Helgsnack: Vilka hårdvarulanseringar ser du fram emot i år?

Permalänk
Medlem

Kraftfulla RISC-V - processorer.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Tveklöst RTX 5000-serien. Funderar faktiskt att göra ett inköp av 5080/5090/5070 Ti beroende på vad priset hamnar på. Alla andra grejer bleknar. Jag har idag ett RTX 3080 så det skulle bli en ordentlig uppgradering!

Och på klar andra plats är Ryzen 9950x3D. Har varit rätt sugen på den sedan de presenterade att det kommer en 16-kärning 3D-cache CPU. Har idag en 5950x och skulle gärna uppgrader.

Själv kör jag ett GTX 980. Så det blir ett lyft.

Permalänk
Medlem

Om 5xxxx serien så 5090. Annars är ju mitt 4090 i 3.1Ghz och +1500mhz mem mer än tillräcklig och tuggar allt i sin väg. Min 14900ks i 6ghz all core och e core på 4.8ghz utan HT på är mer än super så rätt nöjd på den fronten. Sitter även på ett apex encore som låter mig köra ddr5 i 8600mhz utan problem. Så hårdvaru mässigt inget förutom en ny rakapparat till ansiktet från Philips kommande nya serie.

Permalänk
Medlem

SSD med större lagringsutrymme. Utrymmet måste upp och priset måste ned något extremt mycket för att vara värt att köpa till NAS. Men villhöver faktorn är stor.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Bildskärmar

Permalänk
Medlem

5060, 9070XT och 9060XT. Hoppas det får idioterna på blocket att äntligen sluta lägga ut (och lyckas sälja) sina Amperekort för 90%+ av nypris.

Det kommer såklart inte hända, men man kan drömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aoana:

Verkligen detta. Har planerat att ersätta min nuvarande 27” 1440p skärm med en 32” 4K med minst 144Hz, men utbudet av 2.1DP är väldigt lågt

Jag tror en stor anledning att så få skärmtillverkare har satsat på DP 2.1 är att Nvidia säljer bäst och RTX 4000 serien har bara DP 1.4a

RTX 4080, RTX 4080 Super och RTX 4090 är inga klena grafikkort.
Men de har fortfarande bara DP 1.4a vilket gör att de är mest lämpade för hög framerate i låga upplösningar eller låg framerate i höga upplösningar.
Ja och GPGPU och AI och sånt som inte har med att visa bild på skärm också.
Framförallt för RTX 4090 så händer det att DP 1.4a är en bottleneck.

Marknaden för Radeon Pro W7800 och Radeon Pro W7900 är inte så stor (De korten har full DisplayPort 2.1 UHBR20 stöd).

Varför satsa pengar på att utveckla DP 2.1 skärmar om det knappt finns några grafikkretsar som stöder det?
Åtminstone för 2023 och 2024 skärmar så är det nog så de flesta skärmtillverkare har tänkt.

Men January 7-10 är det CES och Ada Lovelace (arkitekturen i RTX 4000 serien) kommer inte för alltid vara Herre på täppan.

Permalänk
Medlem

Man va ju sugen på 5090 men efter att dom troligen kommer kosta norröver 31500kr så tappa man lite suget.
arm utveklingen är väl intressant annars.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Valve Index 2 om den nu hinner komma ut under 25....

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot att se vad Nvidia och AMD kommer med i gpu väg. Sitter med ett 980ti atm som svettas lite väl mycket nuförtiden och de börjar bli dags att byta.
Utöver de så ser jag fram emot att se om Sony klämmer ur sig en uppföljare på deras kamera A7iv då jag tycker mig se massa rykten om de.
Håller även tummarna för en Applewatch med marknadsförd batteritid på mer än ett dygn som inte är en ultra...

Permalänk
Medlem

Hisense Saturn XT, en konkurrent till Sonys Quad trådlösa 4.1 högtalarsystem.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Mer önsketänk här än vad som faktiskt finns i korten. Men hoppas på 10 GBit nätverksutrustning i konsumentprisklass, framförallt switchar.

Permalänk
Medlem

En billigare Apple TV som det ryktats om. Har kopplat ur nätverkskabeln ur min LG-TV med WebOS sedan det avslöjats att LG skickar screenshots av det du har inkopplat via HDMI till annonsörer. Behöver något smidigt för kolla på SVT Play och som klarar frame rate switching.

Edit: samt Switch 2, även om det inte blir något köp förens de lanserar en OLED-modell.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Varför satsa pengar på att utveckla DP 2.1 skärmar om det knappt finns några grafikkretsar som stöder det?
Åtminstone för 2023 och 2024 skärmar så är det nog så de flesta skärmtillverkare har tänkt.

Yes så är det. Jag har alltså planerat att uppgradera min skärm, men vill göra det med viss framtidssäkring och ser därför fram emot fler DP2.1 skärmar. Som du säger är det styrt av grafikkorten och de nya GPU-serierna under 2025 (med DP2.1) kommer äntligen skifta detta är min förhoppning 😁.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockee86:

Jag ser fram emot att se vad Nvidia och AMD kommer med i gpu väg. Sitter med ett 980ti atm som svettas lite väl mycket nuförtiden och de börjar bli dags att byta.

man borde vara det men allt runtomkring får mig helt avtänd på GPU'er just nu, priset på rtx 5090 kommer vara typ 35.000kr, drar 10000w i ström.
AMD har gett upp helt i att jaga nvidia verkar det som, så inga intressanta top-kort där.
allt känns bara bläh.

Kolla på nya Intel ARC 580 för gpu dem behöver all support dem kan få för att pressa ned priserna till en verklighetsnivå igen.

Permalänk
Medlem

Nintendo Switch 2
Samsung S25 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nya GeForce och Radeon grafikkort

Risc-V
Om det kommer något snabbare än SiFive P550
Som verkar vara det snabbaste Risc-V som går att få tag på för vanligt folk.

DP 2.1 skärmar
För snabba skärmar utan komprimering (eller ännu snabbare skärmar med mindre komprimering än DP 1.4 och HDMI 2.1)

Japp, jag ser åsså fram mot Risc-V utvecklingen

Sen är det spännande att se ngn ny gaming laptop med ARM grejs i samt Switch 2

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel