Byta ISP (som boende i ett 'Telenorhus')?

Permalänk
Medlem

Byta ISP (som boende i ett 'Telenorhus')?

Halloj,

vill inleda med att be om ursäkt för att inte ha hittat rätt tråd för detta, det blir väl en till högen av upprörda klagomål kring ett fortfarande-pågående monetärmonopol som anses ok av någon anledning, 'men nåväl'.

Hyfsat trist att vara låst till en ISP såklart, bor i en hyresrätt som sedan tidigare haft fiber indraget av BBB en gång i tiden, och bor typ en kvart från Sthlm C.
För två år sedan lyckades jag per tfn förhandla till mig 1gbit för mindre pris.
För ett år sedan lyckades de per tfn dra ner mig till en halv gbit för ökat pris.
..och nu höjs snart avgiften till 600kr/mån, så jag är såklart väldigt ogärna kund hos dem särskilt mycket längre till.

För nåt par år sedan lyfte jag frågan till min hyresvärd, som lovade göra en styrelsefråga av saken; därefter, knäpptyst.

Sneglat på Bahnhof, men känner mig osugen på att bekosta indragningen för 5k vilket väl förmodligen skulle täcka hela denna skrangliga 60-talskåk.

Förslag, råd eller bot om bättring för att jag gjort något fel kanske?
Välkommet, hursom.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Skrivet av ibrand:

Halloj,

vill inleda med att be om ursäkt för att inte ha hittat rätt tråd för detta, det blir väl en till högen av upprörda klagomål kring ett fortfarande-pågående monetärmonopol som anses ok av någon anledning, 'men nåväl'.

Hyfsat trist att vara låst till en ISP såklart, bor i en hyresrätt som sedan tidigare haft fiber indraget av BBB en gång i tiden, och bor typ en kvart från Sthlm C.
För två år sedan lyckades jag per tfn förhandla till mig 1gbit för mindre pris.
För ett år sedan lyckades de per tfn dra ner mig till en halv gbit för ökat pris.
..och nu höjs snart avgiften till 600kr/mån, så jag är såklart väldigt ogärna kund hos dem särskilt mycket längre till.

För nåt par år sedan lyfte jag frågan till min hyresvärd, som lovade göra en styrelsefråga av saken; därefter, knäpptyst.

Sneglat på Bahnhof, men känner mig osugen på att bekosta indragningen för 5k vilket väl förmodligen skulle täcka hela denna skrangliga 60-talskåk.

Förslag, råd eller bot om bättring för att jag gjort något fel kanske?
Välkommet, hursom.

Det ända du kan göra när det gäller fiber det är att fråga Hyresvärden igen.
Annars hänvisas du till andra lösningar som Mobilt Bredband sitter själv i liknande dilemma.
Merparten av huset kör Mobilt Bredband då 100/100 kostar 788:- mån om jag inte missminner mig en del kör Telenor mobilt bredband 5G för 299-399:- per månad en del delar via mobilen obegränsad surf. Samt en del har hoppat på Mobilt Bredband från Comviq för 249:- med router men det är endast 4G.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

@Grabben_83a Cheers, drar ett nytt försök för att reka hur det gått hittills.

Att monopol är tillåtna i praktiken förvånar mig faktiskt ganska mycket. Tidigare lekt inryckt it-nisse hos HeidelbergCement, och den som vill hitta ett riktigt monopol kan ju typ kika vilka beståndsdelar den koncernen består av, samt vilka som äger dem..

Fortsatt trevlig Söndag, alles.

Visa signatur

Permalänk

tja detta är ju nackdelen när din hyresvärd valde att köpa in indragning av en stängd fiberanslutning för att det "troligen blev billigare" man är helt enkelt låst till vad fiberägaren av den indragana fibern erbjuder och har inga alternativ.

så antingen får du övertyga hyresvärden att dra in en ny öppen fiber eller gå över till 4/5g mobilt eller annan egeninköpt anslutning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tja detta är ju nackdelen när din hyresvärd valde att köpa in indragning av en stängd fiberanslutning för att det "troligen blev billigare" man är helt enkelt låst till vad fiberägaren av den indragana fibern erbjuder och har inga alternativ.

så antingen får du övertyga hyresvärden att dra in en ny öppen fiber eller gå över till 4/5g mobilt eller annan egeninköpt anslutning.

Myeah, jag borde bjussat hela huset på anslutning jag jag sist hade jobb då, förmodligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bju'r på en kort uppdatering, från min kära(?) hyresvärd;
De har, efter att ha behandlat frågan, inga planer på att ansluta sig till stadsnätet, eftersom det anses för bristfälligt.

Frumpymode-framkallande besked såklart, men vad mer kan jag göra nu, frånsett den uppenbara härligheten att fortsätta stötta ett privatägt bolags pågående aggressiva priseskalering? ..man är väl ingen commie heller, och mobiltäckningen lyckas på nåt vis t.ex. bli återkommande klappkass bara av att snacka i tfn i vardagsrummet osv, så 5g-slajdande/skippa fiber för att köra helt mobilt, kommer såklart inte hända iaf.

(..BRF-förhandlande av medlemsavgifter hade varit en trist 'lyx' att kunna roa sig med, mvh.. )

Klagomuren tystnar nu återigen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ibrand:

Bju'r på en kort uppdatering, från min kära(?) hyresvärd;
De har, efter att ha behandlat frågan, inga planer på att ansluta sig till stadsnätet, eftersom det anses för bristfälligt.

Frumpymode-framkallande besked såklart, men vad mer kan jag göra nu, frånsett den uppenbara härligheten att fortsätta stötta ett privatägt bolags pågående aggressiva priseskalering? ..man är väl ingen commie heller, och mobiltäckningen lyckas på nåt vis t.ex. bli återkommande klappkass bara av att snacka i tfn i vardagsrummet osv, så 5g-slajdande/skippa fiber för att köra helt mobilt, kommer såklart inte hända iaf.

(..BRF-förhandlande av medlemsavgifter hade varit en trist 'lyx' att kunna roa sig med, mvh.. )

Klagomuren tystnar nu återigen.

Inte speciellt oväntat.

Brukar va så när något kommer kosta bolaget pengar för "något de redan har".

I sann du får gärna komma med förslag men de får inte kosta något anda.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows