Här är ditt år på SweClockers!

Därför släpps Radeon RX 9070 i mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Drivrutinen ja. Deras mjukvara adrenaline funkar sällan. För mig om dator varit igång ett par timmar så kan jag inte längre öppna adrenaline utan omstart av processen eller datorn. Och när detta sker så fungerar inte fläktkurvan längre.

Usch det låter irriterande! Känns som att något inte är korrekt då. Har nog hört någon annan nämna något liknande här på forumet någon gång, visade sig vara kortet!
Har själv aldrig upplevt det du nämner i alla fall. Skulle tom säga att Adrenalin har legat steget före Nvidias kontrollpanel+GeForce experience ett tag. Nu har Nvidia äntligen skapat en utmanare med nya appen, även om den inte är färdig än (de håller ju fortfarande på att flytta över funktionerna från kontrollpanelen).

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har inte haft ett radeon kort på många år. Är drivrutinerna lika bra som nvidias nu för tiden?

Jag lär som vanligt få en massa skit för det här men.
Nej.
Jag bytte från Nvidia till AMD för knappt två år sedan och det har vart ett jävla krångel med drivrutinerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av holo:

Nej.
Jag bytte från Nvidia till AMD för knappt två år sedan och det har vart ett jävla krångel med drivrutinerna.

Tråkigt, jag har haft AMD i nästan alla mina datorer.. inte 100% felfritt, men för det mesta lugna puckar.. det värsta jag har upplevt med AMD drivers var väl när RX5700 lanserades och skärmen inte ville väckas upp från ''sleep mode''

Annars har det varit mitt egna fel att drivrutinerna krånglade.. OC på RAM'et eller OC på cpun som orsakade krascherna i AMD-drivrutinerna. Stock, allt i lunga puckar.

Vad för krångel har du upplevt med dina AMD-drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Nej.

Har du krångel ska du inte få skit, du ska få hjälp!
Som jag svarade på samma fråga har jag inte haft några problem, så det ska ju bevisligen fungera. Krånglar saker så är det något som inte stämmer.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Jag kan spontant komma att tänka på 3 anledningar:

1. Pris / prestanda om AMD prissätter därefter vill säga

2. AMD lär funka bättre med diverse Linux distributioner vad jag förstår

3. Ett ställningstagande mot nVidias dominans. Något som har en lång tradition bland datorentusiaster genom alla år är att den som har minst marknadsandel är "underdog" och hjälten. Intel vs AMD tog fart vid millennieskiftet, ATi vs nVidia / Riva, Linux vs microsoft etc etc.

Anledning 2 är det som gör att jag själv är på långsiktig jakt efter en rolig GPU från AMD!
Så det är definitivt en större anledning än vad man kan tro.
Det kommer dock mycket uppdateringar just nu och folk jobbar rätt hårt på att det ska fungera, vilket det gör i väldigt många spel om man kör Nobara eller CachyOS (dom ända jag har koll på)

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lugnet1975:

Tråkigt, jag har haft AMD i nästan alla mina datorer.. inte 100% felfritt, men för det mesta lugna puckar.. det värsta jag har upplevt med AMD drivers var väl när RX5700 lanserades och skärmen inte ville väckas upp från ''sleep mode''

Annars har det varit mitt egna fel att drivrutinerna krånglade.. OC på RAM'et eller OC på cpun som orsakade krascherna i AMD-drivrutinerna. Stock, allt i lunga puckar.

Vad för krångel har du upplevt med dina AMD-drivrutiner?

Skrivet av Snusious:

Har du krångel ska du inte få skit, du ska få hjälp!
Som jag svarade på samma fråga har jag inte haft några problem, så det ska ju bevisligen fungera. Krånglar saker så är det något som inte stämmer.

Det är en lång lista som bråkat och det är fler saker som jag glömt nu men:
*Går ej aktivera Rebar efter en drivrutinsuppdatering utan att gå ut i bios, avaktivera rebar, starta windows, starta om aktivera rebar igen och starta windows. (Flera drivrutins versioner har bråkat med detta)
*En drivrutin orskade att bilden bara var grön när jag körde med VR mössa
*24.2.1 (tror jag det var) så gick det knappt spela Wow, drivrutinerna krashade lätt 20-30 ggr om dagen då
Jag var väldigt nära att skicka tillbaka kortet på ångerrätten häromkring men 24.3.1 rutinerna var stabila.
*Nån drivrutin vägrade låta sig installeras efter nyinstallation av windows så då fick man installera om windows igen.
*Tror det var med version 24.7.1 så gick det inte spela upp ett enda videoformat på datorn
Nu sitter det 24.9.1 i och den får stanna kvar på det så länge det går för jag orkar inte lägga ner en halvtimme-halvdag för nånting skiter sig vid drivrutinerna.

