Permalänk
Medlem

Ta bort nätverksuttag

Hej,

Har flyttat in i en ny lägenhet från 1986 och ska börja måla, då har jag börjat fundera på estetik vs användning.

Jag vill ta bort alla dragna nätverkssladdar och uttag för att göra det snyggare med målningen då vi idag bara använder wifi. Som gammal gamer så har man ju hört att kabel är bättre än wifi - men stämmer det fortfarande? (Idag finns inga gamers riktigt i hushållet, däremot en potentiell framtida i min 10åring)

Frågan är, ska man ta bort kablarna och uttagen enligt bild? Påverkas man verkligen av att endast köra wifi?

Permalänk
Medlem

Är det nåt speciellt du är "rädd" för här? För det bör inte vara svårare än att skruva bort dosorna och trycka in kabeln i hålet och spackla över typ.

Skrivet av SEBBL_85:

Som gammal gamer så har man ju hört att kabel är bättre än wifi - men stämmer det fortfarande?

Detta kommer alltid för all framtid att vara sant. Fysikens lagar gäller.

Permalänk
Medlem

Att ta väck redan dragna ethernetuttag helt och hållet känns som en hädelse. Köp nya kåpor/dosor till uttagen som kanske är aningen mer estetiska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birdperson:

Att ta väck redan dragna ethernetuttag helt och hållet känns som en hädelse. Köp nya kåpor/dosor till uttagen som kanske är aningen mer estetiska?

Enig... hade hellre kört infälld/inbyggd dosa.
Man vet aldrig när man vill sätta upp en accesspunkt någonstans... även vettig WiFi behöver tråd

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

För guds lov ta inte bort redan dragna nätverkskablar. Om något köp modernare kåpor och montera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Detta kommer alltid för all framtid att vara sant. Fysikens lagar gäller.

Vet inte om jag skulle säga att det är fysikens lagar. Radiovågor rör sig trots allt snabbare i luft (nästan exakt c) än ljus i fiber eller elektricitet i koppar (c:a 2/3 av c), så Wi-Fi/radiolänk har teoretisk potential att ha lägst latens.

Även i vissa praktiska fall är detta sant: vissa företag som har krav på extremt låg latens använder radiolänk på ganska långa avstånd av det skälet.

I praktiken i dagsläget skulle jag personligen aldrig köra enbart Wi-Fi till datorn dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ta bort den medans du gör om, sedan fäller du in dem i väggen.
Kabel kommer "alltid" att regera

Permalänk
Medlem

Ha kvar grejerna, byt ut om det är enkelt och snyggt som andra säger här

Dels kanske eget behov ändras, dels kan det förbättra eventuell försäljning. Jag har svårt att tro att det sticker så mycket i ögonen även om de inte är toksnygga, men vissa är mer perfektionisten och pedanter än vad jag utger mig för att vara också såklart - det vet ni bäst själva

Själv har jag ett badrum, med ett jacuzzi. Utan el... Varför? Han som bodde här innan ville inte inte ha jacuzzi, men renoverade badrummet och ställde dit en jacuzzi, men drog ingen el till där badkaret står. För han gillar inte bubblorna

Nu, om jag vill ha det? Bryta vattenskyddade ytor och kaklade väggar. Svinbilligt... Förstöra bostadens potential är sällan uppskattat även om man kan spara några hundralappar för elektrikern slapp göra ett extra uttag när den nu var på plats

Nu är du inte riktigt i samma sits, but don't be that guy...

Edit: troligen den enklaste vägen är ett doslock eller liknande. En sätt att täcka hålet, du tar bort dosan och har en vit diskret plåtbit över istället. Lätt att backa, lätt att installera, inget hantverk med fog, spackel och färg. Värt att kolla upp i alla fall om det passar er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birdperson:

Men varför sätter de uttag uppe i taket, wtf liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Förmodligen för accesspunkt. Men varför man sätter TRE uttag på samma ställe i takhöjd vet jag inte. Det ser ut att vara en hemmafixare som tänkt till här. Man kan ju också sätta hålet för kablarna bakom kåpan tex.

Håller med om att detta inte är snyggt gjort.

Permalänk
Medlem

Finns två anledningar. Spelar man mot andra på nätet liknade CS då är det bara kabel som gäller.

Den andra är att med wifi så exponerar man sig mot risken att nån tar sig in på nätet och snokar eller görn nått som nån inte borde. Den risken finns alltid hela tiden så länge man har Wifi i gång. nu är ju risken väldigt låg att man har nån i närheten som bär på kunskapen och viljan att hålla på med sånt men i vilket fall så existerar det ju och kan göras. Någon kan ju nyttja det till ren surf i snällare fall.

Vad man vill och ens behov väljer man nu själv men, jag har i alla fall valt att bara ha trådat så långt det går. Och har Wifi avstängt när jag inte är hemma.

Bor du i hyresrätt då äger din ISP alltihopa fram till omvandlaren (från fiberkabel till Local Area Network LAN) : Efter omvandlaren kan jag inte hundra svära på hur det ligger till men fram till omvandlaren så har ju nätleverantören ett avtal med bostadsbolaget att nyttja det som krävs.

Nu är jag inte hundra på vad som gäller efter omvandlaren man kan ju tänka att samma regler gäller även där i en lägenhet. Då bör du kolla, att återställa själv är ju knappast en större kostnad i material men en servicegubbe lär kosta säkert minst en tusenlapp.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Förstår problemet men kommer med ett tips här och jag har själv gjort just detta i ett av rummen i förra lägenheten som har exakt den listen i halva rummet. Samma här i nya lägenheten som skall tapetseras om framåt våren tänker jag. Snobbkant blir det ju självklart.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar - ni resonerar ju likt mig, däremot är min kunskap kring wifi vs kabel begränsad.

Jag fattar bara inte varför man drog kablarna upp i hörnet i respektive rum, helt orimligt. Rent estetiskt skulle jag bara vilja slita bort det 😅

Men blir att ta bort kabeln och måla under eller en snobblist såsom Modellören föreslår..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vet inte om jag skulle säga att det är fysikens lagar. Radiovågor rör sig trots allt snabbare i luft (nästan exakt c) än ljus i fiber eller elektricitet i koppar (c:a 2/3 av c), så Wi-Fi/radiolänk har teoretisk potential att ha lägst latens.

Även i vissa praktiska fall är detta sant: vissa företag som har krav på extremt låg latens använder radiolänk på ganska långa avstånd av det skälet.

I praktiken i dagsläget skulle jag personligen aldrig köra enbart Wi-Fi till datorn dock.

1. Vi kan inte ignorera att bandbredden avtar snabbt med avståndet.
2. Latens är inte det enda som betyder nåt. Packet drops är dåligt i spel.

Permalänk
Medlem

Jättebra med kablarna i taket om man vill montera tak monterade AP.
T.ex. ett några Ubiquiti Unifi
Vill man riktigt bra Wifi så skall man ha ett gäng AP och dra ned på uteffekten.

Trippeluttagen hade jag gjort om till ett dubbeluttag.
Skaffa uttag som går i linje med eluttagen. T.ex. Elbutik.se har ett bra urval.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Kolla om det är Cat5, då hade jag själv tagit bort dom.
Men markera upp vart kablarna sitter för att i framtiden kunna dra en ny Cat6 kabel genom att använda den gamla Cat5 kabeln.

Men är det cat6 redan så hade jag sparat och gjort som någon skrev i början och bytt ut dosorna till något lite snyggare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SEBBL_85:

Tack alla för svar - ni resonerar ju likt mig, däremot är min kunskap kring wifi vs kabel begränsad.

Jag fattar bara inte varför man drog kablarna upp i hörnet i respektive rum, helt orimligt. Rent estetiskt skulle jag bara vilja slita bort det 😅

Men blir att ta bort kabeln och måla under eller en snobblist såsom Modellören föreslår..

Det kan ha vart nånting som drivs med PoE det är ström via nätverkskabel. Det är ju lättare att dra nätverkskabel än att också behöva dra 230 V med kontakter och allt ända dit upp. Säg en kamaraövervakning och en accesspunkt. Att sätta en accesspunkt högt upp är ju det bästa man kan göra. Den tredje kan handlat om en förvaringslösning av något slag. nog för att det satt ändå två grejer där så då kan man lika gärna ha förvarigsdiskarna på samma ställe.

Sen finns det ju folk med andra krav som diverse olika typer av larm. Äldre har trygghetslarm exempelvis och där är den nog krav på helt egen lina säkert helt utanför ens eget lan.

Lösningen i sig är inte alls dum men kan göras mycket snyggare med dagens prylar. men att ta bort allt hel ska du nog inte. Det går ju rör och grejer som man vara bra att nyttja senare. med kabel kvar i röret blir nydragning mycket lättare. Sätt en plåt över hålen om du väjer att inte behålla.

Du kan alltid kolla på nån av kablarna och se vad som står på CAT5 är ju 100Mbps, fungerar ju ok men man kanske kan börja moteivera sig att det är dags att byta. är dom trasiga eller hastigheten lägre då är det motiverat att byta/Fixa snygga lösning. kan ju vara cat4 i värre fall. Man kan ju kolla om dom ens fungerar till att börja med.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Om inte kablarna är allt för långa så brukar Cat5 fungera bra i 1 Gbit/s.
Många Cat5 som är gjorde innan Cat5e standarden uppfyller också Cat5e.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Nu har vi ingen ritning på hur grejorna sitter i huset. Var du har tänkt ha routern osv. Så på den fronten är det svårt att ge rekommendationer.

Men det känns som en dum placering av grejerna om det inte är för övervakningskamera eller accesspunkt.

Där det är tre uttag känns det som att du borde ha routern. För att kunna koppla ut till de andra.

Kabel är alltid bäst, då slipper du problem som kan uppstå via trådlöst. Även om trådlöst är väldigt bra idag.

Det bästa är ju om du snyggt kan dölja kablarna för framtiden. Alternativt har du en färdig kabelväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag bor i en äldre lägenhet där dom dragit all el utanför väggarna i just taket och sedan ner till tre vägguttag i hela lägenheten. Har en misstanke att det var så man gjorde när man uppgraderade äldre lägenheter förr och montören var sex veckor från pensionen och oppep på att jobba. Av någon jäkla anledning blev gamla gardets installatörer instruerade att sätta allt elektriskt i taket. (Kanske var lättare för "hemmafrun" att dammsuga, vettefan)

Öl!
Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det är koaxialuttag?

Permalänk
Medlem

Kablar är en förutsättning för ett bra fungerande WiFi. Mesh och annat är bara kompromisser på att inte ha kablar bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Jag undrar om det är koaxialuttag?

Nope, är Ethernet.

Ser ut som dessa
https://www.elbutik.se/product.html/datauttag-elko-rs-kat6

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M