Helgsnack: Vilka klassiska datormärken saknar du?

Permalänk
Medlem

De flesta märken och företeelser som försvunnit har väl gjort det av en anledningen, att de kanske inte var så bra / konkurrenskraftiga eller att tiden sprang ifrån dem (t.ex. napster). Så med några få undantag saknar jag inte gamla märken, nya eller de som finns kvar är oftast bättre. Till undantagen hör t.ex. 3dfx och särskilt Commodore med Amiga, där man känner att det verkligen fanns en potential som aldrig hann förverkligas fullt ut.

Det jag saknar mer än gamla datormärken är genuina tech-siter som det Tom's hardware och Anandtech stod för en gång i tiden. idg.se var en svensk variant (nåja) vars främsta attraktion var Jörgen Städjes artiklar (han gjorde några inspel på swec också) samt det aktiva forum (någon som minns kebabbert & Mr Information? ) de utan förvarning plötsligt stängde ned och därmed dödade intresset för sidan.

Sweclockers är imponerande för sin kvalitet och uthållighet trots sin mindre svensk-språkiga marknad, men det är klart att man saknar när profiler tackar för sig, som senast Jonas men tidigare Emil, Kenneth, Noelia, Jacob, Anton etc.

Om det är något man lärt sig i livet så är det att man kan dela in det i epoker. När man är mitt uppe i en epok tror man att den kommer vara för evigt, men det gör den aldrig. Det kan vara bra att reflektera över ibland.

Permalänk
Relik 📜

Nostalgisk saknad för AST ändå!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RTX 4070 Ti Super - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Gamla Datormagazin. Det är inget datormärke tänker ni kanske? Men det lämnade allt ett stort märke i själen på en ung datornörd.

Annars, som många redan rätteligen skrivit; Commodore Amiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Gamla Datormagazin. Det är inget datormärke tänker ni kanske? Men det lämnade allt ett stort märke i själen på en ung datornörd.

Annars, som många redan rätteligen skrivit; Commodore Amiga.

Flikar in lite med att jag håller med, ingen annan tidning (eller websida) för min del som satt sig lika mycket i minnet. Ta bara t.ex. BackChat som förmodligen inte skulle fungera numera pga något lättkränkta människor, även om den spalten var skriven på skoj. Utmärkelser som "Veckans tönt" "Veckans ingenting" etc.
Exempel på svar från den eller de som var Brad S i BackChat.
"Hur ska vi kunna avreagera oss på dumma lamerinsändare som ditt om vi lägger ner BackChat, din döhjärna." - Brad S
"Om du vill ha en joysticktest helt baserad på dess uthållighet, så säg det, din förmultnade kioskråtta. Wicon kan du slå mot ditt huvud 10.000 gånger utan att den går sönder, vilket du uppenbarligen också har gjort" - Brad S

Vet inte om hur SC ställer sig till länken, de får väl plocka bort i värsta fall men med tanke på att vare sig skribenter eller ägare av varumärket motsatte sig projektet (källa : Spelpappan)så finns https://dmzarkivet.se/.

Permalänk
Medlem

BFG och Point of view grafikkort hade jag några av

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Men har JVC något gemensamt med Victor som såldes i Sverige?

Var Kyocera, så japanskt iallafall

Kommer ihåg en PC som många skolor och institutioner använde, men tror inte den hette Victor.

Var bara en liten stående PC med för tiden väldigt små mått, fronten var nog lite mer än 1 dm bred och runt 3 dm hög, kan nog ha varit 4 till 5 dm djup.

När man öppnade den så var den så knökad att man nästan trodde den var komprimerad i en press.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Som moderkortstillverkare så saknar jag nog mest 90-talets Tyan.

Älskade deras dual CPU (SMP) Tiger-moderkort!

<Uppladdad bildlänk>

Tyan var lite av moderkortens Rolls-Royce och kostade därefter

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Matrox grafikkort
Skribofont AB
LG (mobiltelefoner)

Skrivet av Tooompa88:

Kommer ihåg när jag och tre kompisar åkte till Stockholm och shoppade PC prylar på Skribofont.

Känns lite som dom var föregångaren till Webbhallen som körde lite samma koncept efter att Skribofont kursade.

Ett Matrox grafikkort hade jag också så klart 🤣

Och så hade man Soundblaster Ljudkort i sin PC, den dyrare modellen med guldpläterade RCA kontakter.

Det var gamla goda tider det👍

Matrox gör forfarande kylare till grafikkort:
https://www.proshop.se/Grafikkort/Matrox-Arc-A380-6GB-GDDR6-R...

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av decee:

Flikar in lite med att jag håller med, ingen annan tidning (eller websida) för min del som satt sig lika mycket i minnet. Ta bara t.ex. BackChat som förmodligen inte skulle fungera numera kan pga något lättkränkta människor, även om den spalten var skriven på skoj. Utmärkelser som "Veckans tönt" "Veckans ingenting" etc.
Exempel på svar från den eller de som var Brad S i BackChat.
"Hur ska vi kunna avreagera oss på dumma lamerinsändare som ditt om vi kägger ner BackChat, din döhjärna." - Brad S
"Om du vill ha en joysticktest helt baserad på dess uthållighet, så säg det, din förmultnade kioskråtta. Wicon kan du slå mot ditt huvud 10.000 gånger utan att den går sönder, vilket du uppenbarligen också har gjort" - Brad S

Vet inte om hur SC ställer sig till länken, de får väl plocka bort i värsta fall men med tanke på att vare sig skribenter eller ägare av varumärket motsatte sig projektet (källa : Spelpappan)så finns https://dmzarkivet.se/.

Gamers och nördar hade hårdare hud på den tiden, ofta påtvingat så just på grund av att vi var nördar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Kommer ihåg en PC som många skolor och institutioner använde, men tror inte den hette Victor.

Var bara en liten stående PC med för tiden väldigt små mått, fronten var nog lite mer än 1 dm bred och runt 3 dm hög, kan nog ha varit 4 till 5 dm djup.

När man öppnade den så var den så knökad att man nästan trodde den var komprimerad i en press.

Låter som en Victor. Här utan diskettstation och addpack.

Bild från: https://www.dreamcast.nu/victor-v386mx/

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det måste ändå vara IBM PC. Denna kontorsgrå låda av mystik, vars anspråkslösa utseende gjorde varje revisor grön av avundsjuka. Med ett formspråk som andades offentlig förvaltning, ett gränssnitt som mötte dig med en förföriskt blinkande caret och välkomsthälsningen C:\>.

Du skrev dina kommandon som om du vore en digital trollkarl, där varje framgångsrik DEL eller COPY blev en triumf i sig. Diskettstationens surrande vals sjöng vinjetten till ständigt nya upptäckter. Det var en schweizisk armékniv i en värld fylld av skruvmejslar ... <3

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Där ser man

Tack för att du friskade upp mitt fallerande minne
Ibland så behöver även nostalgi en refresh, vet inte, men kan vara att jag förträngt namnet då dom var en ren "pain in the ass" att serva.
För det mesta så var det byte av batteri för cmos som var lött och icke standard cr2032, men även det var en plåga för att inte säga sätta ihop allt igen.

Liten och söt på bordet, men en ren bitch att serva...

Fanns inte den i tidigare variant som 286'a?

Innan jag skrev klart svaret så blev det en liten nostalgitripp på nätet, där V386MX känns som en dröm att serva, i förhållande till vad jag minns. Har för mig att det satt ett Genoa grafikkort i maskinen, om inte minnet ger ett spratt igen
Känner inte riktigt igen den med 4 st kortplatser på baksidan, har för mig att det var två? Kanske tre?

Mitt minne av dessa är ifrån slutet av 80-talet då jag var på Partman i Halmstad.

Visa signatur

--

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av maweric:

Majestätisk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det måste ändå vara IBM PC. Denna kontorsgrå låda av mystik, vars anspråkslösa utseende gjorde varje revisor grön av avundsjuka. Med ett formspråk som andades offentlig förvaltning, ett gränssnitt som mötte dig med en förföriskt blinkande caret och välkomsthälsningen C:\>.

Du skrev dina kommandon som om du vore en digital trollkarl, där varje framgångsrik DEL eller COPY blev en triumf i sig. Diskettstationens surrande vals sjöng vinjetten till ständigt nya upptäckter. Det var en schweizisk armékniv i en värld fylld av skruvmejslar ... <3

När nostalgin är på topp...

Har du funderat på en karriär inom lyrik

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Där ser man

Tack för att du friskade upp mitt fallerande minne
Ibland så behöver även nostalgi en refresh, vet inte, men kan vara att jag förträngt namnet då dom var en ren "pain in the ass" att serva.
För det mesta så var det byte av batteri för cmos som var lött och icke standard cr2032, men även det var en plåga för att inte säga sätta ihop allt igen.

Liten och söt på bordet, men en ren bitch att serva...

Fanns inte den i tidigare variant som 286'a?

Innan jag skrev klart svaret så blev det en liten nostalgitripp på nätet, där V386MX känns som en dröm att serva, i förhållande till vad jag minns. Har för mig att det satt ett Genoa grafikkort i maskinen, om inte minnet ger ett spratt igen
Känner inte riktigt igen den med 4 st kortplatser på baksidan, har för mig att det var två? Kanske tre?

Mitt minne av dessa är ifrån slutet av 80-talet då jag var på Partman i Halmstad.

Skrivet av Enviro:

Majestätisk!

Uppvuxen med en Victor 386 25 mhz. Mycket Civ 1 som spelades på den

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Uppvuxen med en Victor 386 25 mhz. Mycket Civ 1 som spelades på den

Min tonårstid upplevde skapelsen av 4004, 4040, 8080, 6800 6502, 1802 med flera, alltså (4bit) 8-bitars eran. Med en panel av vippor.

J-Bird var ett, Space Invander var ett annat...

Kommer ihåg när jag satt vid chark disken på Åhlens, helt borta i en annan värld och läste om Intels nya CPU 80188/80186, när en dam stannade och bannade mig för att jag svor, något jag själv inte ens visste att jag gjort.
Jag förstod senare att jag verkligen hade svurit över IBM som inte lyckats hålla sig till Intels designrekommendationer, IBM hade inte brytt sig om Intels rekommendationer gällande minneshantering, varvid man kunde göra ett short jump och i praktiken få till ett long jump om man befann sig högt upp i minnesadress och med short jump hoppa till början av minnet.
Såg framför mig att 80188/80186 aldrig skulle få framgång i PC!

Något som gjorde i80188/i80186 inkompatibel med IBM PC. Vilket förklarar varför det blev ett hopp från 8088 till 80286...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Finska BitBoys Oy! De hade minsann världens bästa grafikkort. Eller var det bara vaporware? Här finns det en spännande historia att grotta i, känner jag.

Permalänk
Medlem

Jag saknar Logitech mx510/mx518

Permalänk
Medlem

Nostalgitripp deluxe när man läser flera inlägg.

Lite minnen som triggas och man saknar:
Tyan Titan II
Matrix Millenium
Sound Blaster AWE32
Zalmans ”solfjäder”
Klippa disketter med håltång, så de blev dubbelsidiga.
Celeron-333 som kunde klockas ”enormt”, om man fick tag på rätt modell…

Det mest minnesvärda jag saknar var när jag var över hos en polare som hade ett Roland-interface och kopplade sin Amiga till en förstärkare.
Musiken i Leisure Suite Larry var såååå sjukt imponerande 😮

Sedan saknar jag Parrot och Dr SBaitso 😆

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Har inte varit med i hårdvaruvärlden länge men första som kommer till tanke är Packard Bell. Brorsans första egna dator, som jag själv körde ibland, var en sådan. Det sades tidigare i tråden att de köptes upp av Acer vilket stämmer. Dock verkar de inte sälja sina datorer i Sverige längre, vilket är lite av en bummer.

