Detta är svaret på frågan varför folk inte vill ha windows 11.
Min mor har haft en laptop med windows 10 och det har tillslut fått henne att överväga sluta använda en pc helt och hållet och gå över till en läsplatta istället (då hon inte har så stora behov).
Hon har i flera år stört sig på att windows installerar onedrive, tjatar om att hon ska betala för det, flyttar på filer som hon inte bet om, installerar uppdateringar i tid och otid trots att hon säger vänta inte nu, den omstartar även när hon inte vill och hon kan i flera månader sagt till en tjatig tjänst eller uppdatering att nu passar det inte, ja då tvingar Microsoft på henne det.
Tar bort program för henne eller installerar nya som hon inte vill ha.
Helt plötslig är datorn seg i flera månader, för att sedan mystiskt bli snabbare igen.
(hon har inga virus eller trojaner om någon vill antyda det, utom Windows det vill säga)
Har aldrig hört att folk klagade på Windows XP eller Windows 7 som de gjort med 10 (känner inga som har 11).
Konstigt att folk vill stänga av säkerhetsuppdateringar när saker bara går åt pipan helt plötsligt...
Hon är oteknisk men kan använda en dator utan problem, jag som är mycket teknisk har även jag haft svårt att få hennes windows 10 att sluta göra det den gör, då jag inte vill installera en Tiny10 eller nåt. Tiny 10 hade ju annars löst allt men då hade jag fått vara hennes techsupport i all evighet.
Varför kan inte Microsoft låta människor faktiskt få äga det som de faktiskt har köpt?
Vad är det som är så farligt med att låta människor få välja själv? (Min dator jag bestämmer).
Och om det nu är många människor som inte vet bättre och erfarenheten säger att det är bättre att bara uppdatera utan att fråga, åtminstone låt de som faktiskt vill göra annorlunda få välja själv.
Varför bara ta bort möjligheten att ändra i startmenyn eller annat utseende, visst låt det nya vara standard men låt människor själv få välja!!!
Varför tvinga på program som människor uttryckligen inte vill ha och göra dem till missnöjda kunder?
Men ännu värre är det faktiskt på Mac, har en vän som har deras allt i skärmen Mac, trådlöst och bra men han är mycket oteknisk.
Vad upptäcker jag när jag hjälper honom? Jo, de har också en molntjänst för ens filer i datorn som han aldrig har bet om eller vill ha, vad händer när jag stänger av det? Jo, alla viktiga filer på han skrivbord och mycket i datorn bara försvinner, för molntjänsten är förinställd på att primärt lagra i molnet och dela till datorn istället för tvärt om.
Med andra ord om han tappar internet så försvinner allt hans viktiga arbete...
Lika så när ja vill installer ett tredjepartsprogram, sjukt svårt att lyckas med då man varje gång måste gå in och tillfälligt stänga av en blockering för det och sedan tillåta det påstått suspekta (enligt MacOS) programmet att installera.
Eller en annan Mac vän, som fick massor med viktiga videoredigeringsfiler och allt på skrivbordet uppätna i tomma intet men som enligt Apple skulle ligga i en annan map efter en systemuppdatering...
---
Jag växte upp med en Amiga, eller flera rättare sagt. 1200 med extra kort, HDD och minne, var drömmen min.
Jag älskade hela filosofin att användaren alltid kom först.
Det viktigaste var att prioritera det som användare upplevde, att låta systemet kännas responsivt även om det arbetade hårt.
Att låta användare göra det den ville med datorn.
Låta filer och lådor (mappar) ha enkla självförklarande upplägg och namn som lockar till utforskade och pillande.
En av de roligaste och sjukaste sakerna jag gjorde en gång (bara för att testa) var att flytta hela operativsystemet när det (samma system) var i drift till en annan hårddisk och sedan göra en formatering och ominstallation av den gamla hårddisken och flytta tillbaka alla länkar och låsningar (som pekar på vart allt viktigt är, bibliotek, systemfiler etc.). (båda hårddiskarna var på och kopplade till maskinen, så jag flyttade inget fysiskt eller kopplade ur).
Helt utan att låsa eller krascha datorn.
Den var sjukt smart och enkelt byggd för sin tid.
En annan gång raderade jag hela hårddiskensfilsystem av misstag och ändra storleksdefinitionen på hur många kB som ingick i en MB :).
Dock så misstänker jag att om de hade blivit stora och lyckas så hade de säkert förändras på samma sätt som Apple och Mac, de var ju sjukt trogna sina användare och gav dem stor frihet och uppmuntrade kreativitet.
Aja, bara lite ilska och kärlek som kom ut här :).