Timslånga reklamfilmer påstås dyka upp på Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

I praktiken nej, men när (inte om) Ooogle höjer Premium-priset alldeles för mycket så får man väl se vad som händer.

Ja min gräns är redan nådd, tyckte de förra priset var högt, men då både jag och sonen använder youtube en hel del, så hade jag family tills höjningen.
Finns så mycket roligare saker att lägga de pengarna på, får stå ut med reklam nu istället.

Förstår att content creators ska få betalt, men ska de börja med orimligt långa reklamer så söker jag mig till andra plattformar.
Nu kör jag inte adblock på youtube, så kanske klarar mig från detta.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vill du stödja kreatörerna är det ju deras reklam/sponsor reads du ska ta del av. Det är inte de som får huvuddelen av pengarna för Youtubereklamen.

tyvärr är det bara en massa skit som antingen inte är något för mig, eller inte gäller mig för jag inte bor i usa osv..

Permalänk
Medlem

Finns det någon third party-"klient" som är till för att kolla på youtube utan att behöva gå in på youtube?

Typ som dom klienter som finns till Reddit fast då för youtube istället.

Vet att detta inte har med reklam att göra kanske, men det är något jag velat fråga ett tag nu.

Om det här är en fråga som låter dum hos någon med mer kunskap än mig så skulle det vara uppskattat om man höll det för sig själv!
Det som som sagt bara en noob-fråga från mig

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Jag lägger långt mycket mer tid på YouTube än t.ex. Netflix som jag också prenumererar på. YouTube Premium är helt klart det jag anser är mest värt- bredvid Spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Finns det någon third party-"klient" som är till för att kolla på youtube utan att behöva gå in på youtube?

Vet att detta inte har med reklam att göra kanske, men det är något jag velat fråga ett tag nu.

Om det här är en fråga som låter dum hos någon med mer kunskap än mig så skulle det vara uppskattat om man höll det för sig själv!

NewPipe är en populär Youtube-klient för Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tror YouTube är lite ”to big to fail” nivå nu. Det är så mkt content och så stor publik att det i princip är omöjligt att tävla mot. Iaf väldigt svårt. Så jag tror nuvarande prisnivåer är bara toppen på isberget. Först ska dom vänja folk vid att YouTube kostar pengar. Sen kommer dom höja lite i taget över lång tid.

Lite så de flesta företag fungerar. I början är det billig och/eller gratis. Sen när de är to big to fail så ökar priserna och nya normer sätts på plats.
Streaming tjänsterna är ett bra exempel. De har ej monopol och är inte to big to fail och där ligger deras problem.

Ge det 10-15 år så kommer YT ha lika långa avbrott för reklam OCH kosta 500 kr månaden.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Hade absolut kunnat tänka mig att betala lite för YT men isåfall ska det vara en rimlig summa för att enbart få bort reklamen. Du betalar ju inte för något content eller dylikt som streamingplattformarna tex. Spotify är den absolut bästa tjänsten som jag använt över 10 år och som används dagligen i jobb och hemma.

YT Lite för typ 19-29:-/mån kan jag tänka mig. Annars finns det bättre alternativ för nöje tex film och serier. Där du betalar mindre än YT Premium och får content. YT content är ju gratis och inget som YT producerar eller gör något för.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

NewPipe är en populär Youtube-klient för Android.

Ah tack!

Då finns det säkert fler också, fan vad nice 🙂

Uppskattar svaret

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Hade absolut kunnat tänka mig att betala lite för YT men isåfall ska det vara en rimlig summa för att enbart få bort reklamen. Du betalar ju inte för något content eller dylikt som streamingplattformarna tex. Spotify är den absolut bästa tjänsten som jag använt över 10 år och som används dagligen i jobb och hemma.

YT Lite för typ 19-29:-/mån kan jag tänka mig. Annars finns det bättre alternativ för nöje tex film och serier. Där du betalar mindre än YT Premium och får content. YT content är ju gratis och inget som YT producerar eller gör något för.

