Tik Tok anmält för brott mot EU:s dataskyddsförordning

Permalänk
Melding Plague

Tik Tok anmält för brott mot EU:s dataskyddsförordning

Nyob har lämnat in anmälningar mot Tik Tok, Wechat, Shein, Temu, Aliexpress och Xiaomi.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Använder inte TikTok men börjar inse vart vi är på väg. Ryssland bannades väl också av EU?
Om man ständigt ska använda VPN, vilket land är friast idag med låg "ping"?
Så jäkla tragisk att vi kommit till en punkt VPN användning är obligatorisk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Använder inte TikTok men börjar inse vart vi är på väg. Ryssland bannades väl också av EU?

Den här anmälan kommer inte leda till blockering. Dryga böter kan det däremot bli.

"Ryssland bannades väl också av EU?"

Högst oklart vad du menar här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Anmälningar mot Tiktok och Xiaomi har lämnats in i Grekland, mot Wechat i Nederländerna, Temu i Österrike, Shein i Italien och Aliexpress i Belgien.
Enligt anmälningarna för de sex företagen systematiskt över EU-medborgares personuppgifter till servrar i Kina

Så om de apparna inte läcker data till kina om EUmedborgare så har de inget att frukta av detta

Men det hela är ju hyfsat enkelt: Är man aktiv inom EU så gäller GDPR. Passar inte det så får man långsiktigt stänga ner sin verksamhet här.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Sitter du med foliehatt eller är det Tobbe trollkarl?

Ryssland är en faciststat styrd av organiserad brottslighet, demokrati och fria val finns inte och domstolarna är ett skämt. De attackerar fredliga länder, skjuter ner civila flygplan och begår brott mot de mänskliga rättigheterna. Om du vill ha med dem att göra, kamrat, så kanske det är dags att migrera dit istället...

För normala människor med fungerande hjärna så uppskattar vi detta. Vi har *rättigheter* att våra data inte ska missbrukas. Eller tja, I alla fall illusionen att vi kan styra vår data...då vi vet att USA ändå spionerar på oss alla (tack, Snowden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

ryssland har inte blivit bannat av EU, däremot ett par av deras värsta propagandamaskiner eftersom det finns människor som faktiskt tror på vad de vräker ur sig. Men visst är det så att EU vet att man lätt kommer förbi det med en VPN (jag själv läser dem roat ofta), men antar att de tänker sig att fler inte ska bli påverkade. För till syvende och sist så är massan dum i huvudet.

Permalänk
Medlem

"Enligt anmälningarna för de sex företagen systematiskt över EU-medborgares personuppgifter till servrar i Kina, där de inte har något realistiskt hopp om att hindra den kinesiska staten att komma åt dem."

Om det här stämmer bör EU agera för att skydda medborgarnas data integritet.
Det skulle inte förvåna mig om kinerserna bygger upp databaser över utländska medborgare. Och om någon säger något emot kina refererar de till denna och tar beslut om eventuella åtgärder. Det är ju så de behandlar sin egen befolkning, tror ni kina bryr sig om europeers integritet?
Det vore klara brott mot GDPR.

Permalänk
Medlem

Kina får göra som USA och yrka på att personuppgifterna kommer skyddas till likvärdig nivå som i EU.

Skrivet av Yasko:

Ryssland bannades väl också av EU?

Det beror lite på vad som avses.
Avser du ryska medier som EU blockerat så är det sant och det är inte bara deras websidor utan även deras kanaler i telegram.
Om du laddar ner telegram från appstore så var det blockerat men tidigare kunde man ladda ner appen från telegrams hemsida och den var utan blockeringen vet inte om det fortfarande fungerar.
Det finns lite annat som är blockerat och kräver VPN men mycket fungerar fortfarande utan VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Ganska imponerande om EU lyckats banna ett helt land från något.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Den här anmälan kommer inte leda till blockering. Dryga böter kan det däremot bli.

"Ryssland bannades väl också av EU?"

Högst oklart vad du menar här.

http://www.rt.com/
Sputniknews etc. är blockerade här.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

ryssland har inte blivit bannat av EU, däremot ett par av deras värsta propagandamaskiner eftersom det finns människor som faktiskt tror på vad de vräker ur sig. Men visst är det så att EU vet att man lätt kommer förbi det med en VPN (jag själv läser dem roat ofta), men antar att de tänker sig att fler inte ska bli påverkade. För till syvende och sist så är massan dum i huvudet.

