Alltför höga temperaturer med 14900ks i Z790-A WIFI

Permalänk

Alltför höga temperaturer med 14900ks i Z790-A WIFI

Hej och godmorgon!

Jag har nyligen införskaffat mig en ny burk där jag valde att gå vidare med Intels 14900ks.

På CINE så kommer jag ganska snabbt upp till 100c, hinner typ knappt starta benchmark innan jag når 100c. Misstänker att jag behöver "undervolta" mitt system - OM inte ni har några andra tips och idéer jag bör stänga av / på i BIOS?

Kylsystem: EK-Nucleus 360 LUX

Ha en god fortsättning

/// Lukas

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Visa signatur

ASUS RADEON 7900 XTX, ASUS PRIME Z790-A WiFi, INTEL I9 14900KS, CORSAIR DDR5 32GB 5600MHz, CORSAIR RM850w ATX 3.0, KINGSTON FURY RENEGADE GEN4 2TB, EK-NUCLEUS AIO CR360 LUX, PHANTEKS ECLIPSE G500A

AkA RipeR

Permalänk
Medlem

Montera ner kylaren och börja om. Du ska inte nå 100x direkt med 360mm kylning

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Alright, får skylla på Inet! Dom som byggde burken åt mig denna gången

Tack Akus, jag får kolla på det

Visa signatur

ASUS RADEON 7900 XTX, ASUS PRIME Z790-A WiFi, INTEL I9 14900KS, CORSAIR DDR5 32GB 5600MHz, CORSAIR RM850w ATX 3.0, KINGSTON FURY RENEGADE GEN4 2TB, EK-NUCLEUS AIO CR360 LUX, PHANTEKS ECLIPSE G500A

AkA RipeR

Permalänk
Medlem

Läs recensionen på Swec. Dom har 3 scenarion där den tilltåts dra obscura mänder el. Du får nog läsa på om detta. Inte ta om undervolta men iaf då den att lugna sig under 505watt….

Visa signatur

Permalänk

Yes, jag har läst på lite just angående intels 13 & 14th generartioner. Inte bara jag som har problemet tydligen

Tack Akus!!

Visa signatur

AkA RipeR

Permalänk
Medlem
Skrivet av lukasvernberg:

Hej och godmorgon!

Jag har nyligen införskaffat mig en ny burk där jag valde att gå vidare med Intels 14900k.

På CINE så kommer jag ganska snabbt upp till 100c, hinner typ knappt starta benchmark innan jag når 100c. Misstänker att jag behöver "undervolta" mitt system - OM inte ni har några andra tips och idéer jag bör stänga av / på i BIOS?

Kylsystem: EK-Nucleus 360 LUX

Ha en god fortsättning

/// Lukas

Hej det går enkelt att ordna att få ned tempen.
först uppdatera bios
har du en contact Frame så är det ett pluss.
I bios får man göra lite ändringar, framförallt LLC och llc dc.
Då. Kommer volten sjunka och tempen likaså

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Yes, jag har läst på lite just angående intels 13 & 14th generartioner. Inte bara jag som har problemet tydligen

Tack Akus!!

Har inte kört just 14900. Men byggt ett antal 13700/14700 och det har fungerat bra. Iaf med modern BIOS har varit AoO

Visa signatur

Permalänk

Löste mitt problem!

Gick in i BIOS och ändrade ASUS MultiCore Enhancement från AUTO - Let Bios Optimize och satte på Disabled Enforce All Limits.

Gick från 100+C på CINE till 87C*.

CS2 gick jag ifrån 98C* till 75C
Warzone 100C* till 80C*

(c:a siffror)

Kan även tillägga att jag Ej märkte någon skillnad i spel eller något dylikt som jag sett att folk gjort enligt YouTube videon jag följde.

Tack för supporten allesammans!

Visa signatur

AkA RipeR

Permalänk
Medlem

Löste mitt problem!

Gick in i BIOS och ändrade ASUS MultiCore Enhancement från AUTO - Let Bios Optimize och satte på Disabled Enforce All Limits.

Gick från 100+C på CINE till 87C*.

CS2 gick jag ifrån 98C* till 75C
Warzone 100C* till 80C*

(c:a siffror)

Det går väl även att sätta en Temp Limit, så har jag på min 13700K

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Säkert! Inget jag hittade när jag pillade runt dock.

Det jag skrev ovan fungerade utmärkt för mig

// Mvh icke så kunnig f.ö jag kan bara spela

Visa signatur

AkA RipeR

Permalänk

Starta om datorn och hittade temp limit. Så jo, du har rätt!

Visa signatur

AkA RipeR

Permalänk
Medlem

Starta om datorn och hittade temp limit. Så jo, du har rätt!

Temp limit löser inte problemet, det kommer bara throttla tidigare...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Temp limit löser ju dock inget? Du throttlar bara tidigare...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Bara tanken att en CPU med 360mm vattenblock ska behöva Throttla som dessutom inte är för severbruk med bara 2-minneskanaler....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Bara tanken att en CPU med 360mm vattenblock ska behöva Throttla som dessutom inte är för severbruk med bara 2-minneskanaler....

Det behöver den inte göra om personen förstår LLC och LLdc

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska man behöva förstå något sådant som slutkonsument anser du ? När man köper en lös CPU och klickar i ett MOBO?
Jag anser att möjligheter att pilla med detta får gärna ska finnas. Men i övrigt skall default klart vara plug-n-play

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ska man behöva förstå något sådant som slutkonsument anser du ? När man köper en lös CPU och klickar i ett MOBO?
Jag anser att möjligheter att pilla med detta får gärna ska finnas. Men i övrigt skall default klart vara plug-n-play

Ja om du köper OC produkter och sätter allt på auto OC... Annars finns ju Intel default profile

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag tipsade då!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Varför inte reklamera och köpa något annat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag säger som lasseTM. Köper man en produkt, och köper vad man får säga vara en minst sagt väl tilltagen kylare och den har den tempen. Bara reklamera och säga att det inte skall förväntas av dig att ha så djupa kunskaper att du ska behöva leka OC-Kung för att få bukt med den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag säger som lasseTM. Köper man en produkt, och köper vad man får säga vara en minst sagt väl tilltagen kylare och den har den tempen. Bara reklamera och säga att det inte skall förväntas av dig att ha så djupa kunskaper att du ska behöva leka OC-Kung för att få bukt med den.

Han har köpt en kylare med rek max 320W till en cpu med max tdp 320W turbo...Vilket är ~405W I power draw.
Om man köper Ks så måste man förstå hur detta fungerar.
Han har om något köpt en för liten kylare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han har köpt en kylare med rek max 320W till en cpu med max tdp 320W turbo...Vilket är ~405W I power draw.

Du har delvis rätt. Jag som är yr och såg inte att TS kör ks versionen. Vilket man köper klart enbart för att klocka. Dock säger intel såhär:

” since their 12th generation, Intel has been setting PL1=PL2 (the full 253 W for both) by default on “K” SKU processors.”

Hur kom vi från 253w (som AIO 360 borde klara) till 405w

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du har delvis rätt. Jag som är yr och såg inte att TS kör ks versionen. Vilket man köper klart enbart för att klocka. Dock säger intel såhär:

” since their 12th generation, Intel has been setting PL1=PL2 (the full 253 W for both) by default on “K” SKU processors.”

Hur kom vi från 253w (som AIO 360 borde klara) till 405w

Tdp är inte true power draw, tittar man på reviews så drar Ks med asus defuault 405W ~

Prestanda på kylaren tog jag från techpowerup review på den, där den klarade på lga 1700 321.3W innan 100C

Edit
detta gäller alla mb tillverkare, tidigare fick man inte intel default utan man får deras profiler där tdp är högre satt vilket är 405W för 14900ks

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog montera ned och börja om från början inte får man 100 grader direkt från gecko. Och inte fasen ska man börja under volta från standard värdena eller någon inställning. Du borde ligga i rums temperatur om du inte lever i en bastu.
Vad jag skulle tro att det har hänt nått från butik till hemmet.

Fungerar Pumpen? Snurrar fläktarna?
Glömde byggaren dra bort pasta skyddet från kylaren?

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Du måste ju ha minst custom loop för att klara att hantera den värmen.
Jag anser fortfarande att den ska fundera ”out of the box”

När du kollar på förpackningen på en Ks så står det ju knappast en varningstext där det står att du ska ha 7år på Swec och 3000 inlägg i min för att kunna använda den.
But system om du ändå bara ska spela till något som är bättre och strömsnålare, och som inte kokar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Du måste ju ha minst custom loop för att klara att hantera den värmen.
Jag anser fortfarande att den ska fundera ”out of the box”

När du kollar på förpackningen på en Ks så står det ju knappast en varningstext där det står att du ska ha 7år på Swec och 3000 inlägg i min för att kunna använda den.
But system om du ändå bara ska spela till något som är bättre och strömsnålare, och som inte kokar.

Behövs inte 7år förståelse, krävs en vilja att förstå vad man gör och kanske 10min Google skills.

Jo och han throttlar i cinbench! Han kommer inte throttla i spel.
köper man Ks och sen har asus så vet man att den kommer auto klocka...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Behövs inte 7år förståelse, krävs en vilja att förstå vad man gör och kanske 10min Google skills.

Jo och han throttlar i cinbench! Han kommer inte throttla i spel.
köper man Ks och sen har asus så vet man att den kommer auto klocka...

Nej det vet man inte, du vet det, jag vet det men frågar du min kompis som köpte precis den kombinationen utan att fråga mig innan så vet han det inte.
Frågar du gemene man vet dom det inte, TS tex.
Det står inte heller någon tydlig information på Intels sida om detta eller Inets för den delen också.
En produkt ska fungera utan att man ska behöva pilla idag.
Annat var det i början på 2000 talet men vi är inte där längre.

Han köpte bara den fetaste Intel för det ”ska man ju ha” med ett 4090.
Vilket resulterar i att han behöver inte starta sin bergvärmepump längre på vintern och ändå går hans CPU varm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Nej det vet man inte, du vet det, jag vet det men frågar du min kompis som köpte precis den kombinationen utan att fråga mig innan så vet han det inte.
Frågar du gemene man vet dom det inte, TS tex.
Det står inte heller någon tydlig information på Intels sida om detta eller Inets för den delen också.
En produkt ska fungera utan att man ska behöva pilla idag.
Annat var det i början på 2000 talet men vi är inte där längre.

Han köpte bara den fetaste Intel för det ”ska man ju ha” med ett 4090.
Vilket resulterar i att han behöver inte starta sin bergvärmepump längre på vintern och ändå går hans CPU varm.

Problemet är ju inte intel utan mb tillverkarna där man får auto OC om man inte väljer Intel default 😊 och då krävs det att man kyler 405W

Visa signatur

Permalänk

This aged well..

Min processor fungerar alldeles utmärkt just nu, om nu jag har en för liten kylare för min CPU så tycker att Inet borde ha rekommenderat något annat.

Men som sagt, nu funkar den alldeles utmärkt och jag är fantastiskt nöjd.

Samt så köpte/"fick" jag "ks" varianten då jag fick reklamera min förra CPU med ett "vanligt" k pga fabriksfel, så fick en KS som ersättare.

Ha en fin kväll!

Visa signatur

AkA RipeR

Permalänk

This aged well..

Min processor fungerar alldeles utmärkt just nu, om nu jag har en för liten kylare för min CPU så tycker att Inet borde ha rekommenderat något annat.

Men som sagt, nu funkar den alldeles utmärkt och jag är fantastiskt nöjd.

Samt så köpte/"fick" jag "ks" varianten då jag fick reklamera min förra CPU med ett "vanligt" k pga fabriksfel, så fick en KS som ersättare.

Ha en fin kväll!

känns som att du löste problemet.

tror det främst handlade om att inet glömt att stänga av Asus Auto OC tjofräs som generellt oftast bara orsakar extra värme pga att den öser på massa extra spänning i onödan och stänger av alla strömbegränsningar med en microskopisk skillnad i prestanda.

så inte riktigt Inets fel skulle jag säga utan snarare asus som envisas med att ha deras auto oc aktiverad per default på sina moderkort.

inte som att det är ett nytt fenomen heller varit känt sedan asus lancerade funktionen i sina bios att det bara är en värmeökare utan någon direkt effect.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows