Jobbdator - Dell Latitude 7450 eller MacBook air M3 13"?

Permalänk

Jobbdator - Dell Latitude 7450 eller MacBook air M3 13"?

Universitetsanställd (doktorand) och behöver en ny bärbar dator. Arbetar med medicinsk bildbehandling och programmering. Jag har redan en stationär burk för tyngre arbetsuppgifter, men ibland händer det att jag måste lösa saker på resande fot och inte har möjlighet att fjärransluta till den stationära. Det jag har att välja på i första hand är en Dell Latitude 7450 eller en Macbook air M3 13". (om jag verkligen vill kan jag leta efter något annat, men då måste jag motivera varför)

Viktigast för mig är att den är lätt och smidig att ta med sig på tjänsteresor och att den har god batteritid.
På den första punkten verkar det inte skilja så mycket mellan alternativen, men när det gäller batteritid så står macbook air som vinnare. Jag har tidigare haft en DELL XPS där batteriet blev uruselt bara efter ett år, medans min MacBook Pro från 2015 fortfarande har ett välmående batteri i sig. Men det rörde sig kanske om bara om ett måndagsexemplar i min XPS, inte något utbrett problem med DELL?

Jag är van med både Windows och MacOS. Privat tycker jag en MacOS funkar hur bra som helst, men på jobbet känner jag mig kanske mer bekväm med Windows.

Vilken ska jag köra på? Jag tar tacksamt emot råd och tankar.

Permalänk
Medlem

Kan man stå ut med MacOS så är ju en MacBook bättre på det mesta. Bättre SoC, bättre skärm och bättre batteritid.

Personligen gillar jag inte MacOS, så för mig hade jag tagit Dell:en. Men om du tycker att MacOS är ok, kör på MacBook:en.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Thorbearius:

Universitetsanställd (doktorand) och behöver en ny bärbar dator. Arbetar med medicinsk bildbehandling och programmering. Jag har redan en stationär burk för tyngre arbetsuppgifter, men ibland händer det att jag måste lösa saker på resande fot och inte har möjlighet att fjärransluta till den stationära. Det jag har att välja på i första hand är en Dell Latitude 7450 eller en Macbook air M3 13". (om jag verkligen vill kan jag leta efter något annat, men då måste jag motivera varför)

Viktigast för mig är att den är lätt och smidig att ta med sig på tjänsteresor och att den har god batteritid.
På den första punkten verkar det inte skilja så mycket mellan alternativen, men när det gäller batteritid så står macbook air som vinnare. Jag har tidigare haft en DELL XPS där batteriet blev uruselt bara efter ett år, medans min MacBook Pro från 2015 fortfarande har ett välmående batteri i sig. Men det rörde sig kanske om bara om ett måndagsexemplar i min XPS, inte något utbrett problem med DELL?

Jag är van med både Windows och MacOS. Privat tycker jag en MacOS funkar hur bra som helst, men på jobbet känner jag mig kanske mer bekväm med Windows.

Vilken ska jag köra på? Jag tar tacksamt emot råd och tankar.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jag har en Dell, den har trasigt batteri! 😂

Det sagt, hur funkar det med arbetsdomän, admin, hantering etc med MacOS + boot camp om du ska köra windows program? Kanske ett icke-problem för alla dina verktyg om du kör emuleringen direkt i MacOS?

Tycker det verkar lite hugget som stucket, men en Macbook Air borde nog vara trevligare om det ändå är "resande fot" som är själva ändamålet?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Utan tvekan MacBook Air M3. Betydligt trevligare skärm, väldigt lång batteritid, fläktlös, samt bäst högtalare i klassen.

Själv växlar jag en hel del mellan macOS och Windows/Linux, där faktiskt min Dell XPS 13 oftare hänger med på resor jfm min MacBook Pro 14 (lite för klumpig).

Ang. Dell, så har de nyligen slopat sina gamla modellnamn som Latitude, XPS m.m. och vill nu bli mer "Apple" där allt är Base, Premium, Pro, Pro Max och annat dumt.

Permalänk

Tack för feedback! Det blev en MacBook Air med 24 GB ram 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har en Dell, den har trasigt batteri! 😂

Det sagt, hur funkar det med arbetsdomän, admin, hantering etc med MacOS + boot camp om du ska köra windows program? Kanske ett icke-problem för alla dina verktyg om du kör emuleringen direkt i MacOS?

Tycker det verkar lite hugget som stucket, men en Macbook Air borde nog vara trevligare om det ändå är "resande fot" som är själva ändamålet?

Boot camp finns endast på Intel Mac:ar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pt96hni:

Boot camp finns endast på Intel Mac:ar.

Då har man lärt sig något nytt!
Antar det är helt ersatt av Rosetta 1/2/X med M-processorerna då.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Då har man lärt sig något nytt!
Antar det är helt ersatt av Rosetta 1/2/X med M-processorerna då.

Bootcamp på Arm Mac:ar saknas för Arm Windows är endast förinstallerat för OEM tillverkare.

Permalänk

Jag har hade en och samma air från 2013-2024. Bytte batteri 2021. Fungerade bra i övrigt. Min rekommendation för resande fot är air. Även om jag egentligen föredrar Windows.

Visa signatur