Microsoft maskerar Bing som Google

Permalänk
Melding Plague

Microsoft maskerar Bing som Google

Bolaget försöker återigen hålla kvar användare på Bing.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sneaky!

Kanske dags att peka om bing.com till duckduckgo.com i hosts-filen (såvida inte Microsoft ignorerar inställningarna totalt).

Permalänk
Medlem

Skrattar med perplexity öppet i bakgrunden 🤣

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Oseriöst, i vanlig ordning fritt fall på Microsoft.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Det händer även om man är inloggad.

Permalänk
Medlem

Google är så dåligt numera att jag lika gärna använder Bing eller för all del DuckDuckGo.

Jag bryr mig inte heller om Chrome längre. Kör Edge på Windows eller Firefox och Safari på Apple enheter.

Så sällan man faktiskt söker efter något att jag inte bryr mig om säkmotorn. Jag går i princip bara in på samma sidor hela tiden. Sweclockers, Inet, Aftonbladet och Tradera är typ 99% av vad jag använder webläsaren till numera. På dator även youtube och Netflix då man inte har appen för som på telefon. Men säker i sökmotor gör jag typ en gång i månaden Max.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Pinsamt, även ifall jag föredrar Bing framför Google.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har Google även blivit sämre och sämre med tiden så skillnaden mellan bing och Google är inte så stor längre.

Permalänk
Medlem

jag tänker såhär, det definitivt lurar någon som bingar google istället för att skriva google.se i . ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Om du använder Bing utan att vara inloggad på ditt Microsoft-konto och söker efter Google, får du upp en ruta med gränssnitt som är identiskt med Googles egen sökmotor.

Poängen är väl främst att om man skriver bara "google" i adressraden i Edge med defaultinställningar hamnar man på Microsofts trojansida.

Ja, det är väl tekniskt att "söka efter Google", men det är mindre tydligt för användaren att de ens söker

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tänkte att Microsoft iallafall hade bäddat in Google, så om du sökt i rutan så hade du hamnar på google-search.. men det är verkligen bara ett påhitt att se ut som google och fortfarande vara Bing.

För någon som inte förstår att Söka på webben != google så spelar det kanske ingen roll. Många söker ju ändå efter Google för att börja söka på något.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Poängen är väl främst att om man skriver bara "google" i adressraden i Edge med defaultinställningar hamnar man på Microsofts trojansida.

Ja, det är väl tekniskt att "söka efter Google", men det är mindre tydligt för användaren att de ens söker

Skrivet av Pamudas:

Tänkte att Microsoft iallafall hade bäddat in Google, så om du sökt i rutan så hade du hamnar på google-search.. men det är verkligen bara ett påhitt att se ut som google och fortfarande vara Bing.

För någon som inte förstår att Söka på webben != google så spelar det kanske ingen roll. Många söker ju ändå efter Google för att börja söka på något.

Ja, hela poängen är ju att försöka lura den slarvige användaren (dvs genomsnittsanvändaren). Se även ovanstående.

Om det spelar roll för användaren, kanske inte. Men helt sjukt oseriöst agerande, det eldas verkligen med det redan hårt ansatta förtroendekapitalet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Förretagen lär sig uppenbarligen aldrig. 😮‍💨

Man blir inte bäst och störst av att efterlikna konkurrenten. Eller göra sin tjänst sämre än konkurrenten och sedan försöka ta bort konkurrenten genom andra metoder.

Det ända sättet är att göra sin sak mycket bättre än konkurrenten, då kommer konsumenterna automatiskt och du konkurrerar ju då även ut din motståndare.

Och lyckas du inte med det. Så lägg ner det i så fall och hitta något annat.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Google är så dåligt numera att jag lika gärna använder Bing eller för all del DuckDuckGo.

Jag bryr mig inte heller om Chrome längre. Kör Edge på Windows eller Firefox och Safari på Apple enheter.

Så sällan man faktiskt söker efter något att jag inte bryr mig om säkmotorn. Jag går i princip bara in på samma sidor hela tiden. Sweclockers, Inet, Aftonbladet och Tradera är typ 99% av vad jag använder webläsaren till numera. På dator även youtube och Netflix då man inte har appen för som på telefon. Men säker i sökmotor gör jag typ en gång i månaden Max.

Duckduckgo är så dåligt att jag börjat använda Google igen för vissa sökningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Duckduckgo är så dåligt att jag börjat använda Google igen för vissa sökningar

Jag med 🙁
Ibland är duckduckgo tillräckligt bra men ska man söka t.ex öppettider osv då är google överlägset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Nu ska vi lugna oss lite: Google kanske har tappat lite kvalité men Google är fortfarande 1000 ggr bättre än Bing. Jag flyger i taket varje gång man söker på Bing och inte hittar ett rätt i sökresultatet. Google har nästan alltid svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

En sak kan man vara säker på, det är att de första träffarna är reklam när man söker med google.

Sen håller jag med, Google har verkligen gått ner sig, finns ingen anledning för mig att ens försöka använda den skiten. skulle inte förvåna mig om de medvetet försämrar skiten för att kunna pusha sin AI till folket istället.

