Nya Outlook autoinstalleras på Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Nya Outlook autoinstalleras på Windows 10

Följer med i februaris säkerhetsuppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att inte ens företagskunder får bestämma vad Microsoft installerar på sina datorer.

Det här är alltså förmodligen framtiden vad gäller CoPilot och kanske främst Recall, som många Microsoft 'fan boys' hävdat alltid kommer att vara opt-in. Microsoft bestämmer.

Permalänk
Medlem

Uh, de kallar det säkerhetsuppdatering alltså... inte säkert att man slipper få möget nedtryckt i halsen ens om man kör LTSC då

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om de nu ska påtvinga folket deras egna program, varför envisas att ha reklam i det då.
PErsonligen gillar jag inte programmet, men trots det skulle jag aldrig använda det pga reklamen de trycker ner i halsen på en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Om de nu ska påtvinga folket deras egna program, varför envisas att ha reklam i det då.
PErsonligen gillar jag inte programmet, men trots det skulle jag aldrig använda det pga reklamen de trycker ner i halsen på en.

Pengar, Pengar, Pengar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Personligen skulle jag aldrig använda skiten även om det var reklamfritt, som mycket annan bloatware som kommer med Windows, typ OneDrive.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Måste säga steget till Linux var inte alls svårt, de har kommit så otroligt långt med hur det ser ut och framförallt spelandet.

Funderar ni på att slippa allt Microsoft tvingar på er och få ett säkert operativsystem på köpet så tveka inte, testa Linux.

Permalänk

Så mycket jobb psykologer kommer få för att behandla folk som beklagar sig på nya Outlook. Precis vad man vill göra i denna så är det ett h-lvete. Och man vet att den gamla layouten snart försvinner.

Permalänk
Medlem

Är inne på tredje året av att endast använda Linux henma. Har varit överraskande smidigt, allt som jag behöver fungerar utan problem. I dagsläget så är det endast spel med kernel level anti cheat som är no-go men det är inte spel jag spelar oavsett.

Permalänk
Medlem

Vem använder Outlook privat? Mejlprogram slutade väl folk använda för 15 år sen? Annat än på jobb då, där det lever kvar.
Detta måste vara en ickefråga för 99 % av vanliga användare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Måste säga steget till Linux var inte alls svårt, de har kommit så otroligt långt med hur det ser ut och framförallt spelandet.

Funderar ni på att slippa allt Microsoft tvingar på er och få ett säkert operativsystem på köpet så tveka inte, testa Linux.

Steam funkar i linux.
Sedan till Gog, Epic och Amazon-spel så har man Heoric Launcher.
Kan inte bli enklare nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara att de tvingar in "Outlook (New)", de har också gjort det omöjligt att avinstallera via normala medel. Jag fick in Outlook (New) på min dator, och det fanns i listan på program som går att avinstallera. Jag gjorde det ett par gånger, men den kommer tillbaks direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är inte bara att de tvingar in "Outlook (New)", de har också gjort det omöjligt att avinstallera via normala medel. Jag fick in Outlook (New) på min dator, och det fanns i listan på program som går att avinstallera. Jag gjorde det ett par gånger, men den kommer tillbaks direkt.

För att göra det enklare för dig verkar du behöva fixa en registernyckel också för att den inte ska återinstalleras

Permalänk
Medlem

Dags att nedgradera ytterligare, tillbaks till Windows 7, alltså.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vem använder Outlook privat? Mejlprogram slutade väl folk använda för 15 år sen? Annat än på jobb då, där det lever kvar.
Detta måste vara en ickefråga för 99 % av vanliga användare.

Jag använder mejlprogram, både på mobilen och datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Är det verkligen bra kompabilitet med spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Ja det tycker jag, det beror klart på vilka spel och så men valve gör ett jättejobb för att de flesta spelen ska gå att spela. Själv lirar jag POE2 och GTA4 just nu. Funkar hur bra som helst, får även bättre prestanda än på windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Steam funkar i linux.

Helt enig! Väldigt smidigt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Kollar man upp spelen på https://www.protondb.com/ så ser man HUR bra de funkar, och alla spel jag testat har funkat lika bra som i windows, marginella problem eller inte alls. Beror helt på spelet. Men de flesta funkar i mina test.

Permalänk
Medlem

Vi behöver en ny spelare på OS-fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Virusbeteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vart ser du reklam i Outlook?

Permalänk
Medlem

För mig är det obegripligt vad Windows-användare står ut med.

Det behöver inte vara så. Det finns alternativ. Där du faktiskt får bestämma över din dator och din personliga data. Det är inte svårt.

(Och har du något program som endast finns på Windows så löser man det med Wine eller en VM)

Permalänk
Medlem

Jag är "trogen" win10 användare och Microsoft kan fan dra åt h******

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vart ser du reklam i Outlook?

Det undrar jag också. Det är inget som finns på mina datorer i varje fall.

Permalänk
Medlem

Varför upprör detta folk? Gapa och skrek folk så här mycket när de såg epost klienten som bundlades med windows 10 när det släpptes?

Den uppdateras väll inte längre så är väll bättre att de bakar in något som de faktiskt aktivt utvecklar.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patchway:

Vi behöver en ny spelare på OS-fronten.

Varför?

Om du inte vill/klarar av att installera Linux så varför skulle det då bli bättre med en nytt os? Är det det dålig kompabilitet som du ogillar med Linux så kommer det definitivt inte bli bättre med en ny aktör (iallafall inte på många år). Och vilken aktör skulle tänka sig att lägga ner de pengar och tid som krävs för att få igång ett nytt os och fixa kombabiliteten med windowsprogram.

Och trivs du med inte med windows eller Linux så finns ju macos om man vill ha tillgång till program till windows som inte fungerar ordentligt under Linux, en os med sina egna begränsningar.

Permalänk
Medlem

Windows har varit sen Windows XP SP3, och kommer härmed alltid att vara, ett sabotageprogram (mer specifikt, spionprogram och virusprogram). Jag har dock ännu inte lyckats övertyga min far om att Thunderbird är bättre än Outlook, och att Windows är ett renodlat spionprogram. Som tur var totalvägrar han Windows 11 (även om hans hårdvara inte tillåter det (tack, tack, tack)). Ska försöka få han att installera Linux Mint Cinnamon före eller efter han måste betala för att fortsätta använda Windows 10, senare i år.

Skrivet av VinterSolen:

Steam funkar i linux.

Glöm inte Lutris, som jag finner är enklare att hantera jämfört med Heroic Games Launcher Fick inte ens Medal of Honor: Allied Assault att fungera via den sistnämnda mjukvaran, trots mycket enkla och tydliga instruktioner.

MoHAA och Midtown Madness är för övrigt de spel som ännu inte funkar i Linux för min del. Allt annat funkar klockrent. Spelade Black & White för ett tag sen, via Lutris. Nostalgin var hög

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Jag är "trogen" win10 användare och Microsoft kan fan dra åt h******

Och där är problemet, en användare som är trogen och ovillig att byta till något annat kommer de bry sig särskilt mycket om, de kommer ju till syvende och sist ändå acceptera vad microsoft får för sig att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och där är problemet, en användare som är trogen och ovillig att byta till något annat kommer de bry sig särskilt mycket om, de kommer ju till syvende och sist ändå acceptera vad microsoft får för sig att göra.

Jag får skylla på att jag är för dålig på datorer och gränssnitt generellt för att ge mig in på något jag inte kan

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel