Här är ditt år på SweClockers!

Nya Outlook autoinstalleras på Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av smd:

Varför upprör detta folk? Gapa och skrek folk så här mycket när de såg epost klienten som bundlades med windows 10 när det släpptes?

Den uppdateras väll inte längre så är väll bättre att de bakar in något som de faktiskt aktivt utvecklar.

Windows är som sagt ett sabotageprogram. Vill man ha något installerat, så installerar man det självmant. Mjukvaror ska aldrig någonsin installeras automatiskt via någon uppdatering. Uppdateringar ska göra det som de är ämnade för: att uppdatera det man har installerat i hårdvaran (därav ordet "uppdatering"). Men det skiter Microsoft fullständigt i.

Att mjukvaror följer med i installationer av något operativsystem, hör till normen nu för tiden... tyvärr. Men de går att avinstalleras nu för tiden, tack vare GDPR. Windows-användare inom EU kan till exempel avinstallera Microsoft Edge-viruset via Kontrollpanelen > Appar > Installerade appar, men det kan inte de utanför EU, främst i USA. Där är de tvingade till att ha Edge installerat.

Men hur som helst. Att utvecklaren av operativsystemet (i det här fallet Microsoft) installerar något som man sen inte kan avinstallera, väcker bara både känslor och röda flaggor: sabotageprogram. Samsung var ju i hetluften för 3+ år sen, när de hade Facebook-appen som root-app i Android, som man därmed inte kunde avinstallera. Har för mig att Apple var i samma heta luft med deras iOS, fast med deras egna appar.

Jodå. Windows 10 uppdateras. De kommer släppa en stor uppdatering den här månaden och en större nästa månad (vad jag förstod det som). Och efter oktober i år måste man ge Microsoft en månadsvis betalning för att fortsätta med säkerhetsuppdateringarna i Windows 10. Antingen det eller uppgradera till Windows 11... eller ännu bättre: Linux. Microsoft skjuter sig i sin egna fot gång på gång, och allt fler går över till Linux eller macOS (men främst till Linux, som ständigt ökas på spelfronten, åtminstone under förra året). Jag ser även allt fler Linux-användare här på SweClockers (när de berättar för oss då Linux).

Glömde korrigera inlägget innan publicering
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smd:

Varför upprör detta folk? Gapa och skrek folk så här mycket när de såg epost klienten som bundlades med windows 10 när det släpptes?

Den uppdateras väll inte längre så är väll bättre att de bakar in något som de faktiskt aktivt utvecklar.

Du ser alltså ingen skillnad på förinstallerade appar, som man sedan kan välja bort när man konfigurerar sitt OS och uppdateringar som tvingar på en appar utan ens medgivande, som dessutom är svårare att plocka bort?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av smd:

Den nya klienten är dålig, kan vara därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vart ser du reklam i Outlook?

Det brukar dyka upp fula högkontrast banners med Microsoft-reklam i programmet. Då kör jag betalda versionen. Var det något mer du ville veta?

Permalänk
Medlem

Detta är svaret på frågan varför folk inte vill ha windows 11.
Min mor har haft en laptop med windows 10 och det har tillslut fått henne att överväga sluta använda en pc helt och hållet och gå över till en läsplatta istället (då hon inte har så stora behov).

Hon har i flera år stört sig på att windows installerar onedrive, tjatar om att hon ska betala för det, flyttar på filer som hon inte bet om, installerar uppdateringar i tid och otid trots att hon säger vänta inte nu, den omstartar även när hon inte vill och hon kan i flera månader sagt till en tjatig tjänst eller uppdatering att nu passar det inte, ja då tvingar Microsoft på henne det.
Tar bort program för henne eller installerar nya som hon inte vill ha.
Helt plötslig är datorn seg i flera månader, för att sedan mystiskt bli snabbare igen.
(hon har inga virus eller trojaner om någon vill antyda det, utom Windows det vill säga)

Har aldrig hört att folk klagade på Windows XP eller Windows 7 som de gjort med 10 (känner inga som har 11).
Konstigt att folk vill stänga av säkerhetsuppdateringar när saker bara går åt pipan helt plötsligt...
Hon är oteknisk men kan använda en dator utan problem, jag som är mycket teknisk har även jag haft svårt att få hennes windows 10 att sluta göra det den gör, då jag inte vill installera en Tiny10 eller nåt. Tiny 10 hade ju annars löst allt men då hade jag fått vara hennes techsupport i all evighet.

