Google tar bort Chrome-tillägg – släpper igenom skadlig kopia

Permalänk
Melding Plague

Google tar bort Chrome-tillägg – släpper igenom skadlig kopia

Edit This Cookie försvann, men en skadlig klon fick stanna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan man göra ett tillägg med skadlig kod, lägga upp det hos Google som en del av deras tjänst och komma undan med det?
Dvs, lägga upp tillägg relativt anonymt.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem

Just kopior av webbläsar-tillägg och även i Play-butikerna på Google/apple är ju ett problem och borde granskas mer av Google/Apple. Tur att de har tagit bort det nu, men borde de inte kunna stänga av eller varna i webbläsarena också?

Jag använder Firefox som har kvar Manifest v2, men frågan är om det i slutändan är en nackdel eller fördel. Ublock Origin fungerar ju fortfarande iaf. Vill egentligen inte köra med tillägg i webbläsaren men man klarar sig inte utan en del.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema, m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Usch...ifall jag använde Chrome så hade jag ju kunnat blivit orolig.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Google verkar väldigt angelägna om att bekämpa skadliga tillägg och appar i den bemärkelsen att de är skadliga för googles intäkter. Så länge utvecklarna låter google tjäna sina pengar på användarkartläggning och reklam så har google väldigt slappa säkerhetskontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Google verkar väldigt angelägna om att bekämpa skadliga tillägg och appar i den bemärkelsen att de är skadliga för googles intäkter. Så länge utvecklarna låter google tjäna sina pengar på användarkartläggning och reklam så har google väldigt slappa säkerhetskontroller.

Precis, mer bevis såg jag igår när jag såg videon av chris titus: Google bryr sig inte...

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema, m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk

Våga bojkotta Google Chrome och byt till Firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av AbbeLabben:

Våga bojkotta Google Chrome och byt till Firefox

Byt? Haft firedox som primär webbläsare i ett två decennier nu tror jag.. varför skulle man börjat med Chrome i första skedet ens?

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt har både Brave och Vivaldi gått ut med att man inte kommer ta bort Manifest v2 i sina webbläsare.

Tillbaka till trådens ämne är det såhär det blir när en auktoritär kraft (Chrome Web Store) går mot vad folket vill. Om användarna också var mot Edit This Cookie hade kopiorna varit fåtaliga och fallerande istället för att användarna försöker fylla tomrummet som blev kvar med dem.

Kort sagt har användarna illusionen av fritt val av tillägg i Google Chrome, så länge valen följer vad Google låter dem välja.

Firefox, eller snarare Mozilla, går runt för att Google betalar dyrt för att bli standardvalet av sökmotor. Det kommer nu Google behöva ändra på och om Mozilla fortsätter som tidigare höjs chefslönerna samtidigt som utvecklare fortsätter sparkas när pengarna försvinner.

Fy helskotta vad dystopisk webbläsarmarknaden har blivit.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Om jag minns rätt har både Brave och Vivaldi gått ut med att man inte kommer ta bort Manifest v2 i sina webbläsare.

Utmärkt! Väldigt bra att vi har både Brave och Vivaldi.

Har testat Vivaldi och kommer nog att försöka gå över allt mer till den.

Eller är Brave ett bättre alternativ? Har inte testat Brave själv.

Skrivet av Djhg2000:

Tillbaka till trådens ämne är det såhär det blir när en auktoritär kraft (Chrome Web Store) går mot vad folket vill. Om användarna också var mot Edit This Cookie hade kopiorna varit fåtaliga och fallerande istället för att användarna försöker fylla tomrummet som blev kvar med dem.

Ja, Google står verkligen för "Let's do as much Evil as possible".

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Geely added to the list of international sponsors of the war: https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-added-the-chinese-car-man...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Utmärkt! Väldigt bra att vi har både Brave och Vivaldi.

Har testat Vivaldi och kommer nog att försöka gå över allt mer till den.

Eller är Brave ett bättre alternativ? Har inte testat Brave själv.

Jag gick över från Firefox till Vivaldi nästan omedelbart efter att Tab Stacking implementerades i Vivaldi. Hade blivit van vid funktionen i Opera 12 men när Opera bytte från Presto till Blink i version 13 så försvann den. I åren mellan försökte jag få Firefox att göra något tillräckligt likt men det blev aldrig bra, så gav upp på att ens försöka.

Har testat Brave och den verkar rätt bra den också, men har ingen anledning att byta från Vivaldi så har inte gjort några längre tester.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810