Helgsnack: Vilka klassiska datormärken saknar du?

Permalänk
Medlem

Abit, har saknat dem länge nu

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.

Permalänk
Medlem

Compaq och DEC.

Permalänk

Kommer ni ihåg Olivetti.

Bra dokumentär om detta företag. https://youtu.be/X7XEa7tC7xU?si=E3tdCU2uOk6NeYP_

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Vart tog Victor datorer vägen? Var ganska framgångsrika i slutet av 80-talet.

/ B

Skrivet av jopl-123:

Hört talas om JVC, tror de fortfarande finns kvar men inte med datorer

Men har JVC något gemensamt med Victor som såldes i Sverige?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

IBM Thinkpad saknar jag. Hade varit intressant att se var Thinkpad hade varit utan Lenovo.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Nej, snälla. Det var inte bättre förr med pipande modem..
Overclockning var ett mantra som bara de ny-rika hade råd med.
Victor 386A 20 Mhz.. 29,995 :- plus moms.
Hela kommuner och banker datoriserades.
Pall-vis om 16 till 20 burkar.
Köpte en av nostalgi-skäl för 40 kr, av en sopgubbe, på en loppis. Fungerade perfekt efter alla år. Hade stått i receptionen på Club Alexandra. Alla kändisars namn och adress-register fanns kvar.
Disken var okej. Det fanns ett annat halv-stort företag I Sverige med flyttbara hårddiskar. Minns inte namnet.
Se vad vi har idag. En jäkla fin skillnad.

Permalänk
Skrivet av OskarM:

Jag saknar DFI moderkort, Lanparty för att vara mer specifik.

Tänkte direkt på DFI Lanparty!

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • MSI 5080 Vanguard SOC • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem

Får väl säga Atari då, många kärleksfulla minnen...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Vart tog Victor datorer vägen? Var ganska framgångsrika i slutet av 80-talet.

/ B

Jag vet. Jobbat hos Victor.
Victor Sv AB såldes av Ägaren Mats Gabrielson till amerikanska Tandy (?). Sedan såldes det vidare till ATT, som valde senare att lägga ner varumärket.
VictorSoftware's kundregister såldes, ungefär samtidigt, för en krona till... minns inte. (Hogia !)
Victor-maskiner fanns att köpa på Åhlens i Stockholm så sent som '90-91.
Vilka tider. Fyr-dubbelt betalt övertid hade vi, (i många månader) innan flytten från Västberga till Upplands-Väsby.
Allt i grova drag, mina vänner.
Se mitt inlägg ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Olivetti hade jag velat se mer av.

Skrivet av Tooompa88:

Kommer ni ihåg Olivetti.

Bra dokumentär om detta företag. https://youtu.be/X7XEa7tC7xU?si=E3tdCU2uOk6NeYP_

Rekommenderar också denna! 👍

Permalänk

Matrox grafikkort
Skribofont AB
LG (mobiltelefoner)

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Bitfenix chassin
XFX och EVGA Nvidia-kort
IBM

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Matrox grafikkort
Skribofont AB
LG (mobiltelefoner)

Kommer ihåg när jag och tre kompisar åkte till Stockholm och shoppade PC prylar på Skribofont.

Känns lite som dom var föregångaren till Webbhallen som körde lite samma koncept efter att Skribofont kursade.

Ett Matrox grafikkort hade jag också så klart 🤣

Och så hade man Soundblaster Ljudkort i sin PC, den dyrare modellen med guldpläterade RCA kontakter.

Det var gamla goda tider det👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Sun Microsystems. De var allra störst på arbetsstationer och servrar en gång i tiden. De hade SPARC-processorer, Solaris (Unix OS), ZFS (världens stabilaste filsystem) och Java, och gillade öppna standarder och öppen källkod.
Hade även snygg design på sina datorer, även om de kanske såg lite för industriella ut i slutet.
Min dröm när jag var ung var att jobba på (ett företag som) Sun.

