[Jägarclockers] Tråd om jakt & skytte

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag är inne på en billig klass 1 och ett hagel halvautomat till att börja med.

Låter vettigt, även om jag skulle säga köp en bock istället för halvautomat om du inte redan nu vet att du ska jaga mycket fågel och sitta och trycka i trånga utrymmen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vad rekommenderar ni som redan är jägare att börja med för vapen? Jag är inne på en billig klass 1 och ett hagel halvautomat till att börja med.

Säger också bock, och lägger till att köpa hos en kompetent vapenhandlare så du får vapen som passar dig fysiskt. Alternativet är att köpa billigare/begagnat, och upptäcka själv vad som är fel på vapnet och köpa rätt nästa gång.
Eller köpa med inställningsmöjligheter och sen få hjälp med inställningarna.
Hjälp med sådant fås bäst för betalning eller i sportskytteföreningar snarare än jaktskytteföreningar. (Min personliga känsla är att good-enough kommer snabbare där man övar inför jakt snarare än skjuter på döda mål som hobby.)

Sen köper du en .22-a för mängdträning, och varför inte nåt som påminner om klass1-bössan.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Ja, ett klass 1 och ett hagel är väl helt klart en bra början (och beroende på vad man är intresserad av, nog för resten av livet). Jag ärvde själv en vapengarderob, och kompletterade i efterhand med en .22LR mestadels för övningsskytte.

Och man behöver förstås inte köpa nytt heller, det finns ju mycket billigt och bra begagnat att tillgå. Det är väl kanske optiken man vill lägga fokus på, och det kan ju följa med till nästa om man byter upp sig i framtiden också då.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Låter vettigt, även om jag skulle säga köp en bock istället för halvautomat om du inte redan nu vet att du ska jaga mycket fågel och sitta och trycka i trånga utrymmen.

Skrivet av mrTLU:

Säger också bock, och lägger till att köpa hos en kompetent vapenhandlare så du får vapen som passar dig fysiskt. Alternativet är att köpa billigare/begagnat, och upptäcka själv vad som är fel på vapnet och köpa rätt nästa gång.
Eller köpa med inställningsmöjligheter och sen få hjälp med inställningarna.
Hjälp med sådant fås bäst för betalning eller i sportskytteföreningar snarare än jaktskytteföreningar. (Min personliga känsla är att good-enough kommer snabbare där man övar inför jakt snarare än skjuter på döda mål som hobby.)

Sen köper du en .22-a för mängdträning, och varför inte nåt som påminner om klass1-bössan.

Halvautomat tänker jag eftersom jag vill prova på att jaga vildsvin med slug. Men det är klart, det finns ju fler brythagel att välja mellan som nybörjare.

En bekant rekommenderade även .357 Magnum som klass 2 bössa. Han tyckte den var smidig att bära på, snäll rekyl och relativt billig ammo att jaga rådjur med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Halvautomat tänker jag eftersom jag vill prova på att jaga vildsvin med slug. Men det är klart, det finns ju fler brythagel att välja mellan som nybörjare.

Någon särskild anledning till att du vill ha slug till det istället för kula?
Jag hade lite samma ide eftersom jag jagar nära bebyggelse, mest rådjur så hagel är säkrare. Men det förekommer vildsvin enstaka gånger.
Men efter att skjutit lite med slug avfärdar jag det, precisionen är tveksam och rekylen hemsk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Någon särskild anledning till att du vill ha slug till det istället för kula?
Jag hade lite samma ide eftersom jag jagar nära bebyggelse, mest rådjur så hagel är säkrare. Men det förekommer vildsvin enstaka gånger.
Men efter att skjutit lite med slug avfärdar jag det, precisionen är tveksam och rekylen hemsk.

Nä ingen speciell anledning. Jag vill prova allt för att se vad jag gillar bara!
En bekant gillade det. Han fick ok precision på 70m, och enligt hans utsaga mindre köttförstörelse. Men det kanske beror på vilken slug man använder också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Nä ingen speciell anledning. Jag vill prova allt för att se vad jag gillar bara!
En bekant gillade det. Han fick ok precision på 70m, och enligt hans utsaga mindre köttförstörelse. Men det kanske beror på vilken slug man använder också.

40m är ju då max rekommenderat avstånd, om jag minns rätt… Har inte skjutit slug, så jag vet inte hur kulbanan ser ut, eller hur vindkänslig den är. Men det är ju en stor, tung, långsam klump, så vinden biter nog. Så 70m? Mja. Men nån kanske vet bättre än jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Man vill ju gärna ha en bock i skåpet kan jag tänka mig. Men är det korkat att köpa drilling direkt? Är de mycket tyngre eller något annat olämpligt? En kaliber 12/6.5x55 tex.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Man vill ju gärna ha en bock i skåpet kan jag tänka mig. Men är det korkat att köpa drilling direkt? Är de mycket tyngre eller något annat olämpligt? En kaliber 12/6.5x55 tex.

Har du ens jägarexamen? Du räknar upp jaktbrott efter jaktbrott

1: Skjuta slug på 70 meter vid jakt - förbjudet!

2: Skjuta slug med drilling vid jakt -förbjudet!

Med den inställningen kommer snart polisen på besök...

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera en drilling som första bössa.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

6.5x55 är bara en nåder från att bli degraderad till klass2...
Enda anledningen att den inte är det redan är troligen pga dess historik i Sverige.
Så jag skulle inte lägga mye pengar på en sådan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vad roligt initiativ och kunde inte kommit mer lämpligt!

Även jag som andra i tråden började plugga för jakt nu i December. En vän tog licens i somras, och två andra vänner har licens sedan -23. Så jag har fått låna bok, och så laddade jag ner appen som är ett riktigt kul "mobilspel".
En bekant är teorilärare och hon har erbjudit lite privatlektioner vid tillfälle samt rekommenderat var man ska göra teoriprov.
Mest bara ursäkter kvar nu alltså....

Och det hela skapar minst sagt intresse. Jag har läst om kaliber och vapen och slakt. Gått med i diverse Facebookgruppen och hökar på Blocket efter vapenskåp. Vad rekommenderar ni som redan är jägare att börja med för vapen? Jag är inne på en billig klass 1 och ett hagel halvautomat till att börja med.

Har både bock och pump, och tänker du skjuta mycket på bana är bock definitivt att rekommendera. Man tröttnar lite på att gå som en soldat med bössan i vädret gentemot att bara bryta bössan och gå med den över axeln 😄 Det är dock definitivt inte ovanligt att se halvautomater på banan, men bock är klart det vanligaste.

Och går du på bockhållet så köp hellre en begagnad märkesbock än en av turkbössorna Du får igen pengarna med tiden.

Sen gällande klass ett så hade jag nog gjort som någon annan nämnde tidigare i tråden: lägg mer pengar på optiken än bössan. En bössa för 5k kan skjuta lika fint som en bössa för 35k på 100 meter, men optiken gör natt till dag när det börjar skymma.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Har du ens jägarexamen? Du räknar upp jaktbrott efter jaktbrott

1: Skjuta slug på 70 meter vid jakt - förbjudet!

2: Skjuta slug med drilling vid jakt -förbjudet!

Med den inställningen kommer snart polisen på besök...

Nej jag har inte jägarexamen. Men tack för att du upplyser mig.

1: Det längsta rekommenderade är 40 meter. Jag hittar inget om att mer än så är förbjudet.
Jag har inte sagt att min bekanta jagat på 70m avstånd.

2: Nämnde aldrig slug i drilling.

Jag har ingen inställning, jag har funderingar och frågor. Är det inte vad forum är till för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Nej jag har inte jägarexamen. Men tack för att du upplyser mig.

1: Det längsta rekommenderade är 40 meter. Jag hittar inget om att mer än så är förbjudet.
Jag har inte sagt att min bekanta jagat på 70m avstånd.

2: Nämnde aldrig slug i drilling.

Jag har ingen inställning, jag har funderingar och frågor. Är det inte vad forum är till för?

Inte för att vara den, men "Han fick ok precision på 70m, och enligt hans utsaga mindre köttförstörelse." säger att han jagade.
Det må så vara att det inte är olagligt (kanske är, jag vet ej), oavsett så är man skyldig att inte orsaka onödigt lidande, och skjuter man på dubbla rekommenderade avståndet så är risken för skadeskjutning bra mycket större.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick min jägarexamen i november och köpte ett klass 1 .308 kulvapen, 17hmr klass 4 samt en hagelbock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Inte för att vara den, men "Han fick ok precision på 70m, och enligt hans utsaga mindre köttförstörelse." säger att han jagade.
Det må så vara att det inte är olagligt (kanske är, jag vet ej), oavsett så är man skyldig att inte orsaka onödigt lidande, och skjuter man på dubbla rekommenderade avståndet så är risken för skadeskjutning bra mycket större.

Att skjuta på 70m på en måltavla för att prova precisionen och jaga gris kan väl ändå vara två olika tillfällen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Att skjuta på 70m på en måltavla för att prova precisionen och jaga gris kan väl ändå vara två olika tillfällen?

Javisst, men det var inte så det skrevs. Eller, snarare, så det uppfattades oaktat hur det menades.

En anledning till att inte skjuta på dubbla rekommenderade avståndet, är att anlagsenergin minskar. Nån får rätta mig, men "med kvadraten på avståndet" ploppar upp i skallen.
Isåfall, dubbla avståndet så är 25% kvar av kraften (jämfört med på max-avståndet). (om jag räknar rätt på en fredag.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Som flera andra sagt är det inte lämpligt att skjuta på 70m vid jakt. Och att ha ok precision på bana är inte samma sak som i skogen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Vad roligt initiativ och kunde inte kommit mer lämpligt!

Även jag som andra i tråden började plugga för jakt nu i December. En vän tog licens i somras, och två andra vänner har licens sedan -23. Så jag har fått låna bok, och så laddade jag ner appen som är ett riktigt kul "mobilspel".
En bekant är teorilärare och hon har erbjudit lite privatlektioner vid tillfälle samt rekommenderat var man ska göra teoriprov.
Mest bara ursäkter kvar nu alltså....

Och det hela skapar minst sagt intresse. Jag har läst om kaliber och vapen och slakt. Gått med i diverse Facebookgruppen och hökar på Blocket efter vapenskåp. Vad rekommenderar ni som redan är jägare att börja med för vapen? Jag är inne på en billig klass 1 och ett hagel halvautomat till att börja med.

Härligt! Önskar dig lycka till på proven.

Vad är billigt för dig? Nytt eller begagnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

. Vad rekommenderar ni som redan är jägare att börja med för vapen? Jag är inne på en billig klass 1 och ett hagel halvautomat till att börja med.

Tikka är ett bra vapenmärke. 308w är en säker kaliber. Finns mycket ammo o riskerar ej att bli nerklassad som 6,5x55 kanske kanske kan komma att bli om det blir blyförbud som det är diskutioner bland miljömuppar om att införa.

btw. Snåla inte in på optiken. Det kan lätt dra iväg med budgeten. Men det ÄR stor skillnad i glaskvalitet.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Sauer 😀