Det är precis VPN jag undrar över, vilket land är "friare" om man ska använda VPN. Dvs minimalt med censur utanför EU samt hyfsat ping?

Alternativ så får man koppla upp sig mot ett lika ofri land/område fast på "andra sidan" då och då för att komma undan censuren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Låt mig gissa
Nyhetskällor du har tillgåbg till här censurerar och bara förnedlar osannigar medans RT är en nyhetskanal som bara förmedlar sanningen 😂

Dom har det bra i Ryssland som får äkta sanningenlig information förnedlad av staten

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Det är precis VPN jag undrar över, vilket land är "friare" om man ska använda VPN. Dvs minimalt med censur utanför EU samt hyfsat ping?

Alternativ så får man koppla upp sig mot ett lika ofri land/område fast på "andra sidan" då och då för att komma undan censuren.

Vet inte hur du definierar "friare" men enligt min erfarenhet är alla de VPN jag provat, och det är många, lika "fria" dvs du kommer åt det du vill oavsett vilket land du väljer i VPN (nåja, jag har inte provat ryssland eller Kinas eller andra diktaturers servrar av uppenbara anledningar ska jag väl tillägga)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Kina får göra som USA och yrka på att personuppgifterna kommer skyddas till likvärdig nivå som i EU.

Jag tror inte att något företag hemmahörande i Kina kan intyga att de följer EU:s regler med någon trovärdighet.

Kina är inte en rättsstat på det viset som demokratierna i EU eller Nordamerika. Varken företag eller enskilda har de rättigheter gentemot det kinesiska diktatur-styret som skulle kunna säkerställa att de följer några EU-krav.

Det saknas lagar som skyddar kinesiska medborgare och företag från staten och ger dem några rättigheter. Lagar som reglerar vad man får göra och inte göra i Kina är inte lika tydigt formulerade som vi förväntar oss i demokratier. Den kinesiska diktaturen skriver diffust formulerade lagar som kan tolkas precis som staten vill, och de har allt tolkningsföreträde.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yasko:

Den länken funkar bra för mig, menar du att den ska vara blockerad också? sputnikglobe.com fungerar också finfint här.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Den länken funkar bra för mig, menar du att den ska vara blockerad också? sputnikglobe.com fungerar också finfint här.

Samma här, både din och personen du citerars länkar fungerar för mig också. Har Telia ISP

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Samma här, både din och personen du citerars länkar fungerar för mig också. Har Telia ISP

Fungerar inte hos mig, varken direktlänken eller deras kanal i Telegram fungerar med Telia.

Skrivet av Molotov:

Låt mig gissa
Nyhetskällor du har tillgåbg till här censurerar och bara förnedlar osannigar medans RT är en nyhetskanal som bara förmedlar sanningen 😂

Dom har det bra i Ryssland som får äkta sanningenlig information förnedlad av staten

Alla nyhetskanaler är propaganda. Även dina heliga som du blint tror på.

Jag vill ha tillgång till så mycket "propaganda" som möjligt från så olika källor som möjligt och bilda egen uppfattning. Ligger inte i min intresse att en bunt korrumperade byråkrater i EU försöker stoppa det för mig.

Du är fri att låta Bryssel bestämma vad du får läsa. Jag är intresserad av att få tips på VPN länder som har mer yttrandefrihet än EU eller alternativ till ett land på "andra sidan"(du vet de onda) så jag kommer undan censuren här då och då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känner mest varför inte förbjuda alla företag som inte följer EU:s lagar att verka inom EU.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-5 Plus
Phanteks Enthoo Pro Tempered Glass | Phanteks Glacier One 420D30
MOUNTAIN Everest Max | Glorious Mako Ultralight
Roccat Kone XP | Roccat Apuri Raw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Skrivet av Yasko:

Fungerar inte hos mig, varken direktlänken eller deras kanal i Telegram fungerar med Telia.

Just det, de kan vara blockerade på DNS nivå. Jag använder inte Telias DNS

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Känner mest varför inte förbjuda alla företag som inte följer EU:s lagar att verka inom EU.