Därför tycker jag de är klart sämre än Nvidia som jag använt mellan 2013-2023 utan att ha ett enda drivrutinsrelaterat problem.
(bortsett från GeforceExperience som jag råkade testa en gång men aldrig igen)

Upplevelsen blir inte roligare för att så fort jag berättar om min upplevelse så dundrar det in en massa folk som säger att det minsann funkat för dom så då måste det funka för mig med och att jag borde testa dittan dattan och duttan (som jag i regel redan testat (och som aldrig behövdes testas när jag körde nvidia))
Det är väldigt bizarrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Usch det låter irriterande! Känns som att något inte är korrekt då. Har nog hört någon annan nämna något liknande här på forumet någon gång, visade sig vara kortet!
Har själv aldrig upplevt det du nämner i alla fall. Skulle tom säga att Adrenalin har legat steget före Nvidias kontrollpanel+GeForce experience ett tag. Nu har Nvidia äntligen skapat en utmanare med nya appen, även om den inte är färdig än (de håller ju fortfarande på att flytta över funktionerna från kontrollpanelen).

Jag bytte till afterburner istället. Samma funktion. Inget krångel. Och söker man runt på internet verkar det rätt vanligt med adrenaline. Processen kan vara igång men dina egna inställningar appliceras inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Det är en lång lista som bråkat och det är fler saker som jag glömt nu men:
*Går ej aktivera Rebar efter en drivrutinsuppdatering utan att gå ut i bios, avaktivera rebar, starta windows, starta om aktivera rebar igen och starta windows. (Flera drivrutins versioner har bråkat med detta)
*En drivrutin orskade att bilden bara var grön när jag körde med VR mössa
*24.2.1 (tror jag det var) så gick det knappt spela Wow, drivrutinerna krashade lätt 20-30 ggr om dagen då
Jag var väldigt nära att skicka tillbaka kortet på ångerrätten häromkring men 24.3.1 rutinerna var stabila.
*Nån drivrutin vägrade låta sig installeras efter nyinstallation av windows så då fick man installera om windows igen.
*Tror det var med version 24.7.1 så gick det inte spela upp ett enda videoformat på datorn
Nu sitter det 24.9.1 i och den får stanna kvar på det så länge det går för jag orkar inte lägga ner en halvtimme-halvdag för nånting skiter sig vid drivrutinerna.

Därför tycker jag de är klart sämre än Nvidia som jag använt mellan 2013-2023 utan att ha ett enda drivrutinsrelaterat problem.
(bortsett från GeforceExperience som jag råkade testa en gång men aldrig igen)

Upplevelsen blir inte roligare för att så fort jag berättar om min upplevelse så dundrar det in en massa folk som säger att det minsann funkat för dom så då måste det funka för mig med och att jag borde testa dittan dattan och duttan (som jag i regel redan testat (och som aldrig behövdes testas när jag körde nvidia))
Det är väldigt bizarrt.

Ja det var minsann en lång lista!
Bisarrt som du säger, hoppas du hittar problemet! 👍

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Skrivet av Rebe1:

De visade fungerande produkt redan i november 2024 i Taiwan. Lager saldo var också bra i början av januari (feedback från flera åf) men de vet RTX 5000 MSRP är bara virtuel och Nv har gigantisk problem med försenat leverans för lansering. Amd väntar på reviews och marknadsreaktion.

Att det fungerar betyder inte att drivers är mogna. Nu vet man inte om det bara är en ursäkt.

Skrivet av the squonk:

Det är väldigt bra att dom vill släppa en färdig produkt, all cred, tyvärr kommer ÅF i kläm vilket är skapligt dåligt.

Som jag fattar det litar AMD inte på att folk förstår Nvidias fake frames och tänker

a. införa egna fake frames i drivrutinerna
b. invänta oberoende recensioner som kan såga Nvidia jämsmed fotknölarna pga just fake frames

Och så vill dom se dom slutliga priserna, sen släpper dom 90-serien.

Skulle inte vara bra ide att starta med detta bara några månader kvar innan släpp. Om de inte har jobbat på detta länge i för sig och såg några buggar som behövde fixas.

Men då måste man anta att detta är orsaken till fördröjningen. Lutar mer åt svepskäl, har ju inte stoppat AMD förr att släppa med inte 100% färdiga drivers (även om det sägs vara bättre idag).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

AMDs lanseringar av grafikkort har generellt varit papperslanseringar, får hoppas att dem inte vill ha det så den här gången

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum