Microsoft bekräftar bugg i Bitlocker

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

100% dataförlust är väl bara om man samtidigt lyckas låsa sig ute från Microsoft, så att man inte kommer åt sina återställningskoder. Osannolikt, alltså.

Du pratar om en dator uppsatt enligt konstens alla regler i företagssammanhang. Jag pratar om en dator i hemmamiljö, oftast köpt färdigbyggd av en användare som nätt och jämnt klarar att starta sig webbläsare.

Det blir lite samma problem som det här sarkasm-drypande inlägget jag svarade på ovan, att det beror på vilken värld man lever i.

I min värld klarar ett stort antal inte av att hålla reda på uppgifter som PIN-koden, inloggningsnamnet eller ens epostadressen trots att de använder dem VARJE DAG. Hur ska man få en sån användare att hålla reda på sin BitLocker-nyckel, och är det ens sannolikt att det skulle gå?

Håller med i övrigt om det du skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det här kanske ger en hint om svaret.

https://www.howtogeek.com/windows-security-update-bitlocker-r...

Förutsättningen att komma åt nyckel-backupen är att den är nåbar. Har du inte tillgång till den är datan förlorad (säger Microsoft, men givetvis har de en bakdörr någonstans).

Jo, nu tänker jag inte på huruvida någon kan knäcka den, utan hur praktiskt möjligt det är för godtycklig privatperson. Så nära helt omöjligt det går att komma, skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, nu tänker jag inte på huruvida någon kan knäcka den, utan hur praktiskt möjligt det är för godtycklig privatperson. Så nära helt omöjligt det går att komma, skulle jag tro.

Jo, det är nog omöjligt för en privatperson. När nyckeln är borta eller installationsmediumet på något sätt korrupt, eller om Microsoft klantar med någon uppdatering så är den datan borta för gott för dig som privatperson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Jo, det är nog omöjligt för en privatperson. När nyckeln är borta eller installationsmediumet på något sätt korrupt, eller om Microsoft klantar med någon uppdatering så är den datan borta för gott för dig som privatperson.

Jo, 100% dataförlust långsiktigt eftersom risken för att någon av de grejerna inträffar bara ökar över tid. Detta i utbyte mot en funktion som en vanlig hederlig Svensson har absolut noll nytta av på den privata hemdatorn.

Permalänk
Medlem

@jnsson:
Hittade faktiskt inställningen under Settings -> Security -> UEFI Capsule Firmware Updates nu

Nu vågar jag boota upp Windows 11 igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Japp Windows 11 är ett ämne som man gnällt sönder här på Swec typ.

Men det är ju så jävla coolt att prata illa om Windows, och framför allt Windows 11. Man blir per automatik en högrankad 1337-h4ckz0r om man gör det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSkills:

Like it or not, det säger mer om Windows 11 än Swec.
Det gnälls om W11 överallt, i mer proportioner än andra operativsystem.

Pyttemjuk får göra bättre med 12an helt enkelt.

Nu kör jag förvisso W11 av tvång, men undvikit att uppdatera till 24H2 av andra skäl (prestandaförluster).

Det känns lustigt när många är tvingade till Windows pga. spelmarknaden och var och varannan uppdatering i 11an än så länge påverkar spelupplevelsen negativt på ett eller annat sätt. Klart det blir gnäll

Dessvärre håller jag inte med. En av de största aktiva trådarna på forumet är gubbgnäll. Säger absolut mer om swec användarbasen än om vad som nu diskuteras.

Det är tröttsamt för oss som vill diskutera windows när samma användare dagligen faller för engagemangsbetet och ska prompt påminna om att microsoft / windows är spyware; att nu ska jag minsann byta till Ubuntu där allting bara fungerar. 🤦‍♂️

Har kört W11 sen preview och skulle inte i min vildaste fantasi gå tillbaka till W10 som känns extremt förlegat i jämförelse. Procentenheter prestandatapp som inte märks i dagligt användande - petitess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Dessvärre håller jag inte med. En av de största aktiva trådarna på forumet är gubbgnäll. Säger absolut mer om swec användarbasen än om vad som nu diskuteras.

Det är tröttsamt för oss som vill diskutera windows när samma användare dagligen faller för engagemangsbetet och ska prompt påminna om att microsoft / windows är spyware; att nu ska jag minsann byta till Ubuntu där allting bara fungerar. 🤦‍♂️

Har kört W11 sen preview och skulle inte i min vildaste fantasi gå tillbaka till W10 som känns extremt förlegat i jämförelse. Procentenheter prestandatapp som inte märks i dagligt användande - petitess.

Ja, absolut. Folk som försöker framhäva sin excellens sker ju hela tiden i IT då det är mycket som är "religion", även här bland Windows användare.

Dessvärre går det inte att förneka att 24H2 numera är ökänd pga. alla problem den introducerar för en av sina största (och tvingade i brist på alternativ) kundbaser. Det är större än Swec och det diskuteras överallt på internet.

Som sagt, det finns skäl att ogilla 24H2 och det är väl det nyhetsartikeln handlar om - En ökänd patch får ytterligare problem; ett problem som dessutom i värsta fall brickar ditt OS och låser ut dig - föga förvånande att det klagas.

Men absolut finns det massa obefogat gnäll, som främst är en religionsfråga och det är inte begränsat till Swec, men det finns också befogat gnäll - trots att folk hävdar att dom "minsann aldrig haft några problem med w11" och undanhåller att dom är den mest basala användaren som endast använder OSet till att browsa Facebook i Edge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Samma här. Jämför jag 11:an med 10:an så tycker jag också att 11:an är bättre

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du pratar om en dator uppsatt enligt konstens alla regler i företagssammanhang. Jag pratar om en dator i hemmamiljö, oftast köpt färdigbyggd av en användare som nätt och jämnt klarar att starta sig webbläsare.

Det blir lite samma problem som det här sarkasm-drypande inlägget jag svarade på ovan, att det beror på vilken värld man lever i.

I min värld klarar ett stort antal inte av att hålla reda på uppgifter som PIN-koden, inloggningsnamnet eller ens epostadressen trots att de använder dem VARJE DAG. Hur ska man få en sån användare att hålla reda på sin BitLocker-nyckel, och är det ens sannolikt att det skulle gå?

Håller med i övrigt om det du skrev.

Nu vet jag inte hur ofta du tror att de kommer behöva använda återställningsnyckel eller hur ofta du tror att de kopplar loss sin disk för att försöka läsa den från en annan enhet, men...

"If the device isn't Microsoft Entra joined or Active Directory domain joined, a Microsoft account with administrative privileges on the device is required. When the administrator uses a Microsoft account to sign in, the clear key is removed, a recovery key is uploaded to the online Microsoft account, and a TPM protector is created. Should a device require the recovery key, the user is guided to use an alternate device and navigate to a recovery key access URL to retrieve the recovery key by using their Microsoft account credentials."

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Jag tycker att man märker en attitydskillnad mellan operativsystemen.

Windows 10 kom när man försökte vinna marknadsandelar genom att göra en så bra produkt som möjligt.

Windows 11 kommer med attityden "fuck you, ni har inga alternativ ändå och nu ska vi maximera vinst på er"

Ja, det märks verkligen. Prioriteringarna är annorlunda.
Reklam i operativsysteme. Påtvingade appar.
Vem vill ha det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Nu vet jag inte hur ofta du tror att de kommer behöva använda återställningsnyckel eller hur ofta du tror att de kopplar loss sin disk för att försöka läsa den från en annan enhet, men...

Jag har både byggt och reparerat ganska många datorer genom åren. Efter grafikkort har moderkort varit den vanligaste komponenten som gått sönder. Krypterade lagringsenheter fyller ingen funktion mer än att omöjliggöra återställning som hade varit lätt fixat genom att byta ut hårdvara.

Vanliga hemanvändare kommer som sagt inte ha nyckeln efter ett par år, eller veta hur de ska få fram den. Bytt mobilnummer, bytt mail, är två klassiker i sammanhanget. Flera i den här tråden utgår ifrån nedlåsta, administrerade system eller ett litet fåtal power users som har koll på detta.

I övrigt är det en katastrof som väntar på att hända. När Microsoft har så dålig kvalitetskontroll av sin egen programvara att de inte lyckas bibehålla en så grundläggande funktion som att göra deaktivering möjlig så är det kanske inte heller så avlägset att det en dag kommer en bugg som förvanskar/låser in/förstör all data heller?

Jag gillar inte att hänga upp såna här damoklessvärd över mig själv, men låt inte mig hindra dig.

Permalänk

TPM 2.0 används i Windows 11 för ett antal funktioner, bland annat Windows Hello för identitetsskydd och BitLocker för dataskydd. I vissa fall är datorer som kan köra TPM 2.0 inte konfigurerade för att göra det. Om du funderar på att uppgradera till Windows 11 kontrollerar du att TPM 2.0 är aktiverat på enheten. Allt enligt Microsoft, som tvingar folk att köpa nya datorer. Men sen när det strular så tar Microsoft inget ansvar. Dom gapar om säkerhet, men kan själva inte hålla den. Snacka om att kasta sten i ett glashus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vanliga hemanvändare kommer som sagt inte ha nyckeln efter ett par år, eller veta hur de ska få fram den. Bytt mobilnummer, bytt mail, är två klassiker i sammanhanget. Flera i den här tråden utgår ifrån nedlåsta, administrerade system eller ett litet fåtal power users som har koll på detta.

Gissningsvis har de flesta hemanvändare inte bitlocker aktiverat ÖHT.

Hur många hemanvändare tror ni kör oobe\bypassnro, stänger av nätverket och skapar ett lokalt konto?

Återställningsnyckeln finns på ditt microsoftkonto online, samma som du loggar in med.

Om vi bortser entusiaster kan troligtvis en armlös person räknar på fingrarna hur många gånger de knappar bitlockerkoden under datorns livstid.

Det här felet är enligt andra sidor helt kosmetiskt. Det står ingenting om brickat bitlocker i microsofts egna support-länk (just nu ).

Diskussionerna skulle va så mycket bättre om vi istället för att ryggdunka om hur många fel vi hittat kunde göra detsamma för lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Ptja, om de köper en (färdig) dator med Windows 11 så är det sannolikt på som standard.

Skrivet av psobject:

Hur många hemanvändare tror ni kör oobe\bypassnro, stänger av nätverket och skapar ett lokalt konto?

Återställningsnyckeln finns på ditt microsoftkonto online, samma som du loggar in med.

Om vi bortser entusiaster kan troligtvis en armlös person räknar på fingrarna hur många gånger de knappar bitlockerkoden under datorns livstid.

Det här felet är enligt andra sidor helt kosmetiskt. Det står ingenting om brickat bitlocker i microsofts egna support-länk (just nu ).

Diskussionerna skulle va så mycket bättre om vi istället för att ryggdunka om hur många fel vi hittat kunde göra detsamma för lösningar.

Ja, meningen är ju att normalanvändaren ska få sin nyckel ivägskickad till Microsoft (antar att det får ses som en okej kompromiss) och kunna återställa den vägen.
Och så är det väl också i de flesta fall...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har både byggt och reparerat ganska många datorer genom åren. Efter grafikkort har moderkort varit den vanligaste komponenten som gått sönder. Krypterade lagringsenheter fyller ingen funktion mer än att omöjliggöra återställning som hade varit lätt fixat genom att byta ut hårdvara.

En baksida är ju just att vid byte av hårdvara så bör den gamla destrueras i det läget. Att slippa det ser jag som en av huvudpoängerna för hemanvändaren, men jag köper att det åtminstone delvis blir en entusiastgrej.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

I övrigt är det en katastrof som väntar på att hända. När Microsoft har så dålig kvalitetskontroll av sin egen programvara att de inte lyckas bibehålla en så grundläggande funktion som att göra deaktivering möjlig så är det kanske inte heller så avlägset att det en dag kommer en bugg som förvanskar/låser in/förstör all data heller?

Jag gillar inte att hänga upp såna här damoklessvärd över mig själv, men låt inte mig hindra dig.

Vet inte om jag tycker att det är riktigt så komplicerat eller hemskt som du framhäver.

Du har förmodligen en mobiltelefon, den telefonen är säkert knuten till ett Apple eller Google-konto.
Datat på din mobiltelefon är krypterat och varje gång du anger din PIN-kod för att låsa upp enheten så får du också möjlighet att läsa datat på enheten.