Det är otroligt fult att dom höjde från 129kr/mån till 149kr/mån alldeles nyss.

Det är fortfarande värt det om man använder det för podcasts, musik och videoessäer + är den ända medieprenumerationen man har. Men det tar absolut emot...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har haft premium i ca ett halvår och är ganska less på all inbäddad reklam i videos och NordVPN o.s.v.
Sen är jag ganska less videos som äe gjorda så dom passar algoritmen +8 min eller helst +10min.

Funderar på att ta en paus från YT och bara se mina favorit kreatörer med reklam.

Är själv kreatör dock inte längre aktiv. +10år och 15 miljoner visningar.

Permalänk
Medlem

Jag slutade med Premium eftersom jag ju ändå är tvungen att se kreatörernas reklam. Istället laddar jag ned det jag vill se och kör via AirPlay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLOF:

Har haft premium i ca ett halvår och är ganska less på all inbäddad reklam i videos och NordVPN o.s.v.
Sen är jag ganska less videos som äe gjorda så dom passar algoritmen +8 min eller helst +10min.

Funderar på att ta en paus från YT och bara se mina favorit kreatörer med reklam.

Är själv kreatör dock inte längre aktiv. +10år och 15 miljoner visningar.

Sponsorblock och kolla inte på videor som är sprillas nya, så brukar det alltid finnas rapporterade tiden den kan auto-hoppa alla reklam-segment.

Permalänk
Medlem

Va?! Finns det annonser på Youtube, det har jag aldrig sett. Sluta slarva med ad-blockers gott folk!

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

youtube dödar aktivt sig själva.
Dom skulle kunna lägga över trafiken till p2p och enbart hosta hemsida och trackers.
(iaf för fasta linor, ej telefoner).

Men istället väljer dom att hosta allt vilket är svindyrt och sen försöker trycka den kostnaden ner mot kund vilket inte tas emot bra alls.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Chromes manifest v3 kommer nog döda de flesta reklamblockerare.
Får se om firefox kan stå emot detta eller om google bara slutar betala dem så de dör. Google står för lite över 80% av firefox intäkter men lär nog inte vilja att användare får ett alternativ som inte kommer ha manifest v3 vilket alla chromeium basserade webläsare kommer få om jag fattat det rätt?

De måste väl betala pga monopol-lagar?

Dvs dör Firefox så måste de sälja ut eller splittras på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Japp. Handlar om att med kraft putta över användare till premium..

Go big or go home? Endera dödas plattformen eller helt premium... Piece of ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

De måste väl betala pga monopol-lagar?

Dvs dör Firefox så måste de sälja ut eller splittras på något sätt?

Jo men misstänker att opera, brave, safari kanske är tillräckligt stora för de ska klara sig...om inte annat kan man fixa sådant med de pengar och resurser de har.
Problemet är nog att firefox är den enda som inte är chromium baserad (är safari det?)och har en "stor" del av kakan genemot de andra.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Snart kommer det väl en quiz efter reklamen där man ska svara på vad man såg i den. Misslyckas man måste man titta på en till reklam osv.

Ett nytt Black Mirror-manus. Snyggt!

Permalänk
Medlem

Igår slutade Brave blockera annonser för mig, och idag läser jag detta.
Bytte till Firefox+Ublock Origin och allt är frid å fröjd igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Ett nytt Black Mirror-manus. Snyggt!

Hehe, tänkte på det när jag skrev. Vilken mardröm!

Permalänk
Medlem

För mig är det ingen reklam.
Kom över något knep här på forumet.
Surfar inte som en windows burk, inte ens en PC.

Det som händer ytterst ibland (1 på 50 ggr) är att jag får uppdatera sidan så fungerar det utan reklam igen.

Använt Opera hela tiden.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Inaktiv

Kör med Brave och har aldrig sett reklam på vare sig YouTube eller på nätet i övrigt.

