Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Som @glemmy skriver, folk nyktrar till och inser att mycket utspel av trump är just utspel, han är i grunden en affärsman.

Känns ändå väldigt märkligt med tanke på att dem som sitter på de stora pengarna som flyttar kurserna lär väl ha koll på det sedan länge. Är väl marknadsmanipulation at it's finest som vanligt. Något måste de ju hitta på för att skapa volla.

Blir mest trött på att man inte kan få någon info alls pga röd dag. Pinsamt dåligt när alla börser är öppna förutom Sveriges och Norges. Ska SVT och TV4 också sluta med nyheter på helger och röda dagar kanske? Finns många som jobbar både helg och röda dagar i massa yrken. Borde vara likadant här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Känns ändå väldigt märkligt med tanke på att dem som sitter på de stora pengarna som flyttar kurserna lär väl ha koll på det sedan länge. Är väl marknadsmanipulation at it's finest som vanligt. Något måste de ju hitta på för att skapa volla.

Behövs iofs inga stora köp/sälj för att ändra en kurs (räcker med en enpetare även om det inte är ok) så man behöver titta på både pris och volym. Marknaden är mindre logisk än man tror, ett gäng 🐑 som alla springer åt samma håll när man tror någon kommit på något (om man tittar i det korta perspektivet, över tid blir det mer logiskt).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Blir mest trött på att man inte kan få någon info alls pga röd dag. Pinsamt dåligt när alla börser är öppna förutom Sveriges och Norges. Ska SVT och TV4 också sluta med nyheter på helger och röda dagar kanske? Finns många som jobbar både helg och röda dagar i massa yrken. Borde vara likadant här.

Axel Lundqvist på DN verkar sitta bakom tangentbordet idag i alla fall
https://www.di.se/nyheter/novo-nordisk-sanke-pa-kopenhamnsbor...
https://www.di.se/nyheter/europeiskt-borslyft-tilltar-kronan-...
Nämner dock inget om Trump.

I allmänhet tycker jag man bör se på internationella nyheter också för att få en komplett översikt.
Marketwatch är bra enligt mig https://www.marketwatch.com/

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Pinsamt dåligt när alla börser är öppna förutom Sveriges och Norges.

Börsen i Norge är definitivt öppen. Det är vanlig arbetsdag i Norge idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Axel Lundqvist på DN verkar sitta bakom tangentbordet idag i alla fall
https://www.di.se/nyheter/novo-nordisk-sanke-pa-kopenhamnsbor...
https://www.di.se/nyheter/europeiskt-borslyft-tilltar-kronan-...
Nämner dock inget om Trump.

I allmänhet tycker jag man bör se på internationella nyheter också för att få en komplett översikt.
Marketwatch är bra enligt mig https://www.marketwatch.com/

Ja absolut. Kollade Yahoo finance men såg inget specidllt där. Tack för tipset. Ska spana in där. DI har jag inte mycket för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Börsen i Norge är definitivt öppen. Det är vanlig arbetsdag i Norge idag.

Sorry. Menade såklart Finland. Tack för rättelsen. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Det var verkligen en grund analys.

Kronan hade snarare kunnat gå ner på ökat penningmängd (även om verkligheten är betydligt mer komplex än så).

För att summera lite snabbt med fakta som stämmer med breda penseldrag:
1. Kronan har ett historiskt inverterat värde gentemot dollarn. Stark dollar=Svag krona.
2. Kronan försvagas av internationellt höga räntor, och majoriteten av effekten kommer av just Feds ränta, dvs USA-räntorna, och till mindre men ändå betydande del av ECB(euro-räntorna).
3. USA har för tillfället skyhöga långräntor på grund av finanstekniska anledningar som alla som läser det här inte kommer att orka läsa sig igenom. Kort sagt handlar det om att de nyligen kört extrema underskott, och att färre än väntat vill köpa statsobligationer pga enorm osäkerhet iom Trump som har en minst sagt flyktig relation mellan löfte och handling. De långräntorna kan definitivt gå ner mycket, men osäkerheten är som sagt stor. Om de går ner mycket lär kronan förstärkas ganska mycket.
4. ECB har fört en relativt stram penningpolik(för att hålla euron stark) trots att Eurozonen har stora strukturella problem(större än Sverige imo). De lär behöva sänka räntorna mycket. Där är osäkerheten lägre.

Jag är för dåligt insatt för att tolka ekonomiska nyheter, det är precis sån här information jag behöver, i punktform och lättförklarligt. @Bodorio Är du utbildad ekonom eller är detta bara ett intresse du lärt dig?

Finns det andra sidor som gör enkla analyer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Jag är för dåligt insatt för att tolka ekonomiska nyheter, det är precis sån här information jag behöver, i punktform och lättförklarligt. @Bodorio Är du utbildad ekonom eller är detta bara ett intresse du lärt dig?

Finns det andra sidor som gör enkla analyer?

Har inte så bra koll på sidor som gör bra sammanställningar.

Jag tyckte om Penser banks makroanalys-video som de släppte ca en gång varannan/tredje vecka, men de slutade tyvärr med det.

Jag har viss utbildning inom ekonomi(inte en hel ekonomexamen), har examen i och jobbar med data och mjukvaruutveckling.
Makroekonomi har blivit ett intresse de senaste åren.

Främst pga jag hängde mycket på twitter och såg falska påståenden repeterade av finansprofiler med tiotusentals följare. Sånt gör mig tokig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

https://www.reuters.com/markets/europe/european-shares-start-...

https://www.reuters.com/markets/us/trump-aides-target-critica...

Visa signatur

=)

Permalänk

735k på börsen just nu. Medioker 13% avkastning under 2024. Spräckte 500k den 12e januari förra året och 250k den 24e april 2023.

Jag har alltså i princip taktat 250k/år lite avrundat. Det är helt sjukt, och då är jag en 23 årig student. Det är så fint att man nästan blir lite tårögd

jag bor hos föräldrarna och betalar förvisso en symbolisk hyra, men jag förmodar att andra i min ålder säkerligen ser ner på mig som fortfarande bor hemma. Ärligt talat har jag det rätt gött i min friggebod även om det inte blir så mycket äventyr

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

735k på börsen just nu. Medioker 13% avkastning under 2024. Spräckte 500k den 12e januari förra året och 250k den 24e april 2023.

Jag har alltså i princip taktat 250k/år lite avrundat. Det är helt sjukt, och då är jag en 23 årig student. Det är så fint att man nästan blir lite tårögd

jag bor hos föräldrarna och betalar förvisso en symbolisk hyra, men jag förmodar att andra i min ålder säkerligen ser ner på mig som fortfarande bor hemma. Ärligt talat har jag det rätt gött i min friggebod även om det inte blir så mycket äventyr

Pengamaskinen är igång och när det väl är dags att flytta hemifrån och köpa en bostadsrätt så kommer du vara en av dem som faktiskt kan göra det, bra gjort!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Avanza:
1268kkr
Utveckling +14,08%

Savr:
900kkr
+22,43% senaste året

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Avanza:
1268kkr
Utveckling +14,08%

Savr:
900kkr
+22,43% senaste året

Kan du se hur många % avanza säger som har 1.5 eller 2 miljoner på sitt konto på milstolparna?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Kan du se hur många % avanza säger som har 1.5 eller 2 miljoner på sitt konto på milstolparna?

4.5% på 1.5M
3.2% på 2M

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

4.5% resp 3.2%.

Permalänk
Medlem

Rikatillsammans har mer statistik för Avanza:
https://rikatillsammans.se/forum/t/majoriteten-av-avanzas-kun...

Sen är det kanske svårt att jämföra sig med andra ändå, jag har t.ex. majoritet av min tjp hos avanza och det kommer med i statistiken.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Arne ”Kavastu” Talving spår återigen tvåsiffrig uppgång. Som lite motvikt till alla förutsägelser om börskrasch 2025.
https://www.placera.se/placera/telegram/2025/01/07/aak-kavast...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Nyligen köpt kåk, inte många kronor kvar på ISK-kontona men en rejäl buffert finns för eventuella oförutsedda händelser.

Hoppas kunna dra igång månadssparande på ISK efter tillträdet i April.
Får nöja mig med 5.6x hävstång i husköpet så länge.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att röra mig bort från USA i fonderna. USA-aktiernas uppgång bygger lite för mycket på några få bolag inom samma branch (Tech)
Kanske jag låtit mig påverkas av dystergökar som påpekat detta och att efter typ 15 års konstant uppgång borde det vara dags för en "reality check" hos marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

bygger lite för mycket på några få bolag inom samma branch (Tech)

Tech är fortfarande vad som driver utvecklingen, vad menar du istället skulle driva utvecklingen framåt framöver?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tech är fortfarande vad som driver utvecklingen, vad menar du istället skulle driva utvecklingen framåt framöver?

Det betyder ju inte att priset kan/är/bli för högt dock. Det blir lite fools game när man växer 700miljoner på omsättningen, men adderar 50miljarder på börsvärdet.

Apple tjänar, och gynnar ägarna mer på att använda sina egna kassa och köpa 4.6% 10åriga statsobligationer än att återköpa sin egna aktie..

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Jag har satsat allt mitt kapital på kolgruvor i Gambia!

Det tror jag inte miljömupparna uppskattar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej enbart tvärtom med denna regerings nuvarande beslut. Ingen stimulans som ger investerings möjligheter

Du och många andra verkar inte förstå grunden i hur ”stimulans” påverkar ekonomin. Senaste året har vi haft en kraftigt stigande inflation drivande av energipriser, drivmedelspriser, krig och en Corona fond som pumpade ut pengar. Det kan låta tråkigt och osexigt men att vara återhållsam som regering varit är egentligen den enda lösningen för att få ner inflationen, vilket de faktiskt även lyckats med.

Självklart är det alltid kul med storskaliga statliga satsningar på infrastruktur, vård och skola men i slutändan driver det på ekonomin, vilket ibland är nödvändigt.

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Rikatillsammans har mer statistik för Avanza:
https://rikatillsammans.se/forum/t/majoriteten-av-avanzas-kun...

Sen är det kanske svårt att jämföra sig med andra ändå, jag har t.ex. majoritet av min tjp hos avanza och det kommer med i statistiken.

Att ej summera till 100% _OCH_ öka andel på slutet är omöjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Arne ”Kavastu” Talving spår återigen tvåsiffrig uppgång. Som lite motvikt till alla förutsägelser om börskrasch 2025.
https://www.placera.se/placera/telegram/2025/01/07/aak-kavast...

Kavastu... Sveriges största fakeguru, helt sjukt att han fortfarande inte åkt fast för sina enpetar aktier (Var värre för på twitter).

https://tradevenue.se/@aktiepappa/vi-granskar-kavastu-varldsh...

https://tradevenue.se/@aktiepappa/granskning-av-kavastu-del-2...

Den som vet den vet, helvete vad han fulspelat sig utan konsekvenser

Permalänk
Skrivet av Scerio:

Du och många andra verkar inte förstå grunden i hur ”stimulans” påverkar ekonomin. Senaste året har vi haft en kraftigt stigande inflation drivande av energipriser, drivmedelspriser, krig och en Corona fond som pumpade ut pengar. Det kan låta tråkigt och osexigt men att vara återhållsam som regering varit är egentligen den enda lösningen för att få ner inflationen, vilket de faktiskt även lyckats med.

Självklart är det alltid kul med storskaliga statliga satsningar på infrastruktur, vård och skola men i slutändan driver det på ekonomin, vilket ibland är nödvändigt.

Med tanke på att ingen har varit nöjd med regerings beslut, inte ens svenskt näringsliv eller någon annan höger instution så stämmer inte det.

Man kan fortfarande stimulera utan att öka inflation.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Att ej summera till 100% _OCH_ öka andel på slutet är omöjligt

Har man 250.000 så har man också 100.000 o.s.v.. Så det är logiskt, fallande skala där 29% inte ens har 10.000 på sitt konto. Däremot har du rätt i att >10 MSEK är skum eftersom man då också har nått alla milstolpar därunder, väljer att tro att det är den udda fågeln/felet i diagrammet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Med tanke på att ingen har varit nöjd med regerings beslut, inte ens svenskt näringsliv eller någon annan höger instution så stämmer inte det.

Dela gärna hur och om det har gjorts någonstans i världen. Inte vad jag läst.

Kollar man ex övriga Europa och USA där staten spenderat mer har inflationen också varit betydligt högre, ofta det dubbla om inte mer.

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Det betyder ju inte att priset kan/är/bli för högt dock. Det blir lite fools game när man växer 700miljoner på omsättningen, men adderar 50miljarder på börsvärdet.

Så kan det vara och justeringar lär komma längs vägen men jag ser ingen annan sektor som driver effektivisering/mänsklig förbättring kommande år bättre än tech. Inte som att jag tror att något byggbolag kommer komma på en ny teknik som gör att vi bygger 10 bostäder för samma kostnad som 1 eller något inom någon annan sektor heller. Det skulle vara rymdfart och kolonisering av andra planeter då som skulle få bolag i den branschen att explodera på börsen men det känns avlägset för tillfället.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst vad Svenskt Näringsliv sagt men de beklagar sig troligen för att arbetsskapandet inte går i den takt de vill och det är ju ett av målen med att ha återhållsam ekonomisk politik. Jag förstår inte heller varför högerinstitutioner skulle vara emot inflation? De enda jag sett som vill hålla ner inflationen är fackförbunden när man inte orkade/hade kompetens till att förhandla upp lönerna 2022-2023.

I Sverige är det ju koscher att köpa valvinster (förra regeringen försökte på olika sätt med utbetalningar till specifika grupper precis innan valet) så min gissning är att regeringen kommer börja gasa någon gång i sommar och gasa på fram till valet, oavsett hur inflationen ser ut.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]