Här är ditt år på SweClockers!

Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Medlem

Precis kollat färdigt American Primeval, riktigt jäkla bra , brutal och rå
Nästan synd att det bara är en miniserie,men berättas runt historiska händelser,så är väl därför,påminner om The Revenant,med scenerna och hur det är filmat och berättat etc

Håller ovan, 4, eller tom 4,5 skalper av 5

Ps: Visst hör man tonerna av "this land is your Land" ibland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det är lite svårt att se vad du egentligen propagerar för här, har du nån koll på amerikansk historia? För jag stötte på denna massakern för första gången för snart 15 år sen när jag läste en bok online om alla konfilkter med dödlig utgång amerikansk militär har varit inblandade i under historien. Det är liksom inte hittepå: https://en.wikipedia.org/wiki/Mountain_Meadows_Massacre

Jag som trodde VILDA WESTERN va lungt och fredligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det är lite svårt att se vad du egentligen propagerar för här, har du nån koll på amerikansk historia? För jag stötte på denna massakern för första gången för snart 15 år sen när jag läste en bok online om alla konfilkter med dödlig utgång amerikansk militär har varit inblandade i under historien. Det är liksom inte hittepå: https://en.wikipedia.org/wiki/Mountain_Meadows_Massacre

Nä men du vet hur Hollywood tar en sann historia och förvanskar. Finns extremt mycket förvanskning här och påbyggnad av mytbildning om Wild West för dramatisk effekt.

Jag gillar trovärdiga karaktärer men allt sånt får stå tillbaks för annat.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nä men du vet hur Hollywood tar en sann historia och förvanskar. Finns extremt mycket förvanskning här och påbyggnad av mytbildning om Wild West för dramatisk effekt.

Jag gillar trovärdiga karaktärer men allt sånt får stå tillbaks för annat.

Alla historiska berättelser jag läst om den s.k frontiern är som detta eller värre. Sällan bättre. Det var en brutal värld att leva i. Vi kan nog inte ens föreställa oss hur det skulle vara att leva i en värld där nästan alla du möter letar efter en fördel de kan få ut av erat möte och utan någon empati eller eftertanke skulle kunna tänka sig att döda dig om de kände för det.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Efter en fråga i den suveräna "Vilken film såg du senast"-tråden fick jag rådet att starta en själv om serier, vilket jag nu gör.
Jag älskar film, har hundratals DVD:er som samlar damm, ett bra gäng Blu-ray och även runt 45+ Blu-ray 4K som lirar fint med min Oppo och LG OLED. Sedan har jag en NAS som jag inte pratar om... Men, men jag inser att jag mer och mer graviterar mot tittande på TV-serier istället för film. Därför denna tråd. Jag börjar med några serier som jag verkligen gillar.

1. "Star Trek Discovery" (Netflix): Mycket bättre än vad man kunde förvänta sig. Klassisk Star Trek fast i ultramodern förpackning.

2. "Altered Carbon" (Netflix): Bästa Sci-Fi serien jag någonsin sett på TV.

3. "The Man In The High Castle" (Amazon): Riktigt intressant och tankeväckande serie om vad som eventuellt skulle kunna kasta om vår världsbild.

4. "Chernobyl" (HBO Nordic): Skrämmande på riktigt, missa inte podden (The Chernobyl Podcast på bla. Spotify),

5. "The Expanse" (Amazon och Netflix): Fantastiskt bra efter böcker jag aldrig trodde någon skulle kunna filma.

6. "Broadchurch"(Netflix): Rent igenom lysande brittiskt kriminaldrama

7. "Black Mirror" (Netflix): Sci-Fi som slår dig på truten.

Det finns hur mycket som helst som är superbra när det gäller serier numera.

Vad såg du senast? Var det bra? Dela med dig!

Fleksnes fataliteter

Permalänk

Vargasommar

Jag gjorde ett ärligt försök med Vargasommar. Har nu sett 3 avsnitt och det är så dåligt så att man funderar på om det är avsiktligt.
Dåligt skådespel, har de anlitat personer från lokala amatörteatern i Haparanda?
Ologiska hål i handlingen.
Stapplande dialog
Nämnde jag dåligt skådespeleri?

Om Hans Rosenfeldts bok är lika dålig så skulle jag inte ens använda den som toapapper. Han kan inte vara nöjd med filamtiseringen.

Betyg 0.1 av 5
För att det var skrattretande ibland

Visa signatur

Räcker det inte med att man ser att en trädgård är vacker?
Måste man tro att det bor älvor längst bak i den också?

Permalänk
Medlem

Jag och frugan bingeade igenom Yellowstone, innan jag säger något om serien. Alltså att bingea denna typen av serien har ju sina för och nackdelar, man blir inte riktigt lika involverad i karaktärerna, dramatiska vändningar spelar mindre roll då nästa avsnitt och säsong finns tillgänglig.

Med det sagt tycker jag faktiskt den levde upp till hypen, gillade karaktärerna, få riktiga "good guys" utan mycket grått och dilemman.
Vi såg 1883 först med så tycker allting knöts ihop väldigt bra. En del tycker det blir rushat i slutet pga en viss skådis avhopp men tyckte de skötte det bra ändå.
4.5/5

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

One Piece på Netflix (live action varianten, inte anime)
Riktigt bra faktiskt, det är så mycket mörka serier nuförtiden så var trevligt med en lite lättare äventyrs-serie
Rekommenderas

Visa signatur

Dator: i5 10600k w/ Scythe Mugen 2 rev.B @ Stock | MSI GeForce RTX 3070 Ti Ventus OC | MSI Tomahawk z490 | Fractal Design Newton R3 600W | HyperX Fury 3200MHz CL16 2x16 GB | Silverstone Fortress FT-02 | Crucial MX100 SSD 256GB | 2TB WD Green | Windows 10

Permalänk
Medlem

Castlevania Nocturne (Netflix) S2

Idag kom äntligen den andra säsongen, såg hela i sträck😁
Jäkligt bra serie.

Permalänk
Medlem

Outlander - Andra delen av säsong 7 på Viaplay 👍👍👍👍👍

https://www.imdb.com/video/vi3652569369/?ref_=nv_sr_srsg_1_tt...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Alla historiska berättelser jag läst om den s.k frontiern är som detta eller värre. Sällan bättre. Det var en brutal värld att leva i. Vi kan nog inte ens föreställa oss hur det skulle vara att leva i en värld där nästan alla du möter letar efter en fördel de kan få ut av erat möte och utan någon empati eller eftertanke skulle kunna tänka sig att döda dig om de kände för det.

Jag har inga problem med skitigheten eller våldet i American Primeval. Det kändes ändå ganska verkligt, men jag känner nog att den totala empatilösheten hos alla i serien kändes överdriven. Inte ens i krigs- eller katastrofzoner idag ser man sån total avsaknad av empati. I den serien fanns inte en enda människa med någon tillstymmelse av empati förrutom ursprungsbefolkningen, så jag fick en känsla av överdrivenhet när jag tittade. Visst karaktärerna kanske bara inte träffade på dem som skulle kunnat visa någon form av empati, men för mig kändes det bara inte verkligt. Men jag har ju ingen aning, då jag inte levde på den tiden.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Star Wars: Skeleton Crew
Disney+

Kan ju börja med att nämna att detta är ett "barnprogram", skulle tippa på ålder runt 8/9-12/13 som primära målgrupp. Det finns inte mycket Star Wars i denna, endast lite cameos vilket jag antar är menat till föräldrar som ser den med sina barn. För det är ganska brutalt med många som dör, rena avrättningar, bordell och liknande grejer. Så inget för de yngsta skulle jag säga.

Tyvärr finns det allt för lite av dessa cameos som faktiskt visar att detta är Star Wars och inte vilket generic sci-fi universa som helst. Kan tycka att Disney gjorde en miss här, istället för att lägga denna under Star Wars hade de kunnat skapa en helt ny IP för sina yngre tittare genom... i stort sett göra allt likadant minus dessa små glimtar som poppar upp väldigt sällan.

Som barnprogram är den absolut inte dålig, tycker den håller riktigt hög kvalité för att vara just det... samt att man valde att inte animera den istället... som Star Trek gjorde med Prodigy... även om jag tycker det resultatet faktiskt blev bättre.

Men är du vuxen och förväntar dig något Star Wars så bör du definitivt undvika denna.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Silo
AppleTv+

Lite svårt att sätta fingret på denna... den har kraftiga problem med pacingen till och från, man kunde gissa sig till i stort sett hela storyn efter avsnitt 2... och båda dessa avsnitt kändes inte riktigt som de "hörde till" serien direkt, eller den väg serien tog i alla fall. Den är nästan lite "dum" på det sättet.

Men trots det ovan... den hade det där "något" som fick en att fortsätta titta, en del kan säkerligen tillskrivas väldigt bra insatser av samtliga skådisar som gjorde sina roller mycket bra. Allt är även välgjort och de har fått till miljön mycket bra, det känns "skitigt" och man får verkligen känslan de försöker förmedla.

Så även om det egentligen vore en "mellanmjölks-serie" sett till story och innovation så lyckas de placera sig över det, vilket AppleTV+ faktiskt har lyckats med i flera av sina serier. De når aldrig den där riktiga toppen, men ligger strax under och sniffar.

Summa summarum ser jag fram mot säsong 2 och är nyfiken på hur de tänker utveckla det hela. Tydligen är både säsong 3 och 4 bekräftade, men återstår att se om man ser fram mot dem lika mycket efter att (snart) ha sett säsong 2.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Såg sista avsnittet av Silo S02 igår.

Tyckte S01 var betydligt mer intressant och är lite besviken på S02. Håller tummarna att S03 bli bättre.

Permalänk
Medlem

Nära döden med nån slags förkylning så soffhäng och tv är ju enda man gjort sista dagarna.

Severance, säsong 1.

Såna här serier kittlar mig på precis rätt ställe. En riktigt weird premise och så kopplar vi några duktuga skådisar till det plus snyggt foto. Blev positivt överraskad när jag såg att Ben stiller regisserat de flesta episoderna. Det här var inte riktigt vad jag förväntat från honom men good on him, typ.

Och Adam Scott känner jag nog eg bara från Parks and Rec och här har han ju steppat upp sitt game en hel del.

De två sista avsnitten var sjukt nice och kan inte vänta på att hela s2 ska vara släppt så man kan helgbingea den.

8/10 mcguffins

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Såg sista avsnittet av Silo S02 igår.

Tyckte S01 var betydligt mer intressant och är lite besviken på S02. Håller tummarna att S03 bli bättre.

Är definitivt böjd att hålla med dig, pacingen har även blivit helt klart sämre och det känns nästan som man försökt dra ut det hela för att kunna täcka en hel säsong. Smått besviken, dock är skådespelet så pass bra att jag ändå "står ut" och likt dig håller tummarna för att säsong 3 skall lyfta

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Silo S1 och S2. S1 är bättre, men så brukar det vara i den här typen av SF-serier, gäller även för The Expanse etc också (men där vet jag att andra föredrar säsong 2-3).

S2 är dock också riktigt bra, det har hänt flera gånger att både jag och min fru glömt bort såväl te som godis när vi sett avsnitten och sedan varit tvungna att äta godiset/te efteråt till ett avsnitt Big Bang Theory...

En skillnad mellan S1 och S2 är att jag tycker att en del personer agerar korkat och irrationellt i S2, men, givet omständigheterna kanske det inte är så konstigt.

Oavsett, fantastisk serie. Jag har inga problem med temposänkningar och mer dialog än action ibland, skulle gärna sett båda säsongerna utdragna till avsnitt på dryga timmen och kanske 12 avsnitt istället för 10 eller vad det nu är. Skönt att de spikat att de ska göra säsong 3 och 4 och inte mer.

Tycker väldigt illa om serier som avbryts i förtid pga vikande tittarsiffror eller annat trams. Firefly är ju ett känt exempel, vill även lägga in Dark Matter (2015-2017) där, en serie som förtjänade en säsong till, minst. Första avsnittet av Dark Matter är ju fantastiskt, och speciellt första säsongen rejält stark.

Nåja, bra att Silo får 4 säsonger. Tycker dock att de kunde klämt in 2 säsonger per år...ska man behöva vänta ett år nu? Suck. Föredrar nästan att se avslutade serier.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Första avsnittet av Prime target.
Inte helt såld, ides inte ens ta andra avsnittet direkt. Kanske till helgen.