Köpa Windows 11 på usb eller digital?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det kan jag nästan garantera.
Det många skiter i/inte vet är ju att man kan köra W10/11 gratis med endast väldigt få begränsningar.

Mjo. Det man "förlorar" är möjligheten att byta bakgrundsbild samt att man får en text i nedre högra hörnet som berättar att ens Windows inte är aktiverat.
Hur mycket detta är värt att åtgärda lämnas till hugade spekulanter att överväga.

Om jag inte har missat nån mer funktion som saknas då...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Mjo. Det man "förlorar" är möjligheten att byta bakgrundsbild samt att man får en text i nedre högra hörnet som berättar att ens Windows inte är aktiverat.
Hur mycket detta är värt att åtgärda lämnas till hugade spekulanter att överväga.

Om jag inte har missat nån mer funktion som saknas då...

Kan byta bakgrundsbild.

Du har bara inte tillgång till att byta den via bildskärmsinställningarna.

Du kan fortfarande högerklicka en bild och välja sätt som bakgrundsbild.

Så egentligen ända skillnaden är text nere i högra hörnet på skrivbordet.

Har kört win 10 oaktiverat på min simdator iaf sen 2020 minst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan byta bakgrundsbild.

Du har bara inte tillgång till att byta den via bildskärmsinställningarna.

Du kan fortfarande högerklicka en bild och välja sätt som bakgrundsbild.

Så egentligen ända skillnaden är text nere i högra hörnet på skrivbordet.

Har kört win 10 oaktiverat på min simdator iaf sen 2020 minst.

Det intressanta med bakgrundsbilden, är att den omvägen inte fungerade (som i dåtid), på min jobbdator då företaget hade spärrat all möjlighet via policys också. Numera får jag byta bakgrundsbild, tack snälla firman.

Gemini säger också att man inte kan ändra färger och teman, byta bild på låsskärmen eller byta fonter. Inget av detta har jag någonsin gjort.
Tydligen begränsas möjligheten att modifiera startmeny och aktivitetsfältet också.

Sen kan man visst få en popup ibland också, samt att vissa uppdateringar kan fördröjas eller inte komma alls.

Och framför allt, och jag citerar: "Using Windows without a valid license technically violates Microsoft's End User License Agreement (EULA)." samt "No Free Upgrades: If you are using Windows 10 without activation, you won't be eligible for free upgrades to newer versions like Windows 11 through the standard channels."

Hugade spekulanter får alltså värdera hur mycket ovan är värt.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Det intressanta med bakgrundsbilden, är att den omvägen inte fungerade (som i dåtid), på min jobbdator då företaget hade spärrat all möjlighet via policys också. Numera får jag byta bakgrundsbild, tack snälla firman.

Gemini säger också att man inte kan ändra färger och teman, byta bild på låsskärmen eller byta fonter. Inget av detta har jag någonsin gjort.
Tydligen begränsas möjligheten att modifiera startmeny och aktivitetsfältet också.

Sen kan man visst få en popup ibland också, samt att vissa uppdateringar kan fördröjas eller inte komma alls.

Och framför allt, och jag citerar: "Using Windows without a valid license technically violates Microsoft's End User License Agreement (EULA)." samt "No Free Upgrades: If you are using Windows 10 without activation, you won't be eligible for free upgrades to newer versions like Windows 11 through the standard channels."

Hugade spekulanter får alltså värdera hur mycket ovan är värt.

Låsskärm, startmeny och taskbar låter jag vara osagt men iaf win 10 funkar det som vanligt.p

Möjligt att de låste ner win 11 ytterligare återstår att se vad som händer den dagen jag kör in win 11 och kör oaktiverat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Ja, jag har ju Microsoft 365 Personal för 1 199,99 kr per år. Så Microsoft vore dumma om dom spärrade min produktnyckel.

Exakt. Om du satt på en gammal crackad Windows med patchade systemfiler eller liknande som när som helst skulle kunna sluta fungera hade du förmodligen inte varit lika villig att köpa en sådan prenumeration eftersom även den då skulle riskera att bli värdelös.

Skrivet av tcntad:

Det kan jag nästan garantera.
Det många skiter i/inte vet är ju att man kan köra W10/11 gratis med endast väldigt få begränsningar.

Precis. De har ju lättat upp de begränsningar man stöter på utan att vara aktiverad ganska mycket. Förut startade väl datorn om med någon timmes mellanrum när ens 30 dagars grace period tog slut vill jag minnas.

Skrivet av mrTLU:

Ibland kan man leta upp bilden de satt och skriva över den med sin egen bild med samma filnamn.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q