Permalänk
Medlem

99% av anledningen till att man har annonsblockerare på Youtube är för de f*rbannade falska spelen. Hero wars och någon till.
Haft premium länge men via Ukraina, tyvärr har de uppdaterat reglerna. Har ett Kroatiskt bankkort så funderade först att använda det, inte lika billigt som Ukraina men billigare än Sverige. Tyvärr måste jag då komma ihåg att köra vpn via Kroatien under ett antal månader, 4-6 månader. Inte en chans jag kommer ihåg det så kör utan permium nu med med Adblock just för Hero skräpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Om man nu ska vara realistisk så är själva affärsuppgörelsen att tittaren betalar (på ett eller annat vis) för distributionen av materialet de tittar på. Så det är konkret vad Youtube "gör".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

NewPipe på android funkar hur bra som helst.
Men vanliga adblockers på Firefox funkar även det fortafarand utan problem på både pc och mobil.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Du kan också använda Smarttube på din Google TV och vissa smart TV (ska väl vara byggt på Android), reklamfritt och inbyggd sponsorblock.

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att jag heter Kalle Anka Men jag tänker så här:

1. När man tittat på ett klipp av en kreatör som det heter idag... Jag kan köpa reklam på 15 sekunder YouTube inte 15 timmar I början av filmen 📼 och 15 sekunder efter filmen 📼 - precis som kassettbanden jag la upp. De stör men inte så mycket att en DDR agent skulle bli imponerad av det hela och man får ändå fram sitt budskap.

2. Filmer som "inte" har någon kreatör, ja de filmerna kan ha samma 15 sekunder och så får de 15 sekunderna gå till YouTube's allmäna kassa. Att folk vill tjäna pengar DET här jag inget problem med, men att tjäna pengar så att tittar 👀 glädjen försvinner ja då är det bara Ekonomisk Utpressning. Då försvinner syftet med att hjälpa och då kan man lika gärna "strunta i det hela"...

När man säger "jag tittar på alternativ media", då hoppar folk till...jag får väl erkänna att jag använder mig av alternativa metoder för att slippa reklamen... Jag VILL stötta men inte till priset av reklam terrorn...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the room, it's changed...You see 'em? 🤣 🤣 Absolutely Vodka. 😊

Permalänk
Medlem

Tur man kört billigt premium i alla år då Just nu tillbaka till Turkisk valuta :>
De som tror Youtube har någon konkurrent lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

youtube dödar aktivt sig själva.
Dom skulle kunna lägga över trafiken till p2p och enbart hosta hemsida och trackers.
(iaf för fasta linor, ej telefoner).

Men istället väljer dom att hosta allt vilket är svindyrt och sen försöker trycka den kostnaden ner mot kund vilket inte tas emot bra alls.

Dödar sig själva? Statistiken säger något helt annat.
Så länge det inte finns någon konkurrent till Youtube kommer de aldrig hända något med Youtube.

Permalänk

Vi har familjekonto för familj och flickvänner och YT är lätt värt pengarna. Synd bara att man inte kan bli av med musiken.

Vad gäller kreatörernas reklam stör det mig inte nämnvärt. De som har sån inbakad i sin media verkar ganska medvetna om vad som är ok och man kan ofta enkelt hoppa förbi eller bara låta det rulla förbi.

Vi har istället tagit bort linjär TV och kollar bara på gratiskanalerna. TV4 blir man fort trött på och slår snabbt över till något annat men lite nyheter och fredagsundehållning blir det ibland. Ännu värre är det när man ser på TV3 eller 5an... Frun var lite skeptisk i början men inte nu längre och barnen har aldrig kollat efter tablå så de bryr sig inte. Vi sparar 300 kr/månad.

Den där idén någon kläckte att man ska bekräfta vad man sett i reklamen för att komma vidare är ju helt genial. Sen lite 2fa med mobilt bankid på det också för att visa att man är den som tittar 😄