Bra FPS men laggproblem i Deadlock och CS2 – vad kan vara orsaken?
Hej!
Köpte en dator för ungefär ett år sedan, och den har fungerat klanderfritt fram tills för några dagar sedan. Nu upplever jag lagg i både Deadlock och CS2, och jag är osäker på om det kan röra sig om packet loss. Jag märker bland annat att skotten inte alltid registreras och att spelkaraktärerna teleporterar fram och tillbaka flera meter med jämna mellanrum, trots att FPS ligger stadigt över 250, beroende på spelet.
I både Deadlock och CS2 har jag en overlay (troligtvis från Steam) som visar en pil (neråt) som går från 0 % upp till mellan 1–20 %, och den blir röd ibland. Jag misstänker att detta kan vara relaterat till problemet.
Jag har redan uppdaterat till den senaste BIOS-versionen och de senaste drivrutinerna för grafikkortet, men problemet kvarstår. Har någon erfarenhet av liknande issue eller kan ge en ledtråd till vad som kan vara fel och hur detta i så fall kan åtgärdas? Det kan vara värt att nämna att fiberleverantören genomförde ett underhållsarbete i närområdet för ett par dagar sedan, eller eventuellt för en vecka sedan (osäker på om problemet började efter detta). Jag har dock varit i kontakt med dem, och de säger att allt ser bra ut från deras sida (dock kan deras "särskilda" team göra en närmre analys om problemet kvarstår). Jag kör kabelanslutning direkt till modemet nu! (250/250 mbit). Ingen annan använder nätverket.
Här är mina specs:
1 x MSI GeForce RTX 4090 24GB Ventus 3X E OC
1 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB
1 x G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X
1 x ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI
1 x AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB
1 x be quiet! Pure Base 500 DX Svart
1 x Arctic Liquid Freezer II 240
1 x MSI MPG A1000G PCIE5 1000W
Stort tack!