Det är naturligtvis redan förbjudet att verka inom EU om man inte följer lagarna. Men små företag kan flyga under radarn. Och även de stora företagen kan hålla på länge, så länge de inte blir anmälda, och efter anmälan kan de juridiska kvarnarna behöva lång tid för att komma till domslut som faktiskt tvingar företagen att följa lagarna, alternativt lämna marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Just det, de kan vara blockerade på DNS nivå. Jag använder inte Telias DNS

Helt klart så. Hittas inte med standard ComHem/Tele2, men däremot med Cloudflare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Åh nej, vi är påväg till en plats där personlig data skyddas och företag som inte skyddar vår data och skickar vidare dem till diktaturer får böter och eventuellt blir uteslutna från marknaden, oh woe is me, how bad......

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tiktok medför inget gott till nån alls, hoppas det förbjuds i eu också.

Permalänk
Medlem

Just nu har det hänt flera fall i USA där folk gör "TikTok challenges" och gått in i mat butiker och sprejat giftig spray på frukter och gröntsaker och fått fängelse. I sverige finns det flera fall där TikTok utmaningar har varit mycket farligt. Det går att söka på nätet och hitta svar och kritisk granska. Det har inte Bryssel bestämt att jag ska läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Det är faktiskt lite synd för det var rätt intressant/lustigt att se hur de vinklade.

De fanns tillgängliga under krigets första dagar och de hann väl med en fem, sex olika artiklar om att Zelenskyy minnsan både flytt landet och var död.

(för att hålla objektivitet så kan man dock notera att det är ett under att Putin lever, med tanke på hur dödssjuk han var/är enl västmedia)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Just nu har det hänt flera fall i USA där folk gör "TikTok challenges" och gått in i mat butiker och sprejat giftig spray på frukter och gröntsaker och fått fängelse. I sverige finns det flera fall där TikTok utmaningar har varit mycket farligt. Det går att söka på nätet och hitta svar och kritisk granska. Det har inte Bryssel bestämt att jag ska läsa.

Sedan var den en runda folk öppna och slickade på glass och ställde tillbaka det så butiker fick slänga glass för flera miljoner kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

(för att hålla objektivitet så kan man dock notera att det är ett under att Putin lever, med tanke på hur dödssjuk han var/är enl västmedia)

Fast de seriösa medierna skrev väl inte att han var sjuk, utan att det fanns rykten om att han var sjuk, och att dessa rykten inte varit möjlig att bekräfta.

Det är så seriösa medier arbetar. De ljuger inte medvetet, och när uppgifter är osäkra, så deklareras också denna osäkerhet i rapporteringen.

De etiska principerna för journalistik är verkligen jätteviktiga. Det är så vi upprätthåller en god förståelse för verkligheten. Det är när stora grupper i samhället inte förstår detta, och hämtar sin information från oseriösa medier, utan att förstå att informationen är falsk, som vi hamnar i ett läge där stora grupper lever med en världsuppfattning som inte stämmer med verkligheten, som i exempelvis USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är faktiskt lite synd för det var rätt intressant/lustigt att se hur de vinklade.

De fanns tillgängliga under krigets första dagar och de hann väl med en fem, sex olika artiklar om att Zelenskyy minnsan både flytt landet och var död.

Samma kålsupare hela högen. Ryssland skulle kollapsa ekonomisk jada, jada(iofs de skulle kollapsa redan 2015 tror jag).

Det är genom att jämföra lögnerna med varandra man kan bilda en uppfattning om ungefär hur saker och ting är i världen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Samma kålsupare hela högen. Ryssland skulle kollapsa ekonomisk jada, jada(iofs de skulle kollapsa redan 2015 tror jag).

Det är genom att jämföra lögnerna med varandra man kan bilda en uppfattning om ungefär hur saker och ting är i världen.

Varför tror du att seriösa medier som följer etiska journalistiska princip ljuger?

Ljuger du på ditt jobb? Jag skulle inte tro det. Varför tror du då att andra gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

instämmer, att man enbart tror på 1 sidas artiklar är för mig helt verklighetsfrämmande.. alla "nyheter" ljuger mer eller mindre, att jämföra vad alla andra rapporterar är ett måste då den verkliga nyheten är med stor sannolikhet en kombination av alla artiklar.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm