Min resa med Linux som daglig windows användare
Min övergång från Windows till Linux: En personlig erfarenhet
Jag har nu officiellt gjort övergången från Windows till Linux, och för att underlätta för andra som funderar på samma steg, vill jag dela med mig av mina erfarenheter. Vilka utmaningar stötte jag på, vilken distribution rekommenderar jag, och varför valde jag att ta denna väg?
Bakgrund och motivation
Jag har använt Windows i hela mitt liv, från Windows 98 till Windows 11. Under lång tid var jag en lojal användare, främst för att operativsystemet var användarvänligt och anpassat för gaming. Men när jag 2015 utbildade mig till dataingenjör och började arbeta med kod, insåg jag att Windows vilar på en äldre arkitektur, som gång på gång försöker patcha säkerhetsbrister. Jag började känna att denna modell inte var hållbar i längden, och med Windows 11 märktes det tydligare än någonsin. Det var då jag bestämde mig för att prova Linux.
Den första utmaningen: Att välja rätt distribution
Det var inte lätt att veta var jag skulle börja. Jag läste många artiklar och googlade frenetiskt på "what is the best Linux distro". De flesta svaren var nya och okända distributioner för mig. Efter mycket övervägande bestämde jag mig för att börja med Pop!_OS, en distribution med GNOME som desktop-miljö.
Skalning och upplösning: Det första stora hindret
Eftersom jag använder ett Nvidia RTX 4070-grafikkort, som i Linux-världen är känt för att ha viss problematik, började jag snabbt stöta på mitt första stora problem. Jag har två skärmar, en 1440p och en 4K, och det var extremt svårt att hitta en distro som kunde hantera skalningen på ett korrekt sätt när man använder skärmar med olika upplösningar. Pop!_OS hanterade visserligen skalningen och skärmupplösningen, men det uppstod problem när jag spelade, där upplösningen inte stämde.
Efter flera frustrerade försök och många svordomar, beslöt jag mig för att prova andra alternativ.
Fedora och fortsatt frustration
Nästa distribution jag testade var Fedora med GNOME. Tyvärr var resultatet detsamma: Skalningen och upplösningen fungerade inte som jag hade förväntat mig. Jag började överväga att återvända till Windows, men sedan kom jag att tänka på SteamOS, som använder KDE Plasma. Jag tänkte att det måste finnas en god anledning till att denna miljö används i ett så populärt system som SteamOS.
Eureka: Fedora med KDE Plasma
Jag bestämde mig för att ge Fedora med KDE Plasma ett försök, och det var ett av de bästa besluten jag har tagit. Plötsligt fungerade allt som det skulle – både upplösning och skalning hanterades perfekt. Dessutom fungerade alla spel jag testade felfritt, och systemet kändes både responsivt och stabilt.
Sammanfattning
Om du, precis som jag, kommer från Windows och känner dig osäker på var du ska börja i Linux-världen, hoppas jag att min resa kan ge dig några användbara insikter. Genom att testa olika distributioner och konfigurera systemet för att passa mina behov har jag funnit en lösning som fungerar för mig. För den som söker en stabil och användarvänlig distro med bra stöd för olika skärmupplösningar och grafikkort, rekommenderar jag varmt Fedora med KDE Plasma.