Här är systemkraven för Doom: The Dark Ages

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Äh, sluta nu. Håller själv på att bli gammal och stör mig på när andra soon to be gubbar ska gnälla över att det går fort och att reaktionstiderna försämras. Låt oss gamlingar spela spel med ordentligt röj så kan alla kids spela Minecraft i snigelfart.

Har heller aldrig gillat sånna "röjarspel" tyckte Doom 3 var bra. Ett annat tempo helt klart.
Uppskattar detaljer och design mycket. Kan stå och beundra sånt i ett spel. Inte riktigt läge för det här känner jag 😂

Permalänk
Medlem

8 cores och 16 trådar som minimum krav var rätt imponerande om jag fattade det rätt.
Sett andra spel som kör många trådar men brukar inte nyttja dom i så hög utstäckning. Få se om detta spel pressar kärnorna hårt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Börjar bli gammal. Det här fick jag riktigt ont i huvudet av. Hälften av videon hann jag inte ens uppfatta vad saker och ting var...

Å andra sidan håller actioninriktade demos/intros alltid hög fart med snabba klipp och maximalt kaos, som uppenbarligen tilltalar någon målgrupp som jag personligen aldrig har tillhört (eller så är jag för gammal för att komma ihåg det ), så det är inget att gå efter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag minns när Doom 3 kom ut och typ en kompis hade en dator som klarade kraven. Jag spelade spelet kanske 5 år efter releasen

Det är kul att spel pressar gränserna, men det känns alldeles för tidigt att rekommendera grafikkort som kostar typ 10k

Jag tror det är lugnt ändå. Jag kunde inte bry mig mindre om RT i ett spel som Doom (som handlar om att vara i konstant rörelse och prioritera nästa target, inte stanna upp och titta på hur en demon eld lyser upp en staty som också råkar vara lite blöt) men litar fullt på att implementationav RT inte förstör frameraten för mkt. ID software vet ju va de håller på med. Och om vi ska vara ärliga varken 2060 eller 6600 som rekommenderas för minimum kan använda RT i spel annat än på pappret så det talar ju för snäll implementation också. Synd för de som sitter på äldre kort än så däremot. De hade nog gått att spela nästa doom även på ett 1070 utan RT kravet med vulkan just för att ID är så bra på optimering.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Synd för de som sitter på äldre kort än så däremot. De hade nog gått att spela nästa doom även på ett 1070 utan RT kravet med vulkan just för att ID är så bra på optimering.

Jo, jag känner så också, men samtidigt är jag lite kluven.
När spelet släpps är de korten 9 år gamla. Det är vääldigt lång tid i datorhårdvara, även nu när utvecklingen saktat ner en del.

För att få annat perspektiv på vad 9 år innebar om vi tar 9 år till bakåt... Doom-rebooten släpptes 2016. Att spela det med ett då 9 år gammalt grafikkort vore att köra med ett Geforce 8000-kort, den första generationen som inte släpptes för AGP. Alternativt så kom ATI Radeon HD 2000-serien också lite mindre än 9 år innan, till PCIe och AGP. Namnet AMD Radeon kom först 4 år senare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, jag känner så också, men samtidigt är jag lite kluven.
När spelet släpps är de korten 9 år gamla. Det är vääldigt lång tid i datorhårdvara, även nu när utvecklingen saktat ner en del.

För att få annat perspektiv på vad 9 år innebar om vi tar 9 år till bakåt... Doom-rebooten släpptes 2016. Att spela det med ett då 9 år gammalt grafikkort vore att köra med ett Geforce 8000-kort, den första generationen som inte släpptes för AGP. Alternativt så kom ATI Radeon HD 2000-serien också lite mindre än 9 år innan, till PCIe och AGP. Namnet AMD Radeon kom först 4 år senare.

Jo är helt med dig att 1070 kan vara ok att prioritera bort, med tanke på åldern. Det är just för att det är ID som jag är övertygad om att spelet hade förmodligen lirat helt ok på 1070 också om det gick att stänga av RT :D.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Skönt att utvecklarna börjar gå vidare och köra RT native nu i spelen!

Varit dags länge nog nu.

Verkligen på Tiden ja 👍,

Permalänk

Orkade inte spela ut Mario-Doom men älskade Doom 2016.
Jag byter knappast hårdvara för detta alster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Nu är det nog på tiden jag byter CPU. 6700k har varit en riktig kämpe

Still going strong!👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Krävs ju 8 kärnor enligt min spec

Så midrange CPU krävs typ? Vi har varit bortskämda med spel som är nöjda med några få snabba kärnor ett tag, om man kollar på core counts på intels nuvarande så känns 8 rätt milt. 3700X är ju 5 år gammal och var väl ca midrange när den kom...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Så midrange CPU krävs typ? Vi har varit bortskämda med spel som är nöjda med några få snabba kärnor ett tag, om man kollar på core counts på intels nuvarande så känns 8 rätt milt. 3700X är ju 5 år gammal och var väl ca midrange när den kom...

12700k är väl inte midrange och de flesta sitter på 6 kärnor.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Så man har lagt ett krav på raytrace’ing för att… ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

"Ray tracing also improves hit detection, distinguishing materials like metal and leather, making the game more immersive."

https://www.tweaktown.com/news/102563/doom-the-dark-ages-uses...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av medbor:

Jag minns när Doom 3 kom ut och typ en kompis hade en dator som klarade kraven. Jag spelade spelet kanske 5 år efter releasen

Det är kul att spel pressar gränserna, men det känns alldeles för tidigt att rekommendera grafikkort som kostar typ 10k

Verkar dock fullt spelbart på ett RTX 2060 Super (1080@60), vilket går att hitta begagnat för runt 1 500 kronor. Törs man chansa på att 6GB VRAM räcker går det att hitta vanliga RTX 2060 för runt 1 200 kronor också. Visst, det blir inge 4K UHD med höga inställningar. Men kan man leva med 1080p-spelande är jag rätt säker på att även låga inställningar kommer se bra ut i detta spelet.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

< R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem

kallas dåligt optimerat spel...i inget annat

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Gillar att det är mindre hoppa runt som i ett plattformspel och mer "stand your ground" då skölden känns köttig! Kräktes på Eternals plattformande och även 2016 när man skulle klättra upp för reaktorn eller vad det nu var

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tramskrav, min cpu kommer klara det spelet lätt.
Det är med trams att inte kunna stänga av RT. Den spelmotorn är inte i närheten av att utnyttja RT i sådant omfång att det inte går att stänga av det utan att förlora just RT effekter vi är vana vid.
Ett sådant spel skulle vara extremt krävande.

Vi ska nog inte stirra oss blind på forcerad RT. Stalker 2 har forcerad RT och det flyter kanon på AMD-kort.
Är det RT likt CP2077 så kommer det givetvis svida för oss med AMD-kort. Men är det mer likt Stalker 2 så kommer det inte vara en nämnvärd skillnad mellan dem.

Man kan stänga av RT i Stalker 2 med lite mixtrande i configurationsfiler. Men prestandapåverkningen är inte så stor som man först kan tro och förhoppningsvis har vi något liknande här. ID har alltid haft väldigt väloptimerade spelmotorer.

Skrivet av Tauri85:

Gillar att det är mindre hoppa runt som i ett plattformspel och mer "stand your ground" då skölden känns köttig! Kräktes på Eternals plattformande och även 2016 när man skulle klättra upp för reaktorn eller vad det nu var

Jag gillade inte heller plattformsdelarna i Eternal, förstörde tempot och jag har aldrig gillat plattformsspel. Man kan implementera "raster" mellan fighterna utan att tvinga folk att leka Super Mario.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Hahaha.... men liksom... nej, bara nej.

Exakt vad jag kände.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Låter toppen! ID Tech visar vägen

Fungerade ypperligt för Indiana Jones så har full tillit för den här titeln också.

Permalänk
Medlem

Känns lite skevt att stirra sig blind på antal kärnor och mängd VRAM i kraven. Det finns ju knappt ett scenario där 8-kärniga 5700X, som ska klara högsta kraven, är snabbare än en 6-kärnig 7600X som inte ens uppfyller minimikraven?

Och på vilket sätt skulle Radeon 7600XT med 16GB vara lika lämpat som ett RTX 4080 för 4K med maxade inställningar?

Men visst, jag förstår väl vitsen med att förenkla så långt det går

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Nvidia betalade tillräckligt bra för att täcka de förlorade intäkterna som kommer med att inte kunna sälja spelet till folk med vanliga grafikkort som annars hade varit fullt kapabla att spela spelet, antagligen...

Och nu kan folk som nyligen köpt dyra grafikkort inbilla sig att de är bättre jämfört med äldre kort än vad de egentligen är. Hela fårskocken jasägare tycker att det här är jättebra eftersom det blir lättare att försvara sitt köp. 😌

😂

Jag minns när tesselering blev en grej. Det dröjde rätt länge innan det kom spel där detta inte gick att stänga av. Då hade grafikkort som inte var kapabla att hantera tesselering blivit obsoleta av andra anledningar redan och då spelade det liksom inte längre någon roll. Och de kort som då var aktuella hanterade tekniken såpass enkelt att prestandaskillnaden mellan att ha det på eller av i princip var noll. Först då blev det i vissa spel påtvingat.

I det här fallet kan jag inte se någon annan anledning än att de blivit mutade till att göra det. För om man ser det rent krasst, så visuellt påminner det mer om en expansion till Doom 2016 än att något större paradigmskifte skulle ha ägt rum.

Mer av samma, men med raytracing den här gången, sponsrat av grafikkortstillverkarna. Som om hit detection inte skulle vara bra nog i ett spel av det här slaget utan raytracing? (Såg att det skulle vara ett argument)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nvidia betalade tillräckligt bra för att täcka de förlorade intäkterna som kommer med att inte kunna sälja spelet till folk med vanliga grafikkort som annars hade varit fullt kapabla att spela spelet, antagligen...

Och nu kan folk som nyligen köpt dyra grafikkort inbilla sig att de är bättre jämfört med äldre kort än vad de egentligen är. Hela fårskocken jasägare tycker att det här är jättebra eftersom det blir lättare att försvara sitt köp. 😌

😂

Jag minns när tesselering blev en grej. Det dröjde rätt länge innan det kom spel där detta inte gick att stänga av. Då hade grafikkort som inte var kapabla att hantera tesselering blivit obsoleta av andra anledningar redan och då spelade det liksom inte längre någon roll. Och de kort som då var aktuella hanterade tekniken såpass enkelt att prestandaskillnaden mellan att ha det på eller av i princip var noll. Först då blev det i vissa spel påtvingat.

I det här fallet kan jag inte se någon annan anledning än att de blivit mutade till att göra det. För om man ser det rent krasst, så visuellt påminner det mer om en expansion till Doom 2016 än att något större paradigmskifte skulle ha ägt rum.

Mer av samma, men med raytracing den här gången, sponsrat av grafikkortstillverkarna. Som om hit detection inte skulle vara bra nog i ett spel av det här slaget utan raytracing? (Såg att det skulle vara ett argument)

Ja det var lite såhär jag kände också ! 🤷🏼‍♂️

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tycker gimmicken med detta nya Doom verkar rätt fett ändå. Sekiro+Doom, jag menar, absolut. Och Id kommer alltid vara nära hjärtat. Hade gärna sett en annan art style dock. Känns för mycket Gears of War, typ hej-jag-är-12-år-och-amerikan-och-detta-är-coolt. Gameplay och musiken, verkar dock vara top notch.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Börjar bli gammal. Det här fick jag riktigt ont i huvudet av. Hälften av videon hann jag inte ens uppfatta vad saker och ting var...

Går att ställa in hastighet i spelet

Permalänk
Medlem

Jaaaaaaaaa! Jag ser tokmycket fram emot ett nytt Doom! Jag älskar dom spelen. Kommer klara mig bra prestandamässigt också. Jag känner mig uppvuxen med Doom spelen och hastigheten och kaosen i spelet är bara *chefs kiss*

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Så redan innan 5080 lanseras så är kortet på gränsen vad det gäller VRAM. Ha hur ska detta kortet klara sig ett par år?

Köpe ett nytt gfx för 15k bara för att nästan direkt behöva sänka inställningarna.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Key-83 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag kommer att ha ett 5070 när detta kommer.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Så redan innan 5080 lanseras så är kortet på gränsen vad det gäller VRAM. Ha hur ska detta kortet klara sig ett par år?

Köpe ett nytt gfx för 15k bara för att nästan direkt behöva sänka inställningarna.

Skrev samma sak i början utav tråden. Patetiskt och snålt från Nvidia med 16gb år 2025 när det finns spel som redan äter upp vram. Börjar man modda cyberpunk2077 i 4k så blir det svettigt med 16gb vram som exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Å andra sidan håller actioninriktade demos/intros alltid hög fart med snabba klipp och maximalt kaos, som uppenbarligen tilltalar någon målgrupp som jag personligen aldrig har tillhört (eller så är jag för gammal för att komma ihåg det ), så det är inget att gå efter.

För att citera NOLF: "You just lost yourself a customer!"

Permalänk
Medlem

RDNA 2 med mitt Radeon 6750 XT. Check.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!