Köpa en stationär dator för en bra budget. Bra grafikkort är inte viktigt direkt.

Permalänk

Köpa en stationär dator för en bra budget. Bra grafikkort är inte viktigt direkt.

Tänkte köpa en dator på cirka 2 månader max. Men behöver lite råd om vad jag ska köpa om jag har en budget på drygt 8000 då jag vill kunna köpa en skärm, mus och tangentbord först. Tänkte att grafikkortet är minst viktigt den första månaden då jag tänkte uppgradera den nästa månad. Vill gärna ha ett bra moderkort och cpu då jag vet att jag kan uppgradera grafikkortet direkt nästa månad. Tänkte så här. Grafikkortet är oftast det dyraste då jag tänkte kanske köpa en 4070-4080 om jag inte ska kolla för 5070-5080. Vill gärna ha råd om alla komponenter som passar för drygt 8000 totalt Tack

Permalänk

Just det glömde att säga. Helst ett chassi som passar för de flesta grafikkort som har 3 fläktar. Skulle vara sorgligt om man köper ett grafikkort sen får det inte plats

Permalänk
Medlem

8k (exkl GPU) men inklusive all kringutrustning begränsar ju en del vilka komponenter du kan välja så du får nog specificera lite tydligare vad du har för krav och vilka spel du hade tänkt spela.

Permalänk

Hade tänkte o spela lite som wow och cs2 och gta och red dead från att börja med och snart kommer det ju ett nytt mafia spel som antagligen kommer kräva en hel del för den bästa upplevelsen.Däremot kommer jag uppgradera grafikkortet månaden efter oavsett. Därför tänkte jag bra cpu + moderkort och så. Lite konstigt med mitt sätt att köpa en dator. Det förstår jag så det är lite svårt att förklara men iallafall så ska jag skriva detta lite tydligare.

Kan vara vilken gpu som helst så länge det går att spela och använda cpun tills jag ska uppgradera den.

Cpu ska gärna vara bra då jag kan uppgradera gpun så att jag kan få den högsta prestandan utav det

ram 16gb går från att börja med föredrar 32gb

Funderar på att skaffa en i5 14600k cpu så moderkortet måste ju funka till det men vet inte om jag kan ha en budget för 8000 för en hel dator med 14600k med en gpu som inte är så bra oavsett

nätaggregat. Spelar ingen roll så länge nätaggregatet är säkert

ett chassi som passa för de flesta grafikkort som har 3 fläktar.

RGB belysning är inte viktigt i dessa lägen.

Hoppas detta gjorde det mer tydligare

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att hänga med i dina resonemang här... Vad är det du tänker köpa nu och vad är det du tänker köpa sedan egentligen?
Blanda inte inte kringutrsutning i din "dator" budget. Det blir svårt att hjälpa till då sådant är mycket personliga preferenser. Vad kan du lägga på en dator?
Ska den innehåll en GPU som du ska kunna spela CS2 etc på till du köpt ett nytt grafikkort om 2 månader?
Om du tänkte lägga 8000 på en dator och sedan stoppa in ett 5070 i den så får du en väldigt klen dator processor etc i förhållande till grafikkort.

Tex detta kostar 8800, men det är inget jag skulle komplettera med ett RTX 5070, snarare Intel B580. Om du är i behov av ett enklare grafikkort en kortare tid så köp ett begagnat.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Tex detta (https://www.sweclockers.com/marknad/244038-geforce-gtx-1070-o...) skulle kunna funka som temporärt grafikkort.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk

Tack för svaren. 1070 som ett temporärt grafikkort är bra faktiskt och delarna som skickades är också helt okej. Det var exakt så här jag menade. Fick bara inga ord för min beskrivning så jag ber om ursäkt för det. Allt jag skrev om var egentligen att jag behöver det mesta bra förutom grafikkortet då jag behöver ett temporärt grafikkort. Ett rx 7600 skulle funka bra till detta när jag uppgraderar grafikkort sen? Det viktigaste första månaden är egentligen att kunna spela lite lättare spel och använda chrome.

Permalänk

Glömde skriva att jag tänkte ha en budget på 10000 totalt inkl skärm mus och tangentbord men vet inte om det kommer funka just då. Därför tänkte jag typ 8000 för datakomponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av PAPRIKAN behöver hjälp:

Glömde skriva att jag tänkte ha en budget på 10000 totalt inkl skärm mus och tangentbord men vet inte om det kommer funka just då. Därför tänkte jag typ 8000 för datakomponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av PAPRIKAN behöver hjälp:

Tack för svaren. 1070 som ett temporärt grafikkort är bra faktiskt och delarna som skickades är också helt okej. Det var exakt så här jag menade. Fick bara inga ord för min beskrivning så jag ber om ursäkt för det. Allt jag skrev om var egentligen att jag behöver det mesta bra förutom grafikkortet då jag behöver ett temporärt grafikkort. Ett rx 7600 skulle funka bra till detta när jag uppgraderar grafikkort sen? Det viktigaste första månaden är egentligen att kunna spela lite lättare spel och använda chrome.

Vad tänker du köpa för grafikkort sedan (vilken pris/prestandaklass?) och vilken upplösning på skärmen och uppdateringsfrekvens har du tänkt dig?
För om du siktar på ett RTX 5070 så är det för lite med 8000 på övriga datorn...

För övrigt så visst är ett RX 7600 ett av de billigare grafikkorten du kan köpa nya, men det är inte särskilt prisvärt och jag skulle inte köpa ett nytt grafikkort för att ha en kortare tid. Hitta ett begagnat. Det blir så märkligt när du ska ha en tight budget på din dator men slösa 3000 på ovärt grafikkort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag håller med @hölmiz
Bästa är om du kan vänta två månader alternativt att du skiter i att spela en månad och kör på iGPU tills du skaffat grafikkortet.

Permalänk

Förlåt för sent svar. Jag tänkte köpa kanske ett rtx 4070-4080 om det skulle funka till denna? Det jag skulle kunna lägga pris på grafikkort månaden efter är skulle säga max 10000 om det skulle gå upp dit utan problem. Håller med, lägga 3000 kr på ett grafikkort tillfälligt är onödigt i sig. Skulle vara najs med ett moderkort som iallafall stödjer lite nyare cpu så jag vet att jag kan uppgradera grafikkortet till ett nyare som är starkare. Om du förstår vad jag menar.

Permalänk

Har tänkt igenom lite nu. Ska faktiskt beställa de exakta delarna som skickats här och nästa månad köpa ett rtx 4070 super då det ska passa fint med cpun