Varför kan inte Microsoft låta människor faktiskt få äga det som de faktiskt har köpt?
Vad är det som är så farligt med att låta människor få välja själv? (Min dator jag bestämmer).
Och om det nu är många människor som inte vet bättre och erfarenheten säger att det är bättre att bara uppdatera utan att fråga, åtminstone låt de som faktiskt vill göra annorlunda få välja själv.
Varför bara ta bort möjligheten att ändra i startmenyn eller annat utseende, visst låt det nya vara standard men låt människor själv få välja!!!
Varför tvinga på program som människor uttryckligen inte vill ha och göra dem till missnöjda kunder?

Men ännu värre är det faktiskt på Mac, har en vän som har deras allt i skärmen Mac, trådlöst och bra men han är mycket oteknisk.
Vad upptäcker jag när jag hjälper honom? Jo, de har också en molntjänst för ens filer i datorn som han aldrig har bet om eller vill ha, vad händer när jag stänger av det? Jo, alla viktiga filer på han skrivbord och mycket i datorn bara försvinner, för molntjänsten är förinställd på att primärt lagra i molnet och dela till datorn istället för tvärt om.
Med andra ord om han tappar internet så försvinner allt hans viktiga arbete...
Lika så när ja vill installer ett tredjepartsprogram, sjukt svårt att lyckas med då man varje gång måste gå in och tillfälligt stänga av en blockering för det och sedan tillåta det påstått suspekta (enligt MacOS) programmet att installera.

Eller en annan Mac vän, som fick massor med viktiga videoredigeringsfiler och allt på skrivbordet uppätna i tomma intet men som enligt Apple skulle ligga i en annan map efter en systemuppdatering...

---

Jag växte upp med en Amiga, eller flera rättare sagt. 1200 med extra kort, HDD och minne, var drömmen min.
Jag älskade hela filosofin att användaren alltid kom först.
Det viktigaste var att prioritera det som användare upplevde, att låta systemet kännas responsivt även om det arbetade hårt.
Att låta användare göra det den ville med datorn.
Låta filer och lådor (mappar) ha enkla självförklarande upplägg och namn som lockar till utforskade och pillande.

En av de roligaste och sjukaste sakerna jag gjorde en gång (bara för att testa) var att flytta hela operativsystemet när det (samma system) var i drift till en annan hårddisk och sedan göra en formatering och ominstallation av den gamla hårddisken och flytta tillbaka alla länkar och låsningar (som pekar på vart allt viktigt är, bibliotek, systemfiler etc.). (båda hårddiskarna var på och kopplade till maskinen, så jag flyttade inget fysiskt eller kopplade ur).
Helt utan att låsa eller krascha datorn.
Den var sjukt smart och enkelt byggd för sin tid.

En annan gång raderade jag hela hårddiskensfilsystem av misstag och ändra storleksdefinitionen på hur många kB som ingick i en MB :).

Dock så misstänker jag att om de hade blivit stora och lyckas så hade de säkert förändras på samma sätt som Apple och Mac, de var ju sjukt trogna sina användare och gav dem stor frihet och uppmuntrade kreativitet.

Aja, bara lite ilska och kärlek som kom ut här :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det brukar dyka upp fula högkontrast banners med Microsoft-reklam i programmet. Då kör jag betalda versionen. Var det något mer du ville veta?

Ja, jag undrar varför jag aldrig sett detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Windows har varit sen Windows XP SP3, och kommer härmed alltid att vara, ett sabotageprogram (mer specifikt, spionprogram och virusprogram). Jag har dock ännu inte lyckats övertyga min far om att Thunderbird är bättre än Outlook, och att Windows är ett renodlat spionprogram. Som tur var totalvägrar han Windows 11 (även om hans hårdvara inte tillåter det (tack, tack, tack)). Ska försöka få han att installera Linux Mint Cinnamon före eller efter han måste betala för att fortsätta använda Windows 10, senare i år.

Glöm inte Lutris, som jag finner är enklare att hantera jämfört med Heroic Games Launcher Fick inte ens Medal of Honor: Allied Assault att fungera via den sistnämnda mjukvaran, trots mycket enkla och tydliga instruktioner.

MoHAA och Midtown Madness är för övrigt de spel som ännu inte funkar i Linux för min del. Allt annat funkar klockrent. Spelade Black & White för ett tag sen, via Lutris. Nostalgin var hög

Fast Thunderbird är INTE bättre än Outlook. Och jag hade hellre haft emClient i linux än skräpet TB

Permalänk
Medlem

Känns onekligen som att det mesta Microsoft rör just nu blir sämre 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Windows är som sagt ett sabotageprogram. Vill man ha något installerat, så installerar man det självmant. Mjukvaror ska aldrig någonsin installeras automatiskt via någon uppdatering. Uppdateringar ska göra det som de är ämnade för: att uppdatera det man har installerat i hårdvaran (därav ordet "uppdatering"). Men det skiter Microsoft fullständigt i.

Att mjukvaror följer med i installationer av något operativsystem, hör till normen nu för tiden... tyvärr. Men de går att avinstalleras nu för tiden, tack vare GDPR. Windows-användare inom EU kan till exempel avinstallera Microsoft Edge-viruset via Kontrollpanelen > Appar > Installerade appar, men det kan inte de utanför EU, främst i USA. Där är de tvingade till att ha Edge installerat.

Men hur som helst. Att utvecklaren av operativsystemet (i det här fallet Microsoft) installerar något som man sen inte kan avinstallera, väcker bara både känslor och röda flaggor: sabotageprogram. Samsung var ju i hetluften för 3+ år sen, när de hade Facebook-appen som root-app i Android, som man därmed inte kunde avinstallera. Har för mig att Apple var i samma heta luft med deras iOS, fast med deras egna appar.

Jodå. Windows 10 uppdateras. De kommer släppa en stor uppdatering den här månaden och en större nästa månad (vad jag förstod det som). Och efter oktober i år måste man ge Microsoft en månadsvis betalning för att fortsätta med säkerhetsuppdateringarna i Windows 10. Antingen det eller uppgradera till Windows 11... eller ännu bättre: Linux. Microsoft skjuter sig i sin egna fot gång på gång, och allt fler går över till Linux eller macOS (men främst till Linux, som ständigt ökas på spelfronten, åtminstone under förra året). Jag ser även allt fler Linux-användare här på SweClockers (när de berättar för oss då Linux).

Sabotage program kanske är att ta i lite? Linux evangelister är lika irriterande som jehovas fortfarande.
Det har ju alltid funnits ett epost program i windows 10. Nu skickar de bara med sin nyaste istället.

Skrivet av Alexraptor:

Du ser alltså ingen skillnad på förinstallerade appar, som man sedan kan välja bort när man konfigurerar sitt OS och uppdateringar som tvingar på en appar utan ens medgivande, som dessutom är svårare att plocka bort?

Ser inget problem med just detta, MS skicka ju alltid med en "epost" app i windows 10 tidigare som de inte utvecklar längre.
Nu vill de pusha nya outlook så då skickar de in den istället. Klarar man sig utan den kan man avinstallera den iaf och ändra regnyckeln så win update inte drar in den igen.

Skrivet av zakru:

Den nya klienten är dålig, kan vara därför.

Ja den är helt klart sämmre än outlook classic. Har provat den nya lite på jobbet och inte mycket att hurra för.
Men den är iaf bättre än vad den gamla epost appen i windows 10 var.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Måste säga steget till Linux var inte alls svårt, de har kommit så otroligt långt med hur det ser ut och framförallt spelandet.

Funderar ni på att slippa allt Microsoft tvingar på er och få ett säkert operativsystem på köpet så tveka inte, testa Linux.

Har försökt, får inget ljud i Ubuntu på NUC datorn och har försökt med flera olika förslag.

Skrivet av cyklonen:

Vem använder Outlook privat? Mejlprogram slutade väl folk använda för 15 år sen? Annat än på jobb då, där det lever kvar.
Detta måste vara en ickefråga för 99 % av vanliga användare.

Outlook nej. Mejlprogram ja. I Windows 10 och även i 11:an fram tills förra året så använde jag den inbyggda som var vädigt bra. Den nya gillar jag inte alls utan gick över till Thunderbird istället

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Fast Thunderbird är INTE bättre än Outlook. Och jag hade hellre haft emClient i linux än skräpet TB

Du kanske ska prova Evolution?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vart ser du reklam i Outlook?

I min outlook får jag ett vidrigt "oläst" email högst upp i min lista, som är reklam/spam-mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smd:

Sabotage program kanske är att ta i lite? Linux evangelister är lika irriterande som jehovas fortfarande.
Det har ju alltid funnits ett epost program i windows 10. Nu skickar de bara med sin nyaste istället.

Nya Outlook är annorlunda jämfört med det äldre e-postprogrammet som har följt med Windows i tid och otid. Nya Outlook bokstavligen talat själ din data och delar sjukt mycket om dig till över 800 tredjepartsföretag, som i sin tur ger Microsoft pengar som tack för att de delar din data.

Och med "själ din data" menar jag att de laddar upp all din e-post till Microsofts servrar, även om du loggar in med din Gmail-adress i nya Outlook. Om Microsoft skulle ge dig "acceptera" eller "neka" som val, gällande att skicka alla dina e-postmeddelanden till deras servrar, så skulle du högst troligt välja "neka". Därför gör Microsoft detta utan din vetskap.

Källor? Sök på nätet Det har varit väldigt mycket skriverier om nya Outlook ända sedan det blev välkänt.

Men detta sagt, upprepar jag mig: Windows är ett sabotageprogram.

Skrivet av VinterSolen:

Varför är det inte bättre?

Lade till en YouTube-video som källa. Dock gammal, men fortfarande giltig
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Varför?

Om du inte vill/klarar av att installera Linux så varför skulle det då bli bättre med en nytt os? Är det det dålig kompabilitet som du ogillar med Linux så kommer det definitivt inte bli bättre med en ny aktör (iallafall inte på många år). Och vilken aktör skulle tänka sig att lägga ner de pengar och tid som krävs för att få igång ett nytt os och fixa kombabiliteten med windowsprogram.

Och trivs du med inte med windows eller Linux så finns ju macos om man vill ha tillgång till program till windows som inte fungerar ordentligt under Linux, en os med sina egna begränsningar.

Syftar givetvis på det. Det vore grymt om Linux växer, vilket det gör, och får mer stöd framåt. Jag gnäller enbart för att vi har två giganter MS och Apple och inget mer så man är rätt låst. Jag förstår att du tycker att jag är en gnällkärring, vilket jag är, men jag hoppas oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du kanske ska prova Evolution?

UI inte uppdaterad sedan 90-talet, typ.

Skrivet av Airikr:

Varför är det inte bättre?

För den är sämre. Bara sökningen i TB är rena diarrén

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Inget som jag har märkt av. Har du någon skärmdump på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

UI inte uppdaterad sedan 90-talet, typ.

Och? Ska du använda en e-postklient för utseendets skull, eller för funktionaliteten? Eller det kanske är både och, som för min del (främst förr)? Tänk på att det är insidan som räknas, inte utsidan. En vacker utsida är bara ett plus. Detta gäller även för oss människor, eller ja, för alla djur och insekter för den delen. Ful insida = ful utsida, även om utsidan är fin.

Skrivet av VinterSolen:

För den är sämre. Bara sökningen i TB är rena diarrén

Om det är endast sökmotorn som du inte gillar, så kan jag delvis hålla med dig. Den är lite omständig, men den funkar. Som tur var är den bättre nu för tiden, jämfört med för 4 år sen. Nu vet jag ju inte hur bra eller dålig sökmotorn i nya Outlook (eller Outlook överlag) är, för jag vill inte ha sabotageprogram i min dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Och? Ska du använda en e-postklient för utseendets skull, eller för funktionaliteten? Eller det kanske är både och, som för min del (främst förr)? Tänk på att det är insidan som räknas, inte utsidan. En vacker utsida är bara ett plus. Detta gäller även för oss människor, eller ja, för alla djur och insekter för den delen. Ful insida = ful utsida, även om utsidan är fin.

Om det är endast sökmotorn som du inte gillar, så kan jag delvis hålla med dig. Den är lite omständig, men den funkar. Som tur var är den bättre nu för tiden, jämfört med för 4 år sen. Nu vet jag ju inte hur bra eller dålig sökmotorn i nya Outlook (eller Outlook överlag) är, för jag vill inte ha sabotageprogram i min dator.

emClient är nog den optimala mail-klienten, synd att den bara är för typ windows. Rätt så lik utseende som outlook, men är inte outlook.

Evolution mail kräver en betalt plugin för att funka med exchange-servrar, säger inte att du behöver det och startar en trial på den. Och det GÅR att uppdatera UI:t iaf oftare än var 30:e år. Bara för det är linux så måste det inte se ut som allt var gjort på 90-talet.

Och TB, alla j*a tabbar som ska användas överallt för mina lilla grej. sök gör den helt oanvändbart. Megaproblem med att autha med oauth när den fått för sig en massa skit och vägrar släppa andra auth-metoder. Klickar man på "byt lösenord" så skiter den i det och låter dig inte ange nytt lösenord till imap/smtp/whatever, men fortsätter försöker antingen ett gammalt lösenord eller påstått "fel" lösenord (som är korrekt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Inget som jag har märkt av. Har du någon skärmdump på det?

Tror man kan ställa in att få reklambanners eller bara vanlig "spam"; e-postmeddelanden märkta med 'Annons'. Kanske har du ändrat den inställningen till att få eländet som e-post i stället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Är det verkligen bra kompabilitet med spel?

Ja det är det. Det är klart att det finns saker som inte fungerar, men så är det även på Windows om du tittar på äldre spel som inte längre fungerar på nyare versioner av Windows.
Spel som släpps de sista 10 åren fungerar nästan alltid problemfritt med undantag av de spel som inte fungerar på grund av anticheat. Sedan finns det äldre spel som inte fungerar eller fungerar till fullo. Många äldre spel har specifika fixar som göra att de fungerar med Linux via wine som inte fungerar på moderna windows versioner.

Så jag, så längre du inte spelar Overwatch, Fortnite, lol etc.
Valves egna onlinespel fungerar så klart som, dota 2, cs2, etc.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Ja det är det. Det är klart att det finns saker som inte fungerar, men så är det även på Windows om du tittar på äldre spel som inte längre fungerar på nyare versioner av Windows.
Spel som släpps de sista 10 åren fungerar nästan alltid problemfritt med undantag av de spel som inte fungerar på grund av anticheat. Sedan finns det äldre spel som inte fungerar eller fungerar till fullo. Många äldre spel har specifika fixar som göra att de fungerar med Linux via wine som inte fungerar på moderna windows versioner.

Så jag, så längre du inte spelar Overwatch, Fortnite, lol etc.
Valves egna onlinespel fungerar så klart som, dota 2, cs2, etc.

Ja så länge det inte är nyare online-spel som har en massa skräp-DRM, så funkar nog de flesta spelen idag.

Permalänk

fungerar eran E-post och Kalender app?

jag sitter på version 16005.14326.22078.0 och vågar inte uppdatera ifall den slutar att fungera.

Permalänk
Medlem

Det känns som vi är på eller extremt nära toppen och slutet på microsofts dominans på operativsystem

Alla börjar tröttna, inte bara nördar och privatpersoner

Det är bara en tidsfråga till entusiaster börjar byta till proton-baserat spelande och installerar Mint eller liknande till sina föräldrar för att slippa dessa eviga påtvingade omstarter och förändringar som förvillar

Microsoft skjuter sig själva i foten genom att tro att de är odödliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av BimBam:

I min outlook får jag ett vidrigt "oläst" email högst upp i min lista, som är reklam/spam-mail.
<Uppladdad bildlänk>

I den betalda versionen av Outlook?

Permalänk
Hedersmedlem

Om klassiska Outlook är inställt som standardprogram för e-post kommer uppdateringen inte ändra det.

Det här stämmer inte, vi fick in Outlook (new) på datorerna och det tog över associationen med epost-länkar.

Så alltså, när användare klickade på en mail-länk i vanliga outlook, öppnades Outlook (new) och bad om inloggning.

Inte coolt 🙅

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

I den betalda versionen av Outlook?

Har man en 365 prenumeration så slipper man reklam i outlook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Måste säga steget till Linux var inte alls svårt, de har kommit så otroligt långt med hur det ser ut och framförallt spelandet.

Funderar ni på att slippa allt Microsoft tvingar på er och få ett säkert operativsystem på köpet så tveka inte, testa Linux.

Har inte kört Linux på över 10 år men tillbaka under 2024. Fungerar otroligt bra och om något mot förmodan inte gör det så är det oftast ganska enkelt att själva ta reda på varför och rätta till beteendet. Väl dokumenterat och enkel struktur (ja mycket enklare än registret i windows).

Testa i en virtuell maskin för att få lite känsla

http://www.slackware.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vem använder Outlook privat? Mejlprogram slutade väl folk använda för 15 år sen? Annat än på jobb då, där det lever kvar.
Detta måste vara en ickefråga för 99 % av vanliga användare.

Likt flera andra i tråden använder jag det, på både datorerna och telefonerna. Vad missade jag för 15 år sedan som skulle ha pekat bort mig från detta?

Permalänk
Medlem

Känns som det är läge för en Linux-tutorial från Swecs sida för att visa hur lätt det är att komma igång och även hur man kör spel på Linux.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Känns som det är läge för en Linux-tutorial från Swecs sida för att visa hur lätt det är att komma igång och även hur man kör spel på Linux.

Då jag precis bytt, eller jag testar att byta, så kan jag meddela att det mesta fungerar.
De största problemen jag stött på i mitt Linux byte är:
Vettig fläkt kontroller mjukvara likt Fan Control
Stream Deck mjukvara, de finns ett par där ute, men antingen utvecklas de inte eller saknar många av funktionerna.

En annan sak jag stött på som påverkar mitt jobb vilket troligen kommer göra att jag måste dual boota är de RDP klienter som finns:
Remmina vägrar fungera på mutli monitor fast att den ska stödja (inte orkat felsöka timmar ännu men kanske finns en lösning)
FreeRDP fungerar jätte bra, så länge du inte har en av dina skärmar i udda orientering.

Men i övrigt har saker fungerar fint, vissa spel gillar inte att spel disken är i NTFS men det finns ju lösningar på men något värt att tänka på

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |