Min resa med Linux som daglig windows användare

Permalänk
Medlem

Min resa med Linux som daglig windows användare

Min övergång från Windows till Linux: En personlig erfarenhet

Jag har nu officiellt gjort övergången från Windows till Linux, och för att underlätta för andra som funderar på samma steg, vill jag dela med mig av mina erfarenheter. Vilka utmaningar stötte jag på, vilken distribution rekommenderar jag, och varför valde jag att ta denna väg?

Bakgrund och motivation

Jag har använt Windows i hela mitt liv, från Windows 98 till Windows 11. Under lång tid var jag en lojal användare, främst för att operativsystemet var användarvänligt och anpassat för gaming. Men när jag 2015 utbildade mig till dataingenjör och började arbeta med kod, insåg jag att Windows vilar på en äldre arkitektur, som gång på gång försöker patcha säkerhetsbrister. Jag började känna att denna modell inte var hållbar i längden, och med Windows 11 märktes det tydligare än någonsin. Det var då jag bestämde mig för att prova Linux.

Den första utmaningen: Att välja rätt distribution

Det var inte lätt att veta var jag skulle börja. Jag läste många artiklar och googlade frenetiskt på "what is the best Linux distro". De flesta svaren var nya och okända distributioner för mig. Efter mycket övervägande bestämde jag mig för att börja med Pop!_OS, en distribution med GNOME som desktop-miljö.

Skalning och upplösning: Det första stora hindret

Eftersom jag använder ett Nvidia RTX 4070-grafikkort, som i Linux-världen är känt för att ha viss problematik, började jag snabbt stöta på mitt första stora problem. Jag har två skärmar, en 1440p och en 4K, och det var extremt svårt att hitta en distro som kunde hantera skalningen på ett korrekt sätt när man använder skärmar med olika upplösningar. Pop!_OS hanterade visserligen skalningen och skärmupplösningen, men det uppstod problem när jag spelade, där upplösningen inte stämde.

Efter flera frustrerade försök och många svordomar, beslöt jag mig för att prova andra alternativ.

Fedora och fortsatt frustration

Nästa distribution jag testade var Fedora med GNOME. Tyvärr var resultatet detsamma: Skalningen och upplösningen fungerade inte som jag hade förväntat mig. Jag började överväga att återvända till Windows, men sedan kom jag att tänka på SteamOS, som använder KDE Plasma. Jag tänkte att det måste finnas en god anledning till att denna miljö används i ett så populärt system som SteamOS.

Eureka: Fedora med KDE Plasma

Jag bestämde mig för att ge Fedora med KDE Plasma ett försök, och det var ett av de bästa besluten jag har tagit. Plötsligt fungerade allt som det skulle – både upplösning och skalning hanterades perfekt. Dessutom fungerade alla spel jag testade felfritt, och systemet kändes både responsivt och stabilt.

Sammanfattning

Om du, precis som jag, kommer från Windows och känner dig osäker på var du ska börja i Linux-världen, hoppas jag att min resa kan ge dig några användbara insikter. Genom att testa olika distributioner och konfigurera systemet för att passa mina behov har jag funnit en lösning som fungerar för mig. För den som söker en stabil och användarvänlig distro med bra stöd för olika skärmupplösningar och grafikkort, rekommenderar jag varmt Fedora med KDE Plasma.

Permalänk
Medlem

Många distributioner erbjuder också flera olika fönsterhanterare (Flavors) och dessa kan vara baserade på de underliggande teknikerna X11 eller Wayland. Det kan vara värt att läsa på och prova även varianterna för att se om man dels trivs bättre med utseende och funktioner, samt hur de fungerar mot aktuell hårdvara.

Permalänk

KDE fungerar generellt bättre och stabilare än Gnome/GTK-baserade fönsterhanterare. Så där slog du huvudet på spiken!

Fedora är rätt najs med, men PopOS lär ha bättre stöd i övrigt om du gillar att gamea och sånt. Det går att installera KDE i PopOS med.

Arch Linux med KDE är svårslaget dock, när man blivit en lite mer avancerad användare.

Permalänk

Kul trådstart och intressant att höra om hur det gått. Windows 11 känns definitivt som ett steg åt fel håll så du är nog inte helt ensam i att utforska den här resan.

