Mitt SD-kort & den interna lagringen på min drönare töms inte trots att inga filer är kvar.
Hej kompisar och kära medlemmar,
Jag har precis införskaffat mig min första drönare (DJI Mini 4 Pro) och samtidigt köpte jag även ett nytt SD-kort som fanns under tillverkarens "rekommenderade SD-korts lista" så kortet i sig ska fungera bra med drönaren. SD-kortet är ett Kingston Canvas Go! Plus microSD Memory Card 128GB.
Jag har dock redan stött på problem med både SD-kortet och den interna lagringen på drönaren. Häromdagen använde jag drönaren i kanske 10 minuter och tog lite bild & film när det helt plötsligt kom fram en gul ruta på skärmen som säger att minnet på SD-kortet är fullt. Jag tänker då att det är helt omöjligt då jag rensar/flyttar över alla filer efter varje användning så det ska vara tomt till nästa gång jag flyger. Då skiftade jag till den interna lagringen så jag kunde ta lite bild och film.
När jag kommer hem gör jag som vanligt, flyttar över alla filer från både SD-kortet och den interna lagringen på drönaren till dator/extern hårddisk. Jag sätter tillbaka SD-kortet i drönaren och startar den och ser då att minnet fortfarande är fullt trots att inga filer finns kvar på kortet. Detta har jag inte märkt tidigare då jag trodde att det räckte att flytta över alla filer från kortet men tydligen så ligger lagringen kvar på något sätt på SD-kortet och på den interna lagringen trots att jag tömt de. Efter lite sökningar på google så rekommenderade folk på dji-forumet att jag skulle göra en formatering av kortet via kontrollen till drönaren. Då gjorde jag det och fick då tillbaka all plats på kortet men detta är ju rätt störande om man ska behöva göra detta hela tiden.
Är det någon här som vet varför SD-kortet & interna lagringen på drönaren inte töms trots att jag flyttar över alla filer? Känns inte som att det ska vara så här och jag vill gärna slippa att formatera kortet hela tiden..
(Var osäker på om denna skulle ligga under detta forumet eller hobby).
Tack för att ni läst & kommer med förslag på lösningar.