Problem med borttappad leverans från Inet och Instabox

Permalänk
Medlem

Problem med borttappad leverans från Inet och Instabox

Hej,

Köpte mitt AMD CPU från Inet, och har lagt beställningen tidigt december.
Snart två månader har gått och jag har ännu inte fått beställningen, istället ser jag detta, ironi på högsta nivå:

Ringer till Inet, får till svar att de inte kan göra något, och att jag får ställa mig i kö igen för att få denna CPU (Ryzen 7 9800X3D) efter nästan två månaders väntan.

Ringde till Instabox samma dag som den skulle levereras, de sa att den kommer fram om 5 minuter och att de har spårat bilen till deras boxar... 10 minuter senare, borttappat. Stulen?

Vet ej vad jag ska göra mer än att vänta, blir galen, har en dator som har stått öppen i 2 månader nu.

Tråd flyttad till Konsumenträtt (butiksspecifika forumdelarna är ej ett komplement till deras kundtjänst) & § 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Hur är det Inets fel att Instabox tappar bort ditt paket?

Permalänk
Medlem

Det är väl inte Inets fel att det är global brist på en populär CPU och att Instabox slarvar?
Om det är något företag du bör undvika är det väl Instabox isåfall.

Beställde också min 9800x3d i slutet av november/början av december (där någonstans) och fick den förra veckan. Inet skickade uppdatering via epost om förseningar osv. och frågade även om jag vill byta mot annan liknande CPU, vilket jag tackade nej till. Samma situation för mig med datordelar som bara stod o väntade.

Jag vet inte hur det sett ut för dig och tråkig situation oavsett men tycker inte att Inet gjort något fel med den informationen du delat här iaf. Du kan ju höra med dem om du får hoppa före i kön eller något kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om Instabox börjar tappa bort paket så är det dags för Inet lämna Instabox?

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X (U14S) | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
RTX 4060 | Dell UltraSharp U2415 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Skrivet av Sapporun:

Det är väl inte Inets fel att det är global brist på en populär CPU och att Instabox slarvar?
Om det är något företag du bör undvika är det väl Instabox isåfall.

Beställde också min 9800x3d i slutet av november/början av december (där någonstans) och fick den förra veckan. Inet skickade uppdatering via epost om förseningar osv. och frågade även om jag vill byta mot annan liknande CPU, vilket jag tackade nej till. Samma situation för mig med datordelar som bara stod o väntade.

Jag vet inte hur det sett ut för dig och tråkig situation oavsett men tycker inte att Inet gjort något fel med den informationen du delat här iaf. Du kan ju höra med dem om du får hoppa före i kön eller något kanske.

Jag tycker det är dålig hantering från Inet när man säger ifrån sig allt ansvar, förstår att Instabox är 99% av problemet, men reståtgärder ligger hos Inet. Resultatet blev = vänta som alla andra som har beställt. Vi kan ej hjälpa dig.

De har ingen förståelse för situationen.

Kan tillägga
Ringde de efter situationen och fick svar att jag skulle få en annan "denna veckan" nu har det gått ungefär 2 veckor sedan dess.
Ringde igen förra veckan och fick svar "Aa, jag kan inte svara på vad någon annan har sagt, du lär vänta ett tag".

Så ja, Inet är också ett problem i deras hantering, har fått massa olika svar, olika varje gång man ringer. Ingen är i synk och alla svarar lite hursomhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Beror ju på hur frekvänt det händer.
Säg att dem tappar bort 1 paket på 1000, är det värt att hitta en ny leverantör?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av DataTM:

Jag tycker det är dålig hantering från Inet när man säger ifrån sig allt ansvar, förstår att Instabox är 99% av problemet, men reståtgärder ligger hos Inet. Resultatet blev = vänta som alla andra som har beställt. Vi kan ej hjälpa dig.

Inet kan omöjligtvis skicka en ny processor nu eftersom de inte har några i lager. Däremot bör de rimligen flytta upp din position i kön så den motsvarar var du låg när din förra skickades - alltså först eller bland de allra första.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tråkigt, förstår din frustration.
Jag hade varit irriterad på fraktbolaget, det är ju ändå där misstaget skett.

Tycker du kan kontakta Inet igen och snällt hoppas på att de kan trixa till en något bättre lösning än att hamna sist i kön igen, det känns ju väldigt surt.
Sist jag beställde skulle det ta 2 månader då lagret i webshoppen tog slut, då hittade supportkillarna att det fanns i en butik och skickade därifrån, fick hem det nästa dag så jag kan inte hålla med dig om att sluta handla där.
Förstår ju att kanske inte just den CPU'n ligger på någon butikshylla och dammar men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Inet kan omöjligtvis skicka en ny processor nu eftersom de inte har några i lager. Däremot bör de rimligen flytta upp din position i kön så den motsvarar var du låg när din förra skickades - alltså först eller bland de allra första.

Skrivet av Qzetin:

Tråkigt, förstår din frustration.
Jag hade varit irriterad på fraktbolaget, det är ju ändå där misstaget skett.

Tycker du kan kontakta Inet igen och snällt hoppas på att de kan trixa till en något bättre lösning än att hamna sist i kön igen, det känns ju väldigt surt.
Sist jag beställde skulle det ta 2 månader då lagret i webshoppen tog slut, då hittade supportkillarna att det fanns i en butik och skickade därifrån, fick hem det nästa dag så jag kan inte hålla med dig om att sluta handla där.
Förstår ju att kanske inte just den CPU'n ligger på någon butikshylla och dammar men...

Det är just de jag reagerar på.
När jag ringde samma vecka som detta hände, så skulle de skicka en ny samma dag och kommer "denna veckan".
Ringer de en vecka senare, och får svar, inget har skickats och jag står i kö som alla andra.

Jag får olika svar varje gång jag ringer, oavsett hur jag frågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataTM:

Kan tillägga
Ringde de efter situationen och fick svar att jag skulle få en annan "denna veckan" nu har det gått ungefär 2 veckor sedan dess.
Ringde igen förra veckan och fick svar "Aa, jag kan inte svara på vad någon annan har sagt, du lär vänta ett tag".

Så ja, Inet är också ett problem i deras hantering, har fått massa olika svar, olika varje gång man ringer. Ingen är i synk och alla svarar lite hursomhelst.

Jag rekommenderar skicka e-post istället för ringa, även om det är fler som hanterar det i supporten kan det bli lättare att hålla i tråden för dem i e-post.
Svårt för någon att ge ursäkter och olika svar när det står skrivet.
Hoppas det löser sig för dig.

Permalänk
Medlem

Försök att få det skriftligt och inte enbart muntligt. Svårt att hävda i nästa samtal något som tidigare sagts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataTM:

Kan tillägga

I dessa lägen så tycker jag nog att @Inet skulle flytta upp dig i kön så att du kan få en CPU, det är inte ditt fel att instabox har tappat bort den, inte heller Inets, men dom borde rimligen kunna flytta upp dig i kön kan man tycka.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Som typ alla andra, solklart att ÅF tar och stöttar kund som väntat i två månader och flyttar upp högst upp i kölistan (eller iaf motsvarande från dagen originalbeställningen lades).

Man kan inte ha ordern lagd och pengarna på kontot men sälja mer och skeppa till andra kunder, typiskt oskönt beteende.
Självklart måste man likväl vänta på inkommande leverans som saldot är noll.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

I dessa lägen så tycker jag nog att @Inet skulle flytta upp dig i kön så att du kan få en CPU, det är inte ditt fel att instabox har tappat bort den, inte heller Inets, men dom borde rimligen kunna flytta upp dig i kön kan man tycka.

Även om det inte är Inets fel, så är det fortfarande Inets ansvar, och det är alltså de som måste lösa det.

---

Eftersom en reklamation skall hanteras skyndsamt (praxis = max ca 3 veckor) så borde det vara självklart för Inet att placera dig först i kön. Nu kan det ju hända att de ändå inte kan leverera inom 3 veckor, varpå du bör få valet mellan återbetalning eller vänta ytterligare tid, men att orsaka ytterligare fördröjning genom att inte placera dig först i kön är inte ok.

Skärpning, @Inet! Flytta nu fram TS i kön och skicka honom en årsförbrukning av pingvinstänger som kompensation.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lorault:

Efter en händelse eller 20 eller 200? Av totalt hur många paket?

TS: Den kan mycket väl bara borttappad, den kan ha råkat hamna i en annan kartong/bur/låda eller ramlat ur bilen nånstans eller till och med blivit fellevererad till annan mottagare. Tråkigt att det händer, Inet bör ju prioritera dig isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inet har valt att använda Instabox som underleverantör för att fullfölja sitt åtagande att leverera ordern till kunden, men det är fortfarande Inet som slutgiltigt ansvarar för att kunden får det som beställts. Det är "Inets paket", inte kundens förrän det har mottagits och kvitterats. Det är Inet som är kund till Instabox, inte den som beställt produkten. Den som beställt produkten är enbart kund till Inet och har ingått ett avtal med dem.

Dock har Inet inte brutit mot några villkor i avtalet eftersom de vad jag förstår har gett OP möjligheten att reklamera köpet och få tillbaka pengarna. De är inte skyldiga att skicka en ny CPU eller prioritera att en ny skickas ut, men värnar de om sitt rykte och kundnöjdhet bör de såklart ändå göra det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Inet har valt att använda Instabox som underleverantör för att fullfölja sitt åtagande att leverera ordern till kunden, men det är fortfarande Inet som slutgiltigt ansvarar för att kunden får det som beställts. Det är "Inets paket", inte kundens förrän det har mottagits och kvitterats. Det är Inet som är kund till Instabox, inte den som beställt produkten. Den som beställt produkten är enbart kund till Inet och har ingått ett avtal med dem.

Dock har Inet inte brutit mot några villkor i avtalet eftersom de vad jag förstår har gett OP möjligheten att reklamera köpet och få tillbaka pengarna. De är inte skyldiga att skicka en ny CPU eller prioritera att en ny skickas ut, men värnar de om sitt rykte och kundnöjdhet bör de såklart ändå göra det.

Inet är skyldiga att skyndsamt behandla kundens reklamation (praxis inom 3 arbetsveckor). De val säljaren har att välja mellan är generellt reparation eller omleverans (varav reparation i detta fall ju är uteslutet). Om säljaren inte kan lösa en omleverans inom skälig tid så har köparen rätt att häva köpet, och utöver pengarna tillbaka har man även rätt till skadestånd för exempelvis täckningsköp hos en annan återförsäljare (om varan säljs dyrare där). Så det ligger oftast i säljarens intresse att lösa problemet så fort som möjligt, så man slipper betala för att en konkurrent ska leverera samma vara istället.

Men att erbjuda kunden att häva köpet lyfter i sig inte säljarens skyldighet att hantera reklamationen skyndsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataTM:

Hej,

Köpte mitt AMD CPU från Inet, och har lagt beställningen tidigt december.
Snart två månader har gått och jag har ännu inte fått beställningen, istället ser jag detta, ironi på högsta nivå:

https://i.ibb.co/ZMT92P6/Inet.png

https://i.ibb.co/94Stbnh/Inet2.png

Ringer till Inet, får till svar att de inte kan göra något, och att jag får ställa mig i kö igen för att få denna CPU (Ryzen 7 9800X3D) efter nästan två månaders väntan.

Ringde till Instabox samma dag som den skulle levereras, de sa att den kommer fram om 5 minuter och att de har spårat bilen till deras boxar... 10 minuter senare, borttappat. Stulen?

Vet ej vad jag ska göra mer än att vänta, blir galen, har en dator som har stått öppen i 2 månader nu.

Jag hade exakt samma problem med RTX 3060TI som jag beställde strax efter att den släppts. Fast då med DHL (vill jag minnas). Grafikkortet bara försvann i hanteringen. Men inet skötte det snyggt efter att jag konstaterat med DHL att de inte kunde hitta paketet. inet skickade ett nytt så fort de fått flera kort. Jag är övertygad om att den stals inom DHL eftersom kortet var precis släppt och dyrt. Hur buset inom DHL visste att det var begärligt låter jag vara osagt. Jag antar/förutsätter att det inte skickades utan oidentifierbar förpackning från inet? Jag har nämligen fått en dyr skärm levererad utan anonym yttre förpackning en gång. När jag väl fick det nya kortet dryga månaden senare var den anonymt förpackad, dvs i en brun låda så jag vet inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag hade exakt samma problem med RTX 3060TI som jag beställde strax efter att den släppts. Fast då med DHL (vill jag minnas). Grafikkortet bara försvann i hanteringen. Men inet skötte det snyggt efter att jag konstaterat med DHL att de inte kunde hitta paketet. inet skickade ett nytt så fort de fått flera kort. Jag är övertygad om att den stals inom DHL eftersom kortet var precis släppt och dyrt. Hur buset inom DHL visste att det var begärligt låter jag vara osagt. Jag antar/förutsätter att det inte skickades utan oidentifierbar förpackning från inet? Jag har nämligen fått en dyr skärm levererad utan anonym yttre förpackning en gång. När jag väl fick det nya kortet dryga månaden senare var den anonymt förpackad, dvs i en brun låda så jag vet inte...

De går förmodligen på vikten; GPU och PSU väger ungefär lika mycket. GPU-paketet är kanske lite plattare och kan förväxlas med 3-4 hårddiskar, men det viktigaste är att avsändaren inte borde stå på paketet, datordelar är ju attraktiva som bekant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Inet är skyldiga att skyndsamt behandla kundens reklamation (praxis inom 3 arbetsveckor). De val säljaren har att välja mellan är generellt reparation eller omleverans (varav reparation i detta fall ju är uteslutet). Om säljaren inte kan lösa en omleverans inom skälig tid så har köparen rätt att häva köpet, och utöver pengarna tillbaka har man även rätt till skadestånd för exempelvis täckningsköp hos en annan återförsäljare (om varan säljs dyrare där). Så det ligger oftast i säljarens intresse att lösa problemet så fort som möjligt, så man slipper betala för att en konkurrent ska leverera samma vara istället.

Men att erbjuda kunden att häva köpet lyfter i sig inte säljarens skyldighet att hantera reklamationen skyndsamt.

Du hänvisar (felaktigt) till vad Konsumentköplagen (KKL) säger avseende fel på varan, vilket regleras i 4:e kapitlet. Eftersom varan inte har avlämnats (levererats) kan den per definition inte vara felaktig.
När en vara inte avlämnats är det istället 3:e kapitlet i KKL som avser "säljarens dröjsmål" som gäller. Av det följer att det finns tre åtgärder köparen kan vidta: hålla inne betalning, kräva fullgörande eller häva köpet. Det beskrivs vidare villkor/förutsättningar för vilka alternativ som får användas i vilka situationer.

stavning