Alla dessa ekonomiska och sociala råd inlägg - onödigt!

Permalänk
Medlem

Alla dessa ekonomiska och sociala råd inlägg - onödigt!

Jag minns inte att det var så här på forumet förr i tiden. Vad är det som hänt?
Varför är det så svårt att hålla sig till ämnet och den frågeställning TS frågar om?

Jag ser det i både trådar om köpråd men även i nyhetsartiklar. Det känns som häflten av inläggen är ekonomiska råd om att man slösar pengar. Trots att tex TS uttryckligen skrivit vad hen vill ha hjälp med, tex att välja bra delar och delar som passar ihop.
I nyhetsartiklar om tex högpresterande komponenter så skrivs då om hur dyrt och vilket slöseri det är.

Är detta ett enthusiastforum eller inte? Varför ska någon inte få köpa det senaste och bästa om dom vill? Det stoppar ju inte dig från att köpa något billigare. Är ni avundsjuka för att andra har råd?

Senaste exemplet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1731041-60-000kr-dator...
TS vill köpa sin drömdator och har pengar att spendera. Hälften av inläggen handlar om att han slösar pengar och att ingen behöver en sådan extremt dator. En dator för 15k duger till alla.
Ska vi kanske stänga ned köprådsforumet och bara sätta en länk till Alastor Moodys senaste rekommendation? För allt annat är ju bara dumt tydligen.

Eller som min senaste tråd: #20721855
Där jag endast önskade kött på benen för att ringa ett samtal om en fakturerad hyra.
Hälften av inläggen var totalt onödiga och någon till och med började dra en frågeställning om att få bidrag från tyskland men bo i Sverige, eller hur man inte ska få resa utomlands under en sjukskrivning..
Varför??

Vad hände med att acceptera att andra är och tycker olika och istället hålla sig till ämnena och hjälpa folk med vad de faktiskt frågar om?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem

Att vara entusiast behöver inte betyda att man älskar att betala 100% mer för 10% bättre prestanda.

Att få nåt som presterar bra nog för småpengar är mer intressant för min egen del.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Förstår ditt resonemang men samtidigt så är det nog klokt att faktiskt fråga om syftet med en dator så inte vederbörande bränner 60k på något som ger samma glädje som en dator för 25k hade gett.

Sedan att diskussioner överlag brukar spåra ur är knappast unikt för Swec utan har alltid varit problem på forum sedan urminnes tider.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Att vara entusiast behöver inte betyda att man älskar att betala 100% mer för 10% bättre prestanda.

Att få nåt som presterar bra nog för småpengar är mer intressant för min egen del.

Yes, jag vill att folk ska känna att de får valuta för pengarna. Upp till ca 20-25 000 kr får man oftast väldigt mycket för pengarna när det kommer till spel.

Tar vi mitt bygge med 7900 XTX för 22 984 kr och jämför det med samma bygge fast med 7800 XT istället är 7900 XTX-bygget 33 % dyrare men presterar hela 54 % bättre i 4K. Börjar man gå över denna summa däremot blir prestandan per krona sämre och sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vad hände med att acceptera att andra är och tycker olika och istället hålla sig till ämnena och hjälpa folk med vad de faktiskt frågar om?

Detta är dock ett vanligt fenomen på forum på internet generellt. Jag tror personligen inte det har något alls att göra med avundsjuka eller att man inte vill att någon ska få unna sig något dyrt. De flesta vill bara väl och att man får bra valuta för pengarna.
Däremot blir det i skriven text ofta så att man inte har möjlighet att ställa snabba följdfrågor. Träffar man någon i verkliga livet får man mycket lättare en förståelse för hur den andre tänker och vilka behov som finns.
Jag upplever att många av kommentarerna på forumet egentligen handlar om att försöka precisera förväntningar och krav. I vissa fall händer det också att trådskaparen faktiskt inte vet vad han eller hon egentligen behöver, t.ex. att man balanserat pengarna fel mellan olika delar av datorn.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tycker iofs delvis att det här blir svaret på sig själv. Dvs, man får även acceptera att folk som svarar på ett diskussionsforum inte är något slags tjänare utan också är människor på lika villkor som är och tycker olika. Det går inte riktigt att kräva att alla ska hålla sig inom en viss inraming av en frågeställning.

Så det blir ju betydligt mer situationsberoende än bara "jag hade inte tänkt mig det svaret" i vilka fall det faktiskt är fel på svaret, som jag ser det iaf.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304