Universitetsanställd (doktorand) och behöver en ny bärbar dator. Arbetar med medicinsk bildbehandling och programmering. Jag har redan en stationär burk för tyngre arbetsuppgifter, men ibland händer det att jag måste lösa saker på resande fot och inte har möjlighet att fjärransluta till den stationära. Det jag har att välja på i första hand är en Dell Latitude 7450 eller en Macbook air M3 13". (om jag verkligen vill kan jag leta efter något annat, men då måste jag motivera varför)
Viktigast för mig är att den är lätt och smidig att ta med sig på tjänsteresor och att den har god batteritid.
På den första punkten verkar det inte skilja så mycket mellan alternativen, men när det gäller batteritid så står macbook air som vinnare. Jag har tidigare haft en DELL XPS där batteriet blev uruselt bara efter ett år, medans min MacBook Pro från 2015 fortfarande har ett välmående batteri i sig. Men det rörde sig kanske om bara om ett måndagsexemplar i min XPS, inte något utbrett problem med DELL?
Jag är van med både Windows och MacOS. Privat tycker jag en MacOS funkar hur bra som helst, men på jobbet känner jag mig kanske mer bekväm med Windows.
Vilken ska jag köra på? Jag tar tacksamt emot råd och tankar.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>