Uppköpt av Oracle, som är pure evil.

Har också nostalgi till Sun, med både SunOS (startade på BSD-derivat) på deras 68K-maskiner och sedermera Solaris på deras Sparcstations. Trivia: Solaris fanns även till x86 (innan Linux tog över den marknaden).

Älskade dessutom Suns egna fönsterhanterare Open Look! ❤️

Men drömmaskinen i min ungdom och som student var dock klart Silicon Graphics om jag hade välja arbetsstation själv (vilket jag tyvärr inte fick). Så även om jag gillade Sun-maskinerna (som jag använt mycket) så var önskedrömmen dock SGI.

Också Next var rätt coola datorer, även om jag inte riktigt förstod hur de kunder motivera sina på den tiden enormt höga priser, eller förstå hur de skulle kunna ta marknadsandelar ifrån Sun eller SGI.

NextStep trodde jag dock på mer än deras hårdvara. Alltid gillat det bäst av alla Unicar.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Dåligt med kärlek till Soltek här. Riktigt usel kvalitet men ville man ha ett lila moderkort fanns det inte många alternativ.

Voltmoddat Abit och blymoddade DFI Lanparty var fantastiskt men Soltek var som ett passionerat förhållande åren innan. Lite som roulettkänslan av att starta en dator med IBM Deskstar-disk. Det var spännande att se om datorn skulle starta.

Permalänk
Medlem

Som moderkortstillverkare så saknar jag nog mest 90-talets Tyan.

Älskade deras dual CPU (SMP) Tiger-moderkort!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Linksys innan de köptes av Cisco 2003 (och därefter vad det verkar av både Belkin och senare Foxconn).
Som många andra sakar man även 3dfx, EPoX och Abit.

Permalänk
Medlem

Abit helt klart! Det har tedan sagts flera gången i tråden men värt att upprepas!

Alpha (som gjorde kylare) saknar jag också. De finns fortfarande kvar men gör inget till konsumentdatorer längre.

"Creative Soundblaster". Ja, jag vet de finns kvar men ni där ute som får upp en bild av den där 90-tals lådan med ett sjyst ljudkort vet vad jag menar.

VIA. De var ju överallt på chipsetfronten och var väl i princip helt ohotade på AMD-sidan tills nforce2 dök upp. Sen började man ju trycka in allt från i alla fall nordbryggan i cpun.

Saknar kanske är fel ord men Soyo var väl först ut med ett moderkort med vit pcb? Körde som sagt Abit så testade det aldrig dock.

Permalänk
Medlem

Amiga (/Commodore). Som nån annan i tråden också sa, det hade varit kul att se hur utvecklingen hade sett ut om någon som var beredd att satsa hade tagit tag i det hela.

Permalänk
Medlem

IBM personal computers (desktop) hade en sån

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Sun Microsystems
DEC (Digital Equipment Corporation) VAX / PDP

...

Yes!
Sun Ultra Sparc II med Solaris, OpenWindows eller CDE.
Likaså DECSystem-10 och -20 med TOPS-10 resp. TOPS-20, inget sånt där
modernt larv som grafiskt gränssnitt, utan stadiga VT-100-terminaler med 40 rader
och 132 tecken per rad.

stavfel...
Permalänk

EVGA, snälla om du kan höra oss, kom tillbaka

Permalänk
Medlem

Körde alltid med ABIT moderkort förr innan de försvann.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Montech Mkey Fullsize | Roccat Kone XP

Permalänk

Silicon Graphics jag satt mycket med dessa i skolan. De hade stora skärmar vad det ju var för storlek.
Sedan lite klassiska datormärken runt år 1995 och något år senare. Efter det kom perioden märkesdator lika med dålig speldator. Det gällde innan, men folk köpte mer märkes då.

Idag går det emot att om ett företag blir bra så blir de giriga. Bambu Labs som många såg upp till håller på att bli en Apple med inlåsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Vissa anrika företag har levt länge, medan andra har fått somna in. Vilka klassiker saknar du?

Läs hela artikeln här

Sinclair Research Ltd, dock gärna med någon som styrde upp Clive o inte bara ta billigaste vägen

DEC, mycket av vår moderna historia började ju med dem, vart hade vi varit utan PDP, VAX, Alpha o alla saker de prövade?

Acorn, saknar deras smidiga , deras os på dagens ARM, uj.....

Palm - det som HP köpte upp - hade varit kul o ha det som låg jämsides eller före Apple, mer än Google gjorde, med Palm Pre osv. WebOS på den tiden, uj....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Amiga (/Commodore). Som nån annan i tråden också sa, det hade varit kul att se hur utvecklingen hade sett ut om någon som var beredd att satsa hade tagit tag i det hela.

Amiga. Ingen maskin har gjort mer för svensk och utländsk musik. Glömmer inte alla rullande Demos.
Att Atari hade inbyggt midi-interface, är förvisso inte en bagatell men, men... Amiga regerade på den tiden.

Permalänk
Medlem

Commodore - särskilt Amiga. Hade kunnat köra ett OS likt vad windows är idag, fast stabilare och
utan bloatware.

Keytronics tangentbord minns jag också med värme.

Om man vänder på det hela. Vilket märke från förr, som finns kvar än idag, hade man klarat sig utan?

HP - kompisar som hade datorer från dem när man var mindre. Var kassa! Och nu har man genom åren haft ett antal datorer från dem genom arbetet. Kassa allihopa. Hade hellre sett att jag fått en DELL. Men sen är det ju detta med offentlig upphandling…

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaManX:

Commodore - särskilt Amiga. Hade kunnat köra ett OS likt vad windows är idag, fast stabilare och
utan bloatware.

Keytronics tangentbord minns jag också med värme.

Om man vänder på det hela. Vilket märke från förr, som finns kvar än idag, hade man klarat sig utan?

HP - kompisar som hade datorer från dem när man var mindre. Var kassa! Och nu har man genom åren haft ett antal datorer från dem genom arbetet. Kassa allihopa. Hade hellre sett att jag fått en DELL. Men sen är det ju detta med offentlig upphandling…

Upphandlig. he he..Våra (Victor) bärbara 386:or vägde aningen lite för mycket. En våg hade dom med sig.
Hemska människor.
Support-gänget borrade och filade bort allt onödigt.
Bingo !! Godkännandet resulterade i omfattande orderläggningar. . Vi pratar miljoner, på ett bräde.
Per kund.
Övertid, för att klara av utlovande levereranser till Åf, blev en baggis. Har Storkund lovat nåt.. drar vi på Produktion, vårt strå till stacken.
IBM, vår huvud-konkurrent fick torka sig, många månader i rad. Härliga tider, som inte återkommer.
Ett hundra anställda, två miljarder i omsättming.

PS. ACORN, Archimedes, englands nya skoldator, var nog först med att köra två lågupplösta videor samtidigt med RiscOs.

RiscOs
Permalänk
Medlem

eVGA hög kvalitet till rimliga priser

Permalänk
Medlem

NeXT maskiner var coola. Använde postscript för att rita till skärmen, så det var verkligt wysiwyg.

Connection Machine från Thinking Machines Corporation var också coola. Flera tusen CPUer. De visade vilka CPUer som arbetade, på stora paneler av LEDs. Fick aldrig tillfälle att programmera dem, men fantiserade om att göra ett CPU-tetris att spelas på panelerna.

Men vad jag saknar mest är nog joysticks med force feedback till vettiga priser. Tror alla teknologierna blev uppköpta av ett patenttroll, så nu finns det knappt att få tag på, och spelstödet har blivit därefter.

Visa signatur

Gammal och gnällig