Varför lyckas jag inte klona en systemdisk till en större?

Permalänk
Medlem

Varför lyckas jag inte klona en systemdisk till en större?

Har en Dell Optiplex 7070 Micro med Samsung 256GB M.2 disk från runt 2020 och vill ny klona den till en ny större Samsung M.2 990 Pro 2 TB. Provade först med Samsung Magican men den större/nya disken bootar inte men den syns i bios och bootlistan.

Provade sedan Macrium Reflect Free med samma resultat? Har Windows 11Pro 24H2.

Har gogglat och sett Samsung Magican kan ha lite problem eller är det min nya M.2 990 Pro som krånglar? Och Bitlocker är inte aktiverat.

Någon annan cloningsprogramvara man ska prova?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Clonezilla är gratis och välanvänt. Du kommer väl ihåg att klona alla nödvändiga partitioner och inte bara C:\ ?

Permalänk
Medlem

Provade Macrium Reflect Free en gång till och granskade Targetdisken i Disc Management under Windows 11pro. Och jag ser att Boot, Page File och Crash Dump inte kopierats över?

Clonezilla känns för avancerat för mig men tack för tipset.

Permalänk
Skrivet av LJN:

Provade Macrium Reflect Free en gång till och granskade Targetdisken i Disc Management under Windows 11pro. Och jag ser att Boot, Page File och Crash Dump inte kopierats över?

Clonezilla känns för avancerat för mig men tack för tipset.

kan va att du har Secure Boot aktiverat vet inte riktigt hur hårt det håller i tyglarna att läsa boot/recovery partitioner osv men dess funktion är ju generellt att neka access till dessa i onödan i hopp om att förhindra att malware letar sig in där.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Dell har F12 som recovery och där finns flera möjligheter, bland annat klona systemdisk för att ersätta med en ny/större. Och processen fullföljdes utan felmeddelande. Men när en klonade disken sätts i så är det blåskärm i vanlig ordning och Dells Repair fixade inte bootproblemen. Jag lägger ner detta nu.

Den nya M.2 990Pro 2TB får bli en USB-disk och så beställer jag en Samsung 870 EVO Sata 2TB som ren lagringsdisk. ( D: )

Har datorn som NAS i mitt hemmanätverk för film och musik.