Alkoholvåtservetter för rengöring av CPU/elektronik etc?

Permalänk
Medlem

Alkoholvåtservetter för rengöring av CPU/elektronik etc?

Finns det några prisvärda och lämpliga i Sverige? Skulle vilja ha nåt smidigare än att öppna en flaska med diverse lösningsmedel som stinker såpass att man står och håller andan för att slippa inhalera skit som löser upp hjärnan. Man ser diverse youtubers köra med olika storters engångsdukar ur en sån där plastbehållare för att snabbt rengöra kylflänsar från kylpasta eller ibland torka av moderkort mm. Nåt som inte etsar på kretskort och gärna i samma prisklass som T-röd.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Typ sånna här:
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/rengoring/luxorp...

Men i princip så försök undvika alkohol om det gårdå det kan skada vissa plaster.

Permalänk
Medlem

Fungerar dessa bra att rengöra kylpastan från CPU:n eller bättre med isopraponol (länk till annan tråd om detta)?

Permalänk
Medlem

Behövs inget medel för att ta bort kylpasta. Ta bara hushållspapper eller liknande, och torka av. Funkar perfekt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Behövs inget medel för att ta bort kylpasta. Ta bara hushållspapper eller liknande, och torka av. Funkar perfekt.

Försvinner verkligen all kylpasta då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av user1010:

Försvinner verkligen all kylpasta då?

Ja, alltså, allt som behöver försvinna gör det. Man kan säkert hitta några kvarvarande molekyler i ett labbtest, men det är ju inte smittoämnen vi talar om. Visuellt och tekniskt fritt från kylpasta, inga problem. Mer behövs inte. Fullständigt onödigt att blanda in lösningsmedel eller andra vätskor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, alltså, allt som behöver försvinna gör det. Man kan säkert hitta några kvarvarande molekyler i ett labbtest, men det är ju inte smittoämnen vi talar om. Visuellt och tekniskt fritt från kylpasta, inga problem. Mer behövs inte. Fullständigt onödigt att blanda in lösningsmedel eller andra vätskor.

Hehe ok. Tack för tipset.

Permalänk

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolko... + https://www.biltema.se/hem/kok-och-hushall/forbrukningsvaror/...

voala "våtservett" i ett nafs och runt priset av en t-röd

f.ö. så är T-röd majoriteten Ethanol så ungefär samma som att andas in ångorna från en något starkare grogg en fredagkväll så ingen fara.

sånna färdiga våtservetter kommer du troligen få köpa ny paket för varje gång du behöver dem då alcohol är extremt flyktigt och även om du lyckas någorlunda få paketen tät igen kommer det nästa garanterat bara va torra papperstrasor ett par månader/år senare när du behöver dem igen.

sådana produkter är nog mer tänkta för folk som använder dem på daglig basis så de inte hinner torka ut helt innan förpackningen är tom.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolko... + https://www.biltema.se/hem/kok-och-hushall/forbrukningsvaror/...

voala "våtservett" i ett nafs och runt priset av en t-röd

f.ö. så är T-röd majoriteten Ethanol så ungefär samma som att andas in ångorna från en något starkare grogg en fredagkväll så ingen fara.

sånna färdiga våtservetter kommer du troligen få köpa ny paket för varje gång du behöver dem då alcohol är extremt flyktigt och även om du lyckas någorlunda få paketen tät igen kommer det nästa garanterat bara va torra papperstrasor ett par månader/år senare när du behöver dem igen.

sådana produkter är nog mer tänkta för folk som använder dem på daglig basis så de inte hinner torka ut helt innan förpackningen är tom.

Så du förespråkar den metoden?

Permalänk
Skrivet av user1010:

Så du förespråkar den metoden?

ja. det är den jag kört på för det mesta.

har testat lite andra metoder men t-röd och ett kaffefilter är det jag återvänder till för det är smidigast och billigast i längden.

en flaska t-röd räcker för mig i flera år till rengöring av av cpuer och gpuer.

men är jag lite lat och inte orkar gå å hämta t-röden i garaget så kan det bli ren friktionsrengöring aka gno med kaffefilter tills filtret inte längre blir missfärgat så är det good enough.

men t-röden löser upp pastan lite så det går lite fortare att få processorna att sluta färga filterpappret så snarare ett hjälpmedel för smidighet än ett måste.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja. det är den jag kört på för det mesta.

har testat lite andra metoder men t-röd och ett kaffefilter är det jag återvänder till för det är smidigast och billigast i längden.

en flaska t-röd räcker för mig i flera år till rengöring av av cpuer och gpuer.

men är jag lite lat och inte orkar gå å hämta t-röden i garaget så kan det bli ren friktionsrengöring aka gno med kaffefilter tills filtret inte längre blir missfärgat så är det good enough.

men t-röden löser upp pastan lite så det går lite fortare att få processorna att sluta färga filterpappret så snarare ett hjälpmedel för smidighet än ett måste.

Okej. Varför tycker du att man ska göra så istället för att ta bort kylpastan med hushållspapper bara?

Permalänk
Medlem

Många sorters papper lämnar lite rester i form av damm så det kan vara bra att blåsa rent när lösningsmedlet har avdunstat.
Isopropanol är fantastiskt bra, men har tyvärr blivit ganska dyrt sedan pandemin. Men det är drygt och räcker länge. Det finns även i olika sprayflaskor, oftast under namnet elektronikrengöring.
Själv brukar jag använda isopropanol och Tiffen (f.d. Kodak) linspapper (avsedda för rengöring av kameraobjektiv). Det här rengöringspappret kallas för rispapper och är känt för att ludda mycket lite jämfört med de flesta andra sorters papper. Då blir det förhoppningsvis så rent som möjligt.
Om du ska rengöra något annat än elektronik kan det vara värt att veta, som någon redan påpekat ovan, att isopropanol kan missfärga eller göra vissa plaster flammiga. Det kan i sådana fall vara bra att först testa på en någon del som inte är mitt i blickfånget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user1010:

Okej. Varför tycker du att man ska göra så istället för att ta bort kylpastan med hushållspapper bara?

kaffefilter luddar inte, har själv kört med det i flera år.

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

Jag kör isopropanol från Biltema (1L räcker i några år för mig) och kompresser i färdiga storlekar från valfritt nätapotek. De för rengöring av sår. Luddar inte. Typ https://www.apotea.se/embra

Permalänk
Medlem

T-röd och uttjänt T-shirt eller lakan eller liknande...

Gott nytt!

Permalänk
Medlem

Luddfritt papper är det enda du behöver för att göra rent ytan på en processor och kylare. Undvik kemikalier i alla former! Luddfritt papper finns att köpa och fungerar mycket bra!

Permalänk
Skrivet av user1010:

Skrivet av LightVsDawn:

kaffefilter luddar inte, har själv kört med det i flera år.

som ovan skriver det luddar inte.
kört med skrivarpapper, gammal räkning, och lite allt möjligt jag haft till hands just då som inte blir som ett damm/ludd på halva modferkortet.

men ett parti kaffefilter är både billigt och smidigt att få tag i och man har det alltid i köket ändå men hushållspapper/toapapper är helt ok det också men brukar bli ganska luddigt runt det man torkat på så brukar bli att man får blåsa av dammet efter man torkat.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Fungerar bra ifall det rör sig om färsk kylpasta måste dock tilläggas.

Gäller det gammal inbränd kylpasta så underlättar det något enormt att använda isopropanol. Krävs ett jädrans gnuggande helt i onödan annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Fungerar bra ifall det rör sig om färsk kylpasta måste dock tilläggas.

Gäller det gammal inbränd kylpasta så underlättar det något enormt att använda isopropanol. Krävs ett jädrans gnuggande helt i onödan annars.

Går bra med isopropanol även på kylflänsen antar jag? Så ingen färg lossnar

Permalänk
Medlem
Skrivet av user1010:

Det vet man inte förrän man har testat …
Prova först på baksidan av ett litet hörn där ett ”misstag” inte syns så tydligt.

Permalänk
Skrivet av user1010:

Kylflänsar är i regel eloxerade... och det biter normalt sett inte isopropanol på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Kylflänsar är i regel eloxerade... och det biter normalt sett inte isopropanol på.

Finns det några fördelar med att köra med lösningsmedel? Ifall det bättre leder värme när man applicerat ny kylpasta igen, jämfört med att endast avlägsna synbar kylpasta och applicera mer igen..

