Veckans fråga: Hur ofta städar du din dator?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur ofta städar du din dator?

Datorer är rätt duktiga på att samla damm och det kan behöva städas titt som tätt. Hur ofta öppnar du datorn och städar?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rensar fläktarna typ var 6e månad om jag kommer ihåg..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Wallhack SP-004 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Jag monterade ihop min dator 2017 eller 2018. I eftermiddag ska jag byta grafikkort i den. Då kommer jag att blåsa ur den. Så hur ofta blir det? En gång på 6-7 år ungefär. 😜

Permalänk
Medlem

Kör med batteridriven "air duster" typ en gång per år och dammar av min egen samt barnens speldatorer. Brukar ske på semestern på sommaren då det är najs att fixa det utomhus.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Rengör loopen och resten en gång om året. Min dator är otippat dammfri, förmodligen för att jag inte har den på golvet.

Permalänk
Medlem

Jag monterade min dator hösten 2016 och sedan dess har jag inte dammat av den.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem

En till två gånger per år.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

När jag byter en komponent, så kanske vartannat år eller så.

Permalänk
Medlem

Jag dammar ur datorn varje fredag. Både dammsugning och tryckluft.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem

Kanske vartannat år, om det behövs. Samlas nästan inget damm i den så brukar mest vara att torka av fläktbladen.

Permalänk
Medlem

När lusten faller in. Men nu senast efter att jag renoverar ett rum. Det var mm med slipdamm i alla servrar. NASen raporerade fel på två diskar inom loppet av några minuter. Kopplade ur allt och körde elektronik cleaner på alla kontakter. Fungerat felfritt efter det. Två andra servrar började strula och startade om sig random. Så ska man slipa väggar kan det vara smart att stänga av allt som har fläktar 😊

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Medlem

Jag rensar datorernas dammfilter varje vecka när vi veckostädar. Finns två i dessa chassin (undertill och framtill). Sedan öppnar jag sidopanelerna och kör trycklyft en gång i månaden i snitt.

Permalänk
Medlem

Var tredje månad ungefär, sedan byter jag kylpasta en gång i halvåret eller så.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX Red Devil Limited Edition| Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem

Byggde den för fem år sedan. Oöppnad sedan dess.

Brukar dra av det värsta vid större uppgraderingar eller ombyggnad.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kört fractals chassin sen R2 och de är förvånansvärt bra på att hålla damm borta. Så blåser bara ut när jag byter nått i burken och annars dammsuger jag bara filtren från utsidan. Men så har jag också rätt rent hemma och inga pälsdjur. Blir mkt mindre damm nu när man har robotdamsugare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

När man ska uppgradera någon komponent, när man flyttar på den, eller om man råkar inse att den är extremt dammig. Så det varierar rätt rejält.

Permalänk
Medlem

Varför finns inte en gång om halvåret?

Det gör jag iallafall.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tidigare väldigt sporadiskt, brukade göra rent filtren ett par ggr per år. Men nu har jag skaffat en såndär IT Dusters Compucleaner eller vad den nu heter, så då tror jag det kommer bli oftare. Tryckluft på burk är ju ganska kass, så har inte haft nån större lust art blåsa ur mha det

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Småstädar bara i samband man öppnar chassit för någon uppgradering...annars aldrig.

Permalänk

Öpnnar inte lådan om jag inte ska göra ett hårdvarutillägg eller byte så kanske var 3år eller nått men sällan så dammigt att det behöver dammas.

Spolar av dammfiltren under kranen kanske nån gång i månaden ungefär.

Har den ståendes på golvet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

När det byts komponenter vilket varierar, har datorer som inte städats på säkert 6-7 år, vill inte ens veta hur dom ser ut inuti xD

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Förr när jag bytte dator oftare så blev det bara vid köp av en ny dator 2-3 år.
Men efter att morsans dator fattade eld så blir det oftare än så, nu har jag dock bara laptops så blir att jag blåser av lite snabbt i ventilationen bara när jag är nära en kompressor

Permalänk

varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Jag dammar ur datorn varje fredag. Både dammsugning och tryckluft.

Dammsugning? Läskigt!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Inget djur, inga småbarn och rent hemma. Blir knappt något damm i datorn trots att jag kör utan dammfilter på fronten.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har aldrig städat mina datorer.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Alltså hur kan ni som säger att ni aldrig städar ? Damm kommer ju oavsett hur rent det är i rummet eller inte, det samlar ju med tiden på cpu kylaren ,grafikkortet, fläktarna osv... ?

Permalänk
Medlem

2-3 gånger per år, resar dammfilter då, och en gång per år så dammar man av fläktarna, datorn är för övrigt dammfri invändigt..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tar bort det värsta varje gång jag öppnar datorn av någon anledning. Rensar vattenloopen när jag uppgraderar CPU eller GPU.
Dammsuger frontfiltret om jag råkar gå förbi datorn med dammsugaren.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

För sällan och oregelbundet nog att jag inte kommer ihåg när jag gjorde det sist men var 6:e månad ska jag försöka göra i alla fall.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30