Permalänk
Medlem

Endast en, Silicon Graphics. Saknar dessa ouppnåbara, mystiska och mytiska burkar. Och den speciella designen. Vore så coolt om de hade funnits som PC chassin!

(ja, och Amiga naturligtvis)

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

IBM personal computers (desktop) hade en sån

Klart saknat!

Synd att de sålde ut till kineserna (Lenovo).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Amiga. Ingen maskin har gjort mer för svensk och utländsk musik. Glömmer inte alla rullande Demos.
Att Atari hade inbyggt midi-interface, är förvisso inte en bagatell men, men... Amiga regerade på den tiden.

Skulle nog säja att du har totalt fel där.

Atari ST regerade bland musiker. Det var Atari på lågprissidan av musiker och Mac på high end.

Själv körde jag MIDI på PC med ett Roland MPU-IPC-kort.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaManX:

Commodore - särskilt Amiga. Hade kunnat köra ett OS likt vad windows är idag, fast stabilare och
utan bloatware.

AmigaOS saknade ju just stabilitet tack vare total obefintlighet av något som helst minnesskydd. Guru Meditation.

Skrivet av MegaManX:

Keytronics tangentbord minns jag också med värme.

Kassa tangentbord. Alla hajpade Keytronics, men det hade inte en chans emot kvaliteten hos mitt Cherry på den tiden med mekaniska brytare.

Skrivet av MegaManX:

Om man vänder på det hela. Vilket märke från förr, som finns kvar än idag, hade man klarat sig utan?

HP - kompisar som hade datorer från dem när man var mindre. Var kassa! Och nu har man genom åren haft ett antal datorer från dem genom arbetet. Kassa allihopa. Hade hellre sett att jag fått en DELL. Men sen är det ju detta med offentlig upphandling…

HP är ett legendariskt bolag skapat av riktiga ingenjörer. DELL däremot ett billigt postorderföretag som enbart kopierar alla andra.

Själv hatar jag DELL-maskiner jag haft på mina jobb, och föredrar just promaksiner från HP, Lenovo ThinkPad, Microsoft Surface Pro och Apple Mac MBP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

NeXT maskiner var coola. Använde postscript för att rita till skärmen, så det var verkligt wysiwyg.

Connection Machine från Thinking Machines Corporation var också coola. Flera tusen CPUer. De visade vilka CPUer som arbetade, på stora paneler av LEDs. Fick aldrig tillfälle att programmera dem, men fantiserade om att göra ett CPU-tetris att spelas på panelerna.

Men vad jag saknar mest är nog joysticks med force feedback till vettiga priser. Tror alla teknologierna blev uppköpta av ett patenttroll, så nu finns det knappt att få tag på, och spelstödet har blivit därefter.

NeXT är en klassiker. Har själv budat hem en maskin från Tradera.

Jo, FF hade varit grymt om det kunde gjort en come back på joysticks. På bilrattar så är det dock fortfarande grymt stort än i dag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ollivetti är det väl ingen som saknar iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

En annan flitigt använd skoldator, var ju svenska ABC80, m. fl modeller. Se alla bilder, hos goo gle...

Permalänk
Medlem

Jaja. Amiga saknade minnesskydd. Det gjorde "konkurrenterna" också, trots högre pris. Konkurrenterna saknade dock riktig multitasking så det var inte lika vanligt med krascher. Körde man bara bugfria program på Amigan var det inga problem att ha en uptime på veckor om man körde BBS exempelvis, samtidigt som man använde datorn till att skriva dokument (inte i kindwords...), göra musik, spela musik, rita, spela en del spel, etc. Kraschade det gick det ofta att boota från RAM-disk om man satt upp en sådan.

Programmerade jag kraschade väl datorn rätt ofta dock....

Så, ja, saknar Commodore.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave