Snabbkoll: Betalar du för att bli av med reklam?

Permalänk
Medlem

Bara på Spotify, men det är för att jag vill åt en del av dom funktioner som ingår i premium. Skulle nog inte betala annars, inte så mycket som dom vill ha i dagsläget iallafall. Jag betalar t.ex. inte för YouTube, då jag bara vill bli av med reklamen och inte är intresserad av deras andra tjänster/funktioner. Men där finns det ju inget billigt alternativ så då blir det adblock på eftersom dom kör så otroligt mycket reklam. Kör även adblock på dom flesta vanliga sidor också, men det finns undantag som blir vitlistade, som Sweclockers t.ex.

Permalänk
Medlem

Jag försöker, men det går inte.
Har Telia-abbonemang Mellan och betalar 349kr/mån. Trots det är det mer reklam än TV-program.

Det tråkiga är att det är lite si och så med funktionaliteten på Telia-Play. Numera är man delvis tvingad att genomlida reklam även när man tittar på arkiverat material. Tyvärr är infon om avsnitten så undermålig att man ofta inte vet vad programmet handlar om, så man är tvungen att genomlida några minuters reklam innan man upptäcker att man redan sett det.

Mest märkligt är väl att jag fortfarande betalar 349kr/mån för att till 50% titta på reklam.

Edit:
Vill också tillägga att jag har Max och Netflix. Betydligt trevligare, bra kvalite och reklamfritt.

Permalänk
Medlem

Svaret blir nej, men nu för tiden kanske det inte är hela sanningen då det finns tjänster jag alltid betalat för som börjat erbjuda gratis eller kostnadssänkta alternativ som visar reklam. Dessa är knappast intressanta då jag föredrar att fortsätta betala för mig framför det sämre alternativet.
Däremot kommer jag inte börja betala för något som trots reklam alltid varit gratis, som YouTube. Det hade jag aldrig betalat för, och kommer knappast börja nu, jag bara tittar mindre istället.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Yes YouTube då jag mestadels kollar det på telefonen.

Om du kör Android så finns det en massa alternativa appar, t.ex. Newpipe.
Går att spela i bakgrunden, ladda ned och ingen reklam.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Glöm inte Youtube och andra plattformar! Drift är inte gratis. Det är alltså till alla parters (långsiktiga) fördel att främja ersättning för mediekonsumtion.

Plattformarna var viktiga när folk i allmänhet saknade bandbredden att själva publicera ljud eller video. Jag misstänker starkt att någon som var intresserad av det idag skulle kunna växa helt organiskt från hobbyprojekt nästan utan omkostnader till lönsamt företag med relevanta driftskostnader utan att använda sig av plattformarna. Men: Plattformarna idag agerar - ibland medvetet, ibland inte - portvakter: Det är svårt att upptäcka innehåll som inte presenteras via dem, och därmed svårt att bli upptäckt om man inte använder dem. Idag är reklam naturligtvis plattformarnas största inkomstkälla. Du kan med tillräckligt hög trafikmängd få del av smulor från deras bord, men det är knappast den genomsnittliga kreatören som får majoriteten av intäkterna från reklam som visas före och under deras video eller podcast. Och det är naturligtvis bakgrunden till att många som har tillräckligt stor publik också har sponsorinlägg. Och jag måste säga att dessa - just på grund av att pengarna i det fallet går till personen som gör något jag vill lyssna på eller se - har jag mycket större acceptans för än plattformens inklippta, hjärndöda reklam.

Skrivet av friskybob:

Här håller jag med dig. Det vettigaste argumentet mot reklam är enligt mig är integritetsproblemen som kommer med profilering av annonsföretagen. Visst, det hade jag gärna sluppit, men jag tror den absoluta majoriteten som blockerar annonser kommer på det i efterhand och använder det undermedvetet som en dålig ursäkt för att rättfärdiga något de annars hade skämts lite för. Dessutom är det faktiskt inte mycket pengar man som enskild konsument genererar, och när det saknas konsekvenser för individen blir det väldigt lätt att inte tänka på hur det påverkar motparten. Ur ett ersättning till skaparen-perspektiv tycker jag det är mycket svårare att försvara annonsblockering på tex Youtube kontra att pirata filmer då det är små aktörer som påverkas istället för gigantiska filmbolag.

Jag är ingen ängel själv och jag har ingen lösning på problemet, men det är ett intressant problem. Det närmsta jag kan se är om Youtube lyckas helt och hållet banna annonsblockering. Allra helst skulle jag vilja se ett system där jag betalar en mindre summa till min webbläsare som delar ut pengarna till de sidor jag besöker istället för att jag ska behöva titta på reklam eller betala dyra pengar för ett premiumkonto. Som ett kontantkort :).

Jag är ärligt talat helt för profilering enbart på basis av "om du lyssnar på en teknologirelaterad podcast kanske du är intresserad av en produkt inom samma eller en relaterad teknologi". Det är inte konstigare än att någon som läser en biltidning kanske är intresserad av verktyg, trimdelar eller däck: Det är meningsfull reklam, så länge den inte stör innehållet eller förföljer dig över nätet.
Så kombinera den minsta möjliga kunskapen om mina intressen med att presentera en egen-hostad annons som inte är i vägen för det jag tittar/lyssnar på, som inte exekverar någonting och som utan dark patterns ger mig möjlighet att ta mig till varan/tillverkaren och utvärdera den ifall jag är intresserad, så kommer jag inte aktivt välja att blockera detta innehåll. Jag har vid flera tillfällen köpt eller rekommenderat andra att köpa produkter och tjänster jag hört eller läst om via den här sortens annons via indie-utvecklares eller småprojekts webbsidor och/eller podcasts.

Men jag är helt ointresserad av att hjälpa någon miljardär tjäna sin nästa miljard genom att sälja djupt privat information om mig till högstbjudande, vilken sen inte verkar resultera i något mer användbart än att jag i en månad kommer att få se reklam för ett par skor jag redan köpt.

Din idé med att betala via webbläsaren hade kanske funkat i en ideell värld, men återigen: Plattformar. Gissa vem som skulle få största delen av kakan? Inte den som tillverkat vad du är intresserad av att titta eller lyssna på, i alla fall.

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med dessa enkäter?

Permalänk
Medlem

Youtube premium, kör även numera Yt music för att slippa betala för spotify, lyssnar ändå på samma 43 låtar om och om

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Vad är syftet med dessa enkäter?

Marknadsundersökningar. Bra data för bolag som får kvalitativa svar av en nischad målgrupp. Tråkigt agerande av ett bolag som Geeks att tjäna pengar på detta utan att vara transparenta, men så ser det väl ut.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt lite reklam på Spotify så det lilla mellan låtarna stör mig inte MEN det finns en del nackdelar så jag betalar Spotify då och då. När det gäller streamingtjänster som Netflix, Skyshowtime och Disney+ så får man så låg bildkvalitet med reklamalternativen så där öppnar jag plånboken. Jag har en 65 tums oled-teve och bilden kommer till sin rätt vid 4K. Netflix är för dyrt med 4K så där kör jag lägre men bilden är tillräckligt bra ändå. Youtube kör jag gratisvarianten även om jag stör mig på reklamen men jag följer en del youtubare som inte har så många följare och då har de färre reklamavbrott. Sedan speedar jag upp hastigheten till 1,5 gånger eller t o m 2 gånger så att reklamavbrotten blir ännu färre. Det går om den som snackar gör det långsamt i normalhastighet.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

YouTube Premium såklart.
Dels för att jag vill ha reklamfritt, dels för att jag vill stötta de kreatörer jag kollar på istället för att stjäla deras inkomst som man gör om man kör adblocker.

Hur stjäl du deras pengar? Du får ju inte dem. Youtubers tjänar inte ens nära dåligt så varför känna dig skyldig?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Galet vad frånkopplade många här är från verkligheten.

Vägrar acceptera reklam eller betala för sig...

"Jag jag jag"

Varför slösa pengar när de finns gratis alternativ som löser problemet?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag är ärligt talat helt för profilering enbart på basis av "om du lyssnar på en teknologirelaterad podcast kanske du är intresserad av en produkt inom samma eller en relaterad teknologi". Det är inte konstigare än att någon som läser en biltidning kanske är intresserad av verktyg, trimdelar eller däck: Det är meningsfull reklam, så länge den inte stör innehållet eller förföljer dig över nätet.
Så kombinera den minsta möjliga kunskapen om mina intressen med att presentera en egen-hostad annons som inte är i vägen för det jag tittar/lyssnar på, som inte exekverar någonting och som utan dark patterns ger mig möjlighet att ta mig till varan/tillverkaren och utvärdera den ifall jag är intresserad, så kommer jag inte aktivt välja att blockera detta innehåll.

Du sätter ord på detta väldigt bra.

För mig personligen är det precis som du säger inte reklamen i sig som är problemet, utan istället den bakomliggande profileringen och kartläggning/övervakning av mitt beteendemönster.

Att se reklam för verktyg och bildelar i en biltidning, eller en webbsida som är hobbybil-relaterad för den delen har jag faktiskt inget emot.
Likaså att här på SweC se teknik/dator relaterad reklam.
Jag stör mig inte heller att sargen på hockeyrinken är fullproppad med reklam när jag går på hockey, eller att det står några plakat med företagsnamn runt lokala crossbanan.

Backar man bandet till världen innan internet så var ju reklamavbrotten i en film på t.ex kabel-tv lite smått störande ibland, men man passade på att tömma blåsan eller fylla popcornskålen o gick vidare med livet. Ville man absolut slippa reklamavbrott så fanns det dyra kanalpaket typ TV1000 o allt vad det hette att abonnera på istället.

Det är nu integritetskränkningen som kommer av övervakningen/kartläggningen och profileringen av mig som användare som får mig att känna ett förakt mot all reklam som fenomen.
Det är detta som nu driver mig till att med alla tillgängliga medel aktivt blockera och motarbeta reklam.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk

Om någon här i tråden behövde argument för varför ALLA borde blockera annonsförmedlare och varför hela den branschen borde utrotas: https://techcrunch.com/2025/01/13/gravy-analytics-data-broker...

Det finns äckligare kategorier av avskum, men inte jättemånga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Yes YouTube då jag mestadels kollar det på telefonen.

Kan kolla reklamfrit genom brave webbläsare. Gör det själv och det funkar kanon.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Galet vad frånkopplade många här är från verkligheten.

Vägrar acceptera reklam eller betala för sig...

"Jag jag jag"

Så länge google, amazon och spotify gör allt för att slippa betala skatt så gör jag allt för att slippa bidra till deras kassa. Till exempel Daniel Ek som har sålt Spotify-aktier för miljarder och får pengarna att hamna på Cypern och inte i Sverige där han bor. Allt för att slippa betala.
Har själv cracked spotify app som inte visar någon reklam. Använder brave webbläsare för youtube i mobilen etc etc.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Du sätter ord på detta väldigt bra.

För mig personligen är det precis som du säger inte reklamen i sig som är problemet, utan istället den bakomliggande profileringen och kartläggning/övervakning av mitt beteendemönster.

Att se reklam för verktyg och bildelar i en biltidning, eller en webbsida som är hobbybil-relaterad för den delen har jag faktiskt inget emot.
Likaså att här på SweC se teknik/dator relaterad reklam.
Jag stör mig inte heller att sargen på hockeyrinken är fullproppad med reklam när jag går på hockey, eller att det står några plakat med företagsnamn runt lokala crossbanan.

Backar man bandet till världen innan internet så var ju reklamavbrotten i en film på t.ex kabel-tv lite smått störande ibland, men man passade på att tömma blåsan eller fylla popcornskålen o gick vidare med livet. Ville man absolut slippa reklamavbrott så fanns det dyra kanalpaket typ TV1000 o allt vad det hette att abonnera på istället.

Det är nu integritetskränkningen som kommer av övervakningen/kartläggningen och profileringen av mig som användare som får mig att känna ett förakt mot all reklam som fenomen.
Det är detta som nu driver mig till att med alla tillgängliga medel aktivt blockera och motarbeta reklam.

Även om man inte betalar för YT och kör reklamblockering, så tjänar google en massa på att lagra all info om dig för att sälja till andra företag och nyttja det i sitt reklamnätverk.. Så betalar du, så betalar du dubbelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Varför slösa pengar när de finns gratis alternativ som löser problemet?

"gratis"

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Rekordmedlem

Kanske indirekt, Pihole ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Betalar inte en krona men vägrar se någon reklam som stör.

Permalänk
Medlem

På mig tjänar de flesta nog pengar men jag ser inte annonserna, bla här på swec, låter min webproxy hantera filtreringen, väldigt skönt för alalra flesta siter fattar ju inte att jag inte ser reklamen, proxyn laddar ju den

Permalänk
Medlem

Nej, jag gillar inte månadsavgifter och väljer gratisvarianter i olika former.
Spotify betalar jag för iofs.

"Gratis är gôtt" funkar bra som moraliskt rättesnöre med sånt här.

Visa signatur

-dool

Permalänk

DisneyPlus, Netflix och Spotify är det enda här.