SweClockers klassiska musmattor återvänder!

VESA presenterar Display HDR True Black 1000

Permalänk
Medlem

För en dispay man har på en armlängds avstånd så tycker jag att True Black 400 är mer än tillräckligt. Men då sitter jag oftast och spelar kvällstid i ett relativt mörkt rum. För alla som spelar i ett välbelyst rum, alt personer som älskar känslan att tända badrumslampan på natten, så kommer nog True Black 1000 vara en ljusglimt i vardagen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Jepp, håller med. Och med 120Hz åtminstone. Vore toppen.
Vilken TV-modell köpte du?

Det är en LG Nano956. Tyvärr verkar ju 8K gå samma väg som 3D-tv, de var relativt vanliga när jag köpte denna men det finns inga vettiga alternativ nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Det blir runt 150 ppi, lite lågt tyvärr.

Även om 150 ppi duger så är jag böjd att hålla med.

Längtar efter allra minst 5K men helst 8K på 27", så jag äntligen kan stänga av antialias i spel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av AlexCooper:

Kan du förklara vad Pixelmappade typsnitt på KDE innebär?

Gärna en skärmbild på inställningarna, eller länk till hur det ska se ut, om du kan.

(Googlade, men hittade inte nått rakt på sak. Kör själv bl.a. Linux Mint Cinnamon, så vore kul att lära sig mer om det är nått jag missat.)

Har flera vänner som kör med lite lägre upplösning än jag själv tycker är behagligt, för text, på deras skärmar. Men då kanske detta är nått jag kan tipsa dem om isf.

Gärna, hoppas alla står ut med lite OT

Öppna bilderna "i ny flik" nedan så tror jag det syns tydligt vad jag menar med pixelmappat:

Bakgrund: Jag fick torra ögon när jag bytte från Windows 7 till Windows 10. Jag fattade aldrig var det var, tills jag lekte runt med en linuxdist där fonterna upplevdes som skarpa. Forskade lite mer och kom fram till att jag körde Windows 7 med "classic" tema, utan cleartype, och med Tahoma som standardfont. Detta lyckades jag aldrig återskapa med Windows 10. Cleartypes kantutjämningsintällningar gjorde varken till eller från.

Lösning: Sätt upplösningen till native-upplösning, tex 1920x1080 på en vanlig 1080p-monitor.

Se till så "Microsofts" fonter är installerade, tex Times new roman, Tahoma mfl. Det är VÄLDIGT viktigt att man väljer rätt fonter om man inte vill köra med kantutjämning då de flesta fonter ser ut som skräp. Tahoma ser bra ut.

Ställ in KDE:

Ställ in Firefox:

och

Resultat: Större text har lite antialising (lila pil, men liten text (grön pil) är skarp, en linje på 1 pixel är 1 pixel på skärmen

Skarpt och fint:

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Öppna bilderna "i ny flik" nedan så tror jag det syns tydligt vad jag menar med pixelmappat:

Dum fråga men varför 110% zoom i firefox? Kör inte firefox själv men gissar 100% är standard och verkar som zoom bara ökar risken för konstigheter?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Dum fråga men varför 110% zoom i firefox? Kör inte firefox själv men gissar 100% är standard och verkar som zoom bara ökar risken för konstigheter?

Tycker det känns lite bättre när man surfar. Både 100% och 110% ser bra ut, det är mer en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag börjar misstänka att jag är överkänslig. Kan inte ens använda HDR400 längre perioder kvällstid för jag upplever det alldeles för ljusstarkt på min OLED.

Jag har min primära skärm på 15 % i ljusstyrka och 20 % på min andraskärm. Jag har nog också missat grejen.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shiftypants:

Jag har min primära skärm på 15 % i ljusstyrka och 20 % på min andraskärm. Jag har nog också missat grejen.

Jag kör 0% på min huvudskärm, och oftast runt 25-35% på min TV (LG OLED)... men kan ändå uppskatta HDR när det används på ett vettigt sätt.

Vissa spel/filmer/serier försöker väl bara maxa på hur flashigt något blir, ibland bokstavligt, som när t ex laserpistoler är 700+ nits i en i övrigt mörk scen... då går det ju inte att titta på det, och jag kör hellre SDR.
När HDR används rätt kan det göra stor skillnad dock, och det behöver inte vara bländande för det heller.

Ett par spel där jag uppskattat HDR är Ori and the Will of the Wisps (ett av mina favoritspel oavsett grafik) och The Last of Us. Även i Horizon: Zero Dawn tycker jag det bidrar klart positivt.
Ställde dock ner inställningarna en aning i Ori då det var för hög kontrast och för starka färger, men det gör fortfarande enorm skillnad, så att SDR ser urvattnat och trist ut när man växlar tillbaka.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag kör ofta med 120% i Firefox. Har inte råkat ut för några större konstigheter. Går ju fort att nollställa om det behövs.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Nu känns det bättre. Jag är inte ensam

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

För mig är det nog läsbarheten. 100% då blir text lite för smått för att jag ska tycka det är skönt att läsa, då på 27" 1440p-skärm...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Äntligen får OLED-skärmar riktig hdr. Är för närvarande på 4k 144hz. Väntar på 4k 360hz eller 480hz. 1440p är en nedgradering för mig. Det går jag aldrig tillbaka till.

Jag kör själv en 4k 160hz men kommer sällan upp i såpass höga frames för att nyttja det helt och hållet. Så 480 låter som en helt egen utmaning må jag säga.

Är det med ULMB och spela CS2 man kan tänkas nyttja en sådan skärm tro?

Permalänk

@Charles Finley Tack för info o bilder. Nu fattar jag vad du menade. Fonterna är alltså gjorda i alla storleksstegen (i heltal givetvis, inga 8,5-storlekar o dyl.) för att på se bra ut i em native upplösning.

Men, ändrar inte det utseendet om du kör förstoring i Firefox? (alltså inte längre pixelmappat?)

Förresten. Vilket program/inställning är det på bilden efter ”och”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Jag kör själv en 4k 160hz men kommer sällan upp i såpass höga frames för att nyttja det helt och hållet. Så 480 låter som en helt egen utmaning må jag säga.

Är det med ULMB och spela CS2 man kan tänkas nyttja en sådan skärm tro?

Med MFG.

Permalänk
Skrivet av AlexCooper:

Men, ändrar inte det utseendet om du kör förstoring i Firefox? (alltså inte längre pixelmappat?)

Förresten. Vilket program/inställning är det på bilden efter ”och”?

Nope, ser fortfarande bra ut med zoom

Inställningsfönstret är firefox avancerade inställningar för teckensnitt (lila pil nr 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Sant. Jag räknade inte med framtida tekniker när jag köpte skärm senast och MFG inte ens var marknadsfört. Men nästa monitor kommer helt klart att inkludera högre hz om MFG levererar så bra som det lovas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Heymelon:

Sant. Jag räknade inte med framtida tekniker när jag köpte skärm senast och MFG inte ens var marknadsfört. Men nästa monitor kommer helt klart att inkludera högre hz om MFG levererar så bra som det lovas.

Det är testat av tredje part nu iaf:

Ska kolla den strax själv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

https://www.youtube.com/watch?v=B_fGlVqKs1k

Det känns som allt som är transparent inte funkar alls, och om man sitter med 75% interpolerade rutor kommer det ganska snabbt bli störigt i de flesta spel

Sen som de nämner många gånger: det ger minst artefakter när grundfrekvensen är över 60, det är ju så det behövs minst av allt…

Nej det känns ganska B faktiskt

Jag är faktiskt ärligt förvånad att Nvidia släpper det i ett sånt skick, eller att det inte är markant bättre än 1FG från DLSS3

Tråkigt ord att använda men det känns verkligen fejk den här gången, det failar mer när det behöver funka och tvärt om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

https://www.youtube.com/watch?v=B_fGlVqKs1k

Jovars, inkluderar nuvarande tredjeparts tester i att det lovar gott. Hur bra det käns personligen återstår att se men jag har haft resultat jag var nöjd med från gamla FG redan så det kommer troligen att finnas ett per användningsområden för mig.