Permalänk

Uppgradering av gammal dator

Hej, jag har länge tänk uppgradera min dator och har lite funderingar om någon har tid och lust att hjälpa. Min dator är ett bygge som pågått under många år men var ett bra tag sedan den fick en uppgradering. Som det ser ut nu tänker jag behålla grafikkort, nätagg och uppgradera enligt listan nedanför. Min fråga är då om det är en bra idé, var länge sedan jag var insatt i komponenter på den nivån och vill bara höra vad mer kunnigt folk tycker. Tanke är att längre fram uppgradera med grafikkort och annat.

Behålla:
- Nvidia GTX 1080 Ti
- Corsair TX750M, 750W PSU (5 år gammalt)

Nya komponenter:

Permalänk
Medlem

Inte så mycket prestanda för pengarna. Ska du spela är det här en mycket bättre uppgradering för ungefär samma pris.

Permalänk
Moderator
Moderator

Ryzen 7700 tray finns för 3100:- och presterar som 7700X. Har du någon som helst nytta av en dyr Gen 5-disk istället för en Gen 4? Har du någon nytta av ett moderkort för 3400:- när finfina alternativ finns för halva priset?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad gör du med datorn? Spel? Upplösning?
Måste du ha låg kylare?

Permalänk
Medlem

Har några krav som gjort att du valt de lite udda prisklasserna på komponenter?
Frågar för att 3k för moderkort är rätt mycket om man bara ska ha 1-2 nvme samt att det finns betydligt billigare 2TB nvme som du prestandamässigt inte skulle märka av att dom är billigare.

Permalänk

Tack för alla svar.

Det är kommer vara gejming som står för det mesta av prestanda kraven, lite 3D-rendering men troligen inga super tunga. Det är min otroligt gamla processor som verkar vara flaskhalsen om jag ska tro på de rekommenderade spec jag kollat på för de spel jag är intresserade av att spela.

De krav jag har är formfakotor m-ITX på moderkort och låg kylare, men är det en jätte prisskillnad kan jag överväga andra formfaktorer.