Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Det där ser verkligen inte dumt ut!

Väldigt nöjd men något dyrt kit för vad man får egentligen.
Har man 3D-Printer och pallar designa skulle man kunna göra fin affär genom att själv sälja kit till kort hehe.

Skrivet av g0pp3:

Provat ifall någon skillnad på temps såhär?

Hade för lite tid för att göra ordentligt test men ser ut att vara ett par grader svalare. Svårt att veta dock då kortet anpassar fläkthastigheten. Skaffade mest för ljudnivå när resten av burken är så tyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Väldigt nöjd men något dyrt kit för vad man får egentligen med moms och såda
Har man 3D-Printer och pallar designa skulle man kunna göra fin affär genom att själv sälja kit till kort hehe.

Hade för lite tid för att göra ordentligt test men ser ut att vara ett par grader svalare. Svårt att veta dock då kortet anpassar fläkthastigheten. Skaffade mest för ljudnivå när resten av burken är så tyst

Jag har haft lite funderingar på att printa själv men har inte fått tummen ur. Kanske borde göra slag i saken. Fläktfästen i petg pga värmen, och sen de fästen som sammanbinder fläktarna på andra sidan i trä-PLA som jag sedan betsar och lackar så de matchar mitt fractal north. Och så noctua-bruna fläktar förstås. Vore ju kanonsnyggt. Men som du säger, ljudnivån är det viktigaste, och det måste ju bli bra mkt tystare.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Jag tror att Nvidia gjorde RTX 4090 lite för bra, ungefär som med 1080 Ti Senaste testerna visar att 5090 endast är 15-35% snabbare beroende på titel utan frame-gen 4x, dvs inte alls värt mellanskillnaden i prestanda/krona. De gjorde också misstaget att ge det 24GB RAM, medans high-end denna generation stannar på 16GB/32GB.

RTX 5090 blir inget kort för de stora massorna, utan de kommer titta på 5080 och 5070 Ti, som endast får 16GB vilket gör dem underlägsna i längden.

Kan bara gratulera alla andra RTX 4090 ägare, om jag personligen byter är det endast av ren nyfikenhet eller att prestandan faktiskt behövs.

Mvh

Enig. Kan inte se att jag behöver mer prestanda på flera år och har ingen FOMO för generation Blackwell.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jag har haft lite funderingar på att printa själv men har inte fått tummen ur. Kanske borde göra slag i saken. Fläktfästen i petg pga värmen, och sen de fästen som sammanbinder fläktarna på andra sidan i trä-PLA som jag sedan betsar och lackar så de matchar mitt fractal north. Och så noctua-bruna fläktar förstås. Vore ju kanonsnyggt. Men som du säger, ljudnivån är det viktigaste, och det måste ju bli bra mkt tystare.

Det tycker jag du ska göra, hade jag velat se!
Ljusnivån i spel blir betydligt bättre. Kört en del CP2077 sen nya fläktarna och det är stor skillnad när kortet ligger närmare 400W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Sjunker grafikkort verkligen i pris efter ny release? Har inte märkt av det alls. Varken med processorer eller grafikkort så verkar dom få gamla modellerna som säljs nya ha samma priser genom hela livscykeln. Du kunde exempelvis köpa ett 3070 för i stort sett samma pris som ett 4070 lång in i 4xxx seriens ankomst. Också pga att fler o fler återförsäljare inte har dom i lager längre. Ofta tänkt på det där då man undrar vem som köper ett äldre kort för samma peng som nyare modell. Dom borde ju reas ut när nya släpps men är väl aldrig så? Hade varit nice dock.
Bortsett från nån enstaka rea då o då på typ 10-20% som ändå fanns innan nya generationen också.

I butiker brukar de kvarvarande exemplaren inte nödvändigtvis göra det, nej. De vill väl helst inte sälja korten med förlust, och kampanjer är ju oftast backade av tillverkaren elle Nvidia så om inte dessa vill betala för att rensa ut de sista exemplaren så kan de finnas kvar en längre tid.

Tror dock att personen du citerade syftade på begagnatpriserna. De påverkas definitivt av nya releaser.

Det blir intressant att se vad det är som begränsar prestandan på 5090 så mycket i spel. Minnesbandbredden som på 4090, CPU-prestanda eller något helt annat?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

I butiker brukar de kvarvarande exemplaren inte nödvändigtvis göra det, nej. De vill väl helst inte sälja korten med förlust, och kampanjer är ju oftast backade av tillverkaren elle Nvidia så om inte dessa vill betala för att rensa ut de sista exemplaren så kan de finnas kvar en längre tid.

Tror dock att personen du citerade syftade på begagnatpriserna. De påverkas definitivt av nya releaser.

Det blir intressant att se vad det är som begränsar prestandan på 5090 så mycket i spel. Minnesbandbredden som på 4090, CPU-prestanda eller något helt annat?

Så kan det ju va och där händer ju en del som du säger. 👍🏻

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Lite sent omsider har jag insett att ha AIO som utblås i toppen av chassit kanske inte är en riktigt höjdare med ett 4090 som sprider hetluft omkring sig. Är enda lösningen att ändra AIO (360mm) till front och insug? Har ett Fractal Design Meshify 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Lite sent omsider har jag insett att ha AIO som utblås i toppen av chassit kanske inte är en riktigt höjdare med ett 4090 som sprider hetluft omkring sig. Är enda lösningen att ändra AIO (360mm) till front och insug? Har ett Fractal Design Meshify 2.

Det är väl bättre att ha AIO-utblåset i toppen (som då också suger ut lite varmluft från chassit) istället för att ha AIOn i fronten och då blåsa in varmluft in i chassit. Eller har jag missuppfattat något?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Det är väl bättre att ha AIO-utblåset i toppen (som då också suger ut lite varmluft från chassit) istället för att ha AIOn i fronten och då blåsa in varmluft in i chassit. Eller har jag missuppfattat något?

Beror ju lite på situationen. Antingen kör man AIOn som insug och får då kall luft till radiatorn men varm luft in i chassit. Eller så kör man som utblås och får varm luft in i radiatorn men med fördelen att men sen blåser ut den luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Provat insug i toppen via aion, och insug i fronten ? Allt borde då blåsa bakåt tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Provat insug i toppen via aion, och insug i fronten ? Allt borde då blåsa bakåt tänker jag

Insug via radiator i toppen låter lite annorlunda. Luften som värms upp i raditorn vill ju då direkt ändra riktning och istället åka uppåt. Detta motverkar då insuget av ny kall luft genom radiatorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Blir lite ont om utsug med bara ensam bakre 140mm, eller menar du utsug i fronten? Fläktar i botten som insug skulle inte göra någon skillnad eller?

Skrivet av General Nord:

AIOn skulle väl ersätta fläktarna som suger in luft nu. Skillnade är väl att radiatorn får mer kalluft att arbeta med för att kyla kylmediumet med och därmed tystare AIO (långsammare fläktar) eller tänker jag fel här? Just nu blir kylmediumet >40C, vilket är helt okej enligt alla, men tänker på hur varmt det blir för de andra komponenterna i datorn.

Men då blir det väl sämre kylning för grafikkortet och mer värme i burken vilket jag inte vill ha.

Hur funkar det ens för de med 'vanlig' kylartorn med fläkt?

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Insug i toppen låter lite annorlunda. Luften som värms upp i raditorn vill ju då direkt ändra riktning och istället åka uppåt. Detta motverkar då insuget av ny kall luft genom radiatorn.

Det är inte säkert att den vill åka direkt upp. Har du en fläkt som utblås i bak och ett par st i fram som trycker luften i chassit bakåt så kommer förmodligen majoriteten av den varma luften dras ut i bakänden. Sen kan man så klart också täcka för invid radiatorn så återcirkulering begränsas så mycket det går.

Vad är det för övrigt som säger att man inte får återcirkulering med radiatorn i fronten? Du har ju lägre tryck på sugsidan och högre på trycksidan, och ofta är det stora spalter och glipor runt fläktarna. Så nog försöker luften ta sig ut även den vägen och in igen i fläktarna. Personligen täcker jag alltid för öppningar i fronten just för att höja verkningsgraden och slippa att delar av luften bara går runt runt istället för in i chassit och ut på andra sidan. Och kan tänka mig att det inte bör vara några konstigheter att göra likadant i toppen av chassit. Ett ark kydex och en halvtimme så är saken biff.

Det jag försöker säga är att jag tror inte man ska stirra sig blind på vart luften "naturligt" vill ta sig när man använder sig av fläktar. Kör man passiv kylning är det nog kritiskt, men en fläkt kan med lätthet trycka luften dit den vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Blir lite ont om utsug med bara ensam bakre 140mm, eller menar du utsug i fronten? Fläktar i botten som insug skulle inte göra någon skillnad eller?

Insug i toppen via radiator, insug i fronten mha fläktar. Och sen utblås i bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Det är inte säkert att den vill åka direkt upp. Har du en fläkt som utblås i bak och ett par st i fram som trycker luften i chassit bakåt så kommer förmodligen majoriteten av den varma luften dras ut i bakänden. Sen kan man så klart också täcka för invid radiatorn så återcirkulering begränsas så mycket det går.