Permalänk
Skrivet av user1010:

Finns det några fördelar med att köra med lösningsmedel? Ifall det bättre leder värme när man applicerat ny kylpasta igen, jämfört med att endast avlägsna synbar kylpasta och applicera mer igen..

extremt små.

pastans funktion är ju främst för att fylla upp ev mellanrum mellan ytorna och även gammal hård pasta leder värme bättre än luft. så skulle det vara gammal pasta kvar i repor osv har det i det närmsta ingen betydelse alls generellt så små att du har mer avrundningsfel på sensorn som mäter tempen än hur mycket pastan påverkar.

och som sagt tidigare spritens upgift är snarare för att gör jobbet lite lättare/snabbare är att faktiskt göra någon skillnad i hur jobbet presterar när det är klart.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av user1010:

Ja fördelen är som sagt att det underlättar enormt när man försöker få bort gammal inbränd kylpasta.

Annars så tror jag inte det har någon större betydelse. Finns säkert någon som gjort tester på detta. Det har ju iallafall gjorts tester mellan olika kylpastor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Finns det några prisvärda och lämpliga i Sverige? Skulle vilja ha nåt smidigare än att öppna en flaska med diverse lösningsmedel som stinker såpass att man står och håller andan för att slippa inhalera skit som löser upp hjärnan. Man ser diverse youtubers köra med olika storters engångsdukar ur en sån där plastbehållare för att snabbt rengöra kylflänsar från kylpasta eller ibland torka av moderkort mm. Nåt som inte etsar på kretskort och gärna i samma prisklass som T-röd.

Kemisk REN bensin. Liten vit plastflasla från Ica.
Duger inte det, har du problem.

Permalänk
Medlem

Har torkat med topapper utan nått mer än det alla år helt utan problem. även intorkat det var bara att gnugga och särskilt hårt sitter det inte.

Vätska ger ju bara mer klet så vad är då meningen ? jag fattar helt ärligt inte varför ni håller på så här. Om man nu av någon anledning anser att man behöver lösa upp så duger vanligt kranvatten alldeles utmärkt.

Helt utan nån fördel Jäkla märkligt bara som att nån inbillat sig och inbillade sig att det var bra och spred det vidare.

Däremot om man skulle se nått kladd på själva kretskortet så kan man tvätta med vatten eller isopopylalkohol. Mycket skit då tar man vatten, mindre grejer och ärg på äldre prylar Isoprop Detta gäller allmänt när det gäller elektronik.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av user1010:

Inte mer än att vissa tror att ju dyrare och ju mer stink och farlighet ju bättre typ. Det skall gärna stinka thinner och stå något liknade cyanid på burken. några diverse varningstrianglar så är det fulländat - Då jäklar "känns/tycks" det att det blir rent.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Brukar köra ica's städservetter här förutom kemiskt ren bensin när det är svårt att lösa upp fast torkad kylpasta.
Om kylpastan är tillräckligt bra och mjuk att ta bort enkelt med torrt toapapper så skippar jag ica's städservetter eller kemiskt ren bensin helt.
Gör 0 temperaturskillnad så länge du får bort allt synligt från ytan, eventuellt om jag har flottiga fingrar pga chips eller fet mat man tagit i för några minuter sedan utan att tvättat händerna så kan jag köra en servett eller två.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Typ sånna här:
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/rengoring/luxorp...

Men i princip så försök undvika alkohol om det gårdå det kan skada vissa plaster.

Aceton smälter massor av typer av plast, typ PVC och Akryl ,så det är generellt ett horribelt tips som folk ger ibland, men aldrig någonsin hört att alkohol skulle kunna lösa upp plaster. Har du någon källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Aceton smälter massor av typer av plast, typ PVC och Akryl ,så det är generellt ett horribelt tips som folk ger ibland, men aldrig någonsin hört att alkohol skulle kunna lösa upp plaster. Har du någon källa på det?

Kanske inte lösa upp, men missfärga dem.
Jag har själv vid flera tillfällen varit med om att isopropanol har gett vissa (framförallt genomskinliga) hårdplaster en flammig eller ”mjölkig” yta.
Det är därför det kan vara bra att först testa någonstans där det inte syns så mycket om något händer.