Google tillåter spårning med digitala fingeravtryck

Permalänk
Melding Plague

Google tillåter spårning med digitala fingeravtryck

Från mitten av februari blir det fritt fram för annonsörer att använda tekniken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nämen oj vad förvånande, bryr sig Google inte om användares integritet? /s

När man kan tjäna pengar är ju allt acceptabelt

Permalänk
Medlem

Viktigaste frågan: Hur blockerar/undviker/spoofar man detta?

Permalänk
Medlem

DuckDuckGo.

Visa signatur

Har till sist hittat hit från FZ.

Permalänk
Medlem

sälj mina fingrar då google, du har ju redan sålt allt annat som går

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

"Google har i den nya versionen av policyn även tagit bort en mening som tidigare gjorde klart att annonsörer inte får skicka någon information till Google som permanent identifierar en viss enhet, exempelvis en mobiltelefons unika enhetsidentifierare. Det här ser ut att innebära att Google inte ser något fel med att lagra sådan information."

Analogt kan man tolka det faktum att Google inte längre har mottot "Don't be evil" som att det ser ut att innebära att Google inte ser något fel med att vara just det...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

Använda Brave som har bra skydd trots att den bygger på chromium men de har tweakat den för integretskydd. Eller Firefox, eller Librefox som är gjord för bättre integritet, bygger på Firefox.
I Firefox kan man använda tillägg som Canvas defender som slumpar fram fingeravtryc. Eller Canvas blocker som blockar. Den senare kan vara lite aggressiv så man får vitlista vissa sajter om de inte laddas ordentligt. Märkte det på SVT.se av alla ställen..

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: AMD 7800XT

Permalänk
Medlem

Nu är man glad att man kör Brave. Jösses asså, jag måste verkligen avgoogleisera mig helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

Du kommer nog rätt långt bara av att använda Firefox eller Brave i stället för Chrome.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

När jag testade på sidan var det tydligt att visningsytan var den mest särskiljande egenskapen att spåra för min del. De allra flesta hade nåt lågt ensiffrigt värde, några hade lågt tvåsiffrigt, men sen var det visningsytan som mostvarade ungefär en på 25 000. Hittade inget sätt att få bort den höga nivån. Testade några saker, men flera sidor blev opålitliga och uppförde sig konstigt, främst sidor med kartor och videor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Dags för EU att stämma Google igen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Äntligen fler GPS i röven. /Ironi

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Använda Brave som har bra skydd trots att den bygger på chromium men de har tweakat den för integretskydd. Eller Firefox, eller Librefox som är gjord för bättre integritet, bygger på Firefox.
I Firefox kan man använda tillägg som Canvas defender som slumpar fram fingeravtryc. Eller Canvas blocker som blockar. Den senare kan vara lite aggressiv så man får vitlista vissa sajter om de inte laddas ordentligt. Märkte det på SVT.se av alla ställen..

Hittar blocker men inte defender?

Edit: Defender finns inte till ff android.

Har dock redan detta.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

skönt att man inte gett google några fingeravtryck att använda! blir definitivt att inte börja lagra några fingeravtryck i framtiden.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

skönt att man inte gett google några fingeravtryck att använda! blir definitivt att inte börja lagra några fingeravtryck i framtiden.

Jag vet inte om du skojar eller ej?

Om inte, alternativt om någon annan möjligen är förvirrad på den punkten: det är inte bokstavliga fingeravtryck som nyheten handlar om, utan fingeravtryck i bemärkelsen av egenskaper hos klientmjukvaran som inte uttryckligen är avsedda för spårning men ändå kan användas för att mer eller mindre säkert kunna identifiera den klienten igen i mängden (kan t.ex. vara en kombination av IP-adress, webbläsare + version, vilka plugins som är installerade, skärmupplösning, tidszon, m.m. m.m. m.m.).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

Har du besökt någon sida med Google Ads, eller som Google äger, osv... Så har du rätt säkert delat digitala fingerprints.

Permalänk

Om du inte betalar är du varan.
https://kagi.com/

(https://duckduckgo.com om man är OK med anonymiserade Bing-sökresultat. Funkar förvånansvärt bra.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Du kommer nog rätt långt bara av att använda Firefox eller Brave i stället för Chrome.

Firefox själva hävdar ju att dom blockar Fingerprinting men tjänster som coveryourtracks verkar inte hålla med. Vad finns det som faktiskt funkar någorlunda utan allt för mkt strul? Även Brave verkar ha lite svårt att leva upp till sina löften vad jag läst mig till.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt blir jag lite förvånad.
Jag kör FF med div extentions som blockerar kakor o FB o lite annat, samt använder enbart DuckDuckGo som sökmotor. Detta på en maskin som kör Linux......

Ändå blev det dåligt resultat av det det testet i slutet av artikeln?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Don't be evil

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Firefox själva hävdar ju att dom blockar Fingerprinting men tjänster som coveryourtracks verkar inte hålla med. Vad finns det som faktiskt funkar någorlunda utan allt för mkt strul? Även Brave verkar ha lite svårt att leva upp till sina löften vad jag läst mig till.

Hmm, ja nu när jag kollar så får jag "Your browser has a unique fingerprint", och detta trots att min webbläsare blockerar "Known and suspected fingerprinters". Gör jag testet i ett privat fönster så får jag "Your browser has a nearly-unique fingerprint".

De rekommenderar att man använder Tor för att skydda sig, och personligen så vette fan om jag är beredd att göra Tor till min primära webbläsare 😅

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Don't be evil

Sorry to break the news.

https://abc.xyz/investor/google-code-of-conduct/

Scrolla längst ned.

"And remember... don’t be evil, and if you see something that you think isn’t right – speak up!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindgrenar:

Sorry to break the news.

https://abc.xyz/investor/google-code-of-conduct/

Scrolla längst ned.

"And remember... don’t be evil, and if you see something that you think isn’t right – speak up!"

Prata är ju lätt, men det är svårare att utföra det i praktiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

De rekommenderar att man använder Tor för att skydda sig, och personligen så vette fan om jag är beredd att göra Tor till min primära webbläsare 😅

De pratar ju dock om Tor Browser specifikt, så jag misstänker att Mullvad Browser (dvs i princip Tor Browser utan Tor) lär ha motsvarande funktionalitet.

Sedan klarar sig ju Brave också bra i fingerprint-testet, och nämns också i rekommendationen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Förstår nu varför Google plötsligt kräver att javascript är aktiverat (kör med Noscript) för att överhuvudtaget få söka.

Permalänk
Medlem

Alla Amrikanska Multigiganter ser sin chans nu när Trumph ska bli President, allt är lovligt som gynnar USA Fuc. the Rest.. Varnade EU för fem år sen att vi måste skapa egna plattformar innom OS till data och telefoni, då var det gamla öststater som höll med medan resten av den politiska eliten såg USA som en Allierad och pekade på Kina som den röda djävulen delegationen från Tyskland sa en bra sak till svar(Det är olika varm i helevetet beroende på hur nära det är) ett år senare vann Trumph 2016...2019 kom pandemin och därefter insåg man att ha viktig produktion i Europa är nog inte så jäkla dumt ändå...Nu tror samma idioter att dom tror dom har någon talan, tåget har gått, tio år har gått förlorade.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Prata är ju lätt, men det är svårare att utföra det i praktiken

Rätt svårt att ens definiera ondska vs godhet inom referensramarna kapitalism och multinationella giganter.

Men nu var det ju inte det du anspelade på.

Permalänk
Medlem

Google har absolut följt pengarna, annonserna, spårningen hela vägen nu… bara att se till att byta upplösning, tillägg, webbläsare, cookies, local storage, … varje gång man går in på en webbsida eller skickar en request… rimligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hittar blocker men inte defender?

Edit: Defender finns inte till ff android.

Har dock redan detta.
<Uppladdad bildlänk>

Ah..sorry, jag vet ingenting om android eller webläsare för mobiler då jag inte använder dem nämnvärt, använder Firefox focus för de få gångerna, den glömmer allt man gör på den efter varje gång man använt den. Så jag har aldrig försökt installera tillägg i dem, visste inte ens att det gick.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: AMD 7800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ah..sorry, jag vet ingenting om android eller webläsare för mobiler då jag inte använder dem nämnvärt, använder Firefox focus för de få gångerna, den glömmer allt man gör på den efter varje gång man använt den. Så jag har aldrig försökt installera tillägg i dem, visste inte ens att det gick.

Jodå, ff på android stödjer de flesta tilläggen numera, blandannat ublock origin. 😅

Visa signatur

Citera för svar