Nvidia lyfter skynket av Geforce RTX 5000-serien "Blackwell"

Permalänk
Medlem

Tror ni vi fyndar 4090s på Blocket för 6-7k snart då?

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, RTX 5090, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

MSI's modeller

https://www.msi.com/Graphics-Cards/Products#?tag=LIGHTNING-Se...

dom verkar inte ha legat på latsidan, vi hittar 9 varianter på 5080, 6 varianter av 5090, 5 varianter av 5070ti och 8 varianter på 5070

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Så sant, det vore riktigt uselt - så illa känns det dock inte som det kan bli, den grafen som som inte hade DLSS verkar indikera åtminstone 30-40% bättre prestanda så det finns något med substans.

Sen noterade jag att latensen inte ökade när de visade exempel med MFG vs FG, undrar hur de har löst det? Om det stämmer så är ju MFG åtminstone inte sämre än vanlig FG i det avseendet.

Mycket smoke and mirrors som man kan roa sig med att spekulera kring tills riktiga reviews släpps.

Jag tänker mig att allt under 50% prestandaökning vore rätt dåligt med tanke på nästan 30% ökad TBP.

Angående latensen: som jag tolkar det borde den största faktorn vara vilken fps som renderas traditionellt. Så vid samma "bas-FPS" bör man få samma latens men bättre föyt med MFG jämfört med FG. Som sagt, min tolkning - ta inte mitt ord för det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Tror ni vi fyndar 4090s på Blocket för 6-7k snart då?

Tveksamt, men vi får se. 16GB för 4k maxat är idag för att inte tala om framtiden för lite för en del titlar för att inte tala om 12GB
Vilket gör RTX 4090 riktigt attraktivt i min mening

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Gigabyte vill också vara med

https://www.gigabyte.com/Graphics-Card

4 varianter på 5090, 4 5080, 1 5070ti och 1 5070

https://www.inno3d.com/graphics-card?class=GeForce+RTX+50+Ser...

Inno3d kör ett lite mer sparsamt utbud: 1 5090, 3 5080 modeller

En genomgång av olika kort har gjorts här:

https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-5090-gpu-custom-model...

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Jag ser att dessa kort har PCIe 5. Kommer man att gå miste om prestanda om man använder ett PCIe 4-moderkort?

Man tappar kanske en del prestanda med PCIe 4.0, men troligtvis väldigt lite. Se t.ex. TechPowerUps test med 4090, det tappade i genomsnitt ca 2% på att gå ner till PCIe 4.0 x8 / PCIe 3.0 x16.

Men det varierar också en del från spel till spel, kollar du längst ner på sidan så ser du att de flesta spelen knappt påverkas alls men vissa spel som t.ex. Elden Ring och Far Cry 6 tappar 7-8% i 4K. Man får dock tänka på att 4000-serien var den andra generationen med PCIe 4.0, 3000-serien påverkades inte lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Det ger absolut en prestandaboost. All upplevd bättre flyt är ju bättre prestanda?
Ju högre frames och bättre flyt utan märkbar input-lag = bättre prestanda.
Input-lag är inte ett problem idag eftersom reflex alltid är aktiverat i nya spel tillsammans med FG.

Nej, ökad prestanda är bättre prestanda. Flyt har inget som helst med saken att göra, eller menar du att man får bättre prestanda om man använder en gammal CRT skärm över en plattskärm?

Reflex reducerar input-lag genom att synka processorn och gpu'n istället för att ha en render queue (det blir som G-Sync, fast mellan CPU-GPU istället för GPU-Skärm). Dock har detta inget som helst att göra med frame generation, då framegen gör sitt arbete oberoende av CPU'n.

Med andra ord, du får samma nivå av input lag, oavsett om du har frame generation på eller inte. Har du bara 30 fps utan framegen, men 200+ med, så kommer spelet fortfarande vara segt som sirap, även med reflex påslagit. För reflex kommer aldrig få spelet att exekvera snabbare.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Jag är avundsjuk på dom som har råd att handla ett grafikkort för dom pengarna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Just nu står det mellan dessa kort för mig.
- 5090 FE
- MSI 5090 Suprim Liquid
- Colorful 5090 Neptune

Varför inte slå till på alla tre?

Permalänk
Medlem

Fan då. Villhöver ett nvidia FE kort.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Och du är talesperson för vilka mer än dig själv...?
Medveten planering eller ej, så är väl kusinskapet skäl nog att förutsätta att det påverkar konkurrensen om man samtidigt ser till den senaste årens segmentering och skenande priser? Det finns knappast någon miningboom som förklarar den här fortsatta utvecklingen samtidigt som AMD åker räkmacka på nvidias prissättning genom att lägga sig hack i häl vad gäller pris/prestanda utan att sätta någon egentlig press på nvidia öht.

Vad är det som föranlett att nvidia kan ta nästan 8000:- för ett motsvarande GTX 1050 ti utan att huvuden börjar rulla för länge sedan i något läger?

Att likställa 3050 ti med 5070 ti är ren nonsens. 5070 ti har nästan 3x större die. Dessutom tillverkad på nyare nod som blir dyrare pch dyrare per areaenhet pga ökad komplexitet.

Att faktummet de är kusiner gör dig misstänksam är bra. Att säga att det är bevis nog för pris-fixering är knappast motiverat.

Permalänk
Medlem

"Enables Multi Frame Generation" "karaktären får 3 armar och springer iväg"

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Att likställa 3050 ti med 5070 ti är ren nonsens. 5070 ti har nästan 3x större die. Dessutom tillverkad på nyare nod som blir dyrare pch dyrare per areaenhet pga ökad komplexitet.

Att faktummet de är kusiner gör dig misstänksam är bra. Att säga att det är bevis nog för pris-fixering är knappast motiverat.

Det gjorde jag inte. Du får läsa vad jag skriver.
Skillnaden i teoretisk beräkningskraft mellan RTX 5070 och RTX 5090 är ungefär lika stor som skillnaden mellan GTX 1050 ti och GTX 1080 ti. Sett till namngivningen så blir konsumenter antagligen förvirrade och tänker att 5070 är "nästan lika nära toppsegment" som GTX 1070 var för 1080 ti. Jag ville bara tydliggöra att det är ett 1050 ti du får för ca 8000 kr sett i prestandaförhållandet till toppsegmentet. Alltså att det är budgetkort för nästan 8000 kr vad gäller den nya generationen.

Så var ska man dra gränsen för misstänksamheten då? Om de är gifta och sover i samma säng? Men inte om de är gifta men sover i separata sovrum?

Hur mycket kisel som de behövt utvinna för att beräkna fejkpixlars vara eller icke vara bryr jag mig inte så mycket om, utan det som mer intresserar mig är att belysa det absurda i vår samtid som riskerar att gå kreti och pleti förbi.

För att det inte skulle vara vilseledande hade 5070 behövt heta 5050 ti och 5090 hade behövt heta 5080 ti.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av SpaceAce:

Jag tycker inte det är självklart att det ska testas på det sättet rakt upp och ner.

Korten som kommer nu är ju utvecklade för de positiva mjukvarufördelarna som kommer med korten. Att då lägga fokus på rent raster som i princip inga användare med dessa kort helt kommer förlita sig på blir missvisande.

Exempelvis Sweclockers prestandaindex är bara relaterat till rent raster. Likaså använder ni den listan när ni redovisar mest prestanda/krona och gör rekommendation över det mest privärda grafikkortet som exemplevis denna:

https://www.sweclockers.com/artikel/39560-basta-grafikkortsko...

Där specifikt skriver ni att ni använder prestandaindex som grund för besluten även om ni har med en kommentar att det bara gäller raster. För gemene man som kollar på den listan är det inte självklart vad raster betyder, de tittar mer på prestandaindexet och ser vilken som är högst och tänker att det kortet måste vara bäst.

Det blir ju egentligen helt fel eftersom det inte kommer vara den mest sannolika upplevelsen en användare kommer ha om de köper ett kort på den listan.

Jag själv har 17 spel på Steam och ungefär lika många på Epic. Av dessa spel är det enbart CS2 där jag inte kör DLSS (eftersom det inte finns). På Alan Wake 2 och CP2077 anänder jag även FG som är helt fantastisk på ett spel som detta eftersom mitt 4070 Ti Super når över 60 fps utan FG och därmed får jag ingen noterbar ökad latency med FG påslaget men betydligt trevligare upplevelse i 120fps. Nu är ju bara jag en person, men enligt Nvidias egna telemetri på deras hemsida använder ca 80% av deras användare DLSS.

