Undrar om jag kan göra något för snabbare internet?

Permalänk

Undrar om jag kan göra något för snabbare internet?

Hejsan! Jag hyr ett hus av några som har fiber, dem skickar via en m5 puck till mig, den står 7 meter ifrån min stationära dator som plockar upp signalen. Detta utan några kablar, om jag köper en puck till som jag kopplar med sladd till datorn. Kommer det vara den bästa lösningen? Tack på förhand

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det enda du kan göra är att antingen byta till kabel eller leka med inställningarna. Kanske hjälper det byta trådlöst kort?
Är din "m5 puck" faktiskt routern eller är det bara en nod som ansluter trådlöst/kablat till router?

Nej blir inte bättre att köra en till nod eftersom den kommer ju vara ansluten trådlöst iaf

Permalänk
Medlem

Vad får du för hastighet för det första?

O nej. Tror inte det blir nå bättre för att du sätter upp en egen AP för att sen skicka med sladd till din dator.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Det kan bli bättre.
Datorn kan stå på ett ställe som ger dålig täckning, en mesh-node som kan placeras på ett bättre ställe kan ge bättre fart men det är inte säkert.
Testa med telefonen kopplad till wifi hur snabbt du får vid datorn, gå sedan runt och kolla om du kan hitta ställe som ger bättre fart.
Har du an android lur så finns t.ex. Wifi Analyzer för att se styrkan på signalen, annars är det Speedtest som man får köra med.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@FreddeRadeon beror på. Om din nuvarande lösning är en form av mesh-nät där trafiken kört över en klen trådlös uplänk. Då påverkar det trafiken.

Vill man få högre hastigheter behöver man ofta montera upp en länk mellan två punkter, typ Ubiquiti länk. Det kan man göra fast man behåller mesh-lösningen. Det man gör då är att den trådlösa upplänken som Decon använder sig av istället ersätts av Ubiquiti länken. Då blir hastigheterna många gånger snabbare, det blir som att använda TP-kabel. Men eftersom detta blir ett fysiskt ingrepp och utrustning som ska inhandlas behöver de personer du hyr av gå med på förändringen. Plus att någon också måste göra jobbet fast den biten är inte så svår, finns massor av hjälp och guider på Youtube som visar hur man gör och hur det fungerar.

Eller missförstår jag problemet i första inlägget ? lite otydligt vad som gäller.