SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Hur ska man få bort Googles översättningspopup som är överallt?

Permalänk
Medlem

Hur ska man få bort Googles översättningspopup som är överallt?

För en herrans massa år sen kom det en sån irriterande popup överst på sidor med erbjudande om att översätta. Tack och lov försvann den snabbt. Men senaste veckan har skiten återvänt, och jag hittar inget sätt att få bort den. Jag vet inte ens hur den hittar in.
Jag använder Firefox, senaste versionen. Och i mobilen använder jag Samsung-webbläsaren, för den är smidigast för mobil tycker jag. Nyss skrev jag in en adress direkt i URL-fönstret, kom direkt till sidan, alltså inte via en sökmotor, men den jäkla skiten dyker upp. Detta var på en sida på engelska. Jag har hela systemet på engelska, och jag var noga med att välja den engelska versionen av Firefox när jag installerade från grunden för några månader sen. Det enda "svenska" i systemet är att jag har inställt så att tid, datum och enheter är svenska och att tangentbordslayouten är svensk. Alla språkinställningar i systemet och i webbläsaren är engelska, och endast engelska.

Jag har testat att klicka på "inaktivera för: engelska" men nästa gång på samma sida kommer samma upp. I Firefox finns ingen inställning för att globalt stänga av sajtöversättning, om det nu är den som triggar igång skiten. Däremot har jag lagt till säkert 100-150 språk som översättning inte ska ske för, men det skiter den i.

Sen händer det inte på alla sidor, och inte varje gång. Sidan det kom på nu har jag varit inne på säkert ett dussin gånger tidigare under veckan utan att det kommer upp, men sen i kväll är det varje gång (sidan är fire.ca.gov). Samtidigt händer det inte när jag går in på t ex en norsk, dansk, finsk eller tysk dagstidningssida.

Sen några dagar händer det även i mobilen, på samma nästan slumpartade sätt. Delar inte inlogg i nåt som har med Google att göra mellan datorn och mobilen.

Detta driver mig till vansinne, och jag hittar ingen lösning på det när jag söker. Hjälp!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Inställningar > Språk > Google Översätt

såg inte du använde firefox men det borde väl va nåt liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Inställningar > Språk > Google Översätt

såg inte du använde firefox men det borde väl va nåt liknande.

Finns inget sånt i Firefox.
Man kan bara lägga till språk i en undantagslista. Men som jag skrev så har jag lagt till flera hundra av de vanligaste språken, och det blir precis likadant ändå.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Enter about:config in the address bar and set browser.translations.automaticallyPopup = false.

detta funkar testade nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Enter about:config in the address bar and set browser.translations.automaticallyPopup = false.

detta funkar testade nu

Just den var redan satt till false för mig. Men jag växlade till true och sen till false igen, ingen skillnad.
Hittade även några andra inställningar som såg ut att kunna hjälpa detta, men nix, översättningspopupen dyker upp lik förbannat!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Märkligt för det funkade för mig. Drog in firefox och testade så har inte pillat med inställningar innan, kanske nåt annat som krockar.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag fick bort det nu. Det kom i alla fall inte åter på den sidan jag angav i första inlägget. Men jag fick rota igenom ett halvdussin olika inställningar och slå av. Sen hittade jag ett ställe till att lägga in språkkoder som inte ska översättas. Kanske var det det som gjorde susen. Här är för övrigt listan:

af,ak,am,ar,as,az,be,bg,bm,bn,bo,br,bs,ca,ce,cs,cy,da,de,dz,ee,el,en,eo,es,et,eu,fa,ff,fi,fo,fr,fy,ga,gd,gl,gu,gv,ha,he,hi,hr,hu,hy,id,ig,ii,is,it,ja,ka,ki,kk,kl,km,kn,ko,ks,kw,ky,lb,lg,ln,lo,lt,lu,lv,mg,mk,ml,mn,mr,ms,mt,my,nb,nd,ne,nl,nn,om,or,os,pa,pl,ps,pt,qu,rm,rn,ro,ru,rw,se,sg,si,sk,sl,sn,so,sq,sr,sv,sw,ta,te,tg,th,ti,to,tr,tt,ug,uk,ur,uz,vi,wo,yi,yo,zh,zu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så här ser inställningarna ut för mig nu. Det är som vanligt lite av en gissningslek vilka inställningar som gör vad, eller gör nåt alls, i Firefox...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tror jag fick bort det nu. Det kom i alla fall inte åter på den sidan jag angav i första inlägget. Men jag fick rota igenom ett halvdussin olika inställningar och slå av. Sen hittade jag ett ställe till att lägga in språkkoder som inte ska översättas. Kanske var det det som gjorde susen. Här är för övrigt listan:

af,ak,am,ar,as,az,be,bg,bm,bn,bo,br,bs,ca,ce,cs,cy,da,de,dz,ee,el,en,eo,es,et,eu,fa,ff,fi,fo,fr,fy,ga,gd,gl,gu,gv,ha,he,hi,hr,hu,hy,id,ig,ii,is,it,ja,ka,ki,kk,kl,km,kn,ko,ks,kw,ky,lb,lg,ln,lo,lt,lu,lv,mg,mk,ml,mn,mr,ms,mt,my,nb,nd,ne,nl,nn,om,or,os,pa,pl,ps,pt,qu,rm,rn,ro,ru,rw,se,sg,si,sk,sl,sn,so,sq,sr,sv,sw,ta,te,tg,th,ti,to,tr,tt,ug,uk,ur,uz,vi,wo,yi,yo,zh,zu

Testade att gå in på sidan och jag fick ingen popup om översättning.

Har inte gjort nåt annat än det jag sa.

Permalänk
Medlem

Suck, den kom på den sidan i alla fall. Måste bara ha laddat segt tidigare så jag hann tro att den var borta.
Nä, detta verkar vara olösligt. Måtte fan ta Google!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har samma problem på mobilen, som tur är surfar jag inte så mycket på mobilen. Inte orkat fixat det🙈

Permalänk
Medlem

Nu har jag suttit en stund med developerläget i Firefox och loggern i uBlock och hittat anropen till Googles översättnings-API. Blockat alla och nu har skiten äntligen försvunnit. Jag satte filtret att blockera oavsett sida jag är på, så förhoppningsvis funkar det "globalt" nu.

Visa signatur