Sony WH‑1000XM6 nära lansering

Permalänk
Medlem

Jag har ett par xm3 hemma, men något har hänt och det går knappt att höra något från mikrofonen.

Vet någon om det går att lösa? Är mikrofonen bättre på nya headset generellt?

Permalänk
Medlem

Har provlyssnat XM3 och utan EQ lät dom verkligen horribelt, överhypad övre bas/lägre mellanregister och dåligt med diskant så dom lät bara instängda och murriga, och vad jag sett så låter XM5 likadant fast med ännu värre överhypad övrebas, sådär att man måste dra ner den med 10dB för att inte vara helt olyssningsbara. Så får helt enkelt hoppas att Sony fixar detta i dessa XM6 om dom ska vara nåt att ha öht. Följ Harman helt enkelt, och gör detta även på WF-serien, mina XM4 kräver och rejält med EQ för att inte låta instängt.

Permalänk
Medlem

Hoppas de går att vika denna gången.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Mina XM3 ör nog de bästa "teknik" köpet jag gjort.
Nu är dom tejpade för stt plasten sprack men elektroniken fungerar fint så jag kör på!

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Grymt.

Har två par av XM5, NC är galet bra och dom sitter skönt på skallen.
Men ska bli intressant att se dessa

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med mina XM5 och använder dem så pass ofta att det inte är orimligt att det blir en uppgradering om det är någon märkbar skillnad mellan modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Har provlyssnat XM3 och utan EQ lät dom verkligen horribelt, överhypad övre bas/lägre mellanregister och dåligt med diskant så dom lät bara instängda och murriga, och vad jag sett så låter XM5 likadant fast med ännu värre överhypad övrebas, sådär att man måste dra ner den med 10dB för att inte vara helt olyssningsbara. Så får helt enkelt hoppas att Sony fixar detta i dessa XM6 om dom ska vara nåt att ha öht. Följ Harman helt enkelt, och gör detta även på WF-serien, mina XM4 kräver och rejält med EQ för att inte låta instängt.

Jag är glad att jag är såpass ignorant att jag tycker mina vanilla XM3 har bra ljud. Det är oavsett inte det som är viktigt för mig, utan att NC fungerar som det ska, och det gör det ju tveklöst.

Men ännu bättre ljud hade jag ju självklart inte tackat nej till.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag har AirPods Max och egentligen enbart för att jag befinner mig i Apple(träsket)Ekot, kan egentligen inte klaga, men inbillar mig att det finns bättre/prisvärdare lurar att investera i.!? Vad säger expertisen här?

Jag var sugen på dessa, men gillar inte att man inte kan vika ihop dom helt som man kan med QC35. Dom slinker med i fickan på vinterjackan tex, vilket är sjukt nice. Sen gillar jag inte touch knappar, tycker alltid det är lite pilligt, speciellt med handskar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Känner precis likadant! QC35 är så otroligt slimmade i jämförelse med dels Bose egna QC Ultra men också Sonys WH-1000-modeller. Dessutom har jag inte hittat några hörlurar som sitter så bekvämt som QC35 gör. De är helt klart en klass för sig när det kommer till komfort!

Verkligen. Och att de går att vika. Köpte Bose original kuddar och bytte ut förra året och dom blev som nya. Om man upplever att NC har börjat bli dålig så kan jag nästan garantera att det är kuddarna som är slitna. Isoleringen blev mycket bättre med nya kuddar. Köpte tidigare nått 3e part märke på kuddar och de var inte i närheten av lika sköna

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

hatar qc serien, älskar mina bose 700 är inne på mina andra nu.

Nyfiken, vad gör 700serien bättre? Har inte testat dem än, men tyckte designen inte var lika tilltalande som QC serien.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se om man kan höja ljudet vid samtal till över 50% utan att motparten hör sig själv eka jämfört med XM5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag är glad att jag är såpass ignorant att jag tycker mina vanilla XM3 har bra ljud. Det är oavsett inte det som är viktigt för mig, utan att NC fungerar som det ska, och det gör det ju tveklöst.

Men ännu bättre ljud hade jag ju självklart inte tackat nej till.

Lite EQande på den så kan jag tänka mig att du skulle tycka dom "öppnade upp sig", "blev som nya", "det finns ju genvägar till det perfekta ljudet" etc.
Du kan ju följa den här guiden om du vill, kanske inte allt eftersom det mesta nog inte kommer göra så stor skillnad, men EQ-inställningen kan du ju göra ett försök med.
Nu är iofs den inbyggda EQn under all kritik och allt kan göras ännu bättre om du orkar fippla med tredjeparts-EQ (såvida du inte kör välljudsfientliga iPhone), men det är fortfarande mycket bättre än ingenting

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Verkligen. Och att de går att vika. Köpte Bose original kuddar och bytte ut förra året och dom blev som nya. Om man upplever att NC har börjat bli dålig så kan jag nästan garantera att det är kuddarna som är slitna. Isoleringen blev mycket bättre med nya kuddar. Köpte tidigare nått 3e part märke på kuddar och de var inte i närheten av lika sköna

Ja precis! Även jag renoverade mina kuddar för ett par år sedan och hoppas kunna göra detsamma igen om inte Bose släpper en efterföljare innan dess!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Jag slutade köpa dem efter XM3. XM4 var en klar nedgradering.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Har XM3 som jag använt länge nu och fortfarande använder varje dag. Har varit sugen på att upgradera ganska länge nu bara för att dom nyare borde vara ännu bättre, men när man kollar recensioner och data från tester som tex rthings (https://www.rtings.com/headphones/reviews/sony/wh-1000xm3-wir...) så framgår det att XM3 är bland dom bästa fortfarande. Nyare generationerna har nya problem som XM3 inte hade, och den enda egentliga fördelen är väl att mikrofonen är bättre... hoppas att XM6 blir ett steg tillbaka närmare XM3 fast med bättre ANC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Testade du dom kanske utan ANC igång och med bluetooth? Ljudet är ganska klent när ANC är avstängd och dom låter bättre med kabel än bluetooth. Har jämfört dom med andra hörlurar i samma prisklass utan ANC (ett par från AKG, som lät sämre än XM3, och ett par från shure som var ganska likvärdiga). Skulle ändå säga att ljudet är fullt godkänt så länge ANC är igång, annars låter dom ganska illa. Men folk har olika smak också, kan tänka mig att vi har ganska olika åsikt om framförallt basen. En sänking med 10db är ganska extremt 😅.

Permalänk
Snusfri

Kom på att jag har ett par XM3 som jag inte använder pga att ena sidan sprakar, kanske ska köpa reservdel och laga..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

”Räknar vi bort EQ är det de sämsta lurarna någonsin”.

OK. Skönt argument😂😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauc:

Testade du dom kanske utan ANC igång och med bluetooth? Ljudet är ganska klent när ANC är avstängd och dom låter bättre med kabel än bluetooth. Har jämfört dom med andra hörlurar i samma prisklass utan ANC (ett par från AKG, som lät sämre än XM3, och ett par från shure som var ganska likvärdiga). Skulle ändå säga att ljudet är fullt godkänt så länge ANC är igång, annars låter dom ganska illa. Men folk har olika smak också, kan tänka mig att vi har ganska olika åsikt om framförallt basen. En sänking med 10db är ganska extremt 😅.

Jag använder mina med kabel till kontroller (PS5) utan ANC. Kan inte hålla med om att de låter sämre utan ANC.

Permalänk
Medlem

Är nöjd med mina XM3. Köpte dom nästan vid release i slutet av 2018 och använt nästan dagligen i kanske 6-12 timmar både hemma (tunna väggar) och i kollektivtrafiken. Hanterar dem allt annat än varsamt, men ser inga tecken på att de skulle vara annat än nya. Batteritiden är perfekt och har bytt kuddarna en gång.

Enda nackdelen är att de beter sig konstigt i kyla, men går att komma runt enkelt.

Köpde dessa istället för QC35 p.g.a. USB-C, men antar att det finns fler C-laddade lurar nuförtiden. XM5 skulle gå bort direkt för att man inte kan fälla ihop dem, men får se vad det finns för alternativ om/när dessa börjar ge upp. Tror det fanns nåt ljudformat också som XM3 stödjer men XM4 inte gör, men är inte säker på om jag ens använder den med mina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag använder mina med kabel till kontroller (PS5) utan ANC. Kan inte hålla med om att de låter sämre utan ANC.

De är suveräna till PS5. Helt klart bland de bästa lurar jag haft till konsolen. Kör man inte mumtiplayer eller behöver kommunicera så behöver man inget annat

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

De är suveräna till PS5. Helt klart bland de bästa lurar jag haft till konsolen. Kör man inte mumtiplayer eller behöver kommunicera så behöver man inget annat

Håller med. Jag har testat pluse elite till PS5 (som har fått bra kritik). Men mina andra hörlurar är mkt bättre.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande XM2 som jag köpte begagnade funkar fortfarande bra. Mycket nöjd

Men skulle gärna uppgradera, vill dock inte tappa möjligheten att fälla ihop. Tittar lite på Marshall Monitor III ANC som går att fälla ihop rejält. Vet dock inte hur deras ANC är jämfört med Sonys....

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Jag önskar att fler gjorde som sennheiser förr i världen (läs momentum wireless 2/3) och byggde "premium" lurar i bra material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bastich:

Jag önskar att fler gjorde som sennheiser förr i världen (läs momentum wireless 2/3) och byggde "premium" lurar i bra material.

Ja, nåt sånt hoppas jag på med Sonys nya generation. Ett par premiumlurar för hemmabruk som inte är gjorda för att vara portabla.

Visa signatur

-dool