SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Monitor med inbyggda högtalare som låter snäppet bättre än uselt

Permalänk

Monitor med inbyggda högtalare som låter snäppet bättre än uselt

Päronen behöver en ny köks-TV vilket i princip inte säljs längre så en 24" monitor får det bli.
Problemet är ljudet då de inte vill ha nått externt, så behöver tips på monitor med högtalare som låter snäppet bättre än uselt.

Ändrade rubriken för att spegla texten mer korrekt
Permalänk
Medlem

Samsung har dessa; https://www.samsung.com/us/computing/monitors/smart-monitors/...

De är som en smart-TV fast utan TV-tuner.

Permalänk
Medlem

Små TV skickar amazon, men 32" är billigare - montera en arm om väggen inte räcker till...
T.ex
THOMSON 32-tums (80 cm) Easy TV LED HD-TV - 32HD2S13-2023 https://amzn.eu/d/5efoxnr

Kvaliten är väl därefter, en monitor är noc bättre

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Samsung har dessa; https://www.samsung.com/us/computing/monitors/smart-monitors/...

De är som en smart-TV fast utan TV-tuner.

Tack men en ny fjärr och UI är inte vad de, eller framför allt mitt psyke, behöver. Ren skärm med mindre dåliga högralare får det bli den här gången då de vant sig vid och kan chromecasten de kör med.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Små TV skickar amazon, men 32" är billigare - montera en arm om väggen inte räcker till...
T.ex
THOMSON 32-tums (80 cm) Easy TV LED HD-TV - 32HD2S13-2023 https://amzn.eu/d/5efoxnr

Kvaliten är väl därefter, en monitor är noc bättre

Precis, just därför som jag skrev att jag ställt in siktet på en 24" monitor 😁

Permalänk
Bildexpert 📺

Det hänger ihop ganska tydligt:

Fristående bildskärm: en tydlig modulär uppgift (återge en bildsignal) i ett större system där övriga funktioner är av låg prioritet. Används påfallande ofta i system där ljudet redan har en egen lösning. Därför inkluderas ytterst sällan högtalare av kvalitet (ofta inga alls) i en bildskärm eftersom det blir redundant, ökar priset och därför gör produkten mindre attraktiv. Alltså finns få produkter som matchar dessa egenskaper.

TV-apparat: Har många uppgifter och ska agera självständigt. Då har de oftare adekvata högtalare, egen fjärrkontroll och eget UI-system med appar.

Så det som efterfrågas går inte ihop. Det ska vara en TV. Fast det får inte vara en TV, utan en bildskärm utan externa tillbehör. Dessutom en bildskärm som har bra högtalare vilket bildskärmar väldigt sällan har. Och en enda sättet att få en bildskärm att bli lika funktionell som TV är att man kompletterar den med något som gör den till en TV, likt en extern digitalbox, en extern mediabox etc.

Någonting har inte riktigts tänkts igenom här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppettersson:

Päronen behöver en ny köks-TV vilket i princip inte säljs längre så en 24" monitor får det bli.
Problemet är ljudet då de inte vill ha nått externt, så behöver tips på monitor med högtalare som låter snäppet bättre än uselt.

Dell har länge haft små soundbars som passar en del (de flesta) av deras skärmar.
Dom låter riktigt bra för vad dom är.

Typ:
https://www.dell.com/en-us/shop/dell-slim-conferencing-soundb...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det hänger ihop ganska tydligt:

Fristående bildskärm: en tydlig modulär uppgift (återge en bildsignal) i ett större system där övriga funktioner är av låg prioritet. Används påfallande ofta i system där ljudet redan har en egen lösning. Därför inkluderas ytterst sällan högtalare av kvalitet (ofta inga alls) i en bildskärm eftersom det blir redundant, ökar priset och därför gör produkten mindre attraktiv. Alltså finns få produkter som matchar dessa egenskaper.

TV-apparat: Har många uppgifter och ska agera självständigt. Då har de oftare adekvata högtalare, egen fjärrkontroll och eget UI-system med appar.

Så det som efterfrågas går inte ihop. Det ska vara en TV. Fast det får inte vara en TV, utan en bildskärm utan externa tillbehör. Dessutom en bildskärm som har bra högtalare vilket bildskärmar väldigt sällan har. Och en enda sättet att få en bildskärm att bli lika funktionell som TV är att man kompletterar den med något som gör den till en TV, likt en extern digitalbox, en extern mediabox etc.

Någonting har inte riktigts tänkts igenom här.

Tack men jag vet redan skillnaden mellan en TV och monitor och allt är genomtänkt. Jag ändrade dock rubriken så den matchar det som står i inlägget ifall nån mer bara läser den innan de svarar, så tack för det.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Dell har länge haft små soundbars som passar en del (de flesta) av deras skärmar.
Dom låter riktigt bra för vad dom är.

Typ:
https://www.dell.com/en-us/shop/dell-slim-conferencing-soundb...

Smidig lösning, det där får jag kolla upp. Tack!

Permalänk
Medlem

Om jag inte misstar mig så har "Chromecast with Google TV" bluetoothstöd, så att ta ut ljudet till valfri bluetoothhögtalare kanske kan vara ett alternativ om du vill ha lite mer kvalitet på ljudet!?

Angående Dells soundbar som nämns ovan så är ljudkvaliteten ok för att lyssna på ngn nyhetssändning, podcast eller liknande, men om man vill lyssna på musik, eller titta på ngn trevlig film så tycker iaf jag att den inte riktigt presterar. Men absolut bättre än många av de högtalare som finns inbyggda i datorskärmar.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Bildexpert 📺

Nu är en liten soundbar en extern lösning och det var tydligen inte önskvärt enligt första inlägget. Liten soundbar är annars goto-lösningen då det är mycket enklare att finna en produkt med den uppgiften och läsa omdömen om dessa. Att finna en skärm med högtalare bättre än en klockradio – och dessutom få det bekräftat att högtalarna är bättre än en klockradio – kräver mycket letande.

Skulle avråda från bluetoothlösningar eftersom dessa har en tendens att hyfsat regelbundet tappa sin parning. Tillräckligt ofta för att det ska vara ett störande moment. Tillräckligt sällan för att användarna ska hinna glömma bort parningsproceduren. Sladd är det säkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppettersson:

Precis, just därför som jag skrev att jag ställt in siktet på en 24" monitor 😁

Tipset var mer Amazon, den länkade 32" har en 24" variant, men det finns en handfull 24" om du söker.

Att jag inte letade upp en 24" är att det kunnat tolkas som en rekommendation. Dessa är typen av tv man hittar i billiga hotell eller ihopslängda airbnb och enda kriteriet är nog billigt, monitorer kan man iaf få som ips och mycket billigare.