För att sätta det i perspektiv:

Jag har köpt en ny Volvo som är en hybrid. Den har en förbränningsmotor med 150hk. Den har också en elmotor som ger 100 extra hästkrafter när den aktiveras. När jag accelerar med bilen utan elmotorn går det rätt segt, men när jag kickar i elen blir det en rejäl boost och upplelvelsen blir extremt mycket bättre. Men när jag läser er recension om Volvon tänker ni ignorera elmotorn som ger extra effekt, det är bara förbränningsmotorn som ni tycker är intressant för det har alltid varit den ni mäter och den som ska avgöra om bilen är snabb eller inte. Man vill ju bara mäta "äkta hästkrafter" iställer för "fake frames" - förlåt "fake hästkrafter" med elmotorn trots att den mer eller mindre revolutionerar upplevelsen för mig som kör bilen

Jag är med på hur du menar. Jag har inte för avsikt att ge en köprekommendation baserat på enbart raster då det bara är en del av sanningen.

Vi bygger indexet i rasterprestanda då det är det bästa sättet att se relativ prestanda där den enda variabeln är vilket kort som stoppas i.

Min åsikt är att det krävs så mycket information som möjligt för att bygga en helhetsuppfattning som är till grund för en eventuell rekommendation. Min ambition är att testa både raster och de nya funktionerna för att ge en komplett bild. Att hitta balansen mellan rent testande som blir enkom akademiskt kontra något som blir för lättsamt är en balans jag tycker är svår ibland.

Ett till problem är att grafikkortet inte längre gör exakt samma saker beroende på vem som tillverkat det. Är det rimligt att jämföra ett kort i FSR mot ett i DLSS och ett i XESS? Visst slutresultatet är kanske liknande men de gör det på fundamentalt olika sätt. Kanske bör kort i DLSS enbart jämföras mot föregångaren som har stöd för samma funktioner? Hur gör man med Multi Frame Gen? Jag ställer inte frågor för att få fram en poäng utan snarare för att förtydliga att jag ofta frågar mig själv detta.

En lösning skulle kunna vara att ställa 5090 mot sig själv med olika funktioner aktiverat och istället mäta systemlatensen via PCAT.

Oavsett är detta en viktig diskussion att ha. Jag vill göra tester med data som är relevant för er läsare men samtidigt inte spela i händerna på tillverkarnas marknadsföring. Är öppen för förslag och önskemål!

Permalänk
Medlem

Blir nog ett 5070 ti 16 GB vram borde räcka för 1440 p . Vill vänta och se vad AMD erbjuder dock innan jag bestämmer mig .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

12GB… seriöst!! 😱

Betala över 10k bara för att få 16Gb lol

Nu har mitt kort bara 8gb.
Men en polare som lirar space marines 2 har svårt med High texturerna då hans 4070ti 12GB inte klara av.
Och det kommer det bli problem framöver med "bara" 12GB.
Men om du väljer DLSS så löser det problemet
Dock tycker jag att native och bra texturer trumfar DLSS.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleine:

MSI's modeller

https://www.msi.com/Graphics-Cards/Products#?tag=LIGHTNING-Se...

dom verkar inte ha legat på latsidan, vi hittar 9 varianter på 5080, 6 varianter av 5090, 5 varianter av 5070ti och 8 varianter på 5070

Hittills tycker jag SFF-vänliga MSI Inspire ser trevligast ut, även ASUS Prime ser trevligt ut, frågan är om ASUS skippar ProArt denna generation och bara kör Prime?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag är med på hur du menar. Jag har inte för avsikt att ge en köprekommendation baserat på enbart raster då det bara är en del av sanningen.

Vi bygger indexet i rasterprestanda då det är det bästa sättet att se relativ prestanda där den enda variabeln är vilket kort som stoppas i.

Min åsikt är att det krävs så mycket information som möjligt för att bygga en helhetsuppfattning som är till grund för en eventuell rekommendation. Min ambition är att testa både raster och de nya funktionerna för att ge en komplett bild. Att hitta balansen mellan rent testande som blir enkom akademiskt kontra något som blir för lättsamt är en balans jag tycker är svår ibland.

Ett till problem är att grafikkortet inte längre gör exakt samma saker beroende på vem som tillverkat det. Är det rimligt att jämföra ett kort i FSR mot ett i DLSS och ett i XESS? Visst slutresultatet är kanske liknande men de gör det på fundamentalt olika sätt. Kanske bör kort i DLSS enbart jämföras mot föregångaren som har stöd för samma funktioner? Hur gör man med Multi Frame Gen? Jag ställer inte frågor för att få fram en poäng utan snarare för att förtydliga att jag ofta frågar mig själv detta.

En lösning skulle kunna vara att ställa 5090 mot sig själv med olika funktioner aktiverat och istället mäta systemlatensen via PCAT.

Oavsett är detta en viktig diskussion att ha. Jag vill göra tester med data som är relevant för er läsare men samtidigt inte spela i händerna på tillverkarnas marknadsföring. Är öppen för förslag och önskemål!

Gillar det system ni har nu, raster för index som ger en bra bild över prestanda över alla kort. Olika frameGen o sånt fungerar ju olika eller inte alls i beroende på spel och inte riktig prestanda.

Permalänk

Ganska stilren 5070 Rog iaf

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Varför är det AMDs ansvar att sätta press på Nvidia? Givetvis vill även AMD maximera sin vinst.

Jag tror inte att AMD klarar av att ta marknadsandelar från Nvidia, det är för kostsamt och innebär också en satsning som medför en risk.

Det är inte heller en satsning som skulle kunna vara kortsiktig, utan det skulle krävas flera år och kräva betydande investeringar, investeringar som de kanske aldrig någonsin får tillbaka då chanserna är små att de lyckas.

Jämför då med att de istället satsar och investerar på sina CPUer, ARM samt AI kretsar, säkrare för AMD och deras aktieägare, mindre risk, större marknad.

Jag har full förståelse och respekt för deras beteende, konsumenterna får skylla sig själva när de har köpt Nvidia i över 10 år

Mvh

De köpte legendariska Ati för att de behövde grafikkretsar till sina apu'er och körde det i botten. Knappast konsumenternas fel att kortsiktiga mål och aktiekursen är det enda de bryr sig om.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Tveksamt, men vi får se. 16GB för 4k maxat är idag för att inte tala om framtiden för lite för en del titlar för att inte tala om 12GB
Vilket gör RTX 4090 riktigt attraktivt i min mening

Absolut är det så.
Dock, ser man nu att ett 5070 faktiskt presterar som ett 4090 med DLSS, AI och allt annat som finns tillgängligt så tror jag det är svårt att sälja 4090 begagnat för något högre pris än just ett 5070 då majoriteten verkar använda tekniken.

Men vad vet jag, jag personligen skulle nog inte köpa ett begagnat 4090 för runt 20k när jag kan få samma prestanda för 66% billigare av just det begagnade priset

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, RTX 5090, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk

4090 säljs nu för 12-14tkr på blocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Gillar det system ni har nu, raster för index som ger en bra bild över prestanda över alla kort. Olika frameGen o sånt fungerar ju olika eller inte alls i beroende på spel och inte riktig prestanda.

Absolut är raster det som skall mätas, det visar ju den egentliga prestandan. Det är ju lite som att köpa riktigt smör eller stekmargarin. Visst funkar margarin men det är inget som man betalar smörpriser för.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Sitter man med 4080/4080S/4090 nu så finns det ingen anledning alls att uppgradera, om det inte kommer ett spel med path tracing som är alldeles, alldeles underbart krävande. Det ska vara minst 50% prestandalyft om det ska vara värt det för min del, och absolut ska det då helst ske på samma effektuttag. DLSS är i min mening 'smoke and mirrors', magiska bildrutor per sekund som egentligen inte existerar.

Permalänk
Medlem

Ingen som lyft 32GB Vram. Det är sjukt mycket, konstigt att ingen är "glad" över det.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Absolut är det så.
Dock, ser man nu att ett 5070 faktiskt presterar som ett 4090 med DLSS, AI och allt annat som finns tillgängligt så tror jag det är svårt att sälja 4090 begagnat för något högre pris än just ett 5070 då majoriteten verkar använda tekniken.

Men vad vet jag, jag personligen skulle nog inte köpa ett begagnat 4090 för runt 20k när jag kan få samma prestanda för 66% billigare av just det begagnade priset

Det förutsätter att allt du spelar stödjer dlss 4 och att du inte spelar i 4k maxat vilket är hela poängen med 4090.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Blir nog att slänga ut sitt 3070 nu och antingen skaffa 5080 eller bara ett 5070 Ti. Men damn minns när man köpte sitt 970 för ca 4000k och 1070 princip för samma peng och ett 1080 Ti för ca 8000-9000.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av CrispVanDahl:

Använde bara ordet raster här, det jag avser är raster och native upplösning. Insåg att en del spel framöver har RT hela tiden och därmed menas inte raster i de spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det förutsätter att allt du spelar stödjer dlss 4 och att du inte spelar i 4k maxat vilket är hela poängen med 4090.

True, true.
Den som lever får se, spännande månad framöver

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på ett 5080 med 24Gb, 5070 ti med 20Gb och 5070 med 16Gb men det är ju Nvidia så det var väl orealistiskt. Jag hoppas verkligen att AI investeringarna bromsar snart så att Nvidia får kräla tillbaka till konsumenterna som de har övergett.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14