Vad är det för övrigt som säger att man inte får återcirkulering med radiatorn i fronten? Du har ju lägre tryck på sugsidan och högre på trycksidan, och ofta är det stora spalter och glipor runt fläktarna. Så nog försöker luften ta sig ut även den vägen och in igen i fläktarna. Personligen täcker jag alltid för öppningar i fronten just för att höja verkningsgraden och slippa att delar av luften bara går runt runt istället för in i chassit och ut på andra sidan. Och kan tänka mig att det inte bör vara några konstigheter att göra likadant i toppen av chassit. Ett ark kydex och en halvtimme så är saken biff.

Det jag försöker säga är att jag tror inte man ska stirra sig blind på vart luften "naturligt" vill ta sig när man använder sig av fläktar. Kör man passiv kylning är det nog kritiskt, men en fläkt kan med lätthet trycka luften dit den vill.

Ja kanske, det är många faktorer som påverkar. Bygg några olika setuper och mät temp och ljudnivå! Vore intressant att få ta del av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Insug i toppen via radiator, insug i fronten mha fläktar. Och sen utblås i bak.

Ok, nu måste jag fundera lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Ok, nu måste jag fundera lite.

Det har gått åt miljoner av timmar med att hitta optimalt flödesriktning hos alla datorentusiaster genom åren.
Det enda sanningen som verkar gälla är att mängden luft som flyttas genom chassit är betydligt viktigare än temperaturen på luften som flyttas.
Verkar stämma rätt väl med de tester jag gjort genom åren i olika chassin.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Det har gått åt miljoner av timmar med att hitta optimalt flödesriktning hos alla datorentusiaster genom åren.
Det enda sanningen som verkar gälla är att mängden luft som flyttas genom chassit är betydligt viktigare än temperaturen på luften som flyttas.
Verkar stämma rätt väl med de tester jag gjort genom åren i olika chassin.

Borde finnas någon 20-poängs kurs för detta på våra lärosäten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Sjunker grafikkort verkligen i pris efter ny release? Har inte märkt av det alls. Varken med processorer eller grafikkort så verkar dom få gamla modellerna som säljs nya ha samma priser genom hela livscykeln. Du kunde exempelvis köpa ett 3070 för i stort sett samma pris som ett 4070 lång in i 4xxx seriens ankomst. Också pga att fler o fler återförsäljare inte har dom i lager längre. Ofta tänkt på det där då man undrar vem som köper ett äldre kort för samma peng som nyare modell. Dom borde ju reas ut när nya släpps men är väl aldrig så? Hade varit nice dock.
Bortsett från nån enstaka rea då o då på typ 10-20% som ändå fanns innan nya generationen också.

Jag menar begagnatpriset.

Dvs att om 4090 står sig så kommer det man behöver lägga mellan för ett 5090 inte vara så extremt mycket.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Jag menar begagnatpriset.

Dvs att om 4090 står sig så kommer det man behöver lägga mellan för ett 5090 inte vara så extremt mycket.

Jo jag förstod det sen. Låter rimligt. Min erfarenhet dock är att folk ger mer än man tror om man har lite is i magen och sitter på bra grejer. Hade aldrig sålt ett 4090 under 15k idag. Och har svårt att se att den skulle gå särskilt långt under det inom 1 år heller. Man får helt enkelt titta på vad man får för 15000 när nya serien släpps. Kostar 5080 under 15k och har liknande prestanda så är det svårt att begära det men ja, vi får se. 😊

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Jo jag förstod det sen. Låter rimligt. Min erfarenhet dock är att folk ger mer än man tror om man har lite is i magen och sitter på bra grejer. Hade aldrig sålt ett 4090 under 15k idag. Och har svårt att se att den skulle gå särskilt långt under det inom 1 år heller. Man får helt enkelt titta på vad man får för 15000 när nya serien släpps. Kostar 5080 under 15k och har liknande prestanda så är det svårt att begära det men ja, vi får se. 😊

Tror faktiskt att 4090 inte kommer att gå för mycket under 15k innan en eventuell super-serie kommer om inte 5080 antingen överpresterar jämfört med vad Nvidia visat eller finns att få tag på utan problem till msrp eller mindre. I dagsläget ser det dock ut som de flesta "bättre" modeller 5080 går på 16k+ och modeller till msrp brukar höjas med 5-10% i pris efter någon månad eller två.
Har även noterat att det tycks vara betydligt färre 4080/4090 ute på annons (både här och tradera) än det fanns 3080/3090 strax innan 40-serien lanserades, så känns inte som Nvidia lyckas få lika många "high-end gamers" att uppgradera denna gång.

Permalänk
Medlem

5090FE tror jag blir mer som ett arbetskort. 575W i en två-slot kort, kommer gå varmt och låta en del, eventuellt throttla, sen har jag inte sett något om vatteblock till det, verkar också krångligt att ta isär, ersätta Liquid Metal etc.

Å andra sidan väljer vissa att spara 3-4 tusen i förhållande till partnerkorten och sen undervolta det något och få typ större delen av prestandan med ok temps....

Blir spännande att se i praktiken..