulle jag få pengarna tillbaka den 10e sen den 12e och sen en dag senare den 13e och sen, natten till i dag så såg jag att det blivit något fel och dom ville att jag skulle kontakta dom via chat.
Så det gjorde jag i dag och då sa personen att 'Jag kan inte se något fel, så du får dina pengar tillbaka om 2-3 timmar' (eftersom jag valde presentkort. Banköverföring ska tydligen ta två-tre dar)
Eftersom det antagligen har varit högt tryck efter alla helger så brydde jag mig inte om att kontakta dom redan den 10e. Jag tänkte bara att dom har säkert slarvat bort paketet på returcentret

Så visst kan det bli fel och lite konstigt ibland men det har alltid löst sig för mig.

Något jag saknar hos amazon dock, är att kunna se chathistoriken. I alla fall kan jag inte hitta var/om man kan se den nånstans.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Att dom skickar saker i originalkartong utan extra förpackning står tydligt på vissa varor. Dom försöker väl spara både pengar och miljö med det valet.

Det står tydligt om man vet var man ska läsa det. För mig som konsument är det ett helt nytt koncept där jag förväntade mig kunna slå in produkten jag köpte. Inte få en fuktskadad kartong med fraktsedelen klistrad på.

Sen löste det ju sig. Inte direkt så att de var motstridiga i min retur.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 2080 Super
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Okej vad märkligt, Amazon har avbrutit beställningar från deras sida för mig tidigare, förstår inte varför du skulle behöva avbryta den själv.

Undrar det också! Blev fundersam så gick in och kollade - Sold and Fulfilled by Amazon EU SARL. Ska försöka prata med dem om saken idag, men kommer definitivt inte avbryta beställningen innan jag antingen får produkten jag beställt eller en likvärdig en.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Magicanz:

Undrar det också! Blev fundersam så gick in och kollade - Sold and Fulfilled by Amazon EU SARL. Ska försöka prata med dem om saken idag, men kommer definitivt inte avbryta beställningen innan jag antingen får produkten jag beställt eller en likvärdig en.

Amazon skiter tyvärr till stor del i svensk lagstiftning så skulle inte hoppas alltför mycket på att få produkten eller en likvärdig produkt, även om du ju egentligen har rätt till det.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