Men sökmotorn Google lever precis som Chrome på gamla meriter och vana, användarna är vana och fortsätter använda skiten

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Microsoft hade inte behövt försöka så mycket OM deras sökresultat hade fungerat och visat relevanta resultat.

Google behöver en riktig utmanare, de lever på gamla meriter och kapitaliserar stort på det.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Problemet är ju hur dåligt bing är. Å andra sidan börjar google överflödas med skräpresultat med.

Permalänk
Medlem

Är det inte lite komiskt ändå hur mkt dom trycker på "Säkerhet" med Windows11 osv men dom spoofar ändå google. blir ju ändå en hel del hyckleri enligt mig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Microsoft hade inte behövt försöka så mycket OM deras sökresultat hade fungerat och visat relevanta resultat.

Google behöver en riktig utmanare, de lever på gamla meriter och kapitaliserar stort på det.

Ja, grejen i sammanhanget är väl att Microsoft i sin tur försöker konkurrera genom att nyttja sin dominanta position inom ett annat område, där de åtminstone delvis lever på just gamla meriter, och vill bredda sig genom att flytta över folk från produkter (helt ute enligt ledningen) till tjänster (framtiden enligt ledningen).

Så Microsoft står inte särskilt högt på listan över kandidater över vem som skulle börja konkurrera "på riktigt".

Rent allmänt känns det ju inte som att Microsoft riktigt ens försöker vara ett *bättre* alternativ för användaren i just den här frågan, de försöker bara göra sig själva till det mest tillgängliga alternativet genom att motarbeta användarens "felaktiga" val och sedan vinna på just gamla meriter.

Och även sett ur något slags integritetsperspektiv så framstår de väl mest som att Microsoft är och önskar vara en ännu buffligare version av Google...

Så gärna någon helt annan som kan kliva in och konkurrera.
Om man ser till sök specifikt så finns det ju några få alternativ (som inte bara är wrappers runt samma sak), men ingen som riktigt står ut som en vinnare.
Kagi är ju bra rent resultatmässigt, men kommer aldrig kunna slå igenom som betaltjänst i nuvarande klimat.
Brave Search? Möjligen, har inte övertygat mig alls rent resultatmässigt, men har väl iaf arbetat sig till att vara rätt oberoende numera.

Sedan är det ju många som menar att någon LLM-lösning helt eliminerat behovet av sök... jag upplever dock att det åtminstone med dagens tjänster fortfarande är två olika saker, inte bara sett till användarupplevelse utan även till syfte, där det ena inte utesluter behovet av det andra.
Men det finns ju blandtjänster (Perplexity, SearchGPT, m.fl., men då även BingGPT och Googles AI-svar, men de två sistnämnda känns som de minst relevanta aktörerna sett till att få vettiga resultat, Microsoft kanske kan ersätta BingGPT med SearchGPT iofs, då närmar de sig kanske något...) som trots allt kan fungera om man behöver något sökbaserat, det kanske är öppningen för "riktig konkurrens"?
Känns som en snirklig omväg vad gäller just sök, och stor risk att jättarna bara köper uppstickare istället för att låta dem konkurrera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltid sagt att Bing är dåligt och dvs sämre än Google men tycker de senaste åren att Google blivit skärp om man söker på specifika saker med detaljer. Tex att söka på hårdvarutester som inte är så vanliga visar sig Bing hitta betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag känner likadant. Har börjat använda DuckDuckGo för mer och bättre sökresultat. Google verkar filtrera väldigt hårt.
Tex googlar man på "schims norrköping" så får man upp massa förslag om vart man kan köpa schims online. Inte en leverantör i Norrköping"

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Nu ska vi lugna oss lite: Google kanske har tappat lite kvalité men Google är fortfarande 1000 ggr bättre än Bing. Jag flyger i taket varje gång man söker på Bing och inte hittar ett rätt i sökresultatet. Google har nästan alltid svaret.

Öppettider med Google? Är det något de är kass på är det ju öppettider i affärer. J****r vad jag svurit utanför stängda dörrar för att jag gått på öppettiderna från Google.

För övrigt är enhetskonverterare något jag frekvent använder, vilket google har inbyggt i sökmotorn. Kommer det till bing går jag över till bing direkt.

Permalänk
Medlem

Bing alla dagar ogillar verkligen google efter deras icke kritik mot nsa s bakdörrar på hårdvara vilket både apple microsoft protesterade mot

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv

Det är ju rent ut sagt bedrägligt beteende? Det här har jag på känn kommer att smälla dom rakt i @ rslet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

För övrigt är enhetskonverterare något jag frekvent använder, vilket google har inbyggt i sökmotorn. Kommer det till bing går jag över till bing direkt.

Bing har ju redan detta?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Använd kagi så slipper ni använda google, bing eller DDG och då kan få vettiga resultat.

Permalänk
Medlem

Microsoft/Bing känns lite som AMDs grafikavdelning när de desperat försöker apa efter nvidia. Eller CPU-avdelningen innan Zen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Bing har ju redan detta?
<Uppladdad bildlänk>

Va? När införde dem det? Måste varit ganska nyligen för jag testar titt som tätt, men kanske inte den i somras...

Då så, då blir det bing i fortsättningen.