Vad gör du när du blir av med din mobiltelefon eller om den går sönder?

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Vet inte om jag tycker att det är riktigt så komplicerat eller hemskt som du framhäver.

Du har förmodligen en mobiltelefon, den telefonen är säkert knuten till ett Apple eller Google-konto.
Datat på din mobiltelefon är krypterat och varje gång du anger din PIN-kod för att låsa upp enheten så får du också möjlighet att läsa datat på enheten.

Återställer förmodligen från en backup som lagrats i det s.k. molnet, i teorin.
Men enligt samma resonemang är förstås användaren 100% rökt eftersom de behöver logga in med ett konto som användaren omöjligen kan hålla reda på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

En baksida är ju just att vid byte av hårdvara så bör den gamla destrueras i det läget. Att slippa det ser jag som en av huvudpoängerna för hemanvändaren, men jag köper att det åtminstone delvis blir en entusiastgrej.

Den har som regel redan självdestruerats när jag byter den.

Hur intressanta är grejerna jag har på min dator för någon annan, bör man nog fråga sig innan man går bärsärk på gamla fungerande komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Den har som regel redan självdestruerats när jag byter den.

Hur intressanta är grejerna jag har på min dator för någon annan, bör man nog fråga sig innan man går bärsärk på gamla fungerande komponenter.

Numera handlar det ju mest om vad någon kommer kunna tjäna pengar på, så det är väl om det finns några bra inloggningstokens eller liknande i den stilen i första hand, i andra hand om man har något slags känsliga dokument sparade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Jag har iOS/iPhone/iCloud för allt viktigt i livet, vilket gör att en trasig enhet bara handlar om att köpa en ny, logga in på, återställa från iCloud, för att få en datamässigt identisk enhet i handen inom loppet av kanske två timmar inklusive inköp. För egen skull är jag inte ett dugg orolig.

Folk jag hjälper och/eller observerar byter telefon (Androider oftast), telefonnummer (oftast p.g.a. ny operatör och att de inte porterar numret), glömmer bort maillösenord och kan inte nollställa lösenordet längre eftersom de inte kan få verifierings-SMS (om de ens ställt in det från början). Du fattar inte hur många jag har hjälpt och hur vanligt dylika klanterier är.

Den som aktiverat BitLocker för alla borde som straff få ta alla supportärenden, dygnet runt, livet ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har iOS/iPhone/iCloud för allt viktigt i livet, vilket gör att en trasig enhet bara handlar om att köpa en ny, logga in på, återställa från iCloud, för att få en datamässigt identisk enhet i handen inom loppet av kanske två timmar inklusive inköp. För egen skull är jag inte ett dugg orolig.

Folk jag hjälper och/eller observerar byter telefon (Androider oftast), telefonnummer (oftast p.g.a. ny operatör och att de inte porterar numret), glömmer bort maillösenord och kan inte nollställa lösenordet längre eftersom de inte kan få verifierings-SMS (om de ens ställt in det från början). Du fattar inte hur många jag har hjälpt och hur vanligt dylika klanterier är.

Den som aktiverat BitLocker för alla borde som straff få ta alla supportärenden, dygnet runt, livet ut.

Jo, fast nu är du ju superentusiast som klarar att logga in på Icloud igen. Den vanliga användaren är väl enligt tidigare resonemang 100% rökt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Gissningsvis har du inte läst artikeln/artiklarna som är underlaget till diskussionen om att MS aktiverar/förhindrar deaktivering av BitLocker utan att användaren är medveten/gjort ett medvetet val.

Kryptering av lagringsenheter i den här formen är bara dumheter för vanliga privatpersoner utan djupgående intresse eller förståelse för i vilka situationer det kan behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, fast nu är du ju superentusiast som klarar att logga in på Icloud igen. Den vanliga användaren är väl enligt tidigare resonemang 100% rökt?

Nej, för Apple har tänkt igenom det och förberett för att användaren kan glömma sitt lösenord utan möjlighet att återställa på vanligt sätt, till skillnad från Microsoft.

Är absolut inte någon ’superentusiast’ utan en vanlig klantskalle som försöker förbereda olika sätt att dämpa fallet på när spindeltråden som håller uppe allting förr eller senare går av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Gissningsvis har du inte läst artikeln/artiklarna som är underlaget till diskussionen om att MS aktiverar/förhindrar deaktivering av BitLocker utan att användaren är medveten/gjort ett medvetet val.

Kryptering av lagringsenheter i den här formen är bara dumheter för vanliga privatpersoner utan djupgående intresse eller förståelse för i vilka situationer det kan behövas.

Det fungerar fint att deaktivera bitlocker på 24H2 testade på min Win 11 laptop med meddelandet i artikeln.

Permalänk
Moderator
Moderator

Lite väl gnälligt där under förmiddagen så några inlägg som halkade in under § 1.1 har redigerats eller raderats, och ett annat inlägg för § 1.6.

Det går faktiskt jättebra att hålla konstruktiv och sansad ton bara man vill, även innan man fått i sig den tredje koppen kaffe

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Det fungerar fint att deaktivera bitlocker på 24H2 testade på min Win 11 laptop med meddelandet i artikeln.

Tack för informationen, känner mig lugnare inför kommande installation. 😅

Såg att artikeln var från i maj, så antog att det fixats, men tycker ändå att det är väldigt bekymmersamt att Microsoft har två såpass allvarliga fuckerier i en systemprogramvara som riskerar att gör all data oanvändbar, speciellt som default för folk som saknar kompetens att använda det.

Min hypotes här är att man tänkt sig långsiktigt att BitLocker ska vara aktiverat som standard i Windows, som ännu ett steg i att försöka plagiera Apple med mediokert resultat, och att ”buggen/buggarna” är ett resultat av någon kod som inte planerades vara aktiverad ännu.

Permalänk
Medlem

Samtidigt tvingar Microsoft nu alla PC med Win 11 Home/Pro med auto uppdatering till 24H2.

https://www.windowslatest.com/2025/01/17/microsoft-begins-auto-updating-pcs-to-windows-11-24h2-forced-download-phase/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Låter som ett GPO-relaterat problem. Storm i vattenglas ur min synvinkel, även om jag faktiskt hade kört 11:an.

Skrivet av underd0g76:

Och detta, kära Sweclockare, är varför man undviker Microsofts krypteringslösningar som pesten.

Det håller jag inte med om alls. Bitlocker duger gott för "vardagskryptering", dvs stöldskydd, och det är precis vad jag använder kryptering till på alla mina manicker.

Körde TrueCrypt/VeraCrypt tidigare (och gör det visserligen även för backup fortfarande, men det är enbart pga portabilitet), som duger till mycket mer än bara "vardagskryptering", men det har sina begränsningar (prestandaproblem på riktigt snabba enheter, om de nu inte lyckats fixa det på sistone, omöjligheten att skapa VSS shadow copies och generellt mer bök vid Windowsuppgraderingar - åtminstone förr). Bitlocker är smidigare, och duger för mig.

Skrivet av Sveklockarn:

Absolut inte. Det är en helt meningslös ritual som huvudsakligen utförs av paranoida foliehattar, vilket endast garanterar 100% dataförlust på längre sikt.

Privatpersoner som krypterar sina diskar borde snarare regelmässigt bli föremål för en IT-forensisk undersökning, om samhället hade funkat som det skulle.

Men herrejösses vilket dravel, skärp dig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

som om det inte finns buggar i andra system.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Suck, dessa barnsliga inlägg hela tiden... väx upp någon gång!
En bugg som kan fixas överskuggar inte på långa vägar mervärdet som Windows 11 erbjuder i form av användarvänlighet och programutbud som i många fall överträffar andra alternativ. Är det konstigt att det uppstår buggar? Tror du inga andra system har buggar?

Skrivet av filbunke:

Så din plan för framtiden är vadå? Hoppa över till apple? Installera Linux? Fortsätta att köra ett os även när det inte kommer några fler säkerhetsuppdateringar (på ämnet vad man skall undvika...) och hoppas att windows 12 kommer att lösa alla problem? Eller kanske windows 13? 14?

Eller kommer du sluta med att du når acceptans och installerar 11:an?

Ni är medvetna om att det finns andra krypteringslösningar till Windows 11 än Microsofts egna va?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810