Jag har kört Linux på serversidan i många år men aldrig haft mer än en halvdammig installation av någon valfri distribution bredvid Windows. Men jag installerade också nyligen Fedora på nytt (med KDE/Plasma) och är förvånad hur bra det fungerar nu för tiden, väldigt stabilt. Det har tidigare varit lite småbekymmer just med NVIDIA och Wayland men dessa verkar ha jobbats bort. Så jag ställer mig bakom dig i rekommendationen av Fedora med skrivbordsmiljön Plasma. Fedora känns som en väldigt bra kompromiss mellan stabilt och nytt rent paketmässigt och jag skulle argumentera för att Plasma är ett betydligt bekvämligare val för oss som suttit alla år i Windows. Plasma kommer dessutom bli en egen "edition" av Fedora i nästa version istället för en "spin". Om det har någon praktisk skillnad vet jag inte, men det kommer lyfta fram den mer i alla fall.

Sedan ska man inte dölja att vissa saker är knöligare. Installation av NVIDIA-drivrutiner är ett bra exempel, media codecs är ett annat. Vet man vart man ska leta (dvs, följa instruktioner på RPM Fusion) så är det enkelt men kanske inte lika självklart för en helt ny användare. Sedan finns det ju också distributioner som sköter installationen av dessa saker åt dig, eller helt enkelt kan inkludera dessa i sitt huvudrepository (Arch som exempel).

Jag spelar fortfarande en del så kommer inte lämna Windows av den anledningen, men jag kommer helt klart starta upp Fedora-installationen mer än vad jag tidigare gjort.

Permalänk
Medlem

Linux grundar sig också på en äldre arkitektur...

IMHO helt meningslöst att byta till Linux om det bara är för att spela, skapar bara mer problem än det löser.
För produktivtet är det en annan femma.

Har dock aldrig varit religiös i mitt val av OS och man får använda båda. Om man inte har flera datorer så kan man dual boota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

utbildade mig till dataingenjör och började arbeta med kod

men det uppstod problem när jag spelade, där upplösningen inte stämde.

Den absolut största fördelen med Open Source-OS är att det är användarna som utvecklar dem.

Att de ofta är gratis är trevligt, men det kommer också med ett ansvar: Att nyttja den kunskapsnivå man har för att diskutera och felsöka det som inte fungerar, så att det kan korrigeras. Att sätta ihop en vettig buggrapport med vilka versioner man använder och steg för att reproducera och identifiera problemet bör inte vara oöverstigligt för en dataingenjör. Att hjälpa till att testa rättningen är ofta något som kräver bättre kunskap, så det kan vara svårare.

Det första steget är att förstå att man inte längre är microsofts obetydliga lilla konsument-slav, och vilka skillnader det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Den absolut största fördelen med Open Source-OS är att det är användarna som utvecklar dem.

Det är också en av dom störtsa nackdelarna. Med så många inblandade så dras det åt olika håll, folk har olika idéer om hur det blir bäst eller vad som ska vara möjligt eller inte. Sedan finns det ett enormt antal distributioner, utvecklare av skrivbordsmiljöerna etc etc som alla tampas med detta. Open source med stor utvecklingsgrupp är både gott, men också väldigt dåligt.

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem

Såvitt jag förstått är Pop os baserat på äldre mjukvara och kan vara en förklaring att det gav dig konstiga problem så där, och det förklarar även varför Fedora och KDE löste det som brukar ligga mer i framkant.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag kör just idag Fedora 41 KDE Plasma.
Har visserligen ett AMD-kort, så det har bättre stöd över lag.

Jag kör även med 4 st skärmar (2 olika storlekar) och det funkade mer eller mindre "out of the box".

För spel så finns steam samt Heoric launcher för gog/epic/amazon-spelen, och dessa launcher tar mestadels hand om allt som behövs för att starta spelen. protondb.com för att se hur bra spelen funkar är en bra källa.

För den som vill ha "så lik miljö som windows", så är KDE närmast, startmeny m.m. på samma positioner och väldigt likt att övergång gör det enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Såvitt jag förstått är Pop os baserat på äldre mjukvara och kan vara en förklaring att det gav dig konstiga problem så där, och det förklarar även varför Fedora och KDE löste det som brukar ligga mer i framkant.

Jo, man behöver ha "lite mer" komm på sin hårdvara, är det en nyare hårdvara, så kan t.ex. inte debian bookworm (stable) funka, då den kör på stable kernel 6.1. T.ex. så med nyare AMD-grafikkort så kan man behöva 6.12+, och då blir det oftast en dist med "rolling release" som har en nyare kernel tillgänglig från början.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jagardaniel:

Sedan ska man inte dölja att vissa saker är knöligare. Installation av NVIDIA-drivrutiner är ett bra exempel, media codecs är ett annat. Vet man vart man ska leta (dvs, följa instruktioner på RPM Fusion) så är det enkelt men kanske inte lika självklart för en helt ny användare. Sedan finns det ju också distributioner som sköter installationen av dessa saker åt dig, eller helt enkelt kan inkludera dessa i sitt huvudrepository (Arch som exempel).

Eftersom just detta alltid kommer upp, framförallt i kontext av att använda Nvidia GPU på Linux, kanske en sådan här tråd är lämplig att nämna ett par saker kring detta.

Motsvarande till detta borde finnas för andra distron. Det är trivialt att hålla Nvidia-divers up-to-date på Ubuntu LTS releaser. Posta gärna motsvarande för din favorit-distro!

En kritisk punkten här är rimligen: här bör man ha med sig att Nvidia, AMD och Intel testar sina drivers på en begränsad uppsättning distros och är egentligen bara dessa man officiellt hävdar att man stödjer. I praktiken "fungerar" det på i stort sätt alla, men rent krasst kör man något då som kan ha problem som inte finns på GPU-företagens radar.

Nvidia
Var ett par månader sedan jag kolla upp detta, positiv överraskning här är att Nvidia har utökat antalet distron rätt rejält!

Distribution

Kernel

Default GCC

GLIBC

RHEL 9

5.14.0-427

11.4.1

2.34

RHEL 8

4.18.0-553

8.5.0

2.28

OpenSUSE Leap 15

6.4.0-150600.21

7.5.0

2.38

Rocky Linux 8

4.18.0-553

8.5.0

2.28

Rocky Linux 9

5.14.0-427

11.4.1

2.34

SUSE SLES 15

6.4.0-150600.21

7.5.0

2.31

Ubuntu 24.04 LTS

6.8.0-41

13.2.0

2.39

Ubuntu 22.04 LTS

6.5.0-27

12.3.0

2.35

Ubuntu 20.04 LTS

5.15.0-67

9.4.0

2.31

Debian 12

6.1.0-25

12.2.0

2.36

Debian 112

5.10.218-1

10.2.1

2.31

Fedora 39

6.5.6-300

13.2.1

2.38

KylinOS V10 SP3 2403

4.19.90-89.11.v2401

7.3.0

2.28

MSFT Azure Linux 2.0

5.15.158.2-1

11.2.0

2.35

Amazon Linux 2023

6.1.82-99.168

11.4.1

2.34

AMD

AMDs sida för Linux driver är här

Distribution

Ubuntu 24.04.1 LTS

Ubuntu 22.04.5 LTS

RHEL 9.4

RHEL 8.10

SLED/SLES 15 SP6

Intel

Intel har länge haft väldigt bra grundläggande 2D-stöd, körde uteslutande Intel iGPU baserade datorer under de år jag använde Linux som primärt desktop OS både hemma och på jobbet (från strax efter millenieskiftet till 2020). Men har inte använt GPGPU-stödet mer än för testning och användning av det har exploderat sedan 2020.

För sett till officiellt desktop stöd är det faktiskt lite mörkt numera på Intel sidan (även om jag personligen inte påverkas då jag föredrar Ubuntu LTS).

Distribution

Ubuntu 24.10

Ubuntu 24.04 LTS

Ubuntu 22.04 LTS

För servers (som egentligen enbart fokuserar på GPGPU) stöds följande officiellt ser det betydligt bättre ut!

Distribution

Ubuntu 22.04.1 LTS

RHEL 9.4

RHEL 9.2

RHEL 8.10

RHEL 8.8

SLED/SLES 15 SP4

SLED/SLES 15 SP5

SLED/SLES 15 SP6

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman Ville bara hoppa in och tacka för att du så ofta tar dig tid och postar dylika inlägg som ovan där du tagit dig tid med väl komponerade inlägg och sammanställningar, det uppskattas!

Permalänk
Medlem

Jag har installerat nvidia-drivrutiner på archlinux många gånger och med undantag för någon uråldrig krets som bara stödde 2xx versionerna av drivrutinen så har det alltid varit ganska enkelt, möjligen att jag behövt blacklist:a nouveau, men det var nog knöligare och långsammare än att göra detsamma på Ubuntu.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

@Yoshman: AMDs och Intels drivrutiner är öppna och integreras av alla distros, så varför skulle de ha en egen release som täcker allt? Allt detta säger inte vad drivrutinsutvecklarna faktiskt ger stöd till, och alla dessa skeppar också varianter av sina drivrutiner direkt till tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Eftersom just detta alltid kommer upp, framförallt i kontext av att använda Nvidia GPU på Linux, kanske en sådan här tråd är lämplig att nämna ett par saker kring detta.

Motsvarande till detta borde finnas för andra distron. Det är trivialt att hålla Nvidia-divers up-to-date på Ubuntu LTS releaser. Posta gärna motsvarande för din favorit-distro!

En kritisk punkten här är rimligen: här bör man ha med sig att Nvidia, AMD och Intel testar sina drivers på en begränsad uppsättning distros och är egentligen bara dessa man officiellt hävdar att man stödjer. I praktiken "fungerar" det på i stort sätt alla, men rent krasst kör man något då som kan ha problem som inte finns på GPU-företagens radar.

Nvidia
Var ett par månader sedan jag kolla upp detta, positiv överraskning här är att Nvidia har utökat antalet distron rätt rejält!

Distribution

Kernel

Default GCC

GLIBC

RHEL 9

5.14.0-427

11.4.1

2.34

RHEL 8

4.18.0-553

8.5.0

2.28

OpenSUSE Leap 15

6.4.0-150600.21

7.5.0

2.38

Rocky Linux 8

4.18.0-553

8.5.0

2.28

Rocky Linux 9

5.14.0-427

11.4.1

2.34

SUSE SLES 15

6.4.0-150600.21

7.5.0

2.31

Ubuntu 24.04 LTS

6.8.0-41

13.2.0

2.39

Ubuntu 22.04 LTS

6.5.0-27

12.3.0

2.35

Ubuntu 20.04 LTS

5.15.0-67

9.4.0

2.31

Debian 12

6.1.0-25

12.2.0

2.36

Debian 112

5.10.218-1

10.2.1

2.31

Fedora 39

6.5.6-300

13.2.1

2.38

KylinOS V10 SP3 2403

4.19.90-89.11.v2401

7.3.0

2.28

MSFT Azure Linux 2.0

5.15.158.2-1

11.2.0

2.35

Amazon Linux 2023

6.1.82-99.168

11.4.1

2.34

AMD

AMDs sida för Linux driver är här

Distribution

Ubuntu 24.04.1 LTS

Ubuntu 22.04.5 LTS

RHEL 9.4

RHEL 8.10

SLED/SLES 15 SP6

Intel

Intel har länge haft väldigt bra grundläggande 2D-stöd, körde uteslutande Intel iGPU baserade datorer under de år jag använde Linux som primärt desktop OS både hemma och på jobbet (från strax efter millenieskiftet till 2020). Men har inte använt GPGPU-stödet mer än för testning och användning av det har exploderat sedan 2020.

För sett till officiellt desktop stöd är det faktiskt lite mörkt numera på Intel sidan (även om jag personligen inte påverkas då jag föredrar Ubuntu LTS).

Distribution

Ubuntu 24.10

Ubuntu 24.04 LTS

Ubuntu 22.04 LTS

För servers (som egentligen enbart fokuserar på GPGPU) stöds följande officiellt ser det betydligt bättre ut!

Distribution

Ubuntu 22.04.1 LTS

RHEL 9.4

RHEL 9.2

RHEL 8.10

RHEL 8.8

SLED/SLES 15 SP4

SLED/SLES 15 SP5

SLED/SLES 15 SP6

Vanliga användare med AMD- och Intel-GPU gör bäst i att använda den kernel-drivrutin som finns i kärnan och Mesa som user-space. Avråder starkt ifrån att krångla med deras stängda varianter. Använd en distro som har så ny version av kärnan och mesa som det bara går så kommer du få absolut bäst upplevelse.

För Nvidia är det fortfarande det stängda som gäller. Hoppas på att RedHats Nova-projekt blir bra, men det är säkert några år kvar innan det funkar bra.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dlq84:

Vanliga användare med AMD- och Intel-GPU gör bäst i att använda den kernel-drivrutin som finns i kärnan och Mesa som user-space. Avråder starkt ifrån att krångla med deras stängda varianter. Använd en distro som har så ny version av kärnan och mesa som det bara går så kommer du få absolut bäst upplevelse.

För Nvidia är det fortfarande det stängda som gäller. Hoppas på att RedHats Nova-projekt blir bra, men det är säkert några år kvar innan det funkar bra.

Det är också ett missförstånd.

Dels är inte Nvidias kernel-del stäng källkod längre (men den har ännu inte merge:ats till kernel.org), i alla fall om man har Turing eller senare.

Men mer viktigt är att majoriteten av en modern GPU-drivare består av kod som kör i user-land. Delen i kernel-space är en försvinnande liten del.

En fördel med Nvidias driver i detta läge är att, likt hur det fungerar på Windows, så får man både user-land delen och kernel-delen i samma release -> de är testad ihop. För de flesta fall skulle det fungera med att t.ex. bara uppdatera user-land, men om t.ex. vill jobba med bleeding-edge GPGPU saker blir det snabbt rätt smärtsamt uppenbart att Nvidias "helhetsgrepp" gör att det är sannolikare att saker fungerar.

Egentligen har ju AMD/Intel också denna matching, skillnaden är att de i sin dokumentation nämner vilka kernel.org versioner (och därmed vilka versioner av deras GPU-driver) som är lämplig för en viss version av user-land stödet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har historiskt sett inte riktigt gillat KDE och föredragit Gnome men sedan jag i somras testade att gå över helt till Linux blev det Wayland med nya kde plasma 6 och jag är numera helt såld på den kombon. Som du skriver är multiskärms stödet bättre med Wayland.

Kör nu två datorer med den kombon, båda med nvidia kort (960, 3080) och det lirar jätte bra men jag saknar nvidia settings appen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Kul att du delar med dig av din resa. Jag hoppas verkligen att fler och fler inser alla fördelar med att få över till Linux, men tyvärr finns det ett stort motstånd hos folk som är djupt invanda Windows users. Försöker förespråka ett byte så ofta jag kan, men mötet gång på gång motstånd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag påbörjade samma resa för två veckor sedan. Kan säga att Chat GPT är linux-support i världsklass. Går att prompta den att ge exakta kommandon, omprompta för att ha med dina exakta variabler som sökvägar filnamn etc, och sen kopiera och klistra in. Mycket mycket användbart.

Permalänk
Medlem

Kul tråd! Välkommen till Linux-världen.

Är man ute efter en gaming-prioriterad dist så vill jag tipsa om Nobara. En Fedora-baserad dist som optimerats för AAA-gaming.

Är man nyfiken på Linux överlag så är mitt första tips att bli bekväm med terminalen. Man lär sig väldigt mycket om hur Linux fungerar där och är man tekniskt lagd så börja med Arch som dist. Troubleshooting är en del av Linux, på ett kul sätt tycker jag.

Kör själv Fedora 41 (efter en del disthoppande) och GNOME med Intel-propp och nvidia-kort och det fungerar väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Detta är något som jag har tänkte på många gånger, men hur är det med stöd för office-applikationerna i Linux, eller är det online-versionerna som gäller då? Jag har märkt att online saknar en hel del funktioner som jag använder mig av.

Kan det funka att jag sätter upp en linux, men sedan kör med dubbla grafikkort och har en Windows VM som jag tilldelar det andra grafikkortet? Tänker ifall jag stöter på ett spel som inte vill riktigt i Linux så kan jag spela det på VMen?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Detta är något som jag har tänkte på många gånger, men hur är det med stöd för office-applikationerna i Linux, eller är det online-versionerna som gäller då? Jag har märkt att online saknar en hel del funktioner som jag använder mig av.

Kan det funka att jag sätter upp en linux, men sedan kör med dubbla grafikkort och har en Windows VM som jag tilldelar det andra grafikkortet? Tänker ifall jag stöter på ett spel som inte vill riktigt i Linux så kan jag spela det på VMen?

Jag öppnade precis en Excel-fil i LibreOffice Calc och tycker det fungerar bra. Men onlineversionerna är väl fine om du behöver sync eller multitaska med kollegor.

Att göra en passthrough på ett grafikkort till en VM är mig veterligen inte trivialt + att du då tappar gpu-möjligheterna i OS istället. Kanske en dualboot är mer lämpligt i såna fall?

Titta på ProtonDB på de speltitlar som ni gejmar och se hur stödet är på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meteor:

Jag öppnade precis en Excel-fil i LibreOffice Calc och tycker det fungerar bra. Men onlineversionerna är väl fine om du behöver sync eller multitaska med kollegor.

Att göra en passthrough på ett grafikkort till en VM är mig veterligen inte trivialt + att du då tappar gpu-möjligheterna i OS istället. Kanske en dualboot är mer lämpligt i såna fall?

Titta på ProtonDB på de speltitlar som ni gejmar och se hur stödet är på Linux.

Kanske kan ligga något i det du säger med passtrough och att dualboot kanske är mer det som jag ska försöka gå på.
Online funkar lite halvdåligt om man ska göra visa grejer och grafer i excel så den jobbar jag gärna utan så långt det går och då jag redan betalar för 365 för familjen så känns det surt att inte nyttja det Men jag ska absolut kolla vidare på DualBoot

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Min övergång från Windows till Linux: En personlig erfarenhet

Jag har nu officiellt gjort övergången från Windows till Linux, och för att underlätta för andra som funderar på samma steg, vill jag dela med mig av mina erfarenheter. Vilka utmaningar stötte jag på, vilken distribution rekommenderar jag, och varför valde jag att ta denna väg?

Bakgrund och motivation

Jag har använt Windows i hela mitt liv, från Windows 98 till Windows 11. Under lång tid var jag en lojal användare, främst för att operativsystemet var användarvänligt och anpassat för gaming. Men när jag 2015 utbildade mig till dataingenjör och började arbeta med kod, insåg jag att Windows vilar på en äldre arkitektur, som gång på gång försöker patcha säkerhetsbrister. Jag började känna att denna modell inte var hållbar i längden, och med Windows 11 märktes det tydligare än någonsin. Det var då jag bestämde mig för att prova Linux.

Den första utmaningen: Att välja rätt distribution

Det var inte lätt att veta var jag skulle börja. Jag läste många artiklar och googlade frenetiskt på "what is the best Linux distro". De flesta svaren var nya och okända distributioner för mig. Efter mycket övervägande bestämde jag mig för att börja med Pop!_OS, en distribution med GNOME som desktop-miljö.

Skalning och upplösning: Det första stora hindret

Eftersom jag använder ett Nvidia RTX 4070-grafikkort, som i Linux-världen är känt för att ha viss problematik, började jag snabbt stöta på mitt första stora problem. Jag har två skärmar, en 1440p och en 4K, och det var extremt svårt att hitta en distro som kunde hantera skalningen på ett korrekt sätt när man använder skärmar med olika upplösningar. Pop!_OS hanterade visserligen skalningen och skärmupplösningen, men det uppstod problem när jag spelade, där upplösningen inte stämde.

Efter flera frustrerade försök och många svordomar, beslöt jag mig för att prova andra alternativ.

Fedora och fortsatt frustration

Nästa distribution jag testade var Fedora med GNOME. Tyvärr var resultatet detsamma: Skalningen och upplösningen fungerade inte som jag hade förväntat mig. Jag började överväga att återvända till Windows, men sedan kom jag att tänka på SteamOS, som använder KDE Plasma. Jag tänkte att det måste finnas en god anledning till att denna miljö används i ett så populärt system som SteamOS.

Eureka: Fedora med KDE Plasma

Jag bestämde mig för att ge Fedora med KDE Plasma ett försök, och det var ett av de bästa besluten jag har tagit. Plötsligt fungerade allt som det skulle – både upplösning och skalning hanterades perfekt. Dessutom fungerade alla spel jag testade felfritt, och systemet kändes både responsivt och stabilt.

Sammanfattning

Om du, precis som jag, kommer från Windows och känner dig osäker på var du ska börja i Linux-världen, hoppas jag att min resa kan ge dig några användbara insikter. Genom att testa olika distributioner och konfigurera systemet för att passa mina behov har jag funnit en lösning som fungerar för mig. För den som söker en stabil och användarvänlig distro med bra stöd för olika skärmupplösningar och grafikkort, rekommenderar jag varmt Fedora med KDE Plasma.

Intressant att läsa om din resa, specielt med tanke på att KDE på fedora fick mig att svära men GNOME fungerade felfritt. samma med min polare. Men jag tror den stora klyvaren är att du har NVIDIA kort medens jag och min kompis båda kör AMD.

Vet ej heller om KDE kör Wayland eller Xorg.. Kanske är det den biten som bryter?

Oavsett vad så är jag glad att höra att Linux kan ge hem åt så många <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Jag påbörjade samma resa för två veckor sedan. Kan säga att Chat GPT är linux-support i världsklass. Går att prompta den att ge exakta kommandon, omprompta för att ha med dina exakta variabler som sökvägar filnamn etc, och sen kopiera och klistra in. Mycket mycket användbart.

Tills den hallicunerar något som helt förstör ditt os. Var försiktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Intressant att läsa om din resa, specielt med tanke på att KDE på fedora fick mig att svära men GNOME fungerade felfritt. samma med min polare. Men jag tror den stora klyvaren är att du har NVIDIA kort medens jag och min kompis båda kör AMD.

Vet ej heller om KDE kör Wayland eller Xorg.. Kanske är det den biten som bryter?

Oavsett vad så är jag glad att höra att Linux kan ge hem åt så många <3

Wayland är det Och Nvidia släppte en bra uppdatering för ett tag sedan med riktigt bra wayland stöd så kan mycket väl vara så!

Permalänk
Skrivet av etnica33:

IMHO helt meningslöst att byta till Linux om det bara är för att spela, skapar bara mer problem än det löser.

För någon som vill använda något annat än Windows oavsett orsak är det dock nyttigt att veta att många Windowsspel funkar alldeles förträffligt i Linux, och ibland - ”äldre arkitektur” till trots - funkar bättre i Linux än i Windows.

// någon som inte spelat i Windows på bortåt ett och ett halvt decennium

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hoppar in i tråden här med lite förhoppningar att vi kan hjälpa varann !

Jag är i samma resa, började häromdagen.
Blev rekommenderad lite olika distar och skrivbordshanterare men det landade i jag valde att köra Fedora och med KDE som desktop.

Tydligen skall Steam / spel fungera rätt så bra, och även stödet för Nvidia skall vara helt ok, så mitt rtx3080 inte behöver bli ett bokstöd.

Skall bli spännande att sätta tänderna i det här på allvar ! och skönt att slippa Microsoft med deras jäkla bloat och spyware…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hoppar in i tråden här med lite förhoppningar att vi kan hjälpa varann !

Jag är i samma resa, borde häromdagen.
Blev rekommenderad lite olika distar och skrivbordshanterare men det landade i jag valde att köra Fedora och med KDE som desktop.

Tydligen skall Steam / spel fungera rätt så bra, och även stöder för Nvidia skall vara helt ok, så mitt rtx3080 inte behöver bli ett bokstöd.

Skall bli spännande att sätta tänderna i det här på allvar ! och skönt att slippa Microsoft med deras jäkla bloat och spyware…

Ja jag har inte stött på något spel i mitt steam bibliotek som inte fungerat "out of the box".

Jag la in nvidia drivers genom denna guiden ( method 1 ) för att få de senaste med.

https://www.tecmint.com/install-nvidia-drivers-in-linux/

Permalänk
Medlem

Kört Linux ett rätt bra tag nu (Kubuntu) och blir också glad när jag ser folk testa på något nytt och se sig om lite i OS-världen. Skalningen som även du brottades med är ett av Linux irriterande tillkortakommande men det går snabbt framåt.

Men något jag skulle vilja poängtera mitt i allt är att även om Linux kan göra nästan allt så finns också frågan ”men hur bra fungerar det?”. UX är ett av de områdena som generellt är eftersatt inom Linux-världen. Riktigt bra UX är svårt och kräver telemetri, förståelse, diversifierade testgrupper osv. Något som sällan finns och kan hanteras inom FOSS då det alltför ofta är ett par programmeringsfantaster som bestämt sig för att skapa något och inte har tid (eller vilja eller kunskap) att hantera designen.

Och innan någon nämner det, UX och UI är inte synonymt så ett snyggt nedladdat KDE-tema betyder inte att något har bra UX.

Så om det är något som FOSS behöver hjälp med så är det UX. Även om det blivit mycket mycket bättre bara senaste 5 åren.