Jag är väldigt mycket för ett konkurrerande alternativ till Dolby Atmos, som gör saker rätt.
Formatet bör låna en funktion från DTS:X, nämligen Dialogue Lift. Dolby Atmos och DTS:X är objekbaserade format, vilket innebär att ljud som ska röra sig i rummet kan ges koordinater och på så vis skickas till den närmsta högtalaren man har, eller till den närmsta position som kan emuleras i hörlurar, vilket gör formatet skalbart, men i den koden som man lägger till på ljuden kan man också "Tagga" dom som dialog med DTS:X, detta innebär att om man kodar all dialog som objekt (även om dom inte rör sig), så kan man höja ljudet på all dialog utan att det höjer något annat ljud och då blir ljudet på dialogen högre oavsett vilken eventuell riktning det kommer från. Det finns dock regissörer och ljudingenjörer som inte vill detta, så egentligen borde det vara ett krav, vilket det inte var med DTS:X, och man ser idag att olika streamingtjänster försöker lösa höjning av dialogljud på olika sätt, med riktigt uselt resultat. Jag är väldigt less på den trångsyntheten bland regissörer och ljudingenjörer, för den är baserad på ett missförstånd, då dom i sitt huvud hör dialogen mycket tydligare för att dom är bekanta med den, dom hör alltså inte ljudet så som det låter för öron som är ovana vid dialogen så deras uppfattning om hur dialogen ska vara mixad är felaktig, och låter inte alls så för andra som dom hör det, så dialogen behöver alltid ett lyft mot den mix som ljudingenjör och eller regissör skrivit under på.
Ett annat problem med Dolby Atmos är att det är ett system framtaget för högtalare främst med hörlurar som en eftertanke. Vilket inte gör det till ett bra alternativ för att lösa det så att ljud passa för lyssning i hörlurar som ju är det främsta sättet folk lyssnar idag när dom eftersträvar någon form av ljudkvalitet på återgivningen.
Det finns verkligen potential för ett ljudformat som bättre tar hänsyn till hörlurar.
Det är viktigt att förstå skillnaden för hur ljud beter sig med hörlurar respektive högtalare för att kunna skapa bästa upplevelsen med hörlurar.
Man kan bland annat inte höra riktning på ljud under ett visst antal Hz, jag vet inte exakt hur många Hz, för olika källor ger olika uppgifter, men det finns säker någon riktig studie som ger ett svar. Detta gör att det blir väldigt onaturligt om bas-ljud är mixat i stereo och man då lyssnar med hörlurar och basen bara kommer till ena örat, fast det aldrig skulle ske i verkligheten.
Ett annat problem är att när man lyssnar på ljud via högtalare så hör man inte bara ljudet i ena örat, även om det kommer ur en högtalare på ena sidan, utan man hör också ljudet med viss fördröjning och annan ljudnivå i andra örat. När man har hörlurar så försvinner denna effekt, vilket gör att en mix som är gjord för högtalare låter onaturligt i hörlurar.
Det skulle behövas att nytt format som tog hänsyn till detta, och var utvecklat för att ljudet ska kunna mixas antingen med hörlurar eller med högtalare och att det sedan anpassas till uppspelning på den andra typen av enhet.
För musik är det egentligen självklart idag att man ska utgå från hörlurar först, eftersom det är så folk främst lyssnar, hörlurar har också många fördelar när det kommer till prestanda, då det går att köpa billiga hörlurar som spelar djup bas, och man slipper problemen som uppstår med akustiken i rummet. Hörlurar ger faktiskt en bredare stereo-upplevelse mot högtalare så det är möjligt att sprida ut mixen mer, något som skulle kräva fler än två högtalare, och då blir det ju naturligt om uppspelning för högtalarsystem är surround-baserat.
Hörlurar kan dock inte fullt ut emulera surround-ljud. Det kan verka konstigt eftersom vi bara har två öron, men formen på huvudet och öronen är personlig, och vårt sätt att uppleva ljud från olika riktningar är alltså individuellt. Så det skulle fortfarande finnas incitament för folk att bygga surround-anläggningar när man vill att ljudet ska vara så naturligt som möjligt.
Sen inspirerat av att tagga ljud som dialog hade det kunnat vara kul om dom taggade andra ljud i musik så att att det skulle vara möjligt för musiker att öva till en riktig inspelning, men dra ned ljudet på det instrumentet man spelar eller på sången.
Jag tror att det blir svårt för Google och Samsung att försöka bli dominanta på marknaden genom att formatet helt enkelt blir billigare.
För jag ser inte väldigt många enheter som är licenserade för Dolby, där man skulle kunna skippa den licensen för att spara pengar, dom flesta kommer behöva fortsätta stödja Dolby ändå.
Men dom kan bli dominanta genom att ha det bästa formatet.
Jag hade gärna också sett en ny anslutning för ljud. HDMI fungerar inte bra, i situationer när man behöver förlita sig på HDMI ARC, så kan man få alla möjliga problem. Och om formatet ska gå att bygga in i TV-OSet, så behöver man ju något sätt att få ut ljudet.
Optisk anslutning enligt S/PDIF standarden är för komprimerat.
Jag hade gärna sett ett sladd-alternativ. Men trådlöst via Wifi typ, i något form av broadcast format hade ju kunnat vara ett smart alternativ, då det skulle möjliggöra för flera hörlurar att ansluta. Eller för högtalare att få ljudet trådlöst (och sen anger man för varje högtalare dess position, så kodar den av och spelar